Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.12.2013, 20:41
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.937
Perusasetus

Parhaat pikaliittimet akun napoihin?


Sen verran usein tulee hitsailtua ja turattua auton kanssa, että tekis mieli asentaa pikaliittimet akun napoihin.

Ebaystä löytyis tällaset aika tukevan näköset: http://www.ebay.co.uk/itm/Pair-of-Qu...item2c6d0181f6

Onko jollain kokemusta noista tai onko suositella jotain parempia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2013, 20:56
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Aika monessa hommassa kannattaa unohtaa etuliitteet "pika" ja "yleis" kun niillä ei vain tee mitään.

Monet akut vaihdeltu kun tuollaiset ja vastaavat kengät on hitsannut navat savuna ilmaan. Onneksi ei omista laitteista kuitenkaan.
En suosittele.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2013, 21:19
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Päävirtakytkin.

http://www.vinssikauppa.fi/product/2...-kiintea-kahva
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2013, 22:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hitsatessa koria/runkoa AINA akun kengät kiinni!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Sen verran usein tulee hitsailtua ja turattua auton kanssa, että tekis mieli asentaa pikaliittimet akun napoihin.

Onko jollain kokemusta noista tai onko suositella jotain parempia?
Tuo mystinen myytti, että akun kengät/kenkä pitää irroittaa hitsatessa, ei oikein saa tukea sähkötekniikasta: Toki jos joku hazardi sattuu, niin akku voi ottaa itseensä, mutta vaatii joko paskan akun, ääliömäistä asennetta taikka sikamaisen huonoa tuuria.

Tuo myytti lienee ajalta, kun autoja hitsattiin puikkokoneella (jännite noin 25-100 volttia) ja autoissa ei ollut elektroniikkaa ollenkaan.

Siis Jos auton akusta irroitetaan kenkä, JA + NAPAA ei kytketä runkoon/koriin, niin auton sähköistys on sikäli huonossa jamassa, että JOS sähköihin indusoituu sähköä, niin ei ole "puskuria", joka pyrkii pitämään elektroniikan/sähkölaitteiden jännitteen noin 12 voltissa.

esim moottorin ohjaukselle ja radiolle menee jatkuvasti 12v suoraan akusta, ja jos hitsatessa esim. satut hipasemaan jännitteisellä miggilangan päällä ovikytkimen johtoon, niin hitsausjännite pääsee esteettä elektroniikkaan.
Periaatteessa sähkä voi indusoitua niin paljon, että se tuhoaa elektoniikkaa.

tuohon elektroniikan tuhoutumiseen voi riittää mitättömän pieni virta, esim parkkivalon virran murto-osa, ja vain sekunnin murto-osan ajan! mutta jännitettä (siis voltteja) pitää olla reilusti, oliskohan minimissään noin 1,5x normaali.

JOS AKKU kiinni, siis kaikki johdot ajon jäljiltä, niin akku "imaisee" nuo jännitepiikit aika tehokkaasti, ja nuo mitättömän pienet energiamäärät eivät käytännössä lyhennä akun elinikää ollenkaan.

Ja sitten tuo "ääliömäinen asenne": hitsataan sauma/saumaa suoraa akun päävirtakaapeliin, taikka niin harsomaisen pellin läpi, että punahehkuinen miggilanka sulattaa itsensä päävirtakaapelin eristeen läpi.

Esim. 5 vuotta vanha exide 60 ah akku, ja 15 amppeerin lattasulake: kempin 150A mig suoraan pistolista tehot tapissa lattasulakkeen takana olevaan johtoon, maakaapeli akun - navassa; sulake palaa sekunnin murto-osassa, ja kopukynää katsomalla jännite ei käynyt kovin suurena, pitäs kokeilla uudelleen, kun nyt olisi muistilla oleva oskiloskooppi "jatkuvasti" sähköromuissa.

MUTTA REMONTTIA tehdessä akun +napa irti, muuten saattaa tulla vahinkoa, esim. metallinen kellonhihna pakosarjan ja startin +navan välissä aiheuttaa rannenahkan epämiellyttävän hajuista palamista....


Yllä olevat Minun kokemuksia/mielipide! (ja jos haluaa muodostaa oman kummin kaiman muisteloista, niin siitä vaan...)

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 01.12.2013 22:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.12.2013, 23:05
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Oma romu on vasta 5v mulla ollu ja ostaessa jo paskat akut. Kaikki hitsaukset tehty akut kiinni paitsi ne joissa kipinät sytytti ensin akun muovit palamaan ja alkoi pelottaa.
Eka kipinöissä tietty pää käännettiin pois jos poksahtaa.


