![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Suzukin koneen kasaustaNyt on taas suitsan uusi kone edennyt kun tuli hieman takapakkia ruostuneista sylintereistä. Meinasin porata, mutta ylikokomäntiä ei meinannu löytyä mistään (paitsi maahantuojalta 100e/kpl, yäk...). Mulla on nyt tuossa yksi Swiftin kone, mistä otin lohkon. Tuossa kasatessa tuli huomattua korjausoppaasta kuinka monta eri variaatiota voi vakio osilla tehdä. Miksi ihmeessä lohkoon voi olla koneistettu 3 eri kokoista rööriä kampiakselille ja itse runkolaakereita on voi olla 5 eri kokoa. Mäntiä voi vakiona olla kaksi eri kokoa. Luojan kiitos että kankilaakereita ei ollut kuin yksi koko. Nämä siis kaikki vakiokokoja ei ylikokoja... Kuinka tarkkaa tämä homma oikein on. Puhutaan nyt kuitenkin sadasosamilleistä. Enhän mä voi mennä varaosaliikkeeseen ja pyytää että mä ottaisin kaks noita runkolaakereita, kaks noita toisia, sit yks tollanen mäntä ja kolme tollasta, eiku... Enhän mä mitään irtokarkkeja ole ostamassa ![]() Mulla on nyt kuitenkin motonetistä ostetut runkolaakerit kiinni ja seuraavaksi pitäisi lyödä männät reikiin. Nurkassa on neljä hyvää mäntää kaikki kokoa 1. Lohkoon on stanssattu että se haluaa koot "1 2 2 1". Onko suurtä merkitystä jos nuo ykköset laitan kaikkiin? Männissä on myös uudet renkaat... P.S. Mulla on nyt tossa sekä samurain että swiftin G13BA koneet rinnakkain purettuna. Joku taisi joskus kysellä mitä eroa noissa on niin voin niitä kertoa jos tarve vaatii (ehkä kuviakin)...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Millä mitoilla tuossa pelataan siis välyksillä ?
Meneekö se niin että uudella 1numeron männällä välys on vaikka .04?? Meneekä toi numero niin että kakkonen on halkaisijaltaan isompi?? ja millä "luvulla" se välys pienenee?? satkulla vai kahdella?? Edited by - SoSo on 24/08/2005 20:00:20 Edited by - SoSo on 24/08/2005 20:02:14 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Järjetöntä, että on tuolla lailla eri kokoisia osia; menee varmasti päin helv****ä!
Vaan mulle kyllä PV:ssä aikanaan opetettiin että UAZissa on jokainen mäntä eri kokoinen, jotta kun kone porataan, tarvitsee hankkia vain yksi uusi mäntä. Anteeksi vaan, mutta se on minun mielestäni venäläinen systeemi pahimmillaan. Vaan jos 1221 tarkoittaa, että kaksi mäntää halkaisijaltaan isompia kuin kaksi muuta, niin ei siitä hyvää tule jos laitaa 1111 männät. HUOM; se voi olla täysin toimiva, mutta ei se silti hyvä ole. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo sehän riippuu juuri tuosta välyksestä jolla noita mäntiä on tehty??
Jospa se välys menee .001 välein niin kuin kova kromatuissa pytyissä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
#2 mäntä 73,97-73,98mm ja poraus 74,00-74,01mm. Itse kyllä laittaisin oikean kokoiset männät oikeisiin reikiin. Oliko muuten motonetin laakeriliuskoissa reunassa väritäplät koodina laakerin koosta? Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp Edited by - LaaLaa on 25/08/2005 10:09:58 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuo numerointi on yleinen käytäntö useimmissa japsikoneissa, sillä kompensoidaan tuotannossa tapahtuvaa terien kulumisesta johtuvaa hajontaa. Eli kaikki osat mitataan ja toleranssin ylärajalla oleva osa laitetaan toleranssin ylärajalla olevaan reikään ja päinvastoin. Laskin joskus mitä tapahtuu, jos pahin mahdollinen kombinaatio valitaan, eli esim. suurin mäntä pienimpään reikään, tai päinvastoin. Lopputulos oli, että mahtuu siitä huolimatta juuri valmistajan antamiin uuden moottorin toleransseihin, laakereissa sama juttu. Ja valmistajan ilmoittamaan korjausrajaan on siitä vielä matkaa yleensä 2-3 kertaisesti.
