![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Erilainen Offroad kilpailu?Mielessä kävi seuraavaa, toivottavasti joku ei ole jo aihetta tehnyt. Onko suomessa/ onko mielenkiintoa tapahtumaan jossa olisi toiminta-alue huomattavasti laajempi. Myös kilpailu aika olisi isompi, puhutaan esim. 48h jne, jossa ajassa ajettaisiin esimerkiksi Tampereelta Kuopioon ja välillä olisi hyvinkin paljon helppoja ja hiukan vaikeampiakin rasteja. Tapahtuma mahdollistaisi mielestäni paljon helpommin sisään astuttavan konseptin, sillä rasteja olisi helppo laittaa vaikkapa ihan joidenkin yleisien tieden päihin, joihin kuitenkin olisi vaikeaa/ mahdotonta päästä vakioautolla. Tämä sinänsä ei olsi sitä "hc offroadia" mutta mielestäni toisi portaan johon olisi helpompi astua kuin ihan suoraan tähän kovempien kalustojen offroad harrastukseen. Luonnollisesti tämä kilpailu melkeinpä vaatisi katastettuja autoja, joten kovepi kalusto ei voisi/ epä sellaisella tämmöiseen kannattaisi osallistua. Itse mietin vain että mikä olisi mieluinen kilpailu johon omalla autolla voisi osallstua ja tämmöinen konsepti tuli mieleen. Sanotaan nyt vaikka safarikilpailuksi kunnes joku paremman nimen keksii.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
voisi olla hieno ajatus, mutta mitä vastaan ajettaisiin? aikaa= nopeudet tie osuuksilla ja kun ollaan ajettu hetki kannokossa ohjaus laitteet solmussa lähdetään motari nopeuksille, voi se olla enemmän jokkis henkistä touhua, kun offroudia. tämmöinen kisa oli kova juttu, jos sen voisi järjestää niin, että maantie osuuksia tuli vähän ja harvoin. mahdotonta etelä/keskisuomessa. pohjoisemmassa tämä voisi onnistuakin. tämän kaltaisen kisan kun saisikin suomeen järjestettyä!
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hieno idea sinällään..
Eli tuohan voisi olla parhaimmillaan toteutettuna olla sellainen yleisöpommi, notta POX. Tämä seuraava voipi kuulostaa kopiolta jostain Australian poikain kekkereistä ja eipä ihme, koska sieltähän sen surutta apinoisin. Kisa-aika olisi vaikkapa viikon. Kisat käytäisiin vain ja ainoastaan kisapaikoilla, eli tiesiirtymät olisivat luonteeltaan sellaiset, että auton on oltava rekisteriotekunnossa.. Mutta kuitenkin niin, että auto on ajettava myös siirtymillä, varusteet messissä, eikä missään huoltokuorkissa. Ja siirtymät luonnollisesti tapahtuisivat tieliikennelain puitteissa, eli tiellä ei kisailtaisi. Tämä sinällään toisi mukaansa sellaisen mielenkiintoisen lisän, että auto olisi saatava jokaisen kisapäivän jälkeen tieliikennekuntoon, jos sen on onnistunut kivikossa rikkomaan. Kisapaikat olisivat Finland Offroad Tourin tyylisesti järjestetty pitkin maata, eli vaikkapa FOT:n reittiä mukaillen. Kisapäivät luonnollisesti pisteytettäisiin ja joka koko reissun lopuksi on eniten kerännyt pisteitä, voittaisi muhkeat palkinnot. Kisat sinällään pitäisi olla järjestetty siten, että laji tulisi mahdollisimman lähelle yleisöä. Eli vaikkapa juurikin Australian tyyliin, jossa alueelle on tehty erilaisten esteiden ylityksiä (helevettilisen maahan puoliksi kaivetun rumputorven ylitys, mesi/mutahaudan ylitys, vauhtirata...ym..) Pisteyttämisen ja sääntöjen rukkaus luonnollisesti tehtäisiin keskitetysti siten, että joka tapahtumapaikalla voitaisiin luottaa siihen, että tietyn vaikeustason rasti on tietyn pistemäärän arvoinen.. Ja että ajopätkiä olisi riittävästi. Tällaisella touhulla saataisiin varmasti maksimaalinen näkyvyys kenties jopa positiivisessa mielessä, pitkä kilpailu, jonka järjestämiseen ei yhdellä kerholla mene kaikki voimavarat, sekä peräänkuulutettua sitä kuuluisaa yhteistyötä. Vaan kukapa tuon ottais hoitaakseen.. Ajoalueitahan on vaikka kuinka paljon, mutta olisiko innokkaita talkoolaisia noin suuressa mittakaavassa ajateltuna. Ehkä, jos samalla kisattaisiin siitä, kenellä on parhaiten järjestetty "erikoiskoe". Pohdintaa.. Huonojakin piirteitä tuontyylisestä kisasta varmuudella löytyy, jos niitä alkaa hakemaan, mutta olisko edes teoriassa mahdollista? