![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Rangen moottorinkasaus vinkkejä!Elikkäs kysäisin pari vinkkiä, katselin tuota 4x4 sarjaa ja siinä se äijä laittaa ennen nostajia sinne nostajien pesään jotain erikoisöljyä. mitähän se on? ja tarvitseeko laittaa, vai onko suotavaa että laittaisi? ja pitääkö laakereille laittaa joku tietty öljy ennenku laittaa kampiakselin ja männät kiinni kampiakseliin? onkos uusilla nostajilla väliä mihinkä mikäkin tulee? vinkkejä kaivataan. Kiitoksia jo etukäteen. minulla on kirja jossa on kerrottu paljo mut englanti on aika hakusessa siinä. it's an off road thing, you wouldn't understand it.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Laita koneen liukulaakereihin tavallista moottoriöljyä kokoonpanossa.
Uusien nostajien paikoilla ei ole merkitystä. Nostajissa pitäisi olla öljyä sisällä, mutta ne voi laittaa likoamaan moottoriöljyyn ennen asennusta. Nostajan ja nokan väliin tarvitaan öljyä parempaa sisäänajovoiteluainetta.Siihen myydään ihan omaakin, mutta MoS-rasva käy myös. Nokan sisäänajo heti remontin jälkeen tapahtuu noin 1500-2000 r/min kierroksilla 15 minuuttia. T, Antti |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia. tuota MoS rasvaako pitäisi saada ihan autotarvike liikkeestä? onkos mäntien kohalla väliä kun laittaa ne päätyrattaat ja sen ketjun paikoilleen? niissähän pitää olla merkit vastakkain.
it's an off road thing, you wouldn't understand it. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ykkönen on yläkuolokohdassa, kun nokan merkit ovat kohdallaan. Nokka-akselin rattaan puolat ovat vähän vinossa, mutta ajoitus menee niiden merkkien mukaan.
T, Antti |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Muista pyörittää porakoneella pumppuakselista, että saat öljynpaineen nousemaan ennen koneen ensikäynnistystä!
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cranen ohjeissa sanotaan kierroksiksi 1500-3000 välillä vaihdellen. Samalla pitäis kytätä että työntötangot pyörii, jolloin tietää että nostajatkin pyörii. (paljonko öljyä on pitkin konehuonetta tässä kohtaa?) Koneessa ei sais olla synteettisiä öljyjä eikä mitään lisäaineita. Ja tuota moly-tököttiä nokkiin ja nostajien pohjiin.
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=1 -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Henkilö kohtasesti oon upottanut nostajat aina viikoksi moottoriöljyyn likoomaan, ja ois hyvä pumpata niitä siellä öljyssä jos vaan onnistuu, niin sillon saadaan öljyä nostajan sisälle valmiiksi, sitä öljyä ei kuitenkaan sinne niin paljoa mene jos sen vaan panee likoomaan.
Asennus vaiheessa en oo käyttänyt muuta kuin moottoriöljyä, en mitään ylimääräisiä tököttejä ikinä.. Enkä käytä. Ainakin 4 tai 5teen rooverin v8 koneeseen ollaan tässä talossa vaihettu nokka, ja aina ollaan kaadettu litroittain moottori öljyä nokan päälle, ja sit kasaan, ja seuraavana päivänä viimestään käyntiin. Toki myös se öljypumppu kannattaa pyörittää niinkuin moggirange sanoi. Nyt on tuoreimmalla nokalla (kent camssin virinokka kylläkin) ajettu 40tkm, ja 10tkm aikana käytetty imusarja pois, ja samalla katottu nokan kunto, niin nokassa oli vielä paikotellen semmonen mattapitakin tallella. Lähes saman näköinen kuin pakasta vedettynä. Muilla koneilla on ajettu varmaan 100tkm ja ei mitään ongelmaa. Näissä vakionokat. Nokan sisään ajoa ei ole tehty aivan ohjeiden mukaan mihinkään koneeseen. Yleensä käytetty hetki tyhjäkäyntiä niin että kone rupiaa lämpenemään, sit kaasuteltu varovasti sinne 1000-3000 asti pumppailemalla kaasua. En tiedä onko hyvä tapa, mutta meillä ei oo ollu mitään ongelmaa vielä. Hirvittävältä tuo niiden sisään ajo konsti kuullostaa, en suoranaisesti raaski yhtä jaksoiseti huudattaa paikalla konetta noin paljoa. Pienempi määrä saa riittää tässä talossa. Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tumpula Racing Team |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Oon käyttäny kasatessa STP/öljy 50/50 seosta. Autokorjaamon setä aikoinaan neuvo.
