|
Yleiset Tämä on Club Corvette of Finlandin yleinen keskustelupalsta. Palsta on jaettu vuosimalleittain. Tähän yleistä-osuuteen voi kysellä/vastailla muuta Vetteen ja kerhoon liittyvää. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Talvinakit alleOstin tänään kitkarenkaat 255/45-17 ja nyt sitten odotellaan vaan lunta ja pakkasta. Onko muita "tosimiehiä" jotka eivät pukkaa Vetteä talliin kun hieman kynnenjuurta kolottaa? Timppa Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
Ajelin 3 talvea 255-40-17 kitkoilla mutta tänä kesänä päätin pyhittää auton harrasteautoksi ja ostin käyttöauton siihen rinnalle. Eli been there done that. Syynä muutokselle lähinnä se, että alkoi ottaa pannuun maalipinnan kärsiminen ja alustan hapettuminen aina talvisin. Auto oli edelleen kauempaa hieno muttei kestä lähempää tarkastelua tarpeeksi hyvin. Eli kun vertasin kaverin autoon jolla ei ajeta talvisin niin karmeesti joutuu tekemään hommia jos haluaa samalle tasolle. Toinen syy se, että pistin uudet isommat jarrut ja vanteet tänä kesänä enkä halua niiden menevän huonoon kuntoon.
Eli tästä alkoi talvella hinkataan hienoksi ja kesällä ajetaan -kausi. Toni Corvette L98 Coupe '91 Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95 |
#3
|
|||
|
|||
Mulla jo kuudes talvi tulossa, auto vaan on välillä vaihtunut. Mulla kyllä tuo hinkkaus jatkuu ympäri vuoden kuten ajokin vaikka toinen auto on ollut koko ajan. Kyllä talviajo tuo aivan eri näkökulman ja haastetta Vettellä ajoon. Erityisesti hauskaa katsoa muiden ilmeitä. Ei vaan aina jaksa vastailla tyhmiin kysymyksiin kuten: Miten tuolla muka voi ajaa talvella tai eihän sillä talvella voi ajaa. Paljonko maksoi renkaat jne.
Note! This message was posted anonymously! |
#4
|
|||
|
|||
Joo, noita kysymyksiä riittää! Ite oon aikoinaan ajellut 5 talvea Vettellä (c4. Renkaat oli 275 nastoilla. Ihan hyvin pärjää, ainoo hankaluus jos on paljon vetistä sohjoa. Levee rengas nousee helposti irti tiestä.
Nyt ois tarkoitus parin vuoden tauon jalkeen ajaa taas Vettellä talvella ja nyt alla olis C5. Saas nähdä miten toi uudempi malli toimii talvella. Note! This message was posted anonymously! |
#5
|
|||
|
|||
Eniten itseäni kiinnostaa miten C4:sen kunnon väännöllä onnistuu pieneen mäkeen lähtö jos on vähänkin jäinen? Automaatillakin kun ei voi kytkimellä oikein luistattaa.
-The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#6
|
|||
|
|||
Manuaalilla on vaikeampi lähteä koska ykkönen on pitempi ja kaasua pakko antaa tai sammuu.
|
#7
|
|||
|
|||
Näin on! Mulla oli eka manuaali ja toinen autom. Automaatti on noissa mäkilähdoissä parempi. Toi on muuten yks kummastelun aihe: "miten tolla voi ajaa talvella kun siinä on noin paljon tehoa?". Voi hitto sentään, onneksi Vettessä on ihan portaaton kaasu. Jos taas ei osaa muuten kaasua käyttää kun vain ON/OFF-tyylillä niin sit tulee ongelmia.
Yks hemmo kerran kokeili Vetteäni ihan pikkasen talvella ja ei siitä tosiaan tullut mitään. Mut jos on jo tottunut ajamaan Vettellä niin ei talvi oo tosiaankaan mikään ongelma. Autokin (siis C4) on lämmin kuin mikä! Note! This message was posted anonymously! |
#8
|
||||
|
||||
Ennakoiva ajotapa ja kuskiin sisäänrakennettu luistonesto eli herkkä kaasujalka ovat pop kun Vettellä ajaa liukkaalla. Tosin, mielestäni Vette on paljon parempi talviauto kuin faijan kevytperäiset (ja suht tehokkaat) Bemarit aikoinaan.
