Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.10.2019, 00:09
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Suzuki SJ413 - Itäkairan Prinsessa


Öitä!

Koska projektitarinat ovat antaneet voimaa, vastauksia ja uskoa huomiseen - niin ajattelin jakaa vihdoin osan omasta päänhakkuksesta seinään. Nyt kun seinä on viimein murtunut ja otsani on vielä kasassa, uskallan laittaa puuhasteluni vaiheita näkösälle.

Kesäkuussa 2018 tein heräteostoksen. Pari kuukautta mietin, kuinka laajan työmaan tästä otan. Sain elokuussa koneen käyntiin, imuvuotojen luovutettua ja sytytyksen löydyttyä. Pientä ruostetta löytyi sieltä täältä kuntoa tutkiessani ja onnekseni peräpalkki oli täysin mätö, eli rälläkkä/hitsihommia oli luvassa.

Mieleeni tuli ajatus poistaa kaikki ruoste kunnianosoituksena vanhalle kaakille, johon kiinnyin aina sitä enemmän, mitä pidempään penkillä istuin.

Koska palkki oli ikävässä paikkaa, kori ilmaan. 30min askartelun jälkeen henkeä uhkaava ja huojuva teline oli valmis. Liinoilla ja köysillä kori ylös ja alusta moottoreineen alta pois. Tätä edelsi tietenkin loputon savotta ruostepulttien ja päämärättömien sähköjohtojen kanssa.

Ilmassa tilanteen näki jo paremmin. Alusta oli takimmaista putkea lukuunottamatta hyväkuntoinen. Korista taas täysin lahoa kaikki pyöränkaaret, jalkatilat sekä kynnyspellit.

Oli aika opiskella mig hitsaus. Päädyin halvimpaan suojakaasu migiin ja aloin röpöstämään. Aluksi pohjalle leikkasin kaiken mädän pois ja kiillotin metallin kirkkaalla riittävän laajalti.

Lähdin takakontista takapyöränkaariin ja leikkasin kaikki hitsattavat palat 0,7(tai 0,75?)mm pellistä, mikä oli virhe. 0,6mm lankakin oli vaikea saada sulamaan ilman loputtomia reikiä. Jossakin vaiheessa tajusin vaihtaa n.1,5mm peltiin, joka nopeutti hitsausta, joskin palojen leikkaus oli rälläkällä kohtuu työlästä.

Jäätiin siis lokakuuhun 2018. Kerään voimia naputtaa puhelimella tätä myöhäistä päiväkirjaa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20180605-WA0002.jpg‎
Views:	840
Size:	306,8 Kt
ID:	92855   Click image for larger version

Name:	IMG_20180905_142134.jpg‎
Views:	851
Size:	201,0 Kt
ID:	92856   Click image for larger version

Name:	IMG-20180911-WA0008.jpg‎
Views:	731
Size:	160,0 Kt
ID:	92857   Click image for larger version

Name:	IMG_20180918_124106.jpg‎
Views:	739
Size:	175,5 Kt
ID:	92858   Click image for larger version

Name:	IMG_20180918_125226.jpg‎
Views:	696
Size:	236,3 Kt
ID:	92859  

Click image for larger version

Name:	IMG_20181016_180414.jpg‎
Views:	685
Size:	150,4 Kt
ID:	92860   Click image for larger version

Name:	IMG_20181016_180406.jpg‎
Views:	669
Size:	255,1 Kt
ID:	92861   Click image for larger version

Name:	IMG_20181016_180349.jpg‎
Views:	699
Size:	146,8 Kt
ID:	92862  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.10.2019, 05:49
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Siitä se lähtee !
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.10.2019, 06:32
zuitsisti:n Avatar
zuitsisti zuitsisti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.13
Sijainti: KantaHäme,Suomi
Viestit: 251
Perusasetus

Hyvältä näyttää!

Joo, tuttua puuhaa, itsellä kanssa vastaavanlainen prokkis 2013, nyttemin siirtynyt jatkuvaksi korjausprojektiksi

Kannattaa samalla tehdä palkkihelmat, itse en laiskuuksissani tehny ja nyt kynnykset alkavat kutakuinkin ovista
__________________
Team Kelju & Kalju

OFFROADVIDEO
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.10.2019, 09:58
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Itäkairan Prinsessa 2


Pyöränkaaret avarsin joka suuntaan, kun kerran piti leikata. Siirsin vanhan kaaren ylemmäs ja keskemmälle, koska pelkäsin, etteivät mahdolliset jättimäiset renkaat mahdu pyörimään. Ja olihan tuolla tavaratilassa noita kuutioita sen verran runsaasti, että hieman pystyi nippaamaan pois tilavuudesta.

