Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2016, 17:33
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Maastokuorma-auton umpikopin kiinnitys


Morjens kaikille,
Rakennellaan maastomatkailuautoa. Pohjana miehistöhytillinen MB 1017 vm. -87.

Nyt pitäisi saada joltain asiantuntijalta hieman tietoa miten kori kiinnitetään tuollaiseen autoon. Riittääkö lappu takapäässä ja jouset keskellä ja edessä, vai tarviiko peräti keinun, kuten jotkut näyttävät Saksassa rakentavan.

Ja mistä jousia saisi hankittua?
Riittääkö 10 cm:n jousto/puoli, kuten kuvassa (kopin yläreunan sivusiirtymä 29cm)?
Onko jouset hyvä olla ylä- ja alapuolella?

Oiskos siis kenelläkään ideoita/ajatuksia/ehkä jopa tietoa asiasta?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	hellgethCom.jpg‎
Views:	581
Size:	116,2 Kt
ID:	68746   Click image for larger version

Name:	Federlager_Steyr_Rechts_Aufbau.jpg‎
Views:	483
Size:	122,1 Kt
ID:	68747   Click image for larger version

Name:	r70qh0.jpg‎
Views:	467
Size:	329,9 Kt
ID:	68748   Click image for larger version

Name:	150630 Federlager rechts.jpg‎
Views:	466
Size:	87,1 Kt
ID:	68749   Click image for larger version

Name:	1124 Kofferlagerung Verschränkung 10 cm.jpg‎
Views:	414
Size:	25,0 Kt
ID:	68750  

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.03.2016, 18:26
Heering80:n Avatar
Heering80 Heering80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.12.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 437
Perusasetus

Hienoa että näitä rakennetaan!

Meidän rojekti on pahasti jäissä, mutta meille rakennettiin keinu taakse ja kiinteästi edestä. Apurunko noin 10 cm varsinaissta rungosta.

Ja 1222 tuplahytillä on alusta. Jos sitä saisi vaikka ikkunat paikoilleen, kun aurinko alkaa lämmittämään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.03.2016, 18:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Onko se apurungon kiinnitys nyt siis "salmiakki", eli keskeltä kiinni molemmissa runkoaisoissa ja kummastakin päästä tapilla? Ensimmäisen kuvan mukaan päätelty kysymys.

Mihin siinä niitä kierrejousia tarvitaan?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.03.2016, 19:00
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Eikös proto sisussa ole edestä kiinni ja takana nivel
Edit (taitaakin olla salmiakki)


Jos koppi on pitkä niin oisko edestä kiinni ja keskelle ja taakse nivel jotka liikkuu hieman pitkittäin niin ei haittaisi vaikka runko taipuisi kiertymisen lisäksi

Jos koppi on edestä kiinni se seuraa hyttiä, jos keskeltä kiinni voi tulla pötkötys yllätys riittävän kaltevassa



Ei maastoon, mutta armeijan rellussa on takana ja akselin päällä kiinnitys ja edestä on ylösjoustava jousitus

Jos jousitettuu rakenteeseen päätyy niin oisko parempi et joustaa vain ylös rungosta, ettei ala keinumaan edestakaisin heitossa

Takapainoinen vaihto lava paukuttaa ilkeästi runkoon heitoissa ja jos jouset on riittävän jäykät että koppi ei heilu joustaako ne sit ollenkaan
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.

Viimeksi muokannut Nikuzai : 16.03.2016 20:16
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.03.2016, 22:32
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Juu siis tarkennuksena, että ekassa viestissä olevat kuvat ei ole tästä projektista, vaan ne on napattu eri sivuilta Keski-Euroopan rakentajilta.

Tuossahan tulikin jo hieman selvennystä, eli että on eri tyylejä toteuttaa asia. Tuossa välissä tehtiin yksi paloautoprojekti, ja siinä vesisäiliön sisältävä koppi oli takaa lapuilla kiinni ja edestä jousilla. Tosin se nyt ei ole mikään maastokuormuri.

