![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Parhaat pikaliittimet akun napoihin?Sen verran usein tulee hitsailtua ja turattua auton kanssa, että tekis mieli asentaa pikaliittimet akun napoihin. Ebaystä löytyis tällaset aika tukevan näköset: http://www.ebay.co.uk/itm/Pair-of-Qu...item2c6d0181f6 Onko jollain kokemusta noista tai onko suositella jotain parempia?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Aika monessa hommassa kannattaa unohtaa etuliitteet "pika" ja "yleis" kun niillä ei vain tee mitään.
Monet akut vaihdeltu kun tuollaiset ja vastaavat kengät on hitsannut navat savuna ilmaan. Onneksi ei omista laitteista kuitenkaan. En suosittele. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Hitsatessa koria/runkoa AINA akun kengät kiinni!Lainaus:
Tuo myytti lienee ajalta, kun autoja hitsattiin puikkokoneella (jännite noin 25-100 volttia) ja autoissa ei ollut elektroniikkaa ollenkaan. Siis Jos auton akusta irroitetaan kenkä, JA + NAPAA ei kytketä runkoon/koriin, niin auton sähköistys on sikäli huonossa jamassa, että JOS sähköihin indusoituu sähköä, niin ei ole "puskuria", joka pyrkii pitämään elektroniikan/sähkölaitteiden jännitteen noin 12 voltissa. esim moottorin ohjaukselle ja radiolle menee jatkuvasti 12v suoraan akusta, ja jos hitsatessa esim. satut hipasemaan jännitteisellä miggilangan päällä ovikytkimen johtoon, niin hitsausjännite pääsee esteettä elektroniikkaan. Periaatteessa sähkä voi indusoitua niin paljon, että se tuhoaa elektoniikkaa. tuohon elektroniikan tuhoutumiseen voi riittää mitättömän pieni virta, esim parkkivalon virran murto-osa, ja vain sekunnin murto-osan ajan! mutta jännitettä (siis voltteja) pitää olla reilusti, oliskohan minimissään noin 1,5x normaali. JOS AKKU kiinni, siis kaikki johdot ajon jäljiltä, niin akku "imaisee" nuo jännitepiikit aika tehokkaasti, ja nuo mitättömän pienet energiamäärät eivät käytännössä lyhennä akun elinikää ollenkaan. Ja sitten tuo "ääliömäinen asenne": hitsataan sauma/saumaa suoraa akun päävirtakaapeliin, taikka niin harsomaisen pellin läpi, että punahehkuinen miggilanka sulattaa itsensä päävirtakaapelin eristeen läpi. Esim. 5 vuotta vanha exide 60 ah akku, ja 15 amppeerin lattasulake: kempin 150A mig suoraan pistolista tehot tapissa lattasulakkeen takana olevaan johtoon, maakaapeli akun - navassa; sulake palaa sekunnin murto-osassa, ja kopukynää katsomalla jännite ei käynyt kovin suurena, pitäs kokeilla uudelleen, kun nyt olisi muistilla oleva oskiloskooppi "jatkuvasti" sähköromuissa. MUTTA REMONTTIA tehdessä akun +napa irti, muuten saattaa tulla vahinkoa, esim. metallinen kellonhihna pakosarjan ja startin +navan välissä aiheuttaa rannenahkan epämiellyttävän hajuista palamista.... Yllä olevat Minun kokemuksia/mielipide! (ja jos haluaa muodostaa oman kummin kaiman muisteloista, niin siitä vaan...) Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 01.12.2013 22:05 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Oma romu on vasta 5v mulla ollu ja ostaessa jo paskat akut. Kaikki hitsaukset tehty akut kiinni paitsi ne joissa kipinät sytytti ensin akun muovit palamaan ja alkoi pelottaa.
Eka kipinöissä tietty pää käännettiin pois jos poksahtaa. Ei poksunu eikä akuille mitään virtaa kulje jollei napoja hitsaa. Saa olla erimieltäkin..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
jaa mulla kyllä kypsähti hitsauksen yhteydessä jännitteensäätäjä hilusta kun oli navat kiinni.
sen jälkeen oppinu irrottaan.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tääkin on niin tapauskohtainen, et milloin jotain pettää
Monia autoja hitsaillut ilman akun irroittelua ja joskus irroitellutkin, eikä ainakaan vielä ole mitään pettänyt ![]() Omaa autoa en tosin hitsaa akku kiinni ![]() Muistaakseni tuttu oli akku kiinni hitsaillut corollaansa joka leimalle enemmän ja vähemmän eikä mitään vikaa, mut uusi omistaja oli pohjaan kämmenen kokoisen paikan samalla koneella tutun tallissa hitsannut niin laturista oli kuulemma toiminta savu karannut hitsatessa, et tiedä sitten mikä siinä on.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
olin minäkin olin kymmeniä kertoja autoa hitsaillu navat kiinni ennen tuota.
kaverilla kypsähti kerrasta kuormaautosta (scania 2006) monta ohjaus boxia kun runkoa hitasattiin akun navat kiinni
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Voiskohan lie siinä muuten olla se, et se virta menee rungosta ohjaus boxin maadoitukseen ja siitä boxin läpi akkuun
![]() Eli autoissa missä ei ole sisäistä muistia/"patteria" boxeissa vaan ne on aina virrassa vaikka avaimesta olisi poissa ne olisi eniten vaarassa ?? Ja eikös täällä jossain ollut juttua, et olikohan hilussa olisi jännitteen säädin aina virtasena se saattoi kyllä olla jokin muukin auto/merkki Muistelisin, et joskus olisi jollain kärynnyt koneen maakaapeli hitsatessa
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ja meillä töissä hajos E-mersusta laatikon ohjausboksi VAIKKA oli akku irti..
![]() ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Niin hajoohan se boksi jos maa on esim kiinni vaihelootassa ja hitsaat vaikka pakoputkea...
Mut jos laitat sen maan siihen putkeen kiinni korjauspaikan viereen, niin ei varmasti hajoa mikään. Ja E-mesen lootan boksi hajoaa siitäkin syystä, et sinne menee öljyt sisään johtosarjaa pitkin, eli aina syyllinen ei olekaan hitsaaja... No joo eli ite oon saanu kerran poltettua pyyhkijänmoottorin corollasta, kun laitoin maan siihen kiinni, sehän kun on kumeilla korissa eli alumiinimöykky ei olekaan maissa tarkemmin tutkittuna. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Maapiuha oli takakaaressa ja samaa kaarta hitsattiin.. ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
isi onnistu pajerossa öljyä katsellessa työntää tikun ohi reiästä suoraan startin napoihin sillai et se hitsautu poikki se tikku
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Muuntajalla turaillessa on hyvä kun se maakaapeli on metrin mittainen ja se on pakko olla lähellä.
Mielestäni savuja ei pitäisi nousta jos maa on hitsaupaikassa kiinni. Toki tietokoneen hitsaus voi olla tarkempaa kuin vanhan hjn.. ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
En itekkään ollu ennen irrottanu akun napoja ku mikillä hitsailin, mutta sen jälkeen aloin irroittelemaan ku läjästä sulas laturi!
__________________
Meni se ainaki eilen siitä... Apostolin kyyti OY |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Akun ikä | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 04.01.2011 15:47 |
Akun vieressä asuu mikä? | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.02.2010 03:49 |
Akun koko? | Poor | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.03.2007 09:58 |
Lisä akun laitto.. | ¤Offi-Osku¤ | Tekniikka & Jutustelu | 102 | 10.01.2006 08:37 |
Akun poisto | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 27.05.2003 15:10 |