Vähänpä silloin tajusin mistään, sillä joku viisas kertoi, ettei 1,3litrainen voimanpesä välttämättä riitä pyörittämään mahottomia kumeja. Mutta valmiudet jatkossa oli pedattu.

Päätin myös kevyesti korottaa epeliä ja alkoi taustatutkimus eri vaihtoehdoista. Samalla piti lytätä visioita ja seurata samalla lainsäädäntöä, sillä Suzu tulisi myös tieliikennekäyttöön.

Ja kyljethän oli pehmeät muinaisista kanto- ja kivikontakteista johtuen. Listanpätkällä yritin tehdä kohtuu suoraa linjaa ja fiiliksellä rälläköin kotelot auki maalarinteipin avustamana.

Tilasin 3mm seinämäistä palkkia 60x100 koossa. Taisi tulla 60x120 4mm seinällä. Kohtuu jäsyä tavaraa sai nostella kylkiin. Jälleen nylon naru ja Nasaretin teippi piti yhdistelmän kasassa omien käsien (2kpl) loppuessa kesken. Hitsasin palkit kiinni ylipitkänä edestä ja takaa, sillä ajatuksella, että en vielä tiennyt miten paljon renkaat vaativat tilaa ja hitsaanko palkin päät mahdollisesti umpeen (en hitsannut). Myöskin se miten poskipalat asettuvat palkin kanssa vaikuttaisi. Ja lähtisikö palkeista suoraan tuet mahdolliselle kattotelineelle.

Kun palkit oli kiinni, sain koriin riittävästi tukevuutta tuhotakseni jalkatilat, sekä kuskin, että matkustajan paikalta. Palkeista sain kiintopisteen lähteä rakentamaan uutta lattiaa. Aluksi isoa palaa ja pienillä paloilla rakensin kaaret sekä hankalat muodot. Mitään pihtejä ja vasaraa kummempaa muokkainta, kun ei ollut. Ja kolmiulotteinen älynikin olisi analogiselta ihmiseltä loppunut hyvin pian. Eli paljon pikkulaikkoja kaupasta ja hitsaussaumoja.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20181114_195928.jpg‎
Views:	682
Size:	251,5 Kt
ID:	92863   Click image for larger version

Name:	IMG_20181114_195951.jpg‎
Views:	670
Size:	131,7 Kt
ID:	92864   Click image for larger version

Name:	IMG_20181114_201948.jpg‎
Views:	654
Size:	254,7 Kt
ID:	92865   Click image for larger version

Name:	IMG_20181125_163056.jpg‎
Views:	657
Size:	223,3 Kt
ID:	92866   Click image for larger version

Name:	IMG_20181128_073918.jpg‎
Views:	674
Size:	221,1 Kt
ID:	92867  

Click image for larger version

Name:	IMG_20181207_082353.jpg‎
Views:	673
Size:	233,6 Kt
ID:	92868   Click image for larger version

Name:	IMG_20181209_151050.jpg‎
Views:	607
Size:	186,6 Kt
ID:	92869   Click image for larger version

Name:	IMG-20181213-WA0000.jpg‎
Views:	651
Size:	170,2 Kt
ID:	92870   Click image for larger version

Name:	IMG_20181226_173937.jpg‎
Views:	626
Size:	265,0 Kt
ID:	92871   Click image for larger version

Name:	IMG_20181229_192455.jpg‎
Views:	657
Size:	202,4 Kt
ID:	92872  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190104_165620.jpg‎
Views:	618
Size:	225,6 Kt
ID:	92873   Click image for larger version

Name:	IMG_20190112_155748.jpg‎
Views:	658
Size:	206,2 Kt
ID:	92874   Click image for larger version

Name:	IMG_20190113_175029.jpg‎
Views:	687
Size:	189,7 Kt
ID:	92875  

Viimeksi muokannut Tkoski : 23.10.2019 10:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.10.2019, 22:42
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.934
Perusasetus

Ei kai noi paikkapellit ihan noin vähille hitsauksille ole jäämässä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.10.2019, 21:40
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Itäkairan Prinsessa3


Iltaa

Aluksi täppäsin kasaan pellit. Lopuksi sain käydä läpi joka ainoan sauman korin sisältä ja ulkoa.

Seuraava vaihe takapyörä kaarien ja lattian jälkeen. Kävin kaiken korista irtoavan kimppuun ja näitä vuorotellen mielenkiinnon mukaan kasailin.

Aluksi leikkasin mädät pois etukaarista ja jälleen tein tilaa pyörälle. Ilmeisesti 31" mahtuu kuitenkin vakiokaariin. Pienillä sentin suikaleilla taas hitsaustyö eteni. Kokonaisuudessaan varmasti useampi viikko meni näiden kanssa. Rasvanpoisto, hionta paikkaus, massalla saumojen täyttö(ei enää vettä makaamassa missään) ja pohjamaali sekä tasoitus.

