![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Maalipinnan myllytysOn taas kevät tullut, ja varmasti monikin miettii tälläistä asiaa, kuin myllytys (ei tosioffarit!). On ainakin allekirjoittaneen almeraan tullut tuossa talvenaikana ihan muutama kivenisku konepeltiin, sekä kylkiin. Ilmeisesti tuolla "myllytyksellä" saa aika kivan näköisen maalipinnan..? Muutama kysymys aiheeseen liittyen: 1. Miten tuo myllytys tehdään? Millä aineilla? 2. Kannattaako noita kiveniskuja jotenkin esikäsitellä, esim. niillä autonvalmistajan pienillä paikkamaalituubeilla? 3. Voiko muovipuskurin myllyttää? Edellisen omistajan jäljiltä muutamat naarmut puskurissa.. Muista : "Sinä ET ole supermies"
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itellä kokemusta 3m tuotteista. Kahta eri laikkaa ja kolmea eri töfnää käytettiin. Tuli mattamustasta megestä taas kiiltävän tummansininen. Kalliit aineet ja ns rälläkkä mallin mylly.
Omat vehkeet on tällänen halpis vahauskone ja hiova vaha (nestemäinen). Tekee ihan ok jälkeä. Pitää muistaa että kulmat voi mennä puhki jos oikein tosissaan jynssää. Vahan ei kanssa saisi oikeen kovasti lämmitä koska silloin se tarraa tosissaan kiinni. Pitää hinkata käsin sellaset kohdat koska ei lähe kiillotus laikalla. Toi 3m vehkeet oli ammattilais sarjaa mutta kaveri on käyttäny jotain autoglymin sarjaa jota saa paremmin varustelluista marketeista, meilläpäin minimani. Mielestäni noilla hiovilla vahoilla saa aika hyvää jälkeä. Harjoittele vaikka johonkin ikäloppuun vehkeeseen ensin että opit tekniikan. Puskureita en ite vahaa ikinä. Siis maalaamattomia. Kiveniskuja ei mikään myllytys oikeasti peitä eli jotain maalia vaatii. Automaalia myyvistä liikkeistä pilttipurkillinen maalia joka on värikartalla kattottu auton pellistä vertaamalla on mielestäni paras ratkasu. Voi olla kalliimpi mutta varmasti parempi vaihtoehto. Anna kuivaa reilusti ja kunnolla ennen myllytystä (1-2 viikkoa). Myllytys voi hieman peittää jos on paha värisävy ero jollain diipa daapaa maalilla ja jos sävy kohdallaan voi häivyttää olemattomiin. Ainoa muistutus ko asiasta on vain pieni lovi ko kohdassa. Eli näin teen itse. - Auton pesu hyvin. - Automaali liikkeeseen ja kartankans värisävy - Auton pesu - silmämääräinen tarkastus onko kivenisku kohdassa ruostetta. Pitäs koittaa rapsia jollain pois... ihan hyvä olis jotain pohjamaalia... ei jaksa... maalia hammastikulla kiveniskuun hyväsiitä tulee. - kunnon kuivamis ajat mieluiten lämpoisessä tallissa... tarkastan 3vrk sään että ei sada eikä mene alle +10.. yön yli kuivaa. - Viikko kuivamis aikaa... eli suraavana viikonloppuna vahauskoneella hiova vaha päälle (ite käytään whyrttiä) ja pois tietystikki. - Seuraavana viikonloppuna normaali vaha ( wyrtti nestemäinen) Joku muu tekee omallatavallaan mutta näinkin saa kelpo jälkeä. Turvenuija... siis minä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minä taasen suosittelen Autoglymin tuotesarjaa myllytyksessä ja luonnollisesti rälläkkämallin mylly
- - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja@offipalsta.com cruiser60@luukku.com ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
glymin aineilla tehtiin 7v myllytyshommia joten
suosittelen.niiltä löytyy ainakin 3 eri karkeutta hiomatahnaa ja ns.punainen vaha (se on kylläkin valkosta mut etiketti on punainen) oliskohan nimi radiant wax polis ja silläkin voi myllyttää jo ei ole kovin pahasti hapettunu/naarmuntunu pinta rälläkkä mallin laikka joo mut kierroksia ei saa olla kun MAX 2000 ja sekin on aika yläkantissa.duunissa mulla oli makitan kone jossa oli kierroksien säätö ja tykkäsin mut ihan makuasia hiomalaikoista vielä et niitä on eri karkeuksia ja mitä karkeempi laikka/tahna niin sitä varovaisempi saa olla et ei tuu maalarille hommia.ainetta tarpeeks laikkaan ei liikaa=tukkii laikan mut ei liian vähänkään koska silloin käy kuivana.myllytys tasaisesti joka paikassa sen jälkeen vahaus käsin.näin tein minä.muovipuskureihin jos ei ole maalatut ei missään nimessä vahaa jos nyt ei halua valkosia puskureita maalatut voi vahata mustiin on olemassa omat aineet |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ite en enää koskaan vie korrekin tai turtle waxin vahoja autoni lähelle. Autoglymin "punaisella" olis tarkotus urakoida taas kevään korvalla ja ehkä vetää "kultainen" päälle. Voi olla että ensin tarvii jotain vielä karkeampaa tahnaa. Naarmuja pinnassa on vähän ja mietinkin nyt että ostanko maaleja sumupullossa vai haenko oikeaa automaalia värikoodiin ja maalipintaan vertailemalla.
