Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2006, 20:06
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

AKK:n rakenneohjeet turvakaarille


AKK:n sääntökirjassa mainitaan seuraavaa:

8.2.1.1
Turvakehikko on sijoitettava kokonaisuudessaan etu- ja takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle alueelle. Lisätuki (enintään 30x1,5mm putki) saadaan asentaa turvakehikon ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksen väliin ylittämään edellämainitut ylitykset.

Elikkä silloinhan kaaret ovat sääntöjen vastaiset, jos takatuet tulevat takajousien takapuolelle.
Mitähän tuokin nyt sitten tarkoittaa????

Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2006, 21:01
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Mulla menee kaarien takatuet taka-akselin linjan takapuolelle,mutta ei takajousien riipukkeitten takapuolelle.(Kyseessä Suzuki SJ)
Turvallisuuskatsastuksissa on kelvannut joten sovellettaisiinko sääntöjä lehtijousisessa autossa hieman eri tavalla?


Tässä sääntöjen mukainen:



Ja tässä minun auton takatuet:


Minun mielestä tässä tapauksessa pidemmät takatuet tekee rakenteesta vahvemman?
Korjatkaa jos olen väärässä?


Ja tässä vielä hyvä esimerkki takatukien tarpeellisuudesta Eurotrialista Unkarista 2005







Edited by - Racingrabbit on 15/10/2006 22:06:50
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2006, 21:37
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Joo toi jousituspisteiden välillä plaa plaa plaa teksti ei oikein ymmärrä maastureita, varsinkaan omatekoisia sellaisia. Sääntöhän on henkilöautoille tarkoitettu, eli tuonne ralliin ym ym. Muutta pitääkin infota AKK:ta, että pitäskö tuohon laittaa lisäteksti, että ei koske off road luokkien autoja.




<center>---------------------------------------

Land-Wagoneer rojekti

www.formula-offroad.fi


</center>

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2006, 21:44
vepele:n Avatar
vepele vepele ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.05
Sijainti: Suomi neidon asshole
Viestit: 2.246
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joo toi jousituspisteiden välillä plaa plaa plaa teksti ei oikein ymmärrä maastureita, varsinkaan omatekoisia sellaisia. Sääntöhän on henkilöautoille tarkoitettu, eli tuonne ralliin ym ym. Muutta pitääkin infota AKK:ta, että pitäskö tuohon laittaa lisäteksti, että ei koske off road luokkien autoja.




<center>---------------------------------------

Land-Wagoneer rojekti

www.formula-offroad.fi


</center>

Tai ainaskii teksti et järjenkäyttö sallittu,eli jos toteutus ei onnistu riipukkeiden/kierrejousilautasten väliin järkevästi

KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI
Kaljapäissään ei onnistu ku pytyn ohi kuseminen
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.10.2006, 04:43
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Niin ja rungollisissa autoissa tolla ei varmaan ole suurta merkitystä toisin kun rungottomissa?!


Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.10.2006, 05:14
tomikoo:n Avatar
tomikoo tomikoo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: mäntsälä, hautjärvi
Viestit: 1.846
Perusasetus

Toisaalta tossa RR:n Suzukissa noi takaputket on oikein kun ne on "rungonpäällä". Silloin on täydessä voltissa todennäkösempää ettei runko pain korin sisään. Näin jälkikäteen ajateltuna olis voinu toteuttaa noi O´rangen kaaret vähän toisin kiinnityspisteiden osalta. Takatuethan on tossa "tyhjän päällä" ja vieläpä melko kaukana rungosta.





Yks tärkeä juttu, mikä monasti jää kaaria tehdessä huomioimatta, on se että kaikki mutkat tulisi olla "ulospäin" työntäviä. Tarkoitan sitä, että esim. kojelauta kierretään usein sisältä ulos päin olevalla mutkalla ja tällöin mikäli kaaret antaa periksi, alkaa tila ohjaamossa pienentyä melko pian ja tulee ahdasta.

<center>Menossa Mukana: MäntsälänVaraosa/Kone-Heino,
Mairuen kone ja pultti, AE-Kuljetus,Funny Shop,Britti-Osa, Alu-koo
</center>
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.10.2006, 07:10
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

[/quote]
Minun mielestä tässä tapauksessa pidemmät takatuet tekee rakenteesta vahvemman?
[/quote]

Juuri näin.

Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2006, 18:44
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ja jos pilkkua ruvetaan halkomaan, niin noi auton ulkopuoliset kaaret ei kyllä täytä AKK:n rakenne kriteereitä.
Olisko esimerkiksi Jarella mahdollista vaikuttaa AKK:n sääntökirjassa oleviin pykäliin, jotka
ovat nyt tehty aivan selvästi ralliautoja silmälläpitäen. Niitä voisi koettaa sorvat lähemmäs todellisia offroad autojen tarpeita/vaatimuksia.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.10.2006, 19:13
vepele:n Avatar
vepele vepele ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.05
Sijainti: Suomi neidon asshole
Viestit: 2.246
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Ja jos pilkkua ruvetaan halkomaan, niin noi auton ulkopuoliset kaaret ei kyllä täytä AKK:n rakenne kriteereitä.
Olisko esimerkiksi Jarella mahdollista vaikuttaa AKK:n sääntökirjassa oleviin pykäliin, jotka
ovat nyt tehty aivan selvästi ralliautoja silmälläpitäen. Niitä voisi koettaa sorvat lähemmäs todellisia offroad autojen tarpeita/vaatimuksia.

Note! This message was posted anonymously!
Mikäkö pilkku estää sääntöjen mukaisten kaarten teon ulkopuolelle
Nää kaaret on tehty nenä sääntökirjassa kiinni,eikä niissä oo mitään säännöistä poikkeavaa


KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI
Kaljapäissään ei onnistu ku pytyn ohi kuseminen
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.10.2006, 20:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No, heti pistää silmään noi MITSUN takatuet. Ne pitäisi olla suorat, ei taivutuksia...
Ehkäpä jotain muutakin, jos läheltä pääsis syynäämään.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.10.2006, 20:49
Jii-Jii:n Avatar
Jii-Jii Jii-Jii ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Taavetti, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus


Ja tässä vielä hyvä esimerkki takatukien tarpeellisuudesta Eurotrialista Unkarista 2005







Edited by - Racingrabbit on 15/10/2006 22:06:50

näyttää aika ohkaselta noi kaarien putket vai hämääkö kuva...

www.montenegrooffroad.com

Edited by - Jii-Jii on 16/10/2006 21:54:31
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 06:18 (GMT +2).