Samalla hioin karkeaksi ovet, konepellin ja takalunkan. Putsasin lämmittimen, josta tuli yksi Alkon kassillinen havunneulasia, elukoita ja kommunisteja.

Myös takapenkin ulkomuoto alkoi etomaan, joten päätin fiksata senkin.
Koska kaikki projektissa oli omiin kokemuksiin nähden uutta enkä jaksanut enää opiskella ompelukoneen käyttöä - tai koska pelkäsin innostuvani Kehruu Jennystä - niin ulkoistin työn. Tämä taisteli pihiä luonnettani vastaan vaan nyt jälkeenpäin, kyllä kannatti.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190115_175755.jpg‎
Views:	606
Size:	135,2 Kt
ID:	92886   Click image for larger version

Name:	IMG_20190122_072320.jpg‎
Views:	576
Size:	244,9 Kt
ID:	92887   Click image for larger version

Name:	IMG_20190122_072324.jpg‎
Views:	582
Size:	212,2 Kt
ID:	92888   Click image for larger version

Name:	IMG_20190124_164357.jpg‎
Views:	569
Size:	263,4 Kt
ID:	92889   Click image for larger version

Name:	IMG-20190127-WA0002.jpg‎
Views:	559
Size:	172,2 Kt
ID:	92890  

Click image for larger version

Name:	IMG-20190223-WA0002.jpg‎
Views:	541
Size:	176,9 Kt
ID:	92891   Click image for larger version

Name:	IMG-20190302-WA0001.jpg‎
Views:	504
Size:	174,4 Kt
ID:	92892   Click image for larger version

Name:	IMG_20190306_114236.jpg‎
Views:	557
Size:	235,6 Kt
ID:	92893   Click image for larger version

Name:	IMG_20190307_125942.jpg‎
Views:	545
Size:	194,6 Kt
ID:	92894   Click image for larger version

Name:	IMG_20190310_212434.jpg‎
Views:	518
Size:	152,1 Kt
ID:	92895  

Click image for larger version

Name:	IMG-20190314-WA0001.jpg‎
Views:	512
Size:	145,2 Kt
ID:	92896   Click image for larger version

Name:	IMG_20190928_174832.jpg‎
Views:	558
Size:	136,6 Kt
ID:	92897   Click image for larger version

Name:	IMG_20191024_223711.jpg‎
Views:	565
Size:	196,6 Kt
ID:	92898  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.10.2019, 11:11
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Alustan kunnostus


Alusta näytti ja kuulosti yhtä putkea lukuunottamatta ruosteettomalta. Mutta koska projekti oli jo lähtenyt käsistä, ajattelin harjata koko alustan puhtaaksi ja maalata ja massata. Virhe. Teräsharjaa sai tosissaan laulattaa eikä työ edennyt. Myöskään ponneton hiekkapuhallin ei pystynyt työhön. Joten vein koko hökötyksen hiekkapuhallukseen. Puhdasta tuli, mutta alustan kuntoon nähden täysin tarpeetonta.

Puhalluksen jälkeen aloin raapia takaputkea kasaan. Sitä samaa missä killuu rek. kilpi, kilven valot polttoaine tankki ja muuta oleellista. Kaikki kannakkeet sojottaa eri suuntiin ja eri etäisyyksillä. Päätin mitata jokaisen kannakkeen etäisyyden suhteessa kokonaisleveyteen, sekä 360 taulukkoon. Vähän kuin puun oksat. Eli tein yksinkertaisesta vaikeaa. Katsotaan nyt, kun kohta saan laittaa kilven ja puskurin paikalleen, niin ei se kuitenkaan mennyt oikein.

Lisäksi jatkossa ajatus tehdä uudet puskurit ja muuta härpäkettä, niin perä taitaa olla vain väliaikaisesta vaiheessa.

2k Epoksimaali pohjamaaliksi.

Vanhat iskarit ja jouset oli lintassa, joten päivitin Old Man's Emuun. Korotusta 4cm? Ja 2tuumaa pidemmät sakkelit. Myös ohjausiskari uusiutui halvimpaan mahdolliseen.

U-pultit oli ongelma. Aluksi muutamat liian kapiat ja lyhyet. Akselia en hirveästi kehdannut rälläköidä. Hyvä jos pultti näkyy mutterin alta osassa. Pitää seurata, kun saa auton liikkeelle saisiko vielä löysiä pois.

Jostakin luin, että kotelosuoja ja päälle alustamassa. Näin tein vaikka epäilytti perkeleesti. Sillä kotelosuojahan on litkua. No alla kuiten pohjamaali, mutta ei kyllä yhtä lujassa ole kuin alkuperäiset 80-luvun myrkyt.

