Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2005, 22:15
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Vahvistimien sarjaan kytkentä?


Jo ennalta tuhoon tuomittu yritys sarjassamme tyhmiä kymysyksiä...

Miten onnistuisi, kaksi autovahvistinta kytkisi sarjaan, kun ei tunnu kunnollista jännitteen alenninta löytyvän(24v->12v)

Periaatteessahan se toimisi,mutta käytännössä...?
Onhan noissa tietysti sulakkeet, että voisihan sitä kokeilla...vai...?

Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.

__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.06.2005, 22:40
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.817
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Jo ennalta tuhoon tuomittu yritys sarjassamme tyhmiä kymysyksiä...

Miten onnistuisi, kaksi autovahvistinta kytkisi sarjaan, kun ei tunnu kunnollista jännitteen alenninta löytyvän(24v->12v)

Periaatteessahan se toimisi,mutta käytännössä...?
Onhan noissa tietysti sulakkeet, että voisihan sitä kokeilla...vai...?

Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
kokeiltu on ei tuu toimimaan laita vaan lisä laturi ja akku niin käy helpommin.

elämä on.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.06.2005, 22:49
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

No kele...
Toi 12 v järjestelmä pitänee varmaan olla kokonaan suljettu?

Kun kyselin tossa yhdeltä autosähkö firman omistajalta niin se sanoi että 24 V ja 12 V järjestelmillä voi olla sama maa, tai sit se käsitti AIVAN väärin.Onhan se jo vanhakin,ja muutakin mietittävää tais olla...

Kuiteskin toinen heppu sanoi sieltä että ei voi olla,12 V järjestelmä pitäisi olla kokonaan eristetty.

Kumpaa tässä nyt uskoo...

Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.06.2005, 23:08
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

Kyllä mun käsityksen ja kokemuksen mukaan voi olla sama maa. On mullakin mankka maadoitettu ihan suoraan auton koriin, vaikka onkin 12V järjestelmässä 24/12 alentimen päässä...

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.06.2005, 23:16
A45 A45 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.472
Perusasetus

Sama maa voi tosiaankin olla ja toimii. Kokeiltu on, tosin toisinpäin. 12v autossa oli meilla isot tupla-akut takana ja niillä oma 24v laturi säätimineen. Autoa käytettiin talvisin käynnistys- ja vinssiyksikkönä.
Asennus kannattaa tehdä huolella ja käytöstä riippuen mitoittaa laturin ja säätimen tehot riittävän suuriksi(tai pieneksi ettei akut kiehu)

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.06.2005, 09:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Yhteinen maa voi ja kannattaakin olla. Ajatellaanpa tilannetta, että pitää olla täysin erotettu systeemi: ihan kaikki 12V-systeemiin liittyvä pitää eristää auton rungosta (vahvistimen kuoret, maajohdot, kytkinten kuoret varmuuden vuoksi, antennikaapeli, antennin liitos peltiin jne.) ja pienikin eristeen rikkoutuminen ja vuoto saa aikaan pahasti häiriöitä, sulakkeen palamisen, poppikoneen savuamisen tai ehkä koko auton toimintasavun karkaamisen.

Itse laittaisin 24V autoon yhteisen nollan auton runkoon ja poppikoneille oma 12V akku+laturi. Näin mm. radion antennikaapelin vaippa saa koskea auton peltiosiin ja muutkin maadoittamiset helpottuu.

Kahta 12V laitetta ei kannata kytkeä sarjaan ja sitten yhdessä 24V järjestelmään. Jotta tämä toimisi, pitäisi näiden laitteiden virrankulutuksen olla täsmälleen sama ja poppivehkeillä ei siihen pääse millään. Sillä hetkellä, kun toinen vahvistimista ottaisi pienemmän virran, nousisi sen yli vaikuttava jännite selvästi yli 12V. Tämä voidaan osoittaa helposti sähköopin kaavoilla, mutta jääköön innokkaille kotitehtäväksi. Ääritapauksena yhden vahvistimen yli voi vaikuttaa lähes koko 24V ja näkyvä savunmuodostus on melko varmaa.

Oikeastaan ainoat mahdolliset 12V laitteet, joita voi kytkeä kaksi sarjaan 24V järjestelmään ja saada niiden kummankin yli vaikuttamaan 12V, on täysin resistiiviset vakiona pysyvät kuormat (pelkkää vastusta) ja niin, että vastusarvot on samat koko ajan. Siis vaikkapa kaksi samanlaista penkinlämmitintä ilman säädintä ja kaksi samat merkinnät omaavaa lamppua. Sähkömoottoreita ei voi kytkeä edes kahta samanlaista, jos ei ole varmuutta, että kuormat pysyvät varmasti samoina. Puhallin on sähkömoottorin kannalta itsesäätyvä kuorma, joten kaksi samanlaista 12V puhallinta voi kytkeä sarjaan ja ne pyörivät aika tarkkaan samalla nopeudella, ellei ilmapuolen olosuhteissa ole isommin eroa.


Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.06.2005, 09:41
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

miksi ei onnistuisi tuo sarjaan kytkentä... kunhan ottaa kummallekkin jännitteet suoran akulta. ylempi eli 12-24 akulta tuleva pitää eristää rungosta. sama audio "data" kumpaankin samanlaiseen vahvistimeen niin virratkin pysyy suhteellisen samana.

OPA
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.06.2005, 09:54
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Tuossa mallissa niitä vahvistimia ei itse asiassa ole kytketty sarjaan 24V järjestelmään, vaan kahteen erilliseen 12V järjestelmään (akkuun), jotka puolestaan ovat sarjassa. Tuolla tapaa se onnistuu, jos vahvistinten signaalimaat on erotettu "virtamaasta". Jos signaali- ja virtamaa on yhdessä ja vahvistinten sisääntulot kytketään rinnakkain (sama signaali molemmille), kytkeytyy akkujen välinen piste vahvistinten signaalimaiden kautta auton runkoon. Siitä vaarasta pääsee käyttämällä esim. kondensaattorierotusta vahvistinten signaalimaissa - ainakin siinä 12-24V akkuun kytketyssä.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.06.2005, 10:55
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

ainiin galvaaninen erotus täytyy olla vahvistimien välissä audiolinjassa...

OPA
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.10.2006, 22:34
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kannattaisko ehkä vetää suora virtakaapeli vain toiselta akulta (12V) vahvistimille... siis siltä akulta jonka miinus napa on maissa, jolloin vahvistimetkin saa olla maissa. Tosin tästä seuraa se että että akut rasittuu huomattavasti enemmän kun toista akkua rasitetaan enemmän. Mutta kytkentä toimii.
T: Autosähköasentaja

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.10.2006, 23:54
Ullex Ullex ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lohja, Finland.
Viestit: 804
Perusasetus

Eieiei, taas joku ehdottaa välistä vetoa. EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Etenkään kun vahvistin vie niin älyttömästi virtaa että siinä on todella äkkiä toinen akku ja mahdollisesti laturikin entinen. Oletteko muuten koskaan huomanneet että juuri em. syystä tojotissa on akut yleensä eri paria? Kun toinen on kyrvähtänyt niin on ostettu tilalle halvin mahdollinen tarvikeakku... Näin oli aikanaan itsellänikin.

Jos ei halua viritellä 12V järjestelmää, tollanen 10A+ jännitteenalenninkin riittää mainiosti mankalle ja caliberin mallistosta ainakin löytyy 24V vahvistimia:
http://www.autostudio.fi/advanced_se...ds=24V&x=0&y=0


Suzuki - Takaisin luontoon
Tojota - Luontoon ja takaisin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.10.2006, 06:13
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Kuis paljon muuten tuollainen vahvistin vaatii potkua? 40a? Nimittäin 20a jännitteen alennin maksoi joku 50€. Jos oikeen muistan niin 44€. Ostin siis tuollaisen itselleni. Noita mätkäsee kaksi vierekkäin niin eikös siinä ole potkua vahvistimelle? Ei kait siinä mitään estettä ole kahta tuollaista käyttää? Tulee halvemmaksi kuin uusi vahvistin.

Itsekin meinasin mätkästä vahvistin ja subbarii cruiseriin, mut nääh. Varkaat kiinnostuu vaan siitä enemmän. Pidetään tuo ihq kasettisoitin vaan niin kukaan ei haluu keikkaa sitä

-- Jojolla suohon ja kävellen pois --

Nerd-O
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.10.2006, 08:49
rauttu rauttu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: rovaniemi, Finland.
Viestit: 20
Perusasetus

Minkäslaiselle vahvistimelle/ vahvistimille olis tarve?

DLS:ltä löytyy ainakin yksi 24V:n jännitteelle tarkoitettu malli. Takuuvarmasti parempi laite, kuin yksikään noista Calibereistä. http://www.dls.se/english/fstark/cat31.htm
http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-cat31.htm



Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.10.2006, 09:12
rauttu rauttu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: rovaniemi, Finland.
Viestit: 20
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kuis paljon muuten tuollainen vahvistin vaatii potkua? 40a?

-- Jojolla suohon ja kävellen pois --

Nerd-O
Riippuu tehoista. Sen voi laskea tuosta kaavasta: (W:X):V=A, jossa siis W= vahvistimen kaikkien kanavien yhteenlaskettu antoteho, x= hyötysuhde (eli kertoo sen, kuinka paljon ottotehosta menee kaiuttimille asti, perinteisissä (AB-luokan) vahvistimissa n.50%, D-luokan (eli lähinnä subwoofer-)vahvistimissa jotain 80% luokkaa), V= käyttäjännite ja A= virrankulutus. Siis tuon mukaan laskettuna esim. 320W jatkuvaa antava AB-luokkalainen tarvii 26V:n käyttöjännitteellä maksimissaan n.24.6A ((320A:0.5):26V=n.24.6A)

Ja tämä siis pätee autovahvistimien virrankulutuksia laskettaessa...