Tässä Saksan poliisin reservimellakka-autossa oli koppi riisuttu jo Saksassa ja se tuli ilman mitään päällirakenteita minulle. Siinäkin näyttäisi, että koppi on ollut lapuilla takaa kiinni ja edessä, sekä n. metrin etäisyydellä ohjaamosta on ollut molemmin puolin yhdet jouset (kiinnikkeestä kuva ohessa).

Lähinnä yritän nyt saada tolkkua millaisella kiinnityksellä homma kannattaisi tehdä, ettei ainakaan koppi hajoita auton runkoa metsäreissuilla. Kaikki tähän asti oli hyviä tietoja.

Eli jos perään tuleva koppi on n. 4,2 m pitkä (lev 2,4, kork 2,3), kannattaako:
1. laittaa laput taakse ja jouset eteen?
2. laput eteen ja keinu taakse?
3. keinu sekä eteen että taakse ja tukea se jousilla eri paikoista.

Ainakin noissa ristiriiputuskuvissa näyttäis, ettei koppi seuraa ohjaamoa, mutta toisaalta se olis parempi vaihtoehto, kun tarkoitus on kuitenkin tehdä jonkinlainen luukku asuinosasta myös ohjaamoon...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20151222_142257.jpg‎
Views:	404
Size:	609,7 Kt
ID:	68771   Click image for larger version

Name:	20160311_110553.jpg‎
Views:	404
Size:	352,7 Kt
ID:	68772   Click image for larger version

Name:	20160314_121330.jpg‎
Views:	454
Size:	483,1 Kt
ID:	68773   Click image for larger version

Name:	2usbhuo.jpg‎
Views:	395
Size:	205,2 Kt
ID:	68774   Click image for larger version

Name:	299_100_3123_1.jpg‎
Views:	394
Size:	61,0 Kt
ID:	68775  

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.03.2016, 22:39
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Ja tässä vielä jotain kuvaa mitä oon onnistunut jostain onkimaan...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	1124 Federlagerung V6.jpg‎
Views:	350
Size:	59,9 Kt
ID:	68776   Click image for larger version

Name:	2wqrh29.jpg‎
Views:	327
Size:	289,1 Kt
ID:	68777   Click image for larger version

Name:	Italia 3.jpg‎
Views:	516
Size:	30,0 Kt
ID:	68778   Click image for larger version

Name:	Italia 4.jpg‎
Views:	486
Size:	43,7 Kt
ID:	68779   Click image for larger version

Name:	Italia 5.jpg‎
Views:	500
Size:	54,6 Kt
ID:	68780  

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.03.2016, 23:15
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Koitin tuossa etsiä, mutta heti en löytänyt. Jossakin täällä palstalla olevista maastokuorkkiprojekti-topikeista tuota asiaa pohdittiin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.03.2016, 23:46
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Jos koppi on vaan 4m pitkä niin itse laittaisin edestä lapuilla ja taakse nivel

Jos jousia haluaa laittaa niin eteen ja vain ylös joustavat
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.

Viimeksi muokannut Nikuzai : 15.03.2016 00:02
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.03.2016, 08:46
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Holkeri Näytä viesti
Ja tässä vielä jotain kuvaa mitä oon onnistunut jostain onkimaan...
Just tällaista "salmiakkia" tarkoitin. Ei kai tällaisessa ratkaisussa tarvita niitä pieniä jousia mihinkään? Kaikki neljä tappia on samalla tasolla ja samansuuntaiset tapit on linjassa keskenään. Runko pääsee kiertymään ilman, että päälirakenne estää kiertymistä. Kuorma tulee rungolle kolmen kohdan kautta.

Tässä vielä linkit niihin vihreätaustaisiin kuviin, joita tarkoitan:

http://forums.offipalsta.com/attachm...chmentid=68778
http://forums.offipalsta.com/attachm...chmentid=68779
http://forums.offipalsta.com/attachm...chmentid=68780

Voi rakenne kolmiokin olla, jolloin se toimii vieläkin itsenäisemmin, mutta sitten voi tulla ongelmaksi kuorman jakaminen rungolle, se kun tulee kahteen kohtaan rungon mittaa.

