![]() |
![]() |
|
O/M/V Varaosat ja tarvikkeet Autojen varaosat, sekä kaikki offitarvikkeet - vinssit, liinat, tunkit yms. tänne osastolle. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() O: Mogin PTO takakardaanin osa..Hakusessa PTO:n takakardaanin etummainen osa 406 unimoggiin, käy varmaan myös muista malleista. Eli se spoorillinen palikka mikä pultataan PTO:n laippaan. Itse kardaani on mutta tuo hävinnyt jonnekkin. Pete 0405671157 Edited by - PETEBJ75 on 03/04/2006 21:23:35
__________________
LC200 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joo ei käy ainakaan 404 ja 411 sarjan autoista koska niissä on boorit/liuku on kardaanissa itessään. Kuva ei olis pahitteeks.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edited by - PETEBJ75 on 05/04/2006 13:17:37 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kaipaamasi palikka on varmaankin se ensimmäinen nivel, jonka toinen haarukka on osa laippaa, joka pultataan PTO:n laippaan neljällä M8-ruuvilla ja toisessa puolessa on liukuspoori ("uraputki")?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Käyn ottamassa kuvan, hetki...
...eli tässä pari kuvaa siitä PTO-laippaan kiinni tulevasta nivelestä. Tästä on ristikko pa$gana ja siksi kupit on irti. Ei löydy noilla mitoilla tarvikeristikkoluetteloista. Tässä on Mogin PTO-akselin alkuperäinen 1. nivel, jonka jälkeen olevaan pooriakseliin pätkään on hitsattu joku uudempaan niveleen sopiva erilainen pooriakselin pätkä. Tuohon harvempipoorisen uudemman pään päälle liukuu siis toisenlainen nivel kohtalaisen lähellä, kun originaalissa seuraava nivel olisi taaempana. ![]() ![]() Tässä on jonkun Horstin nettihuutokauppa-akseli, 406:n etu-PTO-jordaani. Siinä näkyy PTO-laipan sisältävä nivel taaimpana: Ja tässä on 421:n taka-PTO-jordaani (ja laakeripukki rungon takimmaisen poikkipalkin kohdalle): Olisikohan tuossa originaalissa jordaanissa etupäässä (kuvassa vasemmalla) pooriputken pätkä, joka tulisi ylimmän kuvan tiuhempipoorisen tumpin päälle? Vähän näyttäisi siltä, kun tätä 421:n jordaania tarkemmin katsoo, eli siinä on paksumpi kohta juuri ennen ensimmäistä ristikkoa. Jos joku tietää tuohon risan tilalle sopivan ristikon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on Edited by - JiiPee on 05/04/2006 21:50:46 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli mulla toi kardaanin pidempi pätkä on ns "uros" spoorilla ja se tumppi sitten naaras..
Koko kardaani ja villä pitäis saada toi vinssi pyörimään Edit:Olipas surkeet ja isot kuvat. Pitänee koittaa ottaa vähän paremmat Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 11:30:10 Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 15:17:33 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Otapas siitä pooriakselin päästä halkaisijamitta ja poorien lukumäärä, niin verrataan.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Halkaisija 35mm ja poorien lukumäärä 16..
Mulla on tohon 406:een korjaamokäsikirjat, omistajan käyttöohjeet ja varaosakirjat, mutta mikään niistä ei käsittele PTO kardaaneja sanallakaan.. Erinlaiset PTO variaatiot kyllä löytyy kaikkine mahdollisine sovelluksineen, mutta ei kardaaneita.. Edited by - PETEBJ75 on 06/04/2006 15:22:59 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Joo ei niistä kirjoista löydy tarinaa kuin PTO:n laippaan asti. Laipasta eteenpäin kaikki
on ollut asiakaskohtaisesti räätälöityä, eli kumpikin PTO-kardaani on näkynyt ajoneuvon kantakortissa omana koodinaan ja vain, jos on tilattu sillä lisäominaisuudella. Omani kortissa näkyy yksi akkuun liittyvä koodikin, eli tehtaalla laitettiin siihen vakiota isompi akku. Saksalaista järjestelmällisyyttä Gaggenaun tehtaalla, kun kaikki tavallisesta poikkeava dokumentoitiin jo 60-luvulla noinkin tarkasti. Kardaanin osia on muistaakseni varaosakuvastossa (EPC:ssä) aina huonosti, on siis aika suuria kokonaisuuksia ja jotkin osat voi olla jo end-of-life. Minä mittailen sitä jordaania ja selaan EPC:tä illalla kotona. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Harmi ettei tohon omaan ole korttia tallella.. Saakohan niitä runkonumeron perusteella mistään?
