Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.02.2007, 12:09
p3000 p3000 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.10.06
Viestit: 126
Perusasetus

Joo...taas akkujen kytkennöistä


Kaksi uutta Exide maxxima 900dc akkua rinnakkain.

Eli kytken plussat yhteen ja miinukset yhteen mutta...

a)kuinka paksua kaapelia välit vaatii (vinssikuormitus jne) ?

b)voinko tuoda latausvirran akulle A (+) napaan ja samasta akusta A vetää (-) maihin, vai vedetäänkö plussa(+)ensimmäiseen akkuun (A) ja miinus (-) maahan toisesta akusta (B) ?
Vai vaatiiko että latauskaapelit tulee molempiin plus(+) napoihin ja onko niiden pituudella väliä, sama miinus(-) puolella ?

c)voinko laittaa vinssin ja muiden laitteiden plus(+) ja miinus(-) kaapelit akun A napoihin pelkästään vai olisiko parempi että plus(+) on toisessa akussa(A) ja miinus(-) toisessa(B)?



Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.02.2007, 12:35
Shuttle:n Avatar
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.03.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.086
Perusasetus

a) Jos akut tulevat vierekkäin niin eiköhän 70mm² riitä.

Itse tekisin niin että lataussähköt ym muut hilppeet yhdestä akusta, ja vinssille toisesta.
Periaatteessa kaikki voi ottaa samasta +navasta.

Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.02.2007, 12:42
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Vaikuttaa aika oleellisesti akkujen sijainti ja etäisyys toisistaan.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.02.2007, 12:46
Kelaperse Kelaperse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.03.06
Sijainti: Mexico.
Viestit: 1.199
Perusasetus

Lainaus:
quote:Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.
Kannattaa varmaan maadoittaa se toinenkin akku, muutenhan se ei ole kuin painona mukana. Vai tajusinko oikein?

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.02.2007, 12:48
Shuttle:n Avatar
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.03.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.086
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.
Kannattaa varmaan maadoittaa se toinenkin akku, muutenhan se ei ole kuin painona mukana. Vai tajusinko oikein?

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html
Niinno voihan sen niinkin tehdä on vaan turhan kallis paino.
Tottakai akut rinnankytkettynä sillä 70mm² kaapelilla jos vierekkäin.
Mikäli enemmän väliä (>1m) niin kannattaa harkita paksumpaa.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.02.2007, 20:40
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Plussat yhteen ja molemmat miinukset runkoon. Ja muista käyttää maadoitukseenkin sitä 70mm2 kaapelia.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.02.2007, 20:43
tanet tanet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.06
Sijainti: finland
Viestit: 115
Perusasetus

Turhaa kait sitä -kaapelia vetää akulta akulle eikös se riitä kun pistää kaapelin akkujen navoilta vain runkoon,"kiertää" se sieltä mihin tarttee.Akuthan ovat yhdessä niin sama kait se mistä plussan ja miinuksen ottaa.Ei taida virta tietää onko millainen kaapeli akkujen välissä kunhan on vaan tarpeeksi PAKSU.Yhden akun kapasiteetti ei taida riittää s.vinssille.



Edited by - tanet on 05/02/2007 20:45:37
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.02.2007, 21:39
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

juuri heikoin kohta sähkäjärjestelmässä on tuon runkoon varmasti liittäminen. eli akut yhteen plussasta ja miinuksesta ja sen jälkeen ihan samat kuinka muut lähdöt.

Offroad Kainuu
BJ-40 Project
Boar Project
BY: OPA
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.02.2007, 21:41
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Johdotus kannattaa tehdä suurinta kuormaa ajatellen. Vinssittömälle autolle tämä on startti.

Jos auton keulalla on kaksi akkua ja vinssi, niin laittaisin plussat yhteen vinssin solenoidin kautta ja molemmista akuista myös maakaapelin suoraan vinssille. Nämä riittävän paksua kaapelia, koska niissä menee satoja ampeereja. Maajohto voi olla hiukan pienempikin, koska osa sähköstä menee joka tapauksessa rungon ja korin kautta. Lisäakusta maajohto koriin, varsinaisestahan tämä jo löytyy.

Defessä alkuperäinen akku on kuskin penkin alla ja lisäakunkin joutuu laittamaan jonnekin taakse. Silloin yhdistäisin akut pluskaapeleilla ja maajohdot koriin ja akkujen väliin. Vinssiä lähemmästä 70 mm2 plusjohto vinssille ja sen lisäksi vähintään 35 mm2 maajohto.

En lähtisi rakentamaan mitään erotettua systeemiä. Silloin vinssille on käytässä vain toisen akun kapasiteetti, joka loppuu yllättävän nopeasti.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.02.2007, 20:16
Jesseh:n Avatar
Jesseh Jesseh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.06
Sijainti: Kokemäki, Finland.
Viestit: 378
Perusasetus

Lainaus:
quote:
molemmista akuista myös maakaapelin suoraan vinssille. Nämä riittävän paksua kaapelia, koska niissä menee satoja ampeereja. Maajohto voi olla hiukan pienempikin, koska osa sähköstä menee joka tapauksessa rungon ja korin kautta.

T, Antti
Onko joku syy miksi pitäisi laittaa maadoituskaapeli?
Onko siinä sitten pienempi jännitehäviö kuin rungon kautta maadoitettaessa?
Kuitenkaan tuon ei tarvitse johtaa virtaa enempää kuin pluskaapeli johtaa...

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.02.2007, 21:41
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Vähän semmoinen uskonasia. Isoilla virroilla tuntuu paremmalta välttää jännitehäviötä maapuolellakin. Alkuperäisen akun maajohdot ovat usein vain 25-35 mm2. Lisäksi ketjussa saattaa olla useampia liitoksia kun kaapelit usen väleillä: akku-kori ja kori-runko.


T, Antti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Taas GPS:stä Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 74 31.10.2009 21:36
Akkujen latauksesta? Tekniikka & Jutustelu 16 24.02.2007 07:53
Ja taas akseleista????? Joakim1 Tekniikka & Jutustelu 11 30.11.2006 12:46
Akkujen jännitteet Repro Tekniikka & Jutustelu 20 20.02.2006 01:12
Akkujen hapettumis ongelma panda Tekniikka & Jutustelu 5 01.06.2005 12:19


Sivu luotu: 01:17 (GMT +2).