![]() <center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center> |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Vaihtelevat kierrokset 1500-3000, sisäänajorasva on must. Tosin monilla foorumeilla on keskusteltu siitä, että nykyöljyt ei sovellu tälläisille laahainnostajille. Josta johtuu uudehkoiden nokkien vaurioituminen. Jollain foorumilla esitettiin että uusista nokkaakseleista puuttuisi joku "mineraali" jonka takia nokat kuluu suhteettoman nopeasti. Roverissa syynä on usein pakkasnestevuodot. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mikä on paras moottoriöljy teidän mielestänne rangen moottoriin?
it's an off road thing, you wouldn't understand it. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Suosittelen että ne laitetaan edes päiväksi öljyyn likoomaan, ja hyvä ois pumpata niitä siellä öljyastiassa. Muistaakseni joku rooverin korjaus/viritys kirjakin suositteli että nostajia ois hyvä uittaa paripäivää öljyssä ennen asennusta. Minimissään päivä. Mutta kukin tyylillään. Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
#13
|
|||
|
|||
![]()
¨Mää taas oon laittanu tippakannuun sellaasen pään joka on tiivis siihen nostajan reikään. Sillä pumpannu nostajat täyteen. Ja laakereitten kans käyttäny just tota stp-öljysekoitusta. Ja tietysti käyttäny poralla pumppua. Jos yhtään jaksaa nähdä vaivaa, niin sen liftergalleryn siitä imusarjan alta voi kiillottaa/siistiä. Pakoventtiilien varret kannattaa katsoa huolella naarmujen suhteen. Jos pahasti naarmuisia, niin vaihtoon. Muuten pääsee karsta ohjurin ja venttiilin väliin ja voi tulla jumitus.
laakeripukkien ja kannenpulttien kierteisiin sitte öljyä, kun oot niitä laittamassa. Öljypumpun jalka kannattaa purkaa ihan pieniksi ja putsata kunnolla. Tarkasta paineensäätöholkin liikkuminen vapaasti reiässään. Antti L |
#14
|
|||
|
|||
![]()
millaista öljyä niihin pulttiin? ja minkäs takia niihin pultteihin öljyä?
valaiskaa tyhmää ja sanokaas mikä tuo stp on? it's an off road thing, you wouldn't understand it. Edited by - RR82 on 21/01/2007 12:17:56 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=20219 -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#16
|
|||
|
|||
![]()
pitää laakeripukkien pultteihin iskee kierrelukitukset.
![]() it's an off road thing, you wouldn't understand it. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Kannenpultteihin ei tarvitse lukitetta.
T, Antti |
#18
|
|||
|
|||
![]()
selvä homma.
it's an off road thing, you wouldn't understand it. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center> |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Tattis baxxter. Kyllä tonkin lauseen piti mennä niin, että lukitetta pukkien pultteihin ja öljyä kannenpultteihin. Ihan puhdas ajatusvirhe.
Tuota vuoden takaista kommenttia täytyy kyllä muuttaa sen verran, että kannenpulteissa tippa tavallista moottoriöljyä on ihan hyvästä juuri tuon kiinnileikkautumisriskin vuoksi. Kuparitahna voi toimia myös. Ei mulle roverin koneessa silleen ole käynyt, mut jaggen koneessa huomasin selvästi, että pultit tuntuivat välikiristys-momentteihin kiristyvän omituisen epätasaisesti kuivina. Kevyellä öljyämisellä oli huima vaikutus. Itseasiassa jaggen ja astonin kirjat kehottavat myös öljyn käyttöön kannenpulteissa. Tietysti kaikkein tärkeintä on että kaikki kierteet ovat ehjiä ja puhtaita. Nyt vaihtelen just kannentiivisteitä 4,2l rangen koneeseen. Pultit ovat uudempaa venyvää mallia , jotka vaihdetaan samalla. Kiristys ensin momenttiin ja sitten asteisiin. Mitäs pultteja/kiristystapaa kokkolanpoika käyttää isoissa koneissaan? |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli eka se suositus olikohan joku 20Nm, sit 90astetta ja vielä pitäis vetää 90 astetta, mutten vetännyt. Tuo 20Nm + 90 astetta oli noin 100Nm kun testailin vuosia sitten. Ja veikkaan että 2x tuo 90astetta ois varmaan 150Nm joka on mielestäni pirun paljon alumiinilohkolle, ja vieläpä sellaselle lohkolle jolla on vaaraa haljeta jo muutenkin. Seuraavaan kokoonpanoon ostan pinnapultit lohkoon, ne on 5x paremmat kuin alkuperäiset venyvää tyyppiä olevat. Vanhan mallin kannen pultithan vedettiin muistaakseni 90-95Nm ja ulommaiset muistaakseni 60Nm. Mutta noita ulommaisia pultteja ei periaatteessa kannata käyttää, tai jos käyttää niin joku 30Nm olisi sopiva. Ne vääntävät kantta epäedullisesti, jonka seurauksena on herkemmin rikkoutuva kannen tiiviste. Sen takia 4,6sessa ja 4,0 moottoreissa ruvettiin käyttämään 10 pulttista kiinnitys tapaa kannessa, koska sillä saatiin eliminoitua/pienenettyä kannen tiiviste vikoja. Ja runkolaakeri pukkeja ei tarvitse liimata, vaan öljyäminen riittää niihinkin pultteihin ainakin alla olevan linkin mukaan. Ja en oo ite niissä käyttänyt lukitetta koskaan, ja hyvin on kestänyt. Ja ei ainakaan 4,6sen alakerrassa näy lukitetta kun piruuttani otin 2 pulttia pois "vara" lohkostani. Ihan öljyä koko matkalla. Ja tämän koneen pitäs olla iha tehtaan jäljiltä alakerran osalta. Tuossa hiukan tietoa momenteista ja öljyn/lukitteen tarpeesta. http://www.landrover.ee/est/files/ma...queValues1.pdf Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Tuo 3,5sen alakerta on muutenkin täys susi verattuna 4.0 ja 4,6seen.
