![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 3.9 efi range, tyhjäkäyntiongelmat ohi?Moi, tuossa uudemmassa (-90) rangessa on ollut lieviä tyhjäkäyntiongelmia jo vähän aikaa (melkeen senverran kun se on mulla ollut, yli vuosi). Kone on siis "isolohko", eli ilmamäärämittari on hot wire -tyyppinen ja ecu on pintaliitostekniikalla tehty. Kylmä ja ihan lämmin kone on tyypillisesti toiminut OK, mutta varsinkin puolilämmintä konetta käynnistäessä tyhjäkäynti on ollut kateissa ekat 10-20 sekkaa, on pitänyt kaasulla auttaa että kone pysyy käynnissä. Joskus on lämpimänäkin temppuillut, meinannut sammua liikennevaloihin, on yleensä pysynyt käynnissä kun vaihtaa vapaalle. Kaasun kanssa käy ja toimii hyvin, koneessa on voimaa hemmetin hyvin. Edellisen tankin keskikulutus 24.6 litraa sataselle, viileähköllä kelillä ja halvimmilla mahdollisilla voiteluaineilla on tietty oma vaikutuksensa tuhon, kun ajo on pääosin pientä pyörittelyä. Matka-ajossa on viimeiksi mennyt n. 16 litraa sataselle, alle satasta kevyt jarruton kärry perässä. Ison kärryn (painoakin reilu kolme tonnia) kanssa soppaa on mennyt 25-30 litraa sataselle, eli mun mielestä aika normaalisti. Renkaina lähes orkkiskokoiset rinkulat, nyt alla nastarenkaat. Virranjakajan säätimet (alipaine ja keskipako) testattu toimiviksi, ja sytkän ennakot on OK. Tulpat ja muut sytytyksen osat (johtimet, virranjakajan kansi, pyörijä, puola) näyttävät olevan OK, uudet on jo hommattu mutta eivät perhana ole menneet itsekseen paikoilleen. Virranjakajaa myös lievästi voideltu, ja se tarkistin myös sen lisä- ilmaventtiilin, on aika uus ja oli myös aika puhdas. Ecu käyttetty irti ja liittimet tarkistettu ja puhdistettu. Anturit mitattu joten- kuten, lämpötila-anturi vaihdettu varulta. Näillä toimenpiteillä ei mitään vaikutusta, hieman parani kun ruuvvailin tyhjäkäyntikierroksia johonkin suuntaan, en edes muista oliko ylös vai alas, mutta palasi takaisin "normaaliksi" aika pian. Imupuolen vuotoja etsin kerran myös yhden jarruputsipullollisen verran, ilman tuloksta. Bensan paineet tuli kesällä mitattua kans, kun paikannin vanhemman rankun ecu-vikaa, samalla tuli tietty se suodatin vaihdettua. Ilmanputsarin suodatin on kans ainakin kertaalleen vaihdettu, jonkinverran oli pölyä heinäkuun kisan järjestelyjen jäljiltä. Kotteron pakoputkisto vuotaa hieman, jätin eilen auton kotiin tullessa käymään ja avasin konepellin, tarkoituksena kuunnella onko vuotoa heti pakosarjoilta vaan vasta myöhemmin putkistossa. Auto kävi "tasaisesti" poikkeuksellisen huonoa tyhjäkäyntiä, vaikka vaihde oli vapaalla (P-asennossa siis). No, räpylä osui yhteen puolalle menevistä johdoista, ja tyhjäkäynti nousi heti hyväksi. Ajattelin että perhana, puolan johdoissa on liittimet hapettuneet tai jotain. Kävin ne läpi, mutta vika palasi, eli tyhjäkäynti laski paljon alle normaalin. Sormeilin siinä sitten eri johtoja ja liittimiä, näpelöin sitten myös ilmamäärämittarin johtoa ja liitintä, vika muuttui heti, tyhjäkäynti oli OK kun liitintä painoi yhteen suuntaan, ja heikkeni välittömästi kun veti toiseen suuntaan. Sammutin auton, aukaisin liittimet, hieman roplasin niitä ja puhdistin. Muutamaan otteeseen on ajettu sen jälkeen, kertaakaan ei ole tyhjäkäynti oikutellut, eli vika näyttäis olleen tuossa ilmamäärämittarin liittimessä. Eli koska vika oli niin lievä, ei siihen ole tullut paneuduttua oikein kunnolla, periaate "jos se toimii niin älä koske siihen" on aika monesti käytössä. Mutta vika siis oli sellainen pennin vika, mukavampihan tuolla koslalla on ajella kun tyhjäkäyntikin on kunnollista koko ajan. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." Edited by - Paavo on 20/02/2006 19:37:42
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:range | ranver | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 25.07.2007 16:05 |
O:Range V8 | Teukka | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 26.05.2006 17:12 |
range | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.04.2005 22:02 | |
M:Range-89 | O/M/V Muut | 12 | 31.01.2005 16:50 | |
M: Range | O/M/V Muut | 0 | 01.07.2003 19:41 |