Vielä alustaan jäi tekemättä kallistuksen vakaajan kiinnitys. Korotus vaatii pienen jatkon teon, että kiinnikkeet yltää runkoon. Nuo vakaajat pikalukituksella kyllä puhuttelee, mutta onpahan tekemistä jatkossakin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190310_132114.jpg‎
Views:	542
Size:	239,8 Kt
ID:	92909   Click image for larger version

Name:	IMG_20190312_193229.jpg‎
Views:	514
Size:	274,7 Kt
ID:	92910   Click image for larger version

Name:	IMG_20190315_091403.jpg‎
Views:	527
Size:	167,4 Kt
ID:	92911   Click image for larger version

Name:	IMG_20190316_163621.jpg‎
Views:	535
Size:	179,2 Kt
ID:	92912   Click image for larger version

Name:	IMG-20190316-WA0008.jpg‎
Views:	495
Size:	179,4 Kt
ID:	92913  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190316_194930.jpg‎
Views:	520
Size:	167,4 Kt
ID:	92918   Click image for larger version

Name:	IMG-20190319-WA0006.jpg‎
Views:	528
Size:	224,3 Kt
ID:	92919   Click image for larger version

Name:	IMG_20190318_073502.jpg‎
Views:	502
Size:	275,5 Kt
ID:	92920   Click image for larger version

Name:	IMG_20190326_180722.jpg‎
Views:	493
Size:	204,9 Kt
ID:	92921   Click image for larger version

Name:	IMG_20190402_073428.jpg‎
Views:	509
Size:	273,6 Kt
ID:	92922  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190403_074550.jpg‎
Views:	550
Size:	269,2 Kt
ID:	92923   Click image for larger version

Name:	IMG_20190403_050040.jpg‎
Views:	517
Size:	201,6 Kt
ID:	92924  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.10.2019, 11:53
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Kaikenlaista pientä


Alustaa touhutessa oli kaikki saumapinta ilman sinkkispraytä tiukassa ruosteessa. Mutta sinkkispräyn poisto oli huomattavasti kovempi homma, niin en osaa sanoa kumpi on fiksumpaa: suojata/jättää ruostumaan. Eli pinnat puhtaaksi ja kaikki hitsisaumat kiinni.

Kun aiemmin lähti lattia, niin meni siinä mukana sitten korin kannakepisteet keulastakin. Ja vielä sillätavalla jännät 45 astetta vinkkurat alustaan nähden. Auto taas kelluntaan epästabiilin telineen varaan ja arvioimaan vatupassilla ja silmällä voisiko koripultit osua alustan kanssa kohdilleen. Kapeasta neliöputkesta lattiaan kiinni kannakkeet ja mahoton saumausta. Jollakin ihmeellä tuokin onnistui ja kori asettui kohdilleen. Jos joku tietää helpomman konstin vastaavaan murheeseen niin kertokaa toki. Mitään hyvää vinkkiä en työhön netistä löytänyt.

Intialaiset lapset olivat tehneet minulle ystävällisesti korikumit ja Amerikan sivuilta löytyi tolkun järjestyskin niille. Vanhat kumit ja metallihan olivat vuosien saatossa yhtyneet keskenään, eikä siitä puurosta saanut enää selvää.

Sivutouhuna hion ja maalasin vetoakselit sekä vaihdoin nivelet. Toivottavasti ei pahasti täristä, sillä ihan kaikkia merkkejä ei enää keltaisen panssarimaalin alta näkynyt.

Nokka-akseli ja keinuvivut olivat molemmat kuluneet kuin venäläisen seuralaisen hampaat, joten uutta tilalle. Nokka-akseli oli alkuperäistä lyhyempi virranjakajan päästä, mutta näytti distribuuttoria pyörittävän, joten laiton vain eBay myyjälle postia ja jäin ilman vastausta.

Moottoriin vaihdoin hihnat ja vesipumpun sekä tiivisteet. Öljypumpun perkeleen tiiviste unohtui vaihtaa, tietenkin sylkee tavaraa, kun kaikki muu valmista. No vähä-älyistä tunnetusti rangaistaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190406_183514.jpg‎
Views:	508
Size:	169,0 Kt
ID:	92925   Click image for larger version

Name:	IMG_20190406_183524.jpg‎
Views:	507
Size:	142,9 Kt
ID:	92926   Click image for larger version

Name:	IMG_20190406_183540.jpg‎
Views:	475
Size:	205,6 Kt
ID:	92927   Click image for larger version

Name:	IMG_20190409_180226.jpg‎
Views:	525
Size:	230,6 Kt
ID:	92928   Click image for larger version