Runkolaakeripukit halkee itestään myös. Meillä oli yks auto jossa oli 2 runkolaakeripukkia keskeltä poikki ja kone toimi vielä, oli jopa öljynpainettakin tallella mittarin mukaan.. ![]() Voihan sinne olla hyvä sit näissä tapauksissa laittaa hiukka liimaa, vois kait itekkin varautua moiseen liimaamiseen seuraavassa koneessa. Alakerran (ARP:n tekemä) pinnapultti sarja maksaa briteissä 90euroa + rahti suomeen. Veiveille samanen sarja noin 93euroa. Yläkerran pulttisarja 202euroa. Sisältää myös vanhaan malliin riittävästi pultteja. Usa partsin hesassa pitäs kans myydä ARP:n pultteja että voi sieltäkin kysyä päivän hintaa. Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Mihinkähän momenttiin noi rangen laakerinpukkien pultit kannattaa kiriä? 90-95Nm? ja kannaattako pakkas proput vaihtaa? vai käykö vanhat vielä.
it's an off road thing, you wouldn't understand it. |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Hyvää keskustelua syntyy..
Hassu juttu, unohtui mainita aiemmin, että tän 4,2sen 19 pulttia on noita "venyviä" ja vas lohkon ulompi etummainen vanhan mallinen. Siihen kun tulee se laturin jalka kanssa kiinni. Tehtaan kirjassa(range 3,9&4,2 90-94) ei ole mitään erimainintoja eri pulttityyppien kiristyksistä. Eli myös noita "venyviä pultteja" on vedetty vain tuohon vanhaan 90-95Nm momenttiin? Se 4,6sen viimeset 90 astetta on varsinkin juuri niitä tilanteita , joissa kierteitten pitää olla hyvin öljytyt. Pakko myöntää, et on vaikea päättää miten tän koneen nyt kiristän. Voi hyvin olla, ettei nuo pultit ole edes kertakäyttökamaa, 4,6sen kirjassa vaan sanotaan selvästi pulttien uusimisesta. Ja kaikki asteisiin vedettävät pultit mitä oon nähnyt, on toistaseks ollu vaihdettavia. Pakko ne on vaihtaa jo takuukysymysten takia. Luulen, et kiristän täs konees 4,2sen kirjan mukaan. Säilyy selkeys. Ulommainen rivi on jo jätetty pois tästäkin koneesta. Ne katos jossain 90-luvun puolivälissä vähän epäsäännöllisesti. Ne mä oon kans aina vetäny ihan minimimomenttiin. ARP:n pultteja oon funtsaillu kans omiin projekteihin, mut ei ole tullut vielä todellista tarvetta. Ebayssä näkyy olevan ARPn pultteja kans tarjolla hyvin. Laakeripukkien pulttien liimaus on mun mielestä kyllä tärkeää ainakin just näissä vanhemmissa koneissa. Antti L |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijalle vinkkejä | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 16.08.2007 21:20 | |
Rangen vinssin asennus vinkkejä... | janiojan | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 09.07.2007 12:19 |
vinkkejä kaivataan!!! | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.05.2007 21:58 | |
Kaipais vinkkejä BJ ET:sta | Pafo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.07.2006 08:38 |
iskari vinkkejä | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 17.04.2004 22:32 |