Ei poksunu eikä akuille mitään virtaa kulje jollei napoja hitsaa.
Saa olla erimieltäkin..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.12.2013, 23:12
rocky86:n Avatar
rocky86 rocky86 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: tornio
Viestit: 605
Perusasetus

jaa mulla kyllä kypsähti hitsauksen yhteydessä jännitteensäätäjä hilusta kun oli navat kiinni.

sen jälkeen oppinu irrottaan.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.12.2013, 00:26
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Tääkin on niin tapauskohtainen, et milloin jotain pettää

Monia autoja hitsaillut ilman akun irroittelua ja joskus irroitellutkin, eikä ainakaan vielä ole mitään pettänyt

Omaa autoa en tosin hitsaa akku kiinni


Muistaakseni tuttu oli akku kiinni hitsaillut corollaansa joka leimalle enemmän ja vähemmän eikä mitään vikaa, mut uusi omistaja oli pohjaan kämmenen kokoisen paikan samalla koneella tutun tallissa hitsannut niin laturista oli kuulemma toiminta savu karannut hitsatessa, et tiedä sitten mikä siinä on.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.12.2013, 00:34
rocky86:n Avatar
rocky86 rocky86 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: tornio
Viestit: 605
Perusasetus

olin minäkin olin kymmeniä kertoja autoa hitsaillu navat kiinni ennen tuota.
kaverilla kypsähti kerrasta kuormaautosta (scania 2006) monta ohjaus boxia kun runkoa hitasattiin akun navat kiinni
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.12.2013, 00:59
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Voiskohan lie siinä muuten olla se, et se virta menee rungosta ohjaus boxin maadoitukseen ja siitä boxin läpi akkuun

Eli autoissa missä ei ole sisäistä muistia/"patteria" boxeissa vaan ne on aina virrassa vaikka avaimesta olisi poissa ne olisi eniten vaarassa ??



Ja eikös täällä jossain ollut juttua, et olikohan hilussa olisi jännitteen säädin aina virtasena
se saattoi kyllä olla jokin muukin auto/merkki



Muistelisin, et joskus olisi jollain kärynnyt koneen maakaapeli hitsatessa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.12.2013, 07:17
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Ja meillä töissä hajos E-mersusta laatikon ohjausboksi VAIKKA oli akku irti.. Eikä hitsattu kun muutama pien piste..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.12.2013, 09:13
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Niin hajoohan se boksi jos maa on esim kiinni vaihelootassa ja hitsaat vaikka pakoputkea...
Mut jos laitat sen maan siihen putkeen kiinni korjauspaikan viereen, niin ei varmasti hajoa mikään.

Ja E-mesen lootan boksi hajoaa siitäkin syystä, et sinne menee öljyt sisään johtosarjaa pitkin, eli aina syyllinen ei olekaan hitsaaja...

No joo eli ite oon saanu kerran poltettua pyyhkijänmoottorin corollasta, kun laitoin maan siihen kiinni, sehän kun on kumeilla korissa eli alumiinimöykky ei olekaan maissa tarkemmin tutkittuna.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.12.2013, 09:23
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Niin hajoohan se boksi jos maa on esim kiinni vaihelootassa ja hitsaat vaikka pakoputkea...
Mut jos laitat sen maan siihen putkeen kiinni korjauspaikan viereen, niin ei varmasti hajoa mikään.

Ja E-mesen lootan boksi hajoaa siitäkin syystä, et sinne menee öljyt sisään johtosarjaa pitkin, eli aina syyllinen ei olekaan hitsaaja...

No joo eli ite oon saanu kerran poltettua pyyhkijänmoottorin corollasta, kun laitoin maan siihen kiinni, sehän kun on kumeilla korissa eli alumiinimöykky ei olekaan maissa tarkemmin tutkittuna.

Maapiuha oli takakaaressa ja samaa kaarta hitsattiin..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.12.2013, 18:42
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

isi onnistu pajerossa öljyä katsellessa työntää tikun ohi reiästä suoraan startin napoihin sillai et se hitsautu poikki se tikku
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.12.2013, 20:52
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Muuntajalla turaillessa on hyvä kun se maakaapeli on metrin mittainen ja se on pakko olla lähellä.
Mielestäni savuja ei pitäisi nousta jos maa on hitsaupaikassa kiinni.
Toki tietokoneen hitsaus voi olla tarkempaa kuin vanhan hjn..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.12.2013, 23:12
tieros tieros ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.12
Sijainti: sodankylä
Viestit: 229
Perusasetus

En itekkään ollu ennen irrottanu akun napoja ku mikillä hitsailin, mutta sen jälkeen aloin irroittelemaan ku läjästä sulas laturi!
__________________
Meni se ainaki eilen siitä...

Apostolin kyyti OY
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akun ikä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 14 04.01.2011 15:47
Akun vieressä asuu mikä? pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 12 06.02.2010 03:49
Akun koko? Poor Tekniikka & Jutustelu 1 03.03.2007 09:58
Lisä akun laitto.. ¤Offi-Osku¤ Tekniikka & Jutustelu 102 10.01.2006 08:37
Akun poisto Vuosimallit 1984-1996 1 27.05.2003 15:10


Sivu luotu: 01:59 (GMT +2).