![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() toyota 3B koneen ahtopaineetonko kellään kokemusta bj:n 3B koneen turbotuksesta, millaisia ahtopaineita olette käyttänyt ja mitä kestää pitemmäl aikajanal? itellä tällä hetkel 0.7 bar. kokemuksia ja vinkkei ois hyvä kuulla.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Alle kilossa kun pysyy niin läjässä kestää. Ja jos vetää paljon kärriä niin sitten tuo 0.7-0.8.
Ja hakuakin kannattaa kokeilla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
|||
|
|||
![]()
joo kyllähän sitä kärrin kanssaki kuleksii jonku verran. mukavastihan tuo jo antaa tollakin ahdolla lisävetoja. kiitos tiedosta kuitenki.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikä taida pumpussa tuottokaan riittää yli kilon ahdoilla. 0,7-0,8 ahdoillakaan ei enää savua juuri tule vaikka syöttöruuvi on hanskalokerossa, nippa käännetty, jousta venytetty, kierroksenrajoitin säädetty tappiin ja alipaine letku bliidattu riittävän kokoisella reijällä!
![]() Noilla säädöillä lappuihin tuli 129hp/372nm, katsastukseen poistin letku bliidauksen ja säädätin kierroksen rajoittimen, syöttöön ei tarvinnut koskea, pieni ahdin ahtaa jo paikallaankin jo sen verran että savut pysyvät rajoissa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Juu mulla kanssa ollut jotain 0,7 - 0,9 B/3B koneissa ja kestää ajaa hyvin. Nippa kanssa käännetty johonkin mutta en muista onko enää letkussa reikää. Kalvon jousi vakio mutta täytyy varmaan himpan venyttää seuraavan kerran kun sen tarkastaa. Kierroksenrajoittimeen en ole koskenut kun tuntuu kiljuvan muutenkin (auttaako sen säätely paljonkin?). Pumpussa kikkailtu komkin ohjeilla lisää liikerataa syöttötangolle mutta en tiedä onko lie juurikaan vaikutusta.Penkissä 114hp/376Nm. Nyt tuntus olevan "huipputehot" taas hieman hukassa ja pitäisikin vähän tutkia missä vika. Tosin suuttimetkin varmaan 30v vanhoja.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jousen venytys ja alipaine letkun bliidaus taitaa tehdä saman asian eli pienemmällä kaasuläpän aukeamalla tulee enemmän syöttöä. En tiedä tuleeko kaasu pohjassa sen enempää syöttöä. Reagoi herkemmin kaasupolkimeen, nostaa ahtoja nopeampaa mutta ajosta tulee hermostunutta ja kaasupolkimen liikeradan lopussa alue jossa ei kulku enää lisäänny.
Jos kierrokset on säädetty vakioon vähän yli neljään tonniin niin kierroksenrajoitin alkaa pienentämään syöttöä jo reilusti ennen huippukierroksia, rajoitinta ruuvaamalla saa yläpäähän mukavasti voimaa mutta sen jälkeen pitää itse pitää huoli ettei kierrätä kankia ulos koneesta ja tietenkin katsastukseen pitää saada kierrokset alemmas. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
minkälaista turboo olette muuten käyttäny näissä teil.. itellä on toi td04:nen isommalla pakopesällä.. alavääntöö on hyvästi kyllä,, hiipuu sit isommilla kierroksil.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Meitsillä on joku ..tun aikanen TO3:nen mikä on patrollista kotoisin. Melko sopivan kokoinen, ehkä aavistuksen pienempi saisi olla kun en ite noista maksimikierros tehoista niin välitä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
|||
|
|||
![]()
eipähän näissä niin isoilla kierroksil tarviikaa voimaa. mönginnässä mukava ku ottaa heti mukkaan turbo.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tässä voisin varmaankin kysyä 3B moottorin ja sen turboon liittyviä asioita
![]() Eli tuossa mun Bertassa (BJ45) on turbo ja se kyllä toimii, mutta siinä on joitakin juttuja joista en tykkää tai ne vois olla ehkä paremmin tehtyjä ![]() Ihan ekana tulee mieleen pumpun säätö tai siis ne letkut kaasuläpältä pumpulle. Minulla on toisessa letkussa jokin "hana"/ säädin joka ilmeisesti kuristaa letkua. Huomasin että jos tuota hanaa kieritteli kiinni tai aukipäin (en muista kumpaan suuntaan) niin kaasu meinaa jäädä päälle etenkin vaihdetta vaihtaessa ![]() ![]() Kaiken lisäksi tuo hana on ihan ärsyttävän herkkä liikkumaan ![]() Otin kuvan tuosta hanasta. Oliko tähän jotain parempaa keinoa kuin tuo hana? Yritin selata juttuja turbotuksesta ja niissä oli jotain jostakin pienestä reiästä letkussa ja myös nippojen käännöstä? ![]() Eli jos ois joku parempi keino kuin tuo hana? ![]() Sitten toinen kysymys vielä, voiko moottorin kierroksia rajoittaa jotenkin? |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kierroksia lienee helpoin rajoittaa kaasuvaijeria löysäämällä, tai polkimen liikettä rajoittamalla. Jos katsastusta meinaat.