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mites,sallittaisiinko "laittomilla" renkailla siirtymillä ajo,vai pitäisikö yleisille teille vaihtaa alle tieliikenne säädösten mukaiset,autoon muutoskatsastetut renkaat? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rasteilla voisi olla "ihanneaika" josta poikkeamisesta tulisi virhepisteitä, samoin rasteille simppeleitä taitoajotehtäviä, esim vasemmalle kääntyvä 2den tiilen korkuinen jono vaikka 20m joka pitäisi ajaa oikealla etupyörällä ilman kartturin ohjeita. Pisteet matkan mukaan. Ja vastaavia tehtäviä auton käsittelyyn liittyvää joka auttaa maastossakin ajoa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Teoriassahan voitaisiin sallia vaikka isommat renkaat kisaosuuksille, mutta kuka lähtee tunkemaan vaihtorenkaita autoon joka jo muutoinkin on täynnä varaosaa, sekä majoitustarpeet yms tarvittava mitä kisassa menisikään. Toisekseen en usko että pitkiä siirtymiä ajaa kukaan isoilla renkailla, tai sitten on jo sitä kisakovuutta enemmänkin
![]() Yleisörasteja olisi hyvä olla, mutta ottaisin mukaan myös perinteisempiä suunnistusrasteja, jotka todennettaisiin kameralla. Yleisörasteillehan olisi hyvä rakentaa juuri tällaisia mutaosuuksia ja kiipeilyjä jotka vetäsivät väkeä paikalle. Yleisörasteilla pisteitä saisi suoritetusta osuudesta, ehkäpä jopa ajan mukaan. Järjestely olisi taatusti kovaa hommaa, mutta offiukkelit näyttää puhaltavan niin mukavasti muutoinkin yhteen hiileen, jotta erillaiset yleisörastit voisi jättää kerhojen toteutettavaksi, kuten nalle tuossa jo mainitsikin. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Vaikea yhtälö toteutuakseen
[QUOTE=milsim;488464] Käytännössähän kuitenkin pyrittäisiin pitämään tämä sellaisena kilpailuna johon voisi lähteä jopa pakasta repästyllä maasturilla mukaan.
Yleisörasteja olisi hyvä olla, mutta ottaisin mukaan myös perinteisempiä suunnistusrasteja, jotka todennettaisiin kameralla. Yleisörasteillehan olisi hyvä rakentaa juuri tällaisia mutaosuuksia ja kiipeilyjä jotka vetäsivät väkeä paikalle. QUOTE] Mitenkähän tuo sun ajatuksesi pakastavedettyistä maastureista sopii tohon rastikuvausosioon. Saattaapi olla mahdoton yhtälö vaikka eri luokille omat reitit rakennettaisikin. Harva uuden/vakio maasturin omistaja lähtee normialustalla kalliokikkailemaan tai mutaspooriin autoaan upottamaan. Toi Finlandia Offroad Tourin konsepti taitaa sittenkin monelle riittää lajin harrastamiseen vaikka esitetty ajatus viikonmittaisesta trial-muta-sarjakisasta mielenkiintoiselta ehkä ensikuulemalta tuntuisikin ![]() Kannataisiko tuota FOT:ia edelleen kehitellä yleisölajin suuntaan lisäämällä esim trialin piirteitä joillekin osuuksille jos tekemistä kuskeilla muuten puuttuu ja yleisö tarvitsee katsottavaa? Tällaisin lisäyksin tosin kisajärjestelyvaatimukset kasvavat ja lupakuviot kiristyvät ![]() Inhorealisti. Viimeksi muokannut Byrocrat : 16.09.2008 22:56 Perustelu: korjailtu tekstiä |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Perintenen rasti = lappu jossain jossa numero, tähän mennään viereen ja kuvataan.
