![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() [BJ-45] Koko korin leventäminen?Olis tossa pihalla yks -81 BJ-45:nen jonka takapään runko ja kori on ihan laho. Eli iso remontti on edessä. Ja kun kun lahoa eli tekemistä on paljon, niin tuli mieleen ett jos tekis siit samalla hieman erikoisemman. Eli mitäs sanoo katsastus-setä siitä jos leventäisi koko koria sen 100mm? Eli siinä tulis kajottua koriin aika kokonaisvaltaisesti. Joutuis katkomaan ja jatkamaan korin tukirakenteita jne. Laki ei sano muuta kuin: 21 § Korimuutokset 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. AKE:n sivuiltakaan ei oikein löytynyt mitään vinkkiä aiheseen. Eli mitä tossa hommassa pitäis ottaa huomioon?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Saattaahan jostain löytyä joku typerä pykälä, joka moista hankaloittaa, mutta onhan tuo aika selkeää tekstiä että "muutoskatsastuksessa...", eli tulee vaan merkintä otteeseen . Ikääkin on tuoreimmallakin 45:lla sen verran että uusiin autoihin tulleet vaatimustenmukaisuuskiemurat tuskin sitä koskevat.
Itsekin mietin tuota leventämistä oman pulkkani laiton yhteydessä (BJ-42), mutta jäi nyt sitten tekemättä, kun valmiita lasikuituisia tuulilasinkehystä ja takalukkua on vähän hankala jatkaa menestyksekkäästi. Sinänsähän homma olisi kohtuullisen helppo muodoiltaan näinkin yksinkertaisissa koreissa, ainoastaan jalkatilassa katselin että olisi ehkä järkevämpää säilyttää kardaanitunneli entisellään, niin levenisi vähän suomalaisittain nurinkurisesti olevat poljinten ympäristöt. Huomaa, että kori on alunperin tehty oikeanpuolista rattia varten (Japani), kun oikealla on huomattavasti leveämpi jalkatila. Yksi mikä täytyy huomioida on, ettei rengas ala osua sisälokasuojan kylkeen, mutta sehän on vain järjestelykysymys. Korin leventäminen olisi sikäli kiva muutos, että jäisi typerät erilliset levikkeet pois lokasuojien kaarista. Vai oliko kyse lava-autosta? Onnea ja menestystä hankkeelle! Edited by - JF on 26/03/2006 08:13:18 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595...0_korjattu.pdf
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...sen+ohjeistus/ Nuo kun katsoo niin saa jonkin laista käsitystä mitä ja miksi katsotaan. Tuolta kun hakee itsekantavan korin korroosion tarkastusta koskevan ohjeen. Ohje sanoo jos korin kotelorakenteissa on vaurioita = hylky. Tämä johtuu titysti siitä että kolaritilanteessa korin olis tarkoitus suojata sisällä olevia jamppoja ja pysyä kiinni rungossa. Eli jos levennyksen tekee niin että katsurin on HELPPO TODETA korin olevan turvallinen. Niin miksipä ei tervejärkinen inssi sitä hyväksyisi? (tervejärkinen inssi,hih) -Teemu |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyseessä on umpikorinen (vai mikä se virallinen termi on ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ja mites on sitten ja jos laki sanoo 100mm. ja bertan levikkeet levittää jo 70mm puoli..köh köh ja etuloksuja pitäis (omasta rojektista)levittää saman verran.tuskin mittaavat?
-Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Korin tinaaminen | JES | Linkit | 5 | 24.01.2008 01:29 |
lj:n etuakselin leventäminen | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 17.09.2006 08:06 | |
Lj:n Korin Korotus | TTMOSSE | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 13.08.2006 23:54 |
bj korin korotus? | Rölli | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 04.01.2006 19:47 |
LaJän korin irroitus *koko projekti* | VMK | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 05.04.2005 22:51 |