Muuten tietämättä juuri tuon systeemin saloja on vaikea sanoa mitään. Niitä Tapoja saada tuo pumppumysteeri toimimaan edes jotenkin lienee lähes yhtä monta kuin tekijöitäkin. Itsellä on se ylempi nippa käännetty, ja kiristetty säätökalvon jousta. Niillä pelaa jotenkin, ja ajettu on jotain.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Toinen juttu mitä ihmettelin on turbon öljyn paluu, se menee öljynpohjassa öljypinnan alapuolelle. Mutta kun kaikki toimii niin ei kai se haittaa ![]() Joo mietin vähän katsastusta ja kierroksia, kun muistelen että kierroksille ei loppua näkynyt kun joskus katastusmies siitä mainitsi. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kysy siltä turbottajalta mikä tuossa on se idea. Jos ei ny ihan tietoa löydy, niin oma näkemys kuitenkin...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei sitä siinä tarvi ollenkaan.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mutta ajattelin tutkia mikä tuon venttiilin idea tai yritän ainakin ![]() Tosin kyllä se toimii ihan sen kanssakin mutta minua on vaan mietityttänyt tuo venttiili ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Voi olla hassu kysymys mutta voinko pyörittää moottoria ilman turboa?
![]() ![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Voihan sitä turboa pyörittää, kunhan et öljyn kiertoa ota pois
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#19
|
|||
|
|||
![]()
No nyt tuli testattua Bertan konetta ilman turboa, tosin pihassa vaan mutta kuitenkin
![]() ![]() Saatan taas kysellä hassuja ja tyhmiä mutta kun kiinnostaa ![]() Oliko vielä niin että jousi pyrkii työntämään syöttöä isommalle ja alipaine ohjaa kalvoa, eli läpän ollessa enempi "kiinni" alipaine vetää kalvoa jousta vasten ja syöttö pienenee? Siinä toisessa letkussa ilmeisesti hyvin pieni ylipaine tai ei juurikaan painetta? ![]() Eli tälläsia havaintoja tein kun laitoin noihin letkuihin ahtopainemittarin väliin. Kone vapaasti hengittäen alipaine puolen letkussa noin -0.1bar alipainetta kokoajan kierroksilla ei juurikaan väliä. Paitsi kun löysää kaasun ja läppä kiinni niin alipainetta -0.4bar, sen jälkeen palaa takaisin -0.1bar. Siinä toisessa letkussa pysyi mittari nollassa tai voihan siellä olla pieni ylipaine mutta minun mittari ei sitä näytä. Otin pois myös sen venttiili viritelmän tästä letkusta kun ilman ahdinta testasin. Sitten ahtimen kanssa kaikki muuttuu ihan toisin päin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sitten taas kysymyksiä ![]() Jos jotenkin saisi nuo samat paineet tehtyä (lähinnä se alipaine) ahtimen kanssa letkuun/kalvolle kuin ne on vapaasti hengittäessä on niin toimisiko tuo pumppu silloin paremmin tai parhaiten? Eli se pumpun kalvo toimisi paremmin jos sillä on alipaine ohjaus? Ohjaako sitä nyt sitten tavallaan pelkästään ylipaine siellä kalvon toisella puolella? Senkö takia sitä nippaa pitää kääntää ja ehkä porata reikä ettei se paine olisi liian kova ja työnnä liian äkkiä sitä kalvoa ja syöttöä kovemmalle? ![]() ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tuo nippa pitää olla reikä alas päin. Ja silloin ei mitään reikiä. Asento on tarkka milloin saa parhaat vedot.
