![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() ZingaKun tuolla Suzukin tankkiratkaisut-topicissa tuli puheeksi nuo sinkkipinnoitetut materiaalit, niin jatketaanpa tässä. Eli. Onko kenelläkään kokemuksia tuotteesta nimeltä Zinga http://www.scanferro.fi/zinga_sinkki.asp
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No Jeepin pohjaan tuli kylmägalvanointi spraytä käytettyä, nimi oli kyllä muistaakseni eri, n. 10€/pullo honkonkissa, riittoisaa tavaraa, kestävyydestä tietoa myöhemmin. Pinta vastaa kuuma sinkittyä, mutta on valmiiksi matta.
--Dodge ja Jeeppi ne yhteen soppii-- ....o_o_o_o ./| ,[_____], |¯¯¯L--O|||||||O ()_)¯()_) ¯¯¯ )_) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joopa joo.
En kyllä ihan lähtis uskomaan kaikkea, mitä myyntimies on tonne Zinga -sivuille kirjottanu. Ainoastaan yhdestä kohdasta löysin tiedon riittävyys/40 mikrometriä ja silti sanotaan, että se kestää kuumasinkitystä(150 mikrometriä) pidempään. Molemmat menetelmät perustuu sinkin uhrautumiseen. Voidaan hitsata, koska sisältää 96% sinkkiä ja 4% hartseja. No palaahan se hitsi tavallisenkin maalin läpi ja voi sinkittyäkin hitsata. Ei se nyt vaan millään tavalla hyvä asia ole. Toi ei vaadi esikäsittelyä kohta on mielenkiintonen ja välillä puhutaan Sa 2,5 ja jopa 3 puhdistusasteesta. Yleensä autoharrastajiin kuulemma vetoaa aineet, joilla voi hieman oikaista vittumaisiisa esikäsittelyissä, jne... Joku innokas varmaan vetäsee ton mörnäkän suoraan alustamassan päälle. Se on tietenkin tosi asia, että tuollanen kiinteä pintaruoste on lujaa kiinni pinnassa. Se muodostaa hyvän, karhean pinnan, johon maali voi kiinnittyä, ja jos maali vielä eristää ruosteen ulkomaailmasta, niin homma toimii. Esim Hammerite.(muuten hyvä, mutta arka kiveniskuille). Kiinteä pintaruoste ei sitten tarkoita sellaista kuin tojotan runko. Tuo sinkkihomma vielä. Vaikka hieman täytyy kritisoida myyntipuheita, niin sinkkimaali on oikeasti hyvää tavaraa. Ei sen niin väliä, mitä aine on, kunhan siellä sinkkiä on ja pysyy vielä kiinni jossakin. Sinkkimaalien ongelma on yleensä ollut tuo kiinnipysyminen. Kyseisessä tavarassa näkyy olevan 4% hartseja. Muistaakseni aika samat lukemat oli Bilhelvetenin tuotteessa. En ole testannut pysyykö se kiinni missään. Toisaalta mailiosoite oli Kalevi Järvisen nimellä. Sama mies on mm. jäteöljymaalin ja maitomaalin takana. "Miksi autotallini ulkoverhous on aivan homeessa, vaikka maalasin sen maitomaalilla?" "Hyvä mies, se on maitomaalin ominaisuus." Kaverilla oli myös joku oma kehitelmä punamultamaalista. Siihen lisättiin suurinpiirtein samat aineet kuin tavan "öljymaaliin". Säilyttää kuulemma värinsä perinteistä paremmin, miksiköhän? Tulipa taas lätinää. www.alanmiehet.com #1 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo, luonnollisesti kaiken onnistuneen pintakäsittelyn edellytyksenä on kunnolliset pohjatyöt. Tuo ei sinänsä ole mulla mikään ongelma, kun on hiekkapuhallusvehkeet. Mutta jos tää sama sälli on maitomaalin takana, niin ei hyvältä näytä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joku toinen Kalevi Järvinen pisti sähköpostia, kun oli lukenut tän keskustelun. Ei ole sama mies joka on maitomaalin takana, mutta en kyllä kirjoittamaani letkautusta ihan parjaamisesksi sanoisi. Mukana tuli jotain kuviakin, koitan kattella, jos laittaisin näkyville. Tässä kaverin sähköposti:
Pistin tuon alla olevan sähköpostin maailmalle kun satuin osumaan käymäänne keskusteluun Zingasta Varsinaiset Zingan käyttäjäthän löytyvät pääsääntöisesti teollisuudesta ja kaiken kattavasti maataloudesta. Pienkäyttäjät ja harrastajat ovat tuleet mukaan lähinnä työpaikkojensa zinga-käytön ja käytäjien levittämän tiedon kautta. Viimevuosina on yhä useammin myös teräsveneilijät ottaneet Zinga omakseen. Tv se toinen Kalevi Järvinen To: jukka@laurila.net Sent: Tuesday, October 11, 2005 6:15 PM Subject: Zinga Silmiini osui vahingossa netistä kyselysi Zingasta. Zingaa ovat käyttäneet autoharrastajat jo ainakin 15 vuotta ja joku maasturiharrastaja kyseli jo joskus 7 vuotta sitten,saako hän laittaa infoa zingasta nettiin. Ei tuo aine voi ihan surkeata olla kun sitä on