Corvette L98 Coupe '91 Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95 |
#9
|
|||
|
|||
Miten olette myyneet pelejä eteenpäin kun porukka kysyy talvela ajoa? Tai tietenkin jos pitää auton loppuun asti niin ei sitten väliä.
-The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#10
|
||||
|
||||
Ei ole suunnitelmissa myynti mutta mielestäni Vetten osalta talviajo ei ole mikään kovin kummonen ongelma. Pohja on muovia, runko galvanoitua terästä ja alusta alumiinia. Eihän ne lopullisesti mene miksikään. Hapettumat saa kiillotettua pois (käytännössä alustan osat menevät siis mattapintaisiksi). Sieltä löytyy pari puskurin tukirautaa ja muutama ruostuva ruuvi/pultti eli ei mitään kovin kriittistä. Suurimmat vauriot tulevat maalipintaan ja vanteisiin mutta näitä voi minimoida vahaamalla ja korjata kiillottamalla. Höyrypesulla tms. alusta ja sisälokasuojat saa puhtaaksi kevään tullen. Aiheuttaako talviajo jotain kulumista moottorille? No, ehkä jos ei käytä lohkolämppäriä mutta koneen kuntokin on tutkittavissa ja todettavissa.
Hommaa tosta kunnossapidosta tietty tulee mutta sitähän aina on tämmösten autojen kanssa. Jotkut tietysti eivät suhtaudu Vetteensä kovin intohimoisesti vaan ajattelevat sitä vain käyttöautona joka menee jokatapauksessa vaihtoon kun n km tulee täyteen joten heitä ei paljon nappaa tällainen sivuseikka. Itse sanoisin, että "on ajettu talvella mutta tutki ja vertaa - varmasti on parempi kuin valtaosa markkinoilla olevista". Jos auto on kunnossa niin asiansa osaava ostaja osaa kyllä erottaa hyvän yksilön - jos ei osaa niin voi hakeutua muualle Corvette L98 Coupe '91 Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95 |
#11
|
|||
|
|||
Joo ei ole talviajo myyntiä haitannut. Nopeasti on käsistä lähtenyt kun vain hinta on kohdallaan. Ja nastarenkaat omilla vanteilla on hyvin kelvanneet nekin.
|
#12
|
|||
|
|||
Uteliaisuuttani kysyisin, että minkälainen on talven kulutuslukemat vettellä talvella. Aikanaan 87 camarolla 2.8 v6:lla ei päässy alle 16 litran...En muuten kyselisi mutta olisi tarkoitus hankkia vette tai kenties camaro/mustang ympärivuotiseksi käyttö/harrasteautoksi ja hävittää nykyinen ´92 bmw 318 is coupe.
Note! This message was posted anonymously! |
#13
|
|||
|
|||
Sivuseikka jolla ei merkitystä silloin kun on päättänyt ajaa.
Note! This message was posted anonymously! |
#14
|
|||
|
|||
Mielestäni Corvette ei ole tarkoitettu talviajoon. Ostajana sivuutan kyseiset urheiluautot heti kättelyssä. Olen pahoillani mielipiteestäni, mutta tiedän, että edustan hyvin tyypillistä kantaa. Auto seisontaan, ja Lada/Toyota satasella talveksi.
Note! This message was posted anonymously! |
#15
|
|||
|
|||
Niin jos on päättänyt ajaa niin maksaa mitä maksaa, tiedän sen hyvin! Kysyinkin uteliaisuuttani, kulutus ei ole merkittävä seikka ostopäätöstä tehtäessä. Sitäpaitsi seisoessa ne vehkeet hajoaa,ne on tarkoitettu ajettavaksi.
--pekka perusinsinööri-- Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
|||
|
|||
"Mielestäni Vette ei ole tarkoitettu talviajoon" Olen eri mieltä ehdottomasti. Se on juuri AJOA varten tehty satoi sitten räntää lunta tai hiekkaa niin ajaa sillä pitää! T. Nautiskelija.
Note! This message was posted anonymously! |
#17
|
|||
|
|||
Niinpä ja eikö C4- ja C5-Vettessä ainakin Canadan malleissa ole lohkolämppäri vakiona? Metro-Auton mukaan olisi jossakin C5 vuosimallissa kaikissa lämppäri.
