Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.03.2006, 22:56
jp_bj-45 jp_bj-45 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.03.06
Viestit: 2
Perusasetus

[BJ-45] Koko korin leventäminen?


Olis tossa pihalla yks -81 BJ-45:nen jonka takapään runko ja kori on ihan laho. Eli iso remontti on edessä.
Ja kun kun lahoa eli tekemistä on paljon, niin tuli mieleen ett jos tekis siit samalla hieman erikoisemman.

Eli mitäs sanoo katsastus-setä siitä jos leventäisi koko koria sen 100mm? Eli siinä tulis kajottua koriin aika kokonaisvaltaisesti. Joutuis katkomaan ja jatkamaan korin tukirakenteita jne.

Laki ei sano muuta kuin:
21 §
Korimuutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm.

AKE:n sivuiltakaan ei oikein löytynyt mitään vinkkiä aiheseen.

Eli mitä tossa hommassa pitäis ottaa huomioon?



Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.03.2006, 07:11
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Saattaahan jostain löytyä joku typerä pykälä, joka moista hankaloittaa, mutta onhan tuo aika selkeää tekstiä että "muutoskatsastuksessa...", eli tulee vaan merkintä otteeseen . Ikääkin on tuoreimmallakin 45:lla sen verran että uusiin autoihin tulleet vaatimustenmukaisuuskiemurat tuskin sitä koskevat.

Itsekin mietin tuota leventämistä oman pulkkani laiton yhteydessä (BJ-42), mutta jäi nyt sitten tekemättä, kun valmiita lasikuituisia tuulilasinkehystä ja takalukkua on vähän hankala jatkaa menestyksekkäästi. Sinänsähän homma olisi kohtuullisen helppo muodoiltaan näinkin yksinkertaisissa koreissa, ainoastaan jalkatilassa katselin että olisi ehkä järkevämpää säilyttää kardaanitunneli entisellään, niin levenisi vähän suomalaisittain nurinkurisesti olevat poljinten ympäristöt. Huomaa, että kori on alunperin tehty oikeanpuolista rattia varten (Japani), kun oikealla on huomattavasti leveämpi jalkatila.

Yksi mikä täytyy huomioida on, ettei rengas ala osua sisälokasuojan kylkeen, mutta sehän on vain järjestelykysymys. Korin leventäminen olisi sikäli kiva muutos, että jäisi typerät erilliset levikkeet pois lokasuojien kaarista. Vai oliko kyse lava-autosta?

Onnea ja menestystä hankkeelle!



Edited by - JF on 26/03/2006 08:13:18
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.03.2006, 10:46
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595...0_korjattu.pdf
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...sen+ohjeistus/

Nuo kun katsoo niin saa jonkin laista käsitystä mitä ja miksi katsotaan.

Tuolta kun hakee itsekantavan korin korroosion tarkastusta koskevan ohjeen. Ohje sanoo jos korin kotelorakenteissa on vaurioita = hylky. Tämä johtuu titysti siitä että kolaritilanteessa korin olis tarkoitus suojata sisällä olevia jamppoja ja pysyä kiinni rungossa.
Eli jos levennyksen tekee niin että katsurin on HELPPO TODETA korin olevan turvallinen. Niin miksipä ei tervejärkinen inssi sitä hyväksyisi? (tervejärkinen inssi,hih)
-Teemu


Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.03.2006, 20:44
jp_bj-45 jp_bj-45 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.03.06
Viestit: 2
Perusasetus

Lainaus:
quote:Yksi mikä täytyy huomioida on, ettei rengas ala osua sisälokasuojan kylkeen, mutta sehän on vain järjestelykysymys. Korin leventäminen olisi sikäli kiva muutos, että jäisi typerät erilliset levikkeet pois lokasuojien kaarista. Vai oliko kyse lava-autosta?
Korin kiinnityspisteitä alustaan ei vissiin saisi muuttaa(?). Eli jos tekisi tuon leventämisen molemmin puolin baut lokasuojan yläosan kohdalta niin silloin ei myöskään tulisi ongelmaa tuosta pyörien osumisesta (vs keskeltä) levennettyyn koriin. Onhan siin tuplasti peltiduunia, mut samalla jää kardaanitunneli ja kaikki hallintalaitteet vanhoille paikoilleen. Ett sinänsä se vois olla helpompi ratkaisu.

Kyseessä on umpikorinen (vai mikä se virallinen termi on BJ.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.03.2006, 22:38
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Korin kiinnityspisteitä alustaan ei vissiin saisi muuttaa(?).
Miksi ei saisi, itse ainakin olen muutama vuosi sitten muuttanut vanhan G-mersun etummaiset kiinnityspisteet (etujalkatilan alla) ja katsastussetä hyväksyi sen muutoksen ilman mitään mutinoita. Poistin alkuperäiset kiinnikkeet korista ja rungosta, koska ne on mersussa "liian" lähellä etupyöriä, tein uudet lähemmäksi runkoa ja n. 10cm taaemmaksi.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.03.2006, 09:27
Latekki Latekki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.05
Sijainti: tuusula finland
Viestit: 394
Perusasetus

Ja mites on sitten ja jos laki sanoo 100mm. ja bertan levikkeet levittää jo 70mm puoli..köh köh ja etuloksuja pitäis (omasta rojektista)levittää saman verran.tuskin mittaavat?

-Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi
-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Korin tinaaminen JES Linkit 5 24.01.2008 01:29
lj:n etuakselin leventäminen Tekniikka & Jutustelu 2 17.09.2006 08:06
Lj:n Korin Korotus TTMOSSE Tekniikka & Jutustelu 9 13.08.2006 23:54
bj korin korotus? Rölli Tekniikka & Jutustelu 8 04.01.2006 19:47
LaJän korin irroitus *koko projekti* VMK Tekniikka & Jutustelu 9 05.04.2005 22:51


Sivu luotu: 12:31 (GMT +2).