Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.10.2014, 22:31
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

RRC -73 Roogeri


No pitääpä tässä aloitella uus rojekti kertomus. Elikkä onhan tuosta jo kolmisen vuotta kun sain työkaverilta vihiä että lähikylällä olisi vanha Range tallissa joutilaana. Soitinkin sitten omistajalle mutta sain käsityksen että auto olisi aika heikossa kunnossa, kun oli "katsastamattomana metsästysautona" eli ei kovin hyvää luvannut. Samoihin aikoihin lisäksi oli rakenteilla OTH Pajero sekä Jeepissäkin oli vaikka mitä pientä...no vieläkin on. Ajatus Rangesta sitten hautaantui jonnekkin. Tuossa syksyllä Turussa käydessä Hannu kertoili että 2- oviset ranget on harvinaisia. Samassa tuli tuo vanha juttu mieleen. Työkaverille viestiä että "mikäs se nyt olikaan se sun kaveris...". Parin päivän päästä olinkin jo vekotinta ihmettelemässä. Yllätyksekseni Range oli paremmassa kunnossa kuin ajattelin. Tai siis runko ei ollut läpimätä ja pohjassakaan ei ollut pahemmin reikiä. Joskus oli kyllä kynnykset tehty uusiksi ja hiukan muuta. Auto oli nuoruutensa viettänyt lapissa, lähinnä mökin tallissa ja sitten joskus siirtynyt eteläsavoon, viimeiset 12 vuotta se oli palvellut kuukauden- pari metsästysautona. Sen verran oli kuitenkin huolta pidetty, että huollot tehty ja alustassa mm. uudet iskarit ja jouset. Kaikennäköistä pientä tietenki oli, kuten nappistartti, ilmeiseti rele rikki ja kuskin ovi avataan sisäpuolelta narulla, joka ulkokahvassa kiinni. Pääosin kuitenkin kaikki osat tallella ja paikalla alkuperäinen kasikone.

Myyjän oli ensin tarkoitus laittaa auto ajokuntoon, eli käyntiin tarroilla siirrettäväksi. Toista viikkoa meni mutta myyjän selkävaivoista johtuen ei homma onnistunut. Ehdotin sitten että pientä alennusta hinnasta niin ei tarvi kun paperiin pistää nimeä ja sehän kävi. Kuluneella viikolla sitten kaverin ja veljen kanssa suoritimme autonhakumatkan, varsin moninaisin vaiheiden kautta.

Kotiin päästyäni ajattelin ensin ottaa Roogerista tulpat irti ja lotrata koneesen valopetroli/öljyseosta muutamaksi päiväksi. Kuitenkin takapoksista löytyi pitkä veivi, mikä sopi etupuskurin reikään ja hetken tuota soviteltuani aloin käsin kampeamaan moottoria. Totesin että puristuksia löytyy eikä jumituksia tunnu olevan...Ei kun Volvosta virtaa...Startti pörittikin iloisesti, mutta käyntiin vaan ei suostunut. Yksin siinä pimeässä oli hiukan vaikeaa toimia, niin totesin vaan että bensaa tulee (sähköinen pumppu!). Putsailin jakajan kantta ja lähetyssaarnaajaa ja annoin olla. Tänään sitten hain lisää bensaa ja öh...pilottia, jatkoin käynnistys yrityksiä sitten emännän pojan kanssa. Ei mennyt kovinkaan kauan kun kone alkoi lupailemaan ja lähti sitten käyntiin! Tyhjäkäyntiä ei kuitenkaan ollut ja kuskinpaikalla olevalle apumiehelle annoin ohjetta kaasun pumppauksesta. Käynti kyllä parani lämmetessä, mutta lämmötkin nousivat. Öljyt kyllä tarkistin, jotka oli kuin pullosta kaadettu eillen! mutta nesteet olikin vähallä. Pari litraa nestettä ja uus yritys, alkoi lämmöt tasaantumaan mutta tyhjäkäyntiä ei ollut. Kauhee hinku oli päästä kokeilemaan ajamista niin säädin ryypyn (luullakseni) pikkasen päälle. Sittehän alkoi homma toimimaan. Hinkattiin pihalla parikymmentä kertaa edestakaisin, kerran jopa Roogeri otti ja sammui, mutta lähti ilman apuvirtaa käyntiin. Niin jarrut katos kyllä ekalla polkaisulla, tuntui kuin olis jarruttanut, mutta sen jälkeen poljin pohjaan ja nesteet jossain...Ei auttanut lisäilykään. Kaupanpäällisinä löysin autosta täyden pullon jarru nestettä, ehkä ennenkin kulunut...Pihalla tehtiin pieni lenkki risukasojen yli ja jätettii Roogeri tallin eteen odottamaan jarruremonttia... Ihan ei onnistunut ajatus siitä että käyntii ja konttorille.

Edittiä:
Pientä puutelistaa oon kasaillu, eli jos tiedossa olis mm. sisutan osia, lähinnä ovien kahvoja/pahveja ym. Pääjarru sylkyssä on kait tiivisteet menneet, korjaussarja tai kokonainen kelpais...


- Kilpi kertoo että on toista RR mallisarjaa...Todellinen löytö olis ollut -73 alkuvuoden auto, jonka nro olis loppunut A -kirjaimeen.


- Jonkilaista rautaa on yhä rungossa. Kuvassa näkyy myös sähköinen pa-pumppu. Muistuttaan ääneltään International traktorin pumppua.


- Penkit on siistit...siis päälliset, PVC verhoilu on alta jo aika antautunut, mutta ompa sentää orkkis eikä korvattu millään datsunin penkillä!



- Kokonaiskuvaa, pikainen pysähdys Ristiinan A.... ei kun S kaupan pihassa. Kuljetusta sponsoroi Antin Auto, Mikkelin Silvastista. Roogeria tukevasti ja varmasti kuljetetaan laadukkaalla Respo perävaunulla! ...Myös saatavilla Antin Autosta!



- Ekalla kerralla kun kone kävi, ei ollut känny valmiina, tämä siis jo toinen käyntikerta, siksi niin tasainen hyrinä.

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 05.10.2014 00:18
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan RRC ratinkeskiö. Sirernog O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.09.2014 23:52
Myydään RRC tukivarret kokkolanpoika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 23.08.2014 19:26
Ostettu RRC:n tankki anssi80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 30.08.2010 21:45
RRC Thyyning ari Maasturiprojektit 11 24.07.2009 13:38
O:RRC osia ari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.04.2008 20:37


Sivu luotu: 04:34 (GMT +2).