Edited by - rauttu on 06/10/2006 10:14:13

Edited by - rauttu on 06/10/2006 10:16:26
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.10.2006, 09:46
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

tuskin se repro enään mitään vahvistimia tarvii.. taitaa olla 24v vehkeet historiaa!

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.10.2006, 10:22
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
quote: Noita mätkäsee kaksi vierekkäin
Ja taas, ei näin.
Alentimien lähtöjännitteet on aina eri suuruiset eli tasaista kuormitusta niille ei saa kuin tekemällä virtoja tasaavan elimen. Joskus koulussa tehtiin sellaisia tais olla 6 kanavaisia alentimia niin niissä virrat tasattiin lähdössä olevilla sarjavastuksilla. En nyt muista oliko niissä takaisinkytkentä regulointiin vai perustuiko homma vain vastuksen lämpenemiseen ja sitä kautta vastuksen nousuun.

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 06.10.2006, 11:01
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Eikös kannattasi hankkia suoraan se 24 volttinen vahvari?

Noissa perusmallin jännitteenalentimissa on se mukava ominaisuus, että laite kuluttaa (=hukkaa lämpönä) saman verran tehoa kuin laite sen perässä. Eli 20A ja 12V vahvistimelle meinaa 20 A virtaa 24:stä voltista.
Tulee sähkölämmitys autoon ja laturi tykkää.

Pitäsi olla suuri ja kallis hakkurityyppinen jännitteenalentaja ettei tulisi hukkatehoa.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 06.10.2006, 18:30
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Toi ns.välistäveto on ainakin nissanin korjausmanuaalin mukana tulevan kytkentäkaavion
ihan tehdastekonen juttu ja omat 100Ah akut on nyt kestäny 4 vuotta tollasenaan. Aika optimisti on joka akuilta enemmän tosissaan odottaa.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 06.10.2006, 18:59
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Vedä välistä vaan, ja vaihda vaihda vaikka akut ristiin muutaman kuukauden välein... ei ne akut kuitenkaan ikuisia ole.

---------------------------------------------------------
Chevy Blazer -82 350TBI,TH350,NP208 "iso mutta kömpelö"
Ford Bronco II "Maastotaunus"
---------------------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 06.10.2006, 22:35
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

elkää hyvät ihmiset menkö 24V järjestelmästä varastaan etes mankalle virtaa! Akku kypsyy AIVAN varmasti. Jos haluaa vaffarin peräloosteriin niin tuollainen 8A alennin tekee jo todella ihmeitä. Siis jos todella helpolla haluat päästä. Paras vaihtoehto titenkin on tuo etellä mainittu OMA 12V järjestelmä, jossa maa (-) saa olla sama kuin autossa muuten

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.10.2006, 09:18
rauttu rauttu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: rovaniemi, Finland.
Viestit: 20
Perusasetus

Lainaus:
quote:
elkää hyvät ihmiset menkö 24V järjestelmästä varastaan etes mankalle virtaa! Akku kypsyy AIVAN varmasti. Jos haluaa vaffarin peräloosteriin niin tuollainen 8A alennin tekee jo todella ihmeitä. Siis jos todella helpolla haluat päästä. Paras vaihtoehto titenkin on tuo etellä mainittu OMA 12V järjestelmä, jossa maa (-) saa olla sama kuin autossa muuten

Note! This message was posted anonymously!
Miksi tehdä siitä noin vaikeaa, kun 24V:n jännitteellä toimivia autovahvistimiakin on saatavilla? Kaikkeen normaaliin kuunteluun täysin riittäviä tehoiltaan, tehokkaimmilla ja jonkulaisilla elementeillä saa jo kuulonki huoletta pois....

Toki myönnän, että 12V:n järjestelmään on helpompi löytää vahvistimia, mutta sillä ylimääräiseen akkuun ja laturiin menevällä summalla jo ihmeesti rahoittaa sitä 24V:n vahvistintakin...



Edited by - rauttu on 07/10/2006 10:20:54
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 08.10.2006, 09:10
kenni:n Avatar
kenni kenni ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.08.06
Sijainti: maa
Viestit: 608
Perusasetus

Osta 24V vahvari. Pääset kaikista helpoimmalla. Ite ostin Signatin 400W wahvarin ja hyvin on pelannu. Makso jonkun 400e ja siitä ny on jo kohta 3v. En tiä miten on hinnat muuttunu siitä ajasta..

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierroslukumittarin kytkentä? Poor Tekniikka & Jutustelu 5 11.10.2012 20:59
HJ: n tankin kytkentä puskajussi Tekniikka & Jutustelu 5 20.11.2007 20:41
O: vanteet mb g-sarjaan axo O/M/V Renkaat ja vanteet 0 15.01.2007 21:34
2005 Trial sarjaan kilpailijoita? Racingrabbit Chit-Chat 16 02.03.2005 06:50
Peräskärryn kytkentä Tapsa_ja_Dumbo Tekniikka & Jutustelu 10 19.02.2005 14:21


Sivu luotu: 07:00 (GMT +2).