Siitä mastossa heijaamisesta oli hyvä esimerkki taannoin Hirvensalmella, kun Catti-Ploto meni kyljelleen aika helpon näköisessä paikassa. Siinä A45:ssa oli aika tukeva pilkki rungon takapäässä. Sopivasti vuorotellen vasemmalta ja oikealta olleet alustan kohoumat ja montut sai pilkin heijaamaan edestakaisin yhä kasvavaa likerataa ja lopulta pilkki väänsi A45:n kyljelleen. A45:n runko on varsin letkeä kiertosuuntaan.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 15.03.2016 08:48
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.03.2016, 18:47
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Kaveri oli suunnitellut tänään tällaisen vaihtoehdon. Toimisko tämä, vai onko jotain ongelmakohtia?

Kontin apurunko olis siis vain kolmesta kohdasta rungon päällä per puoli. Välissä "jalat", joissa kumityynyt ja niiden kohdalla jouset. Eri kohtiin runkoa vielä pystyohjureita, että koppi ymmärtää laskeutua joustettuaan takaisin rungon päälle.

Nouseeko ajatuksia?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20160315_161806.jpg‎
Views:	402
Size:	434,4 Kt
ID:	68791   Click image for larger version

Name:	20160315_162051.jpg‎
Views:	319
Size:	83,8 Kt
ID:	68792   Click image for larger version

Name:	20160315_162055.jpg‎
Views:	381
Size:	78,3 Kt
ID:	68793   Click image for larger version

Name:	20160315_165409.jpg‎
Views:	400
Size:	465,2 Kt
ID:	68794  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.03.2016, 20:47
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Mun mielestäni ainoa kiinnitystapa mikä ei rasita koppaa eikä runkoa on tuo JiiPeen linkissä oleva nivel rakenne.

Toi kuudella jalalla jousivetoisesti oleva kiinnitys ei päästä koppaa elämään vapaasti jos haluaa että koppa myös pysyy kiinni rungossa ilman hyppimistä tai huojumista.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.03.2016, 21:34
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Joo toi on ihan hyvä pointti. Saksassa Ulrich Dolde on tehnyt maastomatkailuauton rakentamisesta oppaan, jonka mä tilasin pdf:nä. Siinä on kahta mallia, sekä jousi- että keinurakenteisia apurunkoja. Ongelma on, ettei ymmärrä siitä saksankielisestä tekstistä mitään. Tossa alla kolme kuvaa, jotka kuitenkin näyttäis siltä, että homma on tehty siinä täysin jousirakenteilla.

Lähinnä kallistuminen jousimalliseen rakenteeseen johtuu siitä, että olettaisi kopin olevan tukevampi, kun se parkkeerattuna makaa kahden runkopalkin päällä. Jos takana on keinu, saattaa kahden henkilön istuminen sohvan samalle puolelle pudottaa kahvikupit pöydältä - ehkä.

Tämä on nyt tällaista ääneen pähkäilyä. Olis hieno, kun joku joka ois noita rakentanut, kertois totuuden. Niitä vaan ei taida olla tässä maassa tai ainakaan langoilla

Zwischenrahmen -hakusanallahan löytyy kyllä kuvia, mutta tekstit on väärällä kielellä...
Ja Ulrichin sivut täältä https://www.wohnmobil-selbstausbau.com/
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Zwischenrahmen -1.jpg‎
Views:	348
Size:	70,4 Kt
ID:	68811   Click image for larger version

Name:	Zwischenrahmen -2.jpg‎
Views:	271
Size:	68,0 Kt
ID:	68812   Click image for larger version

Name:	Zwischenrahmen -3.jpg‎
Views:	274
Size:	60,9 Kt
ID:	68813  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.03.2016, 22:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Mun näkemys aiheesta on se, että jouston tulis tapahtua rakenteesta, eikä kopin lattiasta. Toisinpäin ajateltuna, lattian ollessa jämyä, rajoittaa se runGon kiertymistä, tai jotain hajoaa. Jotta lattia ei hajoaisi, kun runko ei kuitenkaan sen ansiosta kiinteäks muutu, tulisi kierymisen olla hallittua, ja parhaiten toteutunee vinoneliön muodolla ylhäältä katsoen, eli edestä ja takaa kiinni keskeltä, ja keskeltä kiinni reunoiltaan. En saa nyt kuvia tähän, mutta linkki

