Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.02.2006, 09:30
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

maasturin välitykset


Nyt tarttis saada tietoa siitä, että mikä olisi se hyvä välityssuhde maasturin voimansiirtoon jos kyseessä on suomalainen etupäässä jängässä rypeminen. Tietysti onhan sitä kivikkoakin, mutta on kyse lapin maisemista. Välityksiä kyllä maailmalta saa, mutta onko se "niin hitaat kuin mahdollista" oikea vaihtoehto. Siinä välityksiä hitaaksi ruuvatessa pakki menee tosi hitaaksi ja muutenkin olisi mukava saada tietää muiden kokemuksia. Eli mikä on se "oikea" ja jokapaikassa hyvä välitys ...Niin ja auto on hilux, ei kuulemma maasturi mutta on se kuiteskin neliveto jne.

Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.02.2006, 09:50
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No kyllä se tämän hetken yleiskäsitys tuntuisi olevan ettei ole mitään liian hitaita välityksiä. Aina kun voi käyttää sitä isoakin aluetta. Lapin jängällä näytti ja tuntui olevan se suohiippailu pop, siinähän vasta välityksiä kysytään.

Kun perusvälitykset on riittävän hitaat niin voi sentään valita niistä vaihteista muunkin kuin sen ykkösen. Muuten ajellaan vaan ykkösellä ja luistatellaan kytkintä tai keitetään laatikkoa.

imho

-sami-

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.02.2006, 10:03
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Jeepissä 4.88 perät tuntuivat hyvältä 35" kumeilla. 3.07 on liian harva. Jeeppiin saisi vielä
tuplattua jakolaatikon välitykset (2 -> 4), mutta Jenkkipalstoilla pidetään sopivana vain
kalliokiipeilyyn. On kuulemma liian tiuhat mutaan/suohon. Tämä siis luettua tietoa.

Just do it!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.02.2006, 11:30
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Tossa seuraavassa artikkelissa on juttua aiheesta. Sanotaan että manuaaliaskisessa 40:1 ja automaatissa 30:1 tai parempi olis peruslähtökohta. Mulla on 47:1 ja 36" renkaat ja ei kyllä riitä mitenkään suohiivintään. Jakisrempan jälkeen pitäs tulla jotain 67:1 ja katotaan sitten helpottaako yhtään. Kaverilla oli kai vieläkin parempi kokonaisvälitys ja 35" renkaat ja niin vain paloi kytkin Laatokan suolle. Tiedä mikä sitten olis sellanen soppeli välitys?

Perä välityksillä kandee mennä vaan niin alas että saa välitykset passattua rengaskokoon että säilyy vielä maantienopeudet. Loppu hidastus kannattaa toteuttaa välitetyllä jakiksella tai tuplalaatikoilla, planeetalla tms. crawlboxilla.


http://www.4x4abc.com/4WD101/crawl.html



Edited by - mikjus on 27/02/2006 11:33:32
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.02.2006, 15:24
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kaverilla oli kai vieläkin parempi kokonaisvälitys ja 35" renkaat ja niin vain paloi kytkin Laatokan suolle.
huonompi välitys mulla oli, 44.8:1 (3.83 x 2.72 x 4.3)
ja se ei tosiaankaan riitä tuolle 2.4 dieselille.

mutta suunnitelmissa on 44.8:1/121.8:1 kokonaisvälitys

Cj:ssä on 60:1 , se tuntuu jo riittävän monenlaiseen ajoon.





Edited by - Jeeper on 27/02/2006 15:28:26
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.02.2006, 15:53
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

tais mennä vähän offtopic...

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.02.2006, 16:09
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
quote:
tais mennä vähän offtopic...

**************
Jussi ja Suzuki
Ei vaan nyt ollaan asian ytimessä...

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.02.2006, 21:24
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

valittavana olis tojon jakolootaan välityksiä 66:1 ja 72:1 ja 83:1 ja 90:1 jne... itse oon aatellut tuota 83:1 , mutta se pakki siinä vähän arveluttaa

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.02.2006, 10:09
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
quote:
valittavana olis tojon jakolootaan välityksiä 66:1 ja 72:1 ja 83:1 ja 90:1 jne... itse oon aatellut tuota 83:1 , mutta se pakki siinä vähän arveluttaa

Note! This message was posted anonymously!
Kerro lisää mihin tojotaan ja mihin jakolootaan? Pelkän jakiksen välityksiähän noi ei kai ole ellei siis ole joku crawlbox juttu?

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.02.2006, 10:31
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
quote:Kerro lisää mihin tojotaan ja mihin jakolootaan? Pelkän jakiksen välityksiähän noi ei kai ole ellei siis ole joku crawlbox juttu?
Veikkaisin kokonaisvälitystä.