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Se laittamani kuvan nivelessä oleva tiuhempipoorinen osa (hitsisauman ja nivelen välissä)
on 19-urainen ja halkaisija rihlojen päältä mitattuna on 37.4-37.5mm. Ajoneuvon datakortin kopion saa runkonumerolla, tehtaan arkistoista Vehon kautta. Jos on uudempi auto, saattaa se olla mukana varaosa-CD:llä. Omani on 60-luvulta ja EPC (varaosa-cd) ei tunne sitä. Tilasin kortin sitten Vehon erikoisajoneuvoyksikön kautta, joka on Helsingissä. Jos kehtaat laittaa oikean puoleisen runkoaisan etupäässä olevan tyyppi- ja runkonumeron vaikka private-viestinä, niin voin kokeilla, mitä EPC siitä sanoo. Numero on kaksiosainen, jossa alussa on tyyppi, esim. 406121, sitten viiva ja edestä nollilla täytetty runkonumero. Lainasin Benzwordistä yhtä kuvaa, jossa taka-PTO näkyy aika hyvin: Olen kerran löytänyt EPC:stä sen taka-PTO:n osat, mutta nyt en saa sitä sieltä ulos sitten millään. Taka-PTO on optio N32 tai N37. Tämän kuvan löysin, mutta siinä on 705mm mittainen pätkä-kardaani ylikuormasta luistavan kytkinpakan ja erikoisen takakardaanin välissä. Vaihteiston kupeeseen tuleva nivel on kuitenkin samannäköinen kuin muissakin kardaaniversioissa: ![]() Jos vertaat noita kahta kuvaa ja ottamaasi kardaanikuvaa, niin näyttäisi näin äkkiä tuumaten puuttuvan osat numerot 14 ja 17, jotka ovat EPC:n mukaan numerot A0005520396 (nro 14: "boot", pooriputki) ja A0005500876 (nro 17: "universal joint", nivel). Niiden saatavuudesta DaimlerChryslerin systeemi kertoi, että: A0005520396 BOOT EUR 13.44 The part is available. A0005500876 UNIVERSAL JOINT EUR 451.24 The part is available. Kallis tuo nivel. Ristikkoa näkyy löytyvän vielä, A0004100928 "universal joint, repair kit" (kuvassa numero 19) ja sen saatavuus: A0004100928 UNIVERSAL JOINT CROSS EUR 145.88 The part is available. Ei mikään hullunhalpa sekään. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Joo kiitoksia, laitoin runkonumeron privana.
Näyttäis tosissain olevan noi osat 17 & 14 mitkä uupuu. Harmi että melkein kaikki muut PTO osat on agri tavaraa joita saa vaikka IKH:lta, mutta ei tietenkään noita.. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Upitetaas vielä kerran.
Eikö näitä moggiloita ole "uhrattu" off roadin alttarille sen verran että PTO kardaaneita pitäis olla ylimääräisinä useallakin taholla.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Takakardaanin maksimi asteet? | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 26.08.2007 22:28 |
HJ 61:n takakardaanin liukuboori jumittaa... | Jukka | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.06.2007 10:57 |
Pajeron takakardaanin ristikko | amis | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.02.2006 20:49 |
Suikkelin takakardaanin kestävyys??? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.08.2005 20:11 |
Takakardaanin stefan vaihto | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.11.2003 21:22 |