Name:	IMG_20190413_155505.jpg‎
Views:	525
Size:	168,8 Kt
ID:	92929  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190413_155524.jpg‎
Views:	488
Size:	155,7 Kt
ID:	92930   Click image for larger version

Name:	IMG_20190418_093912.jpg‎
Views:	460
Size:	246,5 Kt
ID:	92931   Click image for larger version

Name:	IMG_20190430_130326.jpg‎
Views:	501
Size:	200,9 Kt
ID:	92932   Click image for larger version

Name:	IMG_20190502_201339.jpg‎
Views:	448
Size:	236,6 Kt
ID:	92933   Click image for larger version

Name:	IMG_20190508_080035.jpg‎
Views:	558
Size:	213,5 Kt
ID:	92934  

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.10.2019, 12:50
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Kytkinlevy meni siinä ohessa uusiksi kera tiivisterenkaiden ja samalla kone ja vaihdelaatikko sai hammasharjaa ja saippuaa.

Kilikalilla viimeistelin vanhaa hailakkaa mustaa mustemmaksi.

Korin hioin käsin, kun oli kulmia niin mahdoton ettei oikein koneella saanut kuin sivut, konepellin ja katon. Joku väittää, että hioo auton 4tuntiin. Ei hio. Abrasiivi oli hyvä ahtaissa paikoissa ja ruosteeseen, hiekkaisella karhensin isommat alueet. Jälleen päälle sama 2k Epoksimaali rasvattomalle pinnalle. Maalauksen jälkeen kaikkien saumojen täyttö sikaflex 221:llä.

Eräänä perjantai iltana näin vanhemman sporttiauton ovet lukisemattomina, niin otin sieltä kyytiin mukavammat penkit ja jätin wanhat -mutta vielä ihan hyvät- heinätäytteiset Suzukin penkit tilalle. Näille katsoin valmiita kannakkeita, mutta kovin oli kallista metallia, niin tein itse. Ongelma, että mikään muu penkki ei suoraan enää menekään samoille sijoille, koska penkin runkoa piti samalla rälläköidä ja hitsata, jotta paketti olisi hieman matalampi. Siirsin kiinnikkeet taaemmas, jotta auto ei olisi vain kääpiöiden ilo, sillä sen verran tukevampi oli uusi istuin. Jatkossa jousitettu penkin alusta olisi komea. Onko ilmatyynyistä yms. hienouksista kokemusta muualla kuin rekassa?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190523_072921.jpg‎
Views:	461
Size:	323,1 Kt
ID:	92935   Click image for larger version

Name:	IMG_20190525_161850.jpg‎
Views:	431
Size:	202,3 Kt
ID:	92936   Click image for larger version

Name:	IMG_20190525_161904.jpg‎
Views:	466
Size:	223,1 Kt
ID:	92937   Click image for larger version

Name:	IMG-20190707-WA0001.jpg‎
Views:	462
Size:	196,4 Kt
ID:	92939   Click image for larger version

Name:	IMG_20190707_192322.jpg‎
Views:	484
Size:	267,1 Kt
ID:	92940  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_041511.jpg‎
Views:	446
Size:	221,8 Kt
ID:	92941   Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_041522.jpg‎
Views:	431
Size:	219,9 Kt
ID:	92942   Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_041528.jpg‎
Views:	473
Size:	230,4 Kt
ID:	92943   Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_060723.jpg‎
Views:	521
Size:	181,8 Kt
ID:	92944   Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_063522.jpg‎
Views:	447
Size:	134,5 Kt
ID:	92945  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_063527.jpg‎
Views:	462
Size:	196,8 Kt
ID:	92946   Click image for larger version

Name:	IMG_20190715_063610.jpg‎
Views:	458
Size:	146,6 Kt
ID:	92947  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.10.2019, 13:48
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Punakka, tanakka, pönäkkä, hanakka


Epoksi 2k maali koristamaan autoa. 10e ruisku teki ihan välttävää jälkeä.

Askartelin julmetun vankasta kuitumatosta ohjaustangolle uuden "vaimentimen" väliajalla.

Moottoria kasasin Haynes Raamatun tukemana. Kokeilin taitojani putkiston teossa. Hirveällä kiireellä räävin 2 tuuman teräksen kasaan(pakko tehä vielä kunnolla). Oli muuten näppäriä tässä työssä nuo valmiit kulmapalat. Lopulta nopea vaihe koko putkisto, kiitos apukäsien. Käyrän taitoin perästä kuskin puolelle, kun luin pakokaasun kärystä hytissä. Toisaalta auto on uusien tiivisteiden jälkeen höyrytiivis ja säteilyltä suojaava, mutta turvavaraa hyvä olla.