************** Jussi ja Suzuki |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Niin, kertokaa ihmeessä enemmän niistä laitteista ja laikoista mitä ootte käyttäny. Eikö rälläköissä kierrosnopeudet ole aika hurjia tähän tarkotukseen? Purjevenettä vahattiin joskus 15e epäkesko myllytyskoneella jossa oli iso laikka ja melko rauhallinen. Ongelma vaan on mistä noihin saa (edullisesti) uusia liinoja, tukkoonhan ne yks tai kaks mukana tullutta menee hetkessä. Ainakin jos vaha vaan levitetään ja kuivana hinkataan. Glymin vahojen kanssa voi olla parempi, märkänä hinkkaa ja sit vaan käsin pyyhkii pois. Mites bilteman porakonelaikat?
************** Jussi ja Suzuki |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Niillä halvoilla epäkeskovahanlevittimillä ei kannata myllyttämään ruveta, kerran kokeiltu ja tulos ei ole ajankäyttöön suhteutettuna kunnollinen, tietty kukin taaplaa tyylillään
![]() Vahanlevityksessä laite toimii kohtuullisesti ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
suosittelen kunnnon myllytyskonetta maksaa 200-300e tulee halvemmaksi kuin halvat paskat.
Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
no.1 rälläkkä on ihan eri asia kun myllytyskone rundit
pyörii n.120000 rälläkässä ja myllykoneessa MAX 2000 no.2 nää vahanlevitys epäkeskokoneet on tarkoitettu vaan vahan levitykseen/killoitukseen niillä ei ole mitään tekemistä myllytyksen kanssa itse heivaisin ne koneet huitsinnevadaan ja lujaa käsin vahaus on pajon parempi ja varmasti yhtä nopea no3.se "punainen" glymi on lievästi hiova joten pienet pintanaarmut häviävät ihan ok "kullanvärinen" taas antaa h...tin hyvän suojan maalipinnalle = hyvä yhdistelmä |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia. Kohtaan 1 sain vastauksen..
Entäpä miten onnistuu maalatun muovipuskurin myllytys? Samoten kannattaako noita kiveniskuja esikäsitellä? Muista : "Sinä ET ole supermies" |
#11
|
|||
|
|||
![]()
juu myllytyksessä kannattaa pitää kone kokoajan liikkeessä. helposti kyrvähtää maali.(palaa puhki). ja glymin kamat toimii kyll... ja maalattu muovipuskuri...ite maalattu vai tehdas väri ? jos tehdasväri ei muuta kun myllyttämään mut ite hangannut puskurit ja muut epävarmat käsin.joten ei muuta kun hankaamaan
-Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi - |
#12
|
||||
|
||||
![]()
ne kiveniskut ei periaatteessa tarvii mitään esikäsittelyä
jos ei pelti paista läpi usein on niin et pintamaali halkee mut pohja maali on ehjä.jos näin on niin ei muuta kun paikkamaalilla "kuoppa" täyteen hyvä on ohentaa maali ohenteella ettei tuu knööliä usein on et paikkamaali on niin paksua ja siinä on kova pintajännite mutta ennen maalausta kaikki rasva/vanha vaha pois muuten ei maali pysy tai sit se kiehuu sit vielä yks juttu jos on uus auto ja hyvä maalipinta niin en heti lähtis myllyttämään koska myllytys aina ohentaa maalipintaa ehkä olis parempi vaan pestä hyvin ja "punaisella"glymillä vähän ronskimmalla kädellä vahaa päälle Edited by - boozer on 17/04/2006 15:16:45 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Joo eihän toi epäkesko vahauskone oo mikään paras mutta silläkin pärjää mun mielestä. Ottaen huomioon että tolla 200-300 euron vehkeellä on aika vähän käyttöä monelle...
Parastahan on viedä jollekkin joka hommat osaa ja maksaa siitä kiltisti... Turvenuija... siis minä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maalipinnan myllytys?? | Vuosimallit 1984-1996 | 11 | 13.05.2004 12:03 |