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99129

tuohon meidän moGin topicciin, jossa sivulla 2


http://forums.offipalsta.com/showpos...1&postcount=37


tätäkin juuri pohdiskeltiin. MoGissa kiinnitykset on melko järeitä, mutta samalla hyvinkin eläviä kierron suhteen, etupäässä vielä iskari vaimentamassa massan liikkeitä. Kantavuutta tässä rakenteessa vajaa 6 tonnia.


Ja muista, miten teetkin, joutunet osoittamaan katsastushenkilölle uskottavat selvitykset lujuuksista / kiinnityksistä, ihan kuten lava- ja päällirakenteista kuorma-autoissa yleensäkin.

Mersuihin löytyy yleensä aika hyvin tehtaanpapan speksit, kuinka ja mitä on ajateltu kiinnitettäväks kuinka ja miten.
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 15.03.2016 22:36
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.03.2016, 23:31
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tuossa sitä keskustelua, mitä muistelin:

http://forums.offipalsta.com/showthr...105471&page=15

Nyt vaan näköjään jo joku ulkopuolinen linkki vanhentunut.

Selviää tuosta kuitenkin, miten minun autossa tuo kiinnitys on toteutettu ja vähän sitäkin, minkä verran joustaa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.03.2016, 00:41
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus



Ja lava on vakaa pitää vaikka minkalaiset päiväkahvikestit
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.03.2016, 11:04
Juh44 Juh44 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.09.14
Sijainti: Tornio
Viestit: 10
Perusasetus

Näin proton omistajana voisin hieman selventää, se lava on salmiakin muotoisesti kiinni, takaa koukun ympärillä, sivuilta, ja edestä. Jokainen kiinnike pääsee "kiertymään"

Lava pysyy kohtuu suorassa todella notkean rungon päällä eli tapa vaikuttaa siltä että sen umpikopin voisi asentaakkin. Ja itselläni onkin umpikopiksi laskettava rakennelma proton kyydissä ja toistaiseksi vaurioitta selvitty.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.03.2016, 21:51
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Ok. Kiitos näistä. Kyllä tämä rupeaa nyt hiljalleen selviytymään.

Sain lisäinfoa myös täältä
http://www.protolab.fi/index_tiedost...d_vehicles.htm
ja täältä
http://www.aswel.fi/uutisia/

Näyttää todellakin siltä, että perään täytyy tehdä keinu. Kyllä se oli se lopputulema. Sisu A45:n kiinnitys on kuulemma se oikea tapa. Sittemmin on tehty myös kiinteämpiä kiinnitystapoja Sisuihin ja murtumia ja repeymiä on tullut, mutta A45:n lavankiinnitys ei ole rikkonut mitään.

Yritetään näillä nyt sitten tähtäillä mersunkin rakenteita.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.03.2016, 22:31
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Tuolla Aswel lin sivuilla tais olla kuvaa tähänkin ketjuun liittyen ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.03.2016, 22:33
Holkeri Holkeri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.03.16
Sijainti: Hausjärvi, Suomi
Viestit: 8
Perusasetus

Jep. 1222 siellä komeili...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Maastokuorma-auto lantikka O/M/V Ajoneuvot 10 12.05.2018 22:25
Auton kiinnitys kärryyn. Angelo Tekniikka & Jutustelu 30 28.03.2018 18:06
Myydään MAASTOKUORMA-AUTON PELTIVANNE 20 tuumaa liamf O/M/V Renkaat ja vanteet 0 05.08.2014 12:18
Myyty 20" maastokuorma-auton vanteita sisua45 O/M/V Renkaat ja vanteet 0 11.05.2014 20:54
Myyty M: Maastokuorma-auton 14.00-20 renkaita sisua45 O/M/V Renkaat ja vanteet 9 21.07.2007 18:31


Sivu luotu: 01:02 (GMT +2).