Seuraavaksi tuli syvä viikkojen murhe. Aluksi ei kipinää, sitten, ei bensaa. Virranjakajan täysi putsaus ja välyksien mittaus, venttiilivälykset tarkistin 4 kertaa, asensin polttoainepumppu. Suurimmat Suzukigurut katsoivat autoa, mutta mitään ei löytynyt. He eivät huomanneet perseilyäni.

Lopulta putsasin virtalukon pohjan ja maadoitin kaikki liian vahvalla kaapelilla. Akku koriin, kori, alustaan, moottori alustaan, vaihdelaatikko alustaan, startin läheltä koriin ja lopulta pärähti. Sytytysennakkoa piti ruuvata liiaksi ennakkoon. Nokka- ja kampiakselin viivoja ei voinut orjallisesti katsoa. Tai sitten kävi vain mäihä. Kaljaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190729_143543.jpg‎
Views:	611
Size:	143,4 Kt
ID:	92948   Click image for larger version

Name:	IMG_20190729_143534.jpg‎
Views:	569
Size:	159,2 Kt
ID:	92949   Click image for larger version

Name:	IMG_20190729_143604.jpg‎
Views:	575
Size:	162,5 Kt
ID:	92950   Click image for larger version

Name:	IMG_20190729_143556.jpg‎
Views:	580
Size:	197,3 Kt
ID:	92951   Click image for larger version

Name:	IMG_20190730_065636.jpg‎
Views:	567
Size:	233,9 Kt
ID:	92952  

Click image for larger version

Name:	IMG_20190730_095413.jpg‎
Views:	551
Size:	186,5 Kt
ID:	92953   Click image for larger version

Name:	IMG_20190730_110207.jpg‎
Views:	549
Size:	136,9 Kt
ID:	92954   Click image for larger version

Name:	IMG_20190731_075652.jpg‎
Views:	620
Size:	253,2 Kt
ID:	92955   Click image for larger version

Name:	IMG_20190802_112354.jpg‎
Views:	582
Size:	245,9 Kt
ID:	92956   Click image for larger version

Name:	IMG_20190908_183637.jpg‎
Views:	638
Size:	176,4 Kt
ID:	92957  

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.10.2019, 19:22
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Thumbs up

mukavanpirtsakka väri.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.10.2019, 07:14
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Mukavan näköistä puuhastelua . Jatkahan samaan malliin.
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.10.2019, 19:47
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Hyvän näköistä toimintaa
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.10.2019, 11:03
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Mitä meinasit helmapalkin takapäähän?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.10.2019, 19:22
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Ajattelin jättää palkit auki. Olisi viemäri aina auki, kun tarvitsee huuhtoa rapaa pois. Ja ei riitä oma elinikä, että palkki mätänee.

Pinnalle U-pol Raptor ja maalarin mustana. Sävyn olisin halunnut laittaa, mutta pihiyttäni ostin mustan. Ja jatkossa helpompi paikata vaikka alustamassalla. Mutta jos pohjatyöt ovat pitävät, ei tämä lähde irti.

Auto ei ole maalauksen aikana ollut kyljellään, vaikka siltä näyttää.

Tuo lämmönkäännin kuvassa 6 oli täysin hapettunut. Porasin pop-niitin kaltaisen pois ja korvasin muutamalla prikalla sekä öljysin härvelin. Nyt kääntyy sisältä vaijerista kevyesti.

Uusi tuulilasi löysi myös paikkansa. Ikkunatiivistettä en äkkiä löytänyt, joten vanhalle mennään. Uudessa tuulilasissa muunmuassa: sadetunnistin, lämmitysvastukset, nopeusnäyttö (mph), sekä kaistavahti.

Sisustapalapeli alkoi myös, jotta saan sijoittaa polttoainepumpun vivun kiinni ja pääsen joskus katsomaan mitä tapahtuu, kun vaihteen lyö silmään. Jos moottori vielä pyörii.

Konehuoneeseen hahmottelin sulakerasiaa, jonka kautta kaikki lisälaitesähkö kulkee. Tähän tulee myöhemmin muutos ja änkkään releet samaan pakettiin.

Renkaita/vanteita olen selannut netistä. Kapeat Ladaniva kumit haluttaisi talveksi. Käykö vanne suoraan? Kesäksi mahdollisesti leviämpää mutiaista.

Mahdollisimman negatiivinen offset vanteeseen puhuttelisi. Pitää lukea palstaa, että mitä saa laillisesti alle laittaa.

