Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2015, 13:37
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Valmet 911.1 -04 moton vikakoodit, ym...


Kaverin kone, jota olen välillä rassaillut.
Pistin ensiksi tuonne metsakoneet.fi sivuille kysymyksen ja sitten pulpahti mieleeni, että täällähän on alan taitajia...

"Tuota kyseistä konetta huoltaneena ja tutkineena olen löytänyt seuraavaa:

Kone on Valmet 911.1 -04. Tunteja on kaikkiaan vajaat 19000, joista uudella vaihtokoneella n. 12000.
Hytissä oleva tietokone/näyttö kävi syksyllä huollossa ja siihen vaihdettiin uusi sisäinen akku ja ohjelmat on päivitetty (Maxi).
Moottori on sammuillut usein kesken kaiken. Siirtopumppu ja suodattimet on uusittu.
Tuota vaivaa tutkiessani huomasin, että siirtopumppu surisee ajoittain hitaammin ja hetken päästä moottori sammuu. Uudelleen startatessa käynnistyy jos sattuu olemaan sillä päällä.
Siirtopumppu saa sähkönsä 24/12V jännitteenalentajan kautta. Siirtopumpulle annoin suoraan 12V ja moottori alkoi taas pelaamaan, joten vaihdoin uuden jännitteenalentajan.
Nyt keväällä moottori alkoi taas kiukuttelemaan. Sen sai käyntiin vain lisäakkujen ja boosterilaturin kanssa. Akut ja startti on uusittu, mutta silti kone tarvitsi noi lisäakut ja boosterin käynnistyäkseen.
Ilmaukset on tarkistettu joka käynnistyksen yhteydessä ja suutinputkista tulee kyllä tavaraa senverran, mitä siirtopumppu jaksaa työntää. Vika on siis syöttöpumpussa, koska suuttimille ei tule korkeapainetta.
Nyt vlk:na selvittelin netistä ja löysin autopuolen foorumeilta sellaista tietoa, että syöttöpumpun päällä olevasta boksista olisi palanut ruiskutuksen määrää säätävän solenoidin transistori. Transistorin vaihto-ohjeita löytyy Youtubesta useitakin.
Tuon transistorin vaihtajia on Suomessakin useita ja hintaa korjaukselle tulee 200-300,- vaikka itse tekisi boksin irroituksen, postituksen ja takaisinlaiton.
Löysin netistä myös tuon transistorin tyypin ja tilasin Englannista 25kpl:n pussin. Hintaa tulee postituksineen useita kymppejä. Koska toi sama transistori käy liki kaikkiin Boschin sähköohjattuihin pumppuihin, niin niitä kannatti ottaa tuonverran. Eli ylimääräisiä löytyy, jos joku haluaa opetella boksin omatoimista korjaamista...
Ranskasta löysin firman, jossa tuo boksi solenoideineen (2kpl) maksaa vähän yli 300 + postikulut. Lisäksi joutuu kutsumaan huoltomiehen, joka koodaa tietokoneella tuon uuden boksin vanhaan järjestelmään sopivaksi. Sama koodaus pitää tehdä, jos vaihtaa kokonaisen syöttöpumpun (ebayssa reilun tonnin). Eli jos tuo boksi tulee kuntoon pelkän transistorin vaihdolla, niin silloin ei tarvii koodailla mitään. Täällä Lapissa tuo huoltomiehen tilaaminen yli 200km:n päästä tulee turhan tyyriiksi, koska konetta käytetään vain oman tilan metsissä.

Koneessa on koko ajan ollut sellaista ongelmaa, että esim. hehkutuksen merkkivalo ei syty tietokoneessa, vaikka fyysisesti se hehkutuksen vastus lämpiääkin. Tiedonsiirrossa on oltava katkos jossakin ja se pitäisi kaivaa jollain konstilla esiin.
Huoltokansiossa esitetään vikakoodit, mutta milläs konstilla ne saa esille koneesta?
Kone on CAN-väyläohjattu laitos ja niihin ei ole vielä tarvinnut perehtyä, vaikka kaikenlaisia vekottimia olen rassaillut yli 40v.
Itsellä olis kyllä miniläppäri ja siihen erilaisia OBD-kaapeleita ja -ohjelmia. Autopuolen ongelmia olen kyllä tutkinut OBDII-liittimen kautta, mutta Valmetissahan ei ole tuollaista liitintä.
Minkälaisen ohjelman ja multiplekserin Valmetti tarvitsee, jotta siitä pääsee tutkimaan esim. noita vikakoodeja ja mihin päin konetta/millainen johto kytketään?
Koneen omaan tietokoneeseen ei tule mitään vikakoodeja.

Vinkkejä voi laittaa myös suoraan emailiin kko at luukku . com


Moottorin tyyppi on:

SisuDiesel 66 EVVA,
140kW 2200rpm,
N16797 -17.10.2003,
5056194,
D 20AEE, 3SIDL07.4G4A

Syöttöpumppu on:

BOSCH VP30 VE6/12M1100R1
36380 383225
0470006004

Samaa pumppua käytetään näköjaan monissa traktoreissakin, esim. New Holland

Boxin varaosanumero on:

2467010016 "

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Iveco Stralis 450:n vikakoodit SamiN Chit-Chat 22 20.12.2013 01:36
gm vikakoodit. Ooppeli Tekniikka & Jutustelu 8 20.01.2013 08:27
om605.911 BryGgi Tekniikka & Jutustelu 23 29.01.2012 21:30
Nettiauton/moton yms. tusina kyselijät. VMika Chit-Chat 0 12.04.2011 06:12
Jeepin vikakoodit ? vepele Tekniikka & Jutustelu 3 16.06.2007 22:27


Sivu luotu: 14:52 (GMT +2).