Mutaosuuksia ja kiipeilyä on myös suhteellinen, eli voi ajaa myös uudella maasturilla (tai laittamattomalla) hiukan nousuja ja pikkusen ehkä kastaa tassua mutalammikkoonkin. Eli perinteinen suunnistusrasti tarkoittaa rastin todennustyyliä. Luokkaeroja en lähtisi tekemään itse laisinkaan. Parasta olisi jos kisan pystyisi suunnittelmeaan jo ennen, eli pitäisi oikeasti miettiä kannattaako lähteä isoilla pyörillä, vai pienillä jne. Eli olitpa millä tahansa laitteella liikkellä, on siitä etua jossain osuuksilla. Tämä tietysti on jo hiukan hankalaa miettiä, mutta ainahan sitä saa ajatuksilla revitellä. Itse näkisin ehkä juurikin tuomoisen tourin ja kilpailun välimuotona tämän asian. Oikeanlaisella markkinoinnilla puhuttaisiin jo aikas isoista palkinnoista, tämä taas vaatisi sponsoreille isoa näkyvyyttä ja se ei ole mikään A4 lappu jossain korvessa jonka näkee vain kilpailijat, jos hekään. Yleisön joukosta niitä uusia harrastajiakin + mahdollinen positiivisempi imago koko lajille lähtee. Kukaan ei synny maasturi suussa, joten kyllä minä näkisin että siinä on lajille erittäin tärkeä elementti. Ei tämä pidä olla mitään takapajusten hampaanpurijoiden piiloharrastusta. Nyt sitten konkarit, muistakaapa kun luetta tätä, jotta tämä on melkeinpä uuden harrastajan näkökanta asioihin, en ole siis näissä piireissä kovinkaan kokenut, joten ideoissa voi olla jotain täysin toteuttamattomiakin "ideoita" joita ei voi vaan tietää kun ei tiedä. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
heitän muutaman ajatuksen kanssa, eli auton pitäisi olla ehdottomasti katulaillinen, ja osana kisan luonteeseen kuuluisi auton ehjänä pysyminen, eli rikkumisesta (rikkomisesta) saisi virhepisteitä, ja rasteja olisi helpoista vaikeisiin, näin jokainen voisi itse päättää että meneekö vaikeisiin rasteihin joissa auto mahdollisesti rikkuu vai hakeeko vaan helpohkoja rasteja, pistemäärät tietysti vaihtelis vaikeuden perusteella.
Enemmän sellasta taktikointikisaa kuin pelkkää hikihatussa rasteja hakemista |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Eikös autosuunnistuksessa ole aika hyvä pohjakonsepti tollaselle kisalle? Ainakin jostain mulle on jäännyt sellainen kuva. Toki voin olla väärässä mutta viisaammat korjatkoon.
Totta on se että kyllä meikäläinenkin paljon enemmän maastossa ajaisi jos maastot olisi sellaisia ettei välttämättä tarttisi pelätä että kulkine hajoaa tai uppoaa suohon jos sen voisi välttää kilpailua heti häviämättä. Toki kilpailu on aina kilpailua mutta kuitenkaan armotonta rymistelyä ei meikäläisen kalusto eikä lompakko kestä mutta kuitenkin autollakin voi harrastaa pikku "seikkailua"naarmuja aristelematta. Itsellekin kun maastokulkine on järjettömyydestäänkin huolimatta osin käyttöriepu niin ei sitä viitti rikkoa ettei taksilla tartte mennä töihin hakemaan lisä rahotusta korjaamiseen(vaikka menee ne kaikki kuitenkin). Ideahan on loistava kun vaan saadaan lyötyä päät yhteen ja saadaan selkeät kuviot mitä halutaan saada aikaiseksi. Uskon että se että liki vakiokalustolla ilman mitään arbbeja ja hipohämähäkkihärveleitä osallistuminen tuo varmasti lisää tunnettuvuutta lajille kuten fot osoitti ja avaa mahdollisesti uusia tuttuavuuksia ja yhteyksiä lajin auttamiseksi. Mistäänhän en mitään tiedä vaan ajattelen omaksi iloksi
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Suunnistusta koko suomessa
No miten olisi jos järjestetäisiin kisa joka kestäisi koko vuoden
Me offaajat joilla on vähänkään omaa maata laitetaan sopivaan kohtaan rasti ja koortinaatit johonkin yhteiseen linkkiin Näitä rasteja tulisi näin koko maahan ja arvatenkin satoja Siitä sitten suunnittelemaan omaa kesäloma tai muuta reissua ja tarkistamaan josko reitin varrella olisi kerättäviä rasteja Kuva saadusta rastista ja tiedot eteen päin Huhtikuussa voisi sitten tutkia kuka on ahkerasti kiertänyt suomen maata |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tilausta on varmasti tapahtumille, joissa original/standard autoilla pääsee maastoon. Suunnistuskisoissa pääpaino HC-puolella ja ajamista aika vähän safarimiehille. Aloituskynnys hyvä olla matala, FOT on toki mainio.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Katsastettu ,katulaillinen ei hc offia mä ja klååni vålvå oltais ainakin messissä saattas olla saumaa saada ainakin parirastia ja ajelua 48 tuntia putkeen olishan se kiva nändä monta vaunua siellä oikeesti liikkus 36 tunnin jälkeen!!!!!!!!!!!!!