Jarrut autosta koskemattomat. Eli ei tämä työ ihan heti pääty.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20191004_153016.jpg‎
Views:	561
Size:	161,2 Kt
ID:	92996   Click image for larger version

Name:	IMG_20191004_155051.jpg‎
Views:	552
Size:	232,0 Kt
ID:	92997   Click image for larger version

Name:	IMG_20191004_163604.jpg‎
Views:	546
Size:	243,3 Kt
ID:	92998   Click image for larger version

Name:	IMG_20191030_185337.jpg‎
Views:	647
Size:	273,2 Kt
ID:	92999   Click image for larger version

Name:	IMG_20191016_124710.jpg‎
Views:	586
Size:	233,5 Kt
ID:	93000  

Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_054556.jpg‎
Views:	559
Size:	162,7 Kt
ID:	93001   Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_054608.jpg‎
Views:	551
Size:	132,8 Kt
ID:	93002   Click image for larger version

Name:	IMG_20191025_073327.jpg‎
Views:	559
Size:	242,0 Kt
ID:	93003  
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.10.2019, 20:00
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tkoski Näytä viesti
Renkaita/vanteita olen selannut netistä. Kapeat Ladaniva kumit haluttaisi talveksi. Käykö vanne suoraan? Kesäksi mahdollisesti leviämpää mutiaista.

Mahdollisimman negatiivinen offset vanteeseen puhuttelisi. Pitää lukea palstaa, että mitä saa laillisesti alle laittaa.
Nivan 5x16" vanteessa on muistaakseni 98 mm keskireikä, joka lienee sen 10 mm liian pieni Suzukiin? Sorvissa sen pyöräyttää toki akkiä isommaksi.

Nivan vanteet ovat kuin etuvetoisesta, hyvin sisäänpäin levittävät. ET luku on 58.

Multa löytyy UAZin 6x15 vanteita, joissa ET22. Pulttijako on sama kuin näissä toisissa ja keskireikä iso. Mutta ne vaativat sisärenkaan, ovat siis tube-type vanteet.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.11.2019, 20:36
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Kiitoksia!

Miten vanteen keskiön sorvaus vaikuttaa ajoon? Vai pysyykö pulteilla kohdillaan? Autohan tulee olemaan sivistyneen äänetön, joten tarpeeton lonkotus hyttiin ei ole paikallaan.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.11.2019, 11:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Kaikissa autoissa ei ole keskiösovitusta ollenkaan, mutta hyvä se on olla "lisäturvana". Jos vanteen sorvaa täsmälleen oikeaan mittaan, niin sittenhän ne ovat siltä osin yhtä hyvät kuin alkuperäiset. Ja tietysti täytyy tarkastaa pyöränpulttien/muttereiden kartioiden sopivuus.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 07.01.2020, 23:40
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Rupellusta ja kaikki kuvat väärinpäin


Sähköjen ollen edelleen päin persettä, keskitin voimat askarteluun.
Kattoikkunan poikien maalaus
Turvavöiden ehostus nykynormeja vastaaviksi.
Pyöränkaarien kiinnittelyiltamat.
Koivuvanerista ovipanelit. Tarkoitus oli lakata, vaan tyrin tämänkin, niin meni verhoiluksi.
Katto verhoilu sikafleksillä rytäämällä.

Niin ja tietysti Vitaran kumit kiinni. Umpisella ajaessa jäin mielestäni liian herkästi kiinni, joko ne välitykset loppuivat noin pienellä kokomuutoksella?

Pahvien alle hieman bitumia ja vaahtomuovin kaltaista vähentämään kilinää ja kolinaa. Kyllä alkaa sisällä olla herraskainen tunne ja kaiku jo.

Onko apuja mistä lähteä hakemaan vikaa, kun takavalot pelaa miten sattuu, ajovalot syttyy hitaasti ja epävarmasti? Myös ehjät vilkkupolttimot palaa tai ei pala.

Virtalukko, viiksi, paha maa?

En ymmärrä sähköä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20191031_113033.jpg‎
Views:	448
Size:	314,3 Kt
ID:	93879   Click image for larger version

Name:	IMG_20191224_144033.jpg‎
Views:	445
Size:	267,6 Kt
ID:	93880   Click image for larger version

Name:	IMG_20191224_145040.jpg‎
Views:	409
Size:	253,1 Kt
ID:	93889   Click image for larger version

Name:	IMG_20200103_201440.jpg‎
Views:	440
Size:	231,2 Kt
ID:	93890   Click image for larger version

Name:	IMG_20200107_231830.jpg‎
Views:	430
Size:	246,2 Kt
ID:	93891  

Click image for larger version

Name:	IMG_20200106_165700.jpg‎
Views:	461
Size:	234,4 Kt
ID:	93892   Click image for larger version

Name:	IMG_20200106_165805.jpg‎
Views:	417
Size:	153,3 Kt
ID:	93893   Click image for larger version

Name:	IMG_20200106_165923.jpg‎
Views:	438
Size:	144,1 Kt
ID:	93894   Click image for larger version

Name:	IMG_20200107_210423.jpg‎
Views:	388
Size:	235,7 Kt
ID:	93895   Click image for larger version

