![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() mazda b2500 nelivetoHei! Osaisikohan joku ohjailla minua oikeaan paikkaa? Ajoin äsken kyseisellä nelivedolla metässä jonkan jälkeen vaihdon takavedolle. napalukko taisi irota huonosti ja moottoritiellä tuli ongelmia. pieni tömähdys ja pysähdyin heti sivuun ja varmistin napalukot pois päältä. auto takavedolla toimii kuten pitääkin, mutta nelivedon kytkettäessä mitään ei enään tapahdu. nopeasti kurkkasin auton alle ennen sisälle tuloa niin etukardaani oli märkänä öljystä. Mikä voisi olla vikana ettei neliveto enään toimi. Kiitoksia jo etukäteen neuvoista. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Katsele nyt vielä uudestaan tarkemmin sinne jakolaatikon tienoille ennen kun ajat yhtään enempää. Ettei olisi kuoret halki, jos on vaikka etuvedon ketju pettänyt ja mennyt kasaan? Vetää kyllä jumiin sen laatikon, jos ketju katkeaa ja sitten se porsii jostakin. Tai sitten on etukardaanin lähdöstä akseli poikki stefan kohdalta ja jakolaatikon öljyt karanneet kardaanin päälle sen kautta?
Voi se toki mekaanisesti ehjänäkin vuotaa, minullakin vähän hikoilee etukardaanin lähtö öljyä. Onko siinä siis manuaaliset napalukot? Jos on, laita ne kiinni ja kokeile pyörästä pyöritellen. Kun napalukot on kiinni, laita kepistä neliveto päälle ja tunkkaa kuskin puolen etupyörä ylös. Jos sitä pyörää pyöritellen etukardaani pyörii vapaasti, vaikka neliveto on kepistä kytkettynä, on jakolootan puolella jotakin hämminkiä. Jos taas etukardaani ei pyöri, ei pyöräkään saisi pyöriä. Jos pyörä pyörii, mutta kardaani ei, on vetoakseli poikki tai napalukko rikki, jommalta kummalta puolen.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Elikkä kävin auton alla. lukot päällä ei pyöri kardaani eli neliveto kytkeytyy. Mutta kun otan lukot pois ja takavedon päälle kardaani heiluu etuperän ja ristikonvälistä josta öljyki on valunut pihalle. 1 kädellä pystin heiluttamaan kardaania heiluu noin 1cm liikettä.Elikkä vika on jossain etuperän sisällä?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jaa se öljy olikin kardaanin etupäässä eli etuperän puolella, eikä takapäässä jakolaatikon puolella - minulla ajaturvirhe.
Kumpi niistä laipoista (etuperän vai kardaanin) siinä heiluu sivuttain vai molemmatko? Jos etuperän kardaaninlaippa heiluu sivuttain, taitaa pinionakseli olla poikki? Sopisi yhteen sen oireen kanssa, että on tullut öljyt ulos siitä pinionakselilta. Ei siinä laipassa normaalisti ole välystä sivuttain. Jos taas etuperän laippa ei heilu, mutta kardaanin puoleinen laippa heiluu, taitaa olla laipan pultit poikki ja kardaani pääsee pyörimään tyhjää siitä liitoksesta. Siinä on siis kaksi laippaa vastakkain, etuperän ja kardaanin. Ne laipat on neljällä pultilla kiinni toisissaan.
__________________
Jukka |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vai heiluuko se laippa vain kardaanin suuntaisesti, eli kardaani pitkittäin
__________________
Jukka |
#6
|
|||
|
|||
![]()
noniin vielä tarkennusta elikkäs kardaani heiluu etuperän kohdalta yhtenä pakettina. Ristikko ja 4 pulttia ovat kunnossa mutta kardaani heiluuu ns etuperän sisälle siitä aivan kardaanin päästä ja sieltä on tullut öljyt lävitse.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Voi olla että kyselen tyhmiäkin kun tämä on ensinmäinen lava-auto. Silloin kun oli "ehjä" niin kuuluuko nelivedon toimia kyseisessä autossa vain lukot päällä ollessa? ainakin lueskelin muilta sivuilta niin hilux toimisi ainakin tuolla tavalla kun käännetää manuaali lukot päälle niin neliveto toimii ja kun ne vapauttaa niin ei kepin kääntely sisältä auta mitään.
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
napalukkojen tehtävänä on vapauttaa vetoakselit, murikka ja kartaani niin ne ei turhaan pyöri takavedolla ajettaes, säästyy sitä polttoainetta. Ja ne napalukot pitää olla kytkettynä että neliveto toimii kun nakkaat sen kepistä päälle.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia Hännrik sitten vielä siihen murheen kryyniin. Eli mistähän mahtais löytyä suht edullisesti kyseiseen autoon osia. Huomenna lähtee pajalle ja varmaan se pinionakseli poikki. Viittaisi aika hyvin kuvauksiin,mutta eihän sitä tiedä ennenkun etuperän saa avattua? Huomenna voimme olla viisaampia. Mutta vielä saa tietenki antaa niit omia arvioita kyseisestä asiasta. Ja mielellään varaosa paikoista otan kans tietoa
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tässä on jotakin siihen etuvälitykseen, -98/-99 tienoilta ainakin. RFW-aiheiset on RemoteFreeWheel-mekanismiin liittyviä, joita autossa tuskin on ainakaan tuollaisina, jos on manuaaliset napalukot.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 02.03.2016 20:24 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Mazda b2500 4x4 | potski | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 17.07.2015 11:15 |
Myydään / Vaihdetaan rakenneltu mazda b2500 | penna87 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 06.04.2013 20:08 |
Mazda B2500 | penna87 | Maasturiprojektit | 19 | 24.02.2013 14:08 |
Myydään Mazda b2500 | joojoomies | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 19.05.2012 19:12 |
O: Mazda B2500 osia | komu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.03.2008 21:55 |