sentään Suomessakin teollisuus käyttänyt jo yli 20 vuotta ja sellaiset kuin Nato ja Us Army ovat sen luokitelleet ja heidän testinsä ovat sentään jonkinlaiset. Nato Stock N ![]() Sprayllä ei juuri kannata lähteä leikkimään jos haluaa kunnon tuloksen. Zingallakin on sprayta ja sitä käytetään jos purkkitavaralla ei pystytä tekemään. Sprayn-käytössä voittaa vain aineen myyjä. Kalvon paksuus jää varsin ohueksi ja useimmiten purkkia ei malteta ravistaa tarpeeksi kauan että aine, ohenne ja ponneaine menisivät kunnolla sekaisin. Yleensä spraylla saadaan sellainen alle 20 my kalvo aikaiseksi joka ei juuri auta kuin kosmeettisena suojana. Lisäksi useimmiten suutinta ei muisteta ajaa tarpeeksi puhtaaksi ja purkiin jää kallista ainetta. Purkkitavarana saadaan "tosimies Kivisen" mainitsema 150 my:n peitto. Useimmiten kuumagalvanoinnissa vakio pinnan paksuus pyörii tuossa 55-60 my:n korvilla ja uskoisin että 150 my alkaa jo olla hiukan arvokkaampi pinta. Kuumagalvanointi on ihan hyvä pintakäsittely. Usein siinä tulee vastaan myös sellainen ongelma kuin metallin eläminen ja sitä ongelmaa taas ei Zingalla ole. Yhden kunnollisen käsittelyn pinta on riittävä ja jos halutaan erittäin koviin paikkoihin parempi kestävyys tehdään käsittely kahteen, tai kolmeen kertaan. Normaali sivelyllä riittoisuus Zingalla on n. 50 my kalvolla 1Kg/ 3 m2 Sinkin kuivakalvossa sinkkipitoisuuden tulee olla väh. 94% jotta se "uhrautuu" metallin hyväksi, Zingalla kuivakalvon sinkkipitoisuus on 96%. On paljon maaleja joissa on mukana sinkkiä, ne ovat kuitenkin maaleja eivätkä sinkkipinnoitteita. Maalin alla ruoste muhii ja tulee lohkeiluna ulos kun on tarpeeksi muhinut. Jos esim. autossa (maasturisa) käytetään Zingaa kannattaa ne paikat jotka ei esteettisesti tarvitse maalia pinnakseen jättää pelkälle Zingalle. Korjaus ja huolto on yksinkertaisempaa, kun kolhu tulee pestään pinta puhtaaksi ja vedetään uusi kerros zingaa. Sinkki yhtyy sinkkiin. Toiseksi jos kolhu tulee ei Zinga lohkea pinnasta vaan iskun kohta kiillottuu. Zingalla käsiteltyä peltiä voidaan vaikka kantata, kanttaus kohta vain kiillottuu, toisin taitaa käydä kuumagalvanoidulle levylle. Jos en pahasti erehdy niin pinta saattaa lohjeta. Tuossa viitataan Kalevi Järviseen. Järvinenhän on suojattu sukunimi ja siksi harvinainen. Sattuu nyt kuitenkin olemaan useampia Järvisiä ja vielä samalla etunimellä. En lähtisi parjaamaan jo eläkkeellä olevaa Asiantuntijamestarit Oy:n entistä pomoa. Kyllä sillä kaverilla asiantuntemusta riittää meille muillekkin jaettavaksi. Satun tuntemaan miehen vuosien takaa ja tiedän hänen ammattitaitonsa. Allekirjoittanut on ollut metallien pintakäsittelyn kanssa tekemisissä vaivaiset parikymmentä vuotta. Myyntimiehiä ei kannata todellakaan silmät ummessa uskoa mutta ainakin on joskus syytä hyvää ainetta kokeilla, jos vaikka käsitykset muuttuisivat. Ps. Kunnollinen pohjakäsittely on koko homman a ja o. Kun halutaan hyvä ja kestävä pintakäsittely on pyrittävä vähintään Sa 2,5 pintaan. Useinkaan se ei korjauksissa ole mahdollista jolloin on mentävä oikotietä. Parempi että kaikki mahdollinen irtoava ruoste pyritään poistamaan (ei kuitenkaan hiomalla ruoste pintaan kiiltäväksi ja sileäksi kuten usein käy porakoneen ja pyörivän teräsharjan kanssa) ja sitten päälle sinkkipinnoite. Sinkin vaikutusaluehan on laajempi kuin vain käsitelty alue. Toisaalta ruoste antaa ilmoituksen itsestään ruostepilkkuna ja ko. kohta voidaan käsitellä uudestaan. Liitteenä on kuva kaverini autosta joka käsiteltiin tässä loppukesästä. Zingaahan on laajasti käytössä esim. sikaloissa joiden olot ja rasitukset taitavat ylittää vieä runsain mitoin autolle tulevat rasitukset jollei sitten autoaan säilytä ammoniakki kylvyssä tai sikalassa. Terveisin / Best Regards Kalevi Järvinen SCANFERRO OY P: 0400 - 445723 Tel. + 358 400 445723 www.scanferro.fi www.alanmiehet.com #1 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
kivinen voisi hoitaa pari Zingalla käsiteltyä levyä erääseen laboratorioon, jossa voitaisiin tutkia noita em. ominaisuuksia??
www.alanmiehet.com #2 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- Lommone Ranke Rooveri - |