Name:	IMG_20200107_212043.jpg‎
Views:	426
Size:	183,3 Kt
ID:	93896  

Click image for larger version

Name:	IMG_20200107_232419.jpg‎
Views:	460
Size:	244,2 Kt
ID:	93897   Click image for larger version

Name:	IMG_20200105_184817.jpg‎
Views:	403
Size:	160,4 Kt
ID:	93898   Click image for larger version

Name:	IMG_20200106_165646.jpg‎
Views:	431
Size:	239,9 Kt
ID:	93899  
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 08.01.2020, 00:34
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tkoski Näytä viesti
Sähköjen ollen edelleen päin persettä, keskitin voimat askarteluun.
Kattoikkunan poikien maalaus
Turvavöiden ehostus nykynormeja vastaaviksi.
Pyöränkaarien kiinnittelyiltamat.
Koivuvanerista ovipanelit. Tarkoitus oli lakata, vaan tyrin tämänkin, niin meni verhoiluksi.
Katto verhoilu sikafleksillä rytäämällä.

Niin ja tietysti Vitaran kumit kiinni. Umpisella ajaessa jäin mielestäni liian herkästi kiinni, joko ne välitykset loppuivat noin pienellä kokomuutoksella?

Pahvien alle hieman bitumia ja vaahtomuovin kaltaista vähentämään kilinää ja kolinaa. Kyllä alkaa sisällä olla herraskainen tunne ja kaiku jo.

Onko apuja mistä lähteä hakemaan vikaa, kun takavalot pelaa miten sattuu, ajovalot syttyy hitaasti ja epävarmasti? Myös ehjät vilkkupolttimot palaa tai ei pala.

Virtalukko, viiksi, paha maa?

En ymmärrä sähköä.
Tarkista konehuoneesta maa johto. Kuskin kohalla ihan tulipellin yläreunassa on pieni maa johto.ruuvilla kiinni .
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 08.01.2020, 08:24
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Juu maadoitukset tarkistukseen ja myös ne maat mitkä ovat takavaloille tarkoitetut, mitkä on normaalisti kiinni siellä takimmaisessa runkoputkessa
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 08.01.2020, 12:57
Tkoski Tkoski ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.19
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 11
Perusasetus

Kiitoksia.

Olisi voinut tosissaan merkata ja kuvata kaikki sähköt ja maadoituksen kiinnityspisteet ennen totaalipurkua. Vuoden tauko purkamisen jälkeen pyyhki muistin. Ilmeisesti myös aluksi kytkin väärin kojelaudan alla kulkevat johdot, kun perävaloille tuli jatkuva virta. Siitä päästiin, mutta edelleen mm. puhallin virraton. Piuha piuhalta pitää käydä läpi.

Mistä olette ottaneet polttoainepumpulle virran? Katkaisijan kautta tulee pa-pumppu lopulta pelaamaan.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 08.01.2020, 15:51
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.369
Blog Entries: 5
Perusasetus

Hyvin etenee ja siistiä jälkeä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tkoski Näytä viesti
Vuoden tauko purkamisen jälkeen pyyhki muistin.
Sama homma, itsellä parin vanhan Lantikan kanssa, kaikkia osia ei muistanut merkata/pussittaa mistä otettu, lähinnä pultteja ja muttereita kun ovat isoja "Mecanoja" Jossain vaiheessa on sit arvonta käynnissä tai varaosamanuaalin tavaamista että oikeat paikat löytyy.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 08.01.2020, 17:46
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tkoski Näytä viesti
Kiitoksia.

Olisi voinut tosissaan merkata ja kuvata kaikki sähköt ja maadoituksen kiinnityspisteet ennen totaalipurkua. Vuoden tauko purkamisen jälkeen pyyhki muistin. Ilmeisesti myös aluksi kytkin väärin kojelaudan alla kulkevat johdot, kun perävaloille tuli jatkuva virta. Siitä päästiin, mutta edelleen mm. puhallin virraton. Piuha piuhalta pitää käydä läpi.

Mistä olette ottaneet polttoainepumpulle virran? Katkaisijan kautta tulee pa-pumppu lopulta pelaamaan.
Katko virta esim virtalukolta ja rele väliin. Sitte virta syöttö b pumpulle. Varoiksi myös katkasija väliin
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Suzuki SJ413 -86 Jaska_K O/M/V Ajoneuvot 2 09.09.2011 06:20
Myydään Suzuki SJ413, vm. 87 kkaju O/M/V Ajoneuvot 1 27.10.2008 19:16
Prinsessa Chit-Chat 0 07.03.2007 08:02
Minimäkeen on syntynyt prinsessa! -B- Chit-Chat 9 05.04.2006 08:24


Sivu luotu: 18:26 (GMT +2).