/* Life Begins at 35" */
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.02.2006, 10:33
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

toyota hiluxiin ja kyseessä on jakolaatikkoon tulevia rattaita. aattelin laittaa välitykset sinne, jos vaikka pääsis "helpommalla"

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.02.2006, 10:52
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
quote:
toyota hiluxiin ja kyseessä on jakolaatikkoon tulevia rattaita. aattelin laittaa välitykset sinne, jos vaikka pääsis "helpommalla"

Note! This message was posted anonymously!
Joo hiluihin taitaa löytyä vaikka mitä esim. marlinilta -> http://www.marlincrawler.com/htm/transfercase/gears.htm

Toybox olis kyllä kiva laittaa bertaan ->
http://www.marlincrawler.com/htm/tra...se/toy_box.htm

Olis aika hulppeet 200-300:1 välitykset ja toi ei oo kun about 20cm pitkä. Hinta 1400-2000$ tosin pudottaa takasin maanpinnalle tämmösen haaveilijan ja sitäpaitsi ei tollasilla välityksillä enään normi autossa tee mitään. Osat vaan alkaa hajoamaan jumalattomien monenttien takia.

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.02.2006, 10:56
tmx50:n Avatar
tmx50 tmx50 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 268
Perusasetus

Mulla on kokonaisvälitys 82:1

Toimii tosi kivasti 37"lla ja pidempäähän löytyy laatikosta tarvittaessa. Toi mersun dieseli vaan ei juuri jaksa isoilla vaihteilla pyörittää.

-Tomi

http://www.mansenmaasturiclub.com
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.02.2006, 14:55
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mulla rangessa automaatin kanssa pikkuykkösen kokonaisvälitys ~1:62 (muuten vakio mutta volvon
akselit tiheimmillä perillä, 7.55 kokonaisvälitys akselissa (perä*napa)), alkaa oleen aika hyvä.

Maastossa käytettävien renkaiden koko noin 36" (katupaineilla halkaisija vaakaan aika tasan 90cm).
Rangen orkkisperävälitys on 3.54 ja vakiorenkaat noin 29".

Maastokäyttöön ei haittais vaikka olis vieläkin tiheemmät, pakkia tai sen hitautta en oo ehtinyt
isommin ihmettelemään, joskus on tullut mutaspoosiin vaihdettua pitkät puut pesään jos on tarvinnut
pakilla rynnätä jonnekin (tulee mieleen vana yx kerta, merrasmäen kisassa, takavinssi puuttuu prkl).

Mutta noilla "kuuskakkosillakin" tulee kyllä hyvin toimeen, renkaat pyörii helposti "sekuntiviisari-
vauhtia" kaikki lukot päälläkin, tarvittaessa pidempäänkin, ei ole vielä ollut laatikon lämpenemisen
kanssa mitään ongelmia, mutta tarkoitus on silti laittaa lämpömittari (joskus kun ehtii...).

Maantielle kaipaa pidempiä välityksiä, ideaali vois olla kolminopeuksinen jakis, pienin vaihde 4 (-5)
(rangessa alunperin jotain hieman kolmen päälle), keskimmäinen 2 (-3) ja isoin suora (mulla nyt paikoillaan
olevassa jakiksessa 1.222). Ja sitten kun vielä vois vaihtaa liikkeessä ilman isompia rutinoita...

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.02.2006, 16:07
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Ja sitten kun vielä vois vaihtaa liikkeessä ilman isompia rutinoita...
Käsilaatikolla voi

T, Antti
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.03.2006, 14:22
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.732
Perusasetus

Näin tossa Birfieldin linkistä Hj:n välitykset, sitten googletin 5speed 2wd Hiluxin 1. vaihdetta ja löyty tollanen 3,928.

Siittä sitten laskien 3,928x4,925x1,992x3,7=142,58.

Olishan mulla tietty toi 5-vaihteinenkin Hj:n aski tuolla tallilla, siinä olis vissiin vähän tiuhemmat välitykset ja tietty noita 4,11 perävälityksiäkin vois harkita. Diiba-daaba.

Mutta oon vaan huomannu, että ajaessa alennusvaihteisto isolla puolella eli 71,58 välityksellä auto menee pahemmasta paikasta kuin etanavaihteella. Tosin etanavaihteella on ihan kiva kikkailla, mutta esim. eturenkaan vähän jumittuessa auto vääntää murroksen hajalle tosi helpolla.

www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.03.2006, 22:03
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Kuka muistaa linkin kokonais välityksien laskentaan..

Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.03.2006, 22:29
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kuka muistaa linkin kokonais välityksien laskentaan..

No ainakin täältä löytyy -> Laskuri

Sehän on yksinkertasesti perävälitys X hidaspuoli X 1. vaihde

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
OSTAN MAASTURIN ReTrO O/M/V Ajoneuvot 9 01.01.2008 15:36
Maasturin korottamisesta.. makkus Tekniikka & Jutustelu 9 21.09.2006 21:28
ostaisitko "maasturin"? arsenix Chit-Chat 21 21.10.2005 07:52
o:maasturin kuljetus vp O/M/V Muut 0 26.05.2005 16:01
O:maasturin vanteet!! Wago-78 O/M/V Muut 0 20.10.2003 21:19


Sivu luotu: 00:11 (GMT +2).