__________________
Klååni vålvå |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Hieno ajatus.
Jos olis vaade että kilvissä et leimassa, katulaillinen ja max 33" renkaat niin eipä tarttis ihmeempiä luokkajakojakaan miettiä. Myös normaalit kisakilpurit vois osallistua suurimmaksi osaksi ja ei katuautotkaan jäisi jalkoihin. 48 tuntia ja riittävästi siirtymää sekä maastoa niin vot. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
"Kanuunankuula offroadralli"
Si sellasiakin rasteja et Dodgellakin taipuu rastille...... ![]() Viimeksi muokannut SukiSuki : 17.09.2008 15:57 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Täällä tuon tyyppisiä juttuja on pajon. Kestää 2 viikosta 6viikkoon. Nyt viimesin starttas Etelä-Afrikasta josta matka jatkui Zimbabwen,Botswanan jälkeen tänne Zambiaan josta kolonna painui Malawin kautta takaisin.
Koko matka on aikalailla offroadia, mutta ns. rastipisteissä on jotain kanootilla kosken laskua. Kilpailut käydään joukkueina ja matkalla porukka huolehtii siitä että kukaan ei jää yksin autoa korjaamaan. Tosin eihän nää varsinaisesti mitään kisoja oo. Porukka hakee vaan elämyksiä ja itsensäkanssa kisaamista. No nää tiet on täällä ihan takaa eli siis tosi hyviä. 200km matkalla on helposti muutama joki, jyrkkiä mäkiä, kivikkoa ym. muuta mukavaa. Tosin varsinaiset lutakot uupuu. Ne tulee sit vast sadekaudella. Matkaoppaissa jos niitä löytyy on merkattuna osa luonnonpuistoihin menevistä teistä huomautuksena 4x4 fully equipment. Ton pari sataa kun on ajanut johon menee aikaa yksi päivä olo on aikas väsy jolloin ei enää kisaamista tarvii. Koko ajan saa olla tarkkana että lämmöt ei nouse koneesta eikä riko autoa. Valosana aikana on kuitenkin saatava leiri pystyyn kun nuo elikot alkaa liikkumaan pimeässä eikä ite kuitenkaan halua olla saalis. Kehittelyä lisää ni kyllä siitä hyvä tulee. Saakohan Lapissa kansallispuiton alueella ajaa merkatulla reitillä? Siellä on kutenkin niitä HYVIÄ teitä. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
No jos tässä on tarkoitus yhdistellä suunnistusta ja trialia niin yhdeks yleisörastiks sopis mielestäni semmonen mutaspoorikisa! Autot vierekkäin siihen spooreihin ja mies miestä vastaan lutu pohjassa suoraa ränniä. Voittaja-auto nappaa pisteet siitä rastilta ja kakkoseksi jäänyt saa nolla pojoa... ei ole sitten niin epäreilua niitä vakioautoja kohtaan mitä ei haluta sinne ränniin tiputtaa. Toinen homma sitten että saakos näitä muraspoorikisoja järkkäillä, kyllähän niistä oli puhetta jossain topicissa.
__________________
Montenegro Off Road Club |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Erilainen offipeli | Leke-83 | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 07.01.2008 12:17 |
Hieman erilainen tuning-paja | Norrena | Chit-Chat | 1 | 23.12.2007 15:40 |
erilainen versio ramstainin americasta | psychobilly | Linkit | 5 | 03.10.2007 19:10 |
Kangasalan formula-offroad kilpailu 2-3.9.2006 | -B- | Tapahtumat | 98 | 21.12.2006 21:33 |
Erilainen menopeli | Toyoman | Chit-Chat | 3 | 14.03.2006 08:06 |