Toi seisontakin pitäisi hoitaa hyvin ettei siitä ole enemmän haittaa kuin hyötyä. Pari kaveria pitää/piti Vetteä seisonnassa koko talven ajamalle sen vain syksyllä talliin ja keväällä sitten joskus ulos. Autot kyllä pestiin ja akku pois, mutta ei muuta. Mahtaa tehdä hyvää koneelle kun on käyttämättä yli 3-4 kuukautta ja sitten vain raakasti käyntiin keväällä. No, voi ainakin kehua, että ajettu vain kesäisin. Note! This message was posted anonymously! |
#18
|
|||
|
|||
Mun mielestäni toi on aitoa juntiutta: smokki pääl luomaa paskaa. Tämän lisäks kommentit "Vette on tehty rankkaa ajoa varten" sopisi keskiasteen koulutusta saaneen suuhun, jolle ralli-nisukka olis oiva vaihtoehto. Talvikaudella Vettee voi rakennella ja parannella. Mut joillaki ei oo vain tyyliä!
Note! This message was posted anonymously! |
#19
|
|||
|
|||
Itse pistän auton talliin talveksi ja jopa pari pyöräytystä teen siellä kun on maanalaisessa hallissa ettei paikat jähmety. Eikös tuosta koneen käyttämisestä sanota, että jos konetta ei käytetä yli 9kk niin sitten pitäisi pistää tilkka öljyä tulpan aukoista sisään ja pyöräyttää kone ennen käynnistystä?!? No oli miten oli niin jokainen tekee niinkuin haluaa koska yksi asia on sama kaikilla. Eli meillä on vette alla koska haluamme nauttia sillä ajamisesta oli sitten kyseessä kesä tai talvi.
ps.Joku raja täytyy tietenkin olla oli kun näin viime syystalvella kun kauppatorin reunalla ajoi joku Z3:sta katto alhaalla lumi sateessa ja oli untuvatakki, lapaset ja pipo päässä=) Jokainen tavallaan. -The Heartbeat of my Corvette is winning- |
#20
|
|||
|
|||
"Offtopic"
Lainaus:
Samanlainen rottelo toi Corvette on kuin loputkin autot: 4 pyörää, polttomoottori +hilavitkuttimet. "Pikku fleimari tähän väliin." "Offtopic" Edited by - vonsaku on 16/10/2003 02:41:08 |
#21
|
|||
|
|||
On se sääli että Vetet on niin halpoja jotta melkein kuka tahansa voi hankkia sellaisen vain raiskatakseen sen ja pistää sitten takaisin kiertoon. Valitettavasti.
Note! This message was posted anonymously! |
#22
|
|||
|
|||
Pakko todeta myös itsekin tähän väliin ku noita juttuja lueskelee koskien juuri talvikäyttöä et ei tulis mieleenkään raiskata avopulkkaani pakkasten keskellä, jos ei muuta kyytiä ole saatavilla niin kävelen mieluummin. Targa-miehet tietänevät esim. sen et se lasikuidun palanen siinä päänne yläpuolella ei juurikaan kestä lämpötila vaihtelua ja halkee varmasti jossain vaiheessa, saati maalipinnat yms. siitä kärsivät myös. Eihän se oo ku turhaa rahan menoo... Harmi vaan et joku on muuta mieltä asiasta ja se hyväksyttäköön. Valitettavasti..
|
#23
|
|||
|
|||
"Sitäpaitsi seisoessa ne vehkeet hajoaa,ne on tarkoitettu ajettavaksi.
--pekka perusinsinööri--" onkos niissä joku itsetuhomekanismikin? Note! This message was posted anonymously! |
#24
|
|||
|
|||
Heheh... "Itsetuhomekanismi"... tuo oli hyvä!
-------------- 1988 Corvette |
#25
|
|||
|
|||
joo hehehhe oiva lause
Note! This message was posted anonymously! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
33'' L-200 alle | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.01.2008 19:38 | |
Mudzillat alle | blazoffer | Chit-Chat | 5 | 28.03.2007 06:53 |
O: Mini vm.alle 77 | Taisto | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.01.2007 12:37 |
Wranglerii alle? | jason | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.12.2005 19:07 |
M: talvinakit (munkeista ei voitane puhua..) | Ojizzz | O/M/V Muut | 0 | 30.07.2003 07:50 |