Mikä tuossa on ongelma? Siis toiminnassa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Ja pumpun säätö perustuu siis paine-eroon. Eli ulko ilma, joka on siis tuo kuvan nippa ja toisaalta imusarjan paineeseen, joka on kaasuläpän alapuolinen nippa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Ehkä se ongelma mikä minua häiritsee on se venttiili josta oon höpöttänyt ja kun se oli niin herkkä liikkumaan. Sitten jossain asennossa se pyrki jättämään kaasun päälle kun vaihtaa vaihdetta🙍*♀️Oisko se ollu kun kiersi kiinni sen🤔 Mutta selvitin miten se venttiili toimii niin se onkin sellanen jolla voi rajoittaa painetta. Laitoin siihen venttiiliin kompurasta ilmaa niin sitä säätämällä saa paineen pysymään vaikka maksimissaan 0.5bar. Sen yli ei nouse vaikka laittaa enempi ilmaa. Eli ehkä se onkin ihan toimiva juttu ja ajaa saman asian kuin nipan kääntö tai reikä?🤔 Kun vaan tietäisi mikä on se maksimi tai hyvä paine minkä siitä laskee kalvolle. Taisin jättää sen noin 0.3- 0.4 bar. Eli sen antaisi maksimissaan. Ehkä voin tutkia tuota joskus enempi jos innostun.
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ei haittaa niin voinko laittaa sulle vaikka joku kerta yksityisviestiä jos haluan kysellä tästä enempi? Etten sotke näitä aiheita kyselemällä liikaa tai "tyhmiä" ym. 🤦*♀️ |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Käy. Ei tuosta tyhmiä kysymyksiä ole. Alkaa olla niin wanhoja juttuja että ei niitä moni enää muista, ja iteltänikin on jo hieman unohtunut...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#25
|
|||
|
|||
![]() Öljynpohja ja turbon paluuöljy
Laitetaanpas tähän lisää kertomusta liittyen 3B:n turboon.
Tänään taistelin öljynpohjan irti ja aikomuksena siirtää turbon paluuöljy öljypohjassa öljynpinnan yläpuolelle kun olen ymmärtänyt että se olisi parasta olla mahdollisimman ylhäällä ettei olisi vastusta palaavalle öljylle. Pakko oli ottaa kuvia miten oli tuo entinen tehty ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sitten toinen mitä ei kannata tehdä ja mitä minä en ymmärrä on tuon huohottimen paikan vaihtaminen tuossa pellissä ![]() ![]() Vielä pitää kysyä että voisko tuon turbolle menevän öljyletkun paikan muuttaa tai kun haluaisin eroon noista turhista T-liittimistä niin voisiko tuohon laturin perään alipainepumpun voitelulle laittaa pitkän banjopultin ja siitä samasta lähtisi letku turbolle? Tarkoitan tuota kuvassa olevaa kohtaa punaisella nuolella, toimisiko voitelu molemmille siitä? Olisi vähän helpommin ja yksinkertaisemmin tehty jos vaan toimii ![]() Ajattelin vaan kertoo jos joku miettii näitä ja jos näistä on jollekin apua niin hyvä niin ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Toyota B tai 3B koneen runkolaakeripukin pultti (2kpl) | bj45lava | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 13.05.2010 10:16 |
Ostetaan toyota 3b moottori | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 10.01.2010 22:16 |
Ostetaan Toyota 3B kansi | IironSika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.01.2010 20:34 |
Ostetaan Toyotan 3b- koneen Oil cooler case | Palde | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.04.2009 20:41 |
Myydään Toyota 3B moottori | IironSika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 18.01.2009 16:50 |