Jo vähän sisäänajetussa moottorissa käytännön merkitystä tällä ei ole, japsi vaan tekee kaiken niin tarkkaan. Eihän muualla tätä käytäntöä juuri käytetä, osat vaan mätetään nippuun vaikka tuotannon toleranssitkin tahtoo olla vähän laveammat. Tai voihan niillä kokoeroilla vaikka kompensoida luonnollista kulumista jos haluaa tarkka olla, kun valitsee koot sopivasti. Eri kokojen väliset erot vaan on luokkaa alle sadasosamilli, riippuen vähän siitä onko kyseessä sylinteri/mäntä tai laakeri/kaula tai joku muu. Että saisi konkreettisen käsityksen näiden kokoerojen merkityksestä, voi ottaa esimerkkinä hoonatun sylinterin seinämän kiillottumisen normaaliksi. Se vaikuttaa sylinterin halkaisijaan suunnilleen sen yhden numeron eron verran. Numerointien väliset mittaerot voi vaihdella valmistajittain, nämä jorinat toyon käyttämän systeemin pohjalta, mutta niiden merkitys on tämä. Timop Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos Timop valaistuksesta! En ole vielä tällaiseen käytäntöön törmännyt kun on vain noita saksalaistekniikoita ropannut. Nyt on ensimmäinen japanialainen alla ja heti oppii uutta
![]() Noissa Motonetin laakereissa ei ole mitään erityistä merkintää tai maalipilkkua. Pakkauksissa lukee vaan moottori tyyppi ja sana "STD" eli vakiokamaa. Kampuran laakeripaketissa luki G13A ja välilevyissä pelkkä G13. Valmistaja on NDC. Katselin noita kombinaatioita ja näytti siltä että sekä samurain että swiftin kampuralla tulee sama lopputulos. Lohkoon oli stanssattu merkintä "C C C C C". Tämä on siis toleranssiltaan isoin koko. Kampiakselissa oli merkinnät "1 1 2 1 1" (swift) ja "2 1 1 1 1" (Samurai). Kun katsoo taulukosta niin C ja 1 = Väritön laakeri (2.002 - 2.006 mm). Väritön on toleransseissa keskimmäinen koko (5 kokoa). Näin ollen jää molemmilla akseleilla tuo yksi kohta erilaiseksi eli C ja 2 = Keltainen (2.005 - 2.009 mm) eli neljäs koko. Toivotaan että nuo NDC:n stanulaakerit on tuota keskikokoa ![]() Lykkäsin 1:s männät kiinni ja tuntuu nuo hyvin istuvan. Tuli nuo pytyt jo muutenkin hoonattua. Voisihan sitä vielä kattoa jos noita noita kahta vielä hoonais vähän lisää... Taitaa mennä vähän liian hienosteluksi ![]() JATKOKYSYMYS: Tuo vakiosylinterikannen kanavat on aika kaameat, joten niitä on tuossa tullut siistittyä, jne... Tähän liittyen huomasin että kannessa on eräänlainen lisäilmakanava, joka virtaa pienen suuttimen kautta imuventtiilin kohdalla. Korjausoppaan mukaan se auttaa seosta pyörteilemään paremmin. Onko nämä kikkulat kuinka tarpeellisia? Luulisi että noista ei ole apua kun matalilla kierroksilla päästöjä ajatellen ja haittaa taas kun kierrätetään enemmän. Onko kukaan poistanut noita? Tässä kuva selvyydeksi: ![]() Jos nuo päätän ottaa pois niin millä reiät voisi täyttää kätevästi. Eräs tuttu on käyttänyt jotain "kemiallista metallia", joka kestää jopa sylinterin kannessa ok. Olen hieman skeptinen tuollaisia aineita kohtaan varsinkin kun se voi löytää tiensä palotilaan... Alumiinia en ole koskaan hitsannut... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Vastaan nyt itselleni jos jotakuta kiinnostaa nämä räpellykset
![]() ![]() Tappi tehtiin täysmittaiseksi, mutta "kiinni" ottavaa pintaa on vain reilu pari senttiä. Lisäksi päästä otettiin hieman pois että on just nafti eikä ala työntämään lastua ulos prässätessä. ![]() Tappi tulee nätisti ulos ja peittää montun kokonaan. Kuten näkyy ei tuo vakio kanava mitenkään nätin näköinen ole vakiona... ![]() Tuossa kanava hieman siistittynä. Vielä pitää vähän ottaa ja ohjurit muotoilla. Kuten näkyy on tuo reikä juuri kanavan alareunassa missä ei saisi olla pahemmin esteitä. Jos kanavassa on 7mm reikä mistä törröttää parin millin paksuinen tikku niin ei se hyvä juttu voi olla ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vaikuttaa mielenkiintoselta. Niin ja kyllä näitä aina joku lukee. Kerrohan lisää viimeistään sitte ku on kone kasassa ja ekat ajokokemukest saatu.
Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
No niin melkein vuoden tauon jälkeen kone on kasassa, tai no ollut jo pidemmän aikaa, mutta siirto autoon nyt vasta tapahtunut
![]() Siellä se nyt kiikkuu uuden karheana odottamassa tulille laittamista. ![]() Tuo koneen orkkisruisku näytti hieman hankalalta paketilta ja kun siihen ei ollut boksia päätin ottaa sen irti. Se on nyt myynnissä jos jotakuta kiinnostaa. Tilalle ajattelin laittaa Golfista yli jääneen Bosch:n Mono-Motronic:n ja sitä ohjaamaan hieman modatun Megasquirtin. Ruiskumokkula tipahti nätisti vanhan paikalle, kun vähän teki sovitetta: ![]() Orkkis kaasuvaijerikin sopi kun vähän prikkaa laittoi väliin. Sytytyspuola on myös Golfista ja siinä on näppärä sisäänrakennettu kipinävahvari, joten voi ohjata suoraan squirtista. Ongelmaksi tulee kuitenkin tuo tyhjäkäynnin säätö ja kaasuläpänasento. Tyhjäkäyntiä säätää tavallinen 12V DC-moottori, johon ei tietääkseni ole tukea megasquirtissa. Ajattelin kokeilla väliin H-siltaa, jolla voi kääntää polariteetin että moottoria voi ohjata molempiin suuntiin. Pitää lisätä tuolle vaan tuki koodiin, joten katotaan mitä syntyy :/. Toinen takapakki on tuo kaasuläpänasennon tunnistaminen, kun siihen on kaksi potikkaa. Toinen välille 0-24 astetta ja toinen 18-90 astetta. Tällä saa näköjään tarkennettua tuota "pintakaasu"-aluetta. Samalla tuo tyhjäkäyntimotti lukee potikalta kuinka pitkälle pitää akselia vielä työntää. Jos nämä muutokset nyt onnistuu järkevästi niin pitää laitta koodi jakoon, jos joku muukin innostuu ![]() Huomenna pitäisi laittaa kokonaan uusi piuhasarja kabiinin ulkopuolelle ja ehkä kokeilla tuota swift:n jarrutehostinta paikalleen... Jos viikonloppuna saisi tuon edes käyntiin... Ehkä vähän liian optimistista ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Vaatii näköjään aikalailla elektroniikan ymmärtämistä tuo ruiskuhässäkän sovittelu.
Omaan Samuraihin tehtiin kans koneremppa männä talvena. Mun piti sitte laittaa ne maahantuojan sikakalliit ylikokomännät, kun muita ei löytyny, mutta pääsipä sitte poraamaan pytyt oikeaan mittaan. Nyt kone käy huomattavan nätisti ja vetääkin ihan hyvin! Tosin ajelin muutaman viikon rempan jälkeen ja ihmettelin heikkoa vetoa, ennenkuin tajusin nokkaremmin menneen yhden hampaan verran myöhäselle. Siitä kiitos Haynesin hienolle opaskirjalle, on se senverran hämärä teos. No joo, nyt "Sisu" joka tapauksessa pelaa niin hyvin, että remppa kannatti, niillä kalliimmillakin osilla. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
On toi elektroniikka itselläkin harrastetasolla, mutta onneksi on tuttavia jotka työkseen suunnittelee kaikenlaista. Tosin ne ei vältämättä moottoritekniikasta tiedä hirveesti, mutta jos osaa ongelman selvittää tarpeeksi hyvin niin eiköhän jotain aina keksitä
![]() Tuli tuosta nokkahihnasta mieleen, että mites muilla on toi kiristys systeemi toiminut? Tuo kiristysrullan jousiviritys tuntuu aivan onnettomalta! Eli jos sen avulla säätää hihnan kireyden niin jää mielestäni aivan liian löysälle. Jos taas vedän kireyden tappiin käsin pystyy hihnaa vielä ihan hyvin sormin kääntämään 90 astetta pisimmästä kohdasta. Luulisi tuon kiristysrullan alkavan huutamaan, jos on liian kireällä. Kokeilin sitä jousta vielä molemmissa kiinnityspisteissä, eli pysty- ja vaakatasossa. Sama loppu tulos... jos sullakin paatu on hypännyt hihna niin voisiko johtua liian löysälle jääneestä hihnasta vai miten kiristit omasi? |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Totta, sitä kiristyksen heikkoutta minäkin ihmettelin, ja kiristin "ihan pikkasen lisää" vähäniinku korvakuulolta. Pitää seurata ...
Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Äh, se sisäänkirjautuminen ...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ-40 B koneen vesipumppu? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 03.10.2007 14:13 |
M: latureita ja suzukin koneen osia (F10A) | geswas | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 19.12.2006 20:36 |
suzukin koneen vaihdosta | kowalski | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.10.2006 10:41 |
m:läppärunko 2lt koneen | Hharri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.08.2006 14:18 |
Suzukin koneen vaihto 1,0 -> 1,3 (SJ410) | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 11.04.2006 09:49 |