![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hj61 kardaanin rasvausPiti rasvata hojosta nuo kardaanin ristikat, mutta eihän tonne normaali prässin pää mee huonostikkaan. Millä te noita olette rasvailleet ja paljonko noihin pitää laittaa rasvaa kerralla, ettei tule äkkiä entiset ristikat? Sitten ohjekirjassa oli olka-akseleiden rasvauksesta, mites se tapahtuu? Hakuakin yritin käyttää, mutta ei oikein löytynyt vastauksia..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne on ihan vakio prässillä rasvattavissa, pitää vaan kääntää ristikko sopivaan asentoon, joka vaihtelee.
Jos ristikko on koottu väärin päin, eli nippa murikkaan päin, on rasvaus vaikeaa. Vaseliinia pumpataan sen verran, että vanha musta vedensekainen tulee varmasti pois ja väri muuttuu. Liukuun senverran, että kardaani alkaa "venyyn" Älä milloinkaan käytä paineilmaprässiä, lykkä helposti liikaa ja saa propun pullahtaan. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Liu`ut on rasvattu, nuo ristikat yritin vaikka miten, mutta en saanut passaamaan. Jostain luin tollaisista kardaaninrasvaus"ruiskuista", mitä ne on? IKH:sta visiin ainakin joskus sellaisia saanut.. Ja tuo olka-akseli mietityttää edelleen myös, kun omasta mitn tulppaa löytänyt, mikä ohjekirjassa mainittiin
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä siinä navassa on yläosassa nelikantti tulppa, olikohan 1/2" jenka.
Prässin kärki sopii aukkoon, huoletta voi painella kammion täyteen. Huono kuva, mutta tuossa se nelikantti on: Viimeksi muokannut TOHJ61 : 26.01.2014 18:51 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ikhlta joskus ostin yhden käden rasvaprässin. On näppärä rasvatessa alustaa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä ole ikinä ymmärtäny miks tosta nelsikanttisesta tulpasta pitäs laittaa rasvaa täyteen?
Ei se kunnolla eksy ikinä sinne minnne sen pitäs. laitan aina maljan täyteen rasvaa ja pyörittelen käsissä. rasvaus kerran vuoteen. kardaanin liukuun vaan yks painallus. Aika monta kertaa tullu vastaan sellasia kardaaneja jotka prässätty jumiin. Eli liuku täynnä vassua ja kardaani jumissa ei hyvä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Aika nopee on ottaa kardaani etupäästä irti ni saa rasvattua ristikot. Joskus ollu se nippa nii päi v et joutunu noi tekee.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ja löytyy rasvaprässiin myös erilaisia kärkiä ahtaisiin paikkoihin, esimerkiksi vaikka biltemasta.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...8-osaa-191388/
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#10
|
|||
|
|||
![]() Järkeä rasvaukseen..... Minun mielipide!Lainaus:
Itse olen noita liukuja rasvannut (tb:n ![]() Lainaus:
Kaikki vetonivelet, mitä olen asentanut; olen hieronut täyteen VASSUA, samaa olen toteuttanut noissa olkatapin laakereissa, ja jos pitäs tulla hyvä, niin alkuperäisillä kulmilla nuo kartiorullalaakerit... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
On toi melkosen hintava toi bilteman rasvarin kärkisarja. Mutta se bilteman yhden käden rasvari on helvetin hyvä ollu amatöörikäytössä. Hintaa en muista, alle 20e kuitenki.
Ite kokeilin ton ihan käytännössä, miten painetaa liikaa rasvaa kardaanin liukuu. Pullahti se peltilevy etukardaanin päästä jo ihan paikallaa rasvarässin kanssa. Onneks oli kyseessä semmonen ristikko, mikä piti muutenkin vaihtaa, niin sai painettua sen pellin kiinni. ![]() Ton operaation jälkee kardaanit irti, rasvanipat irti ja painamalla kardaanit kasaa ja rasvat pihalle, sit liu'ut kokonaa auki ja putsailua. Pitäis olla jotai hiton ohkasta rasvaa, mitä tonne pistää. Noi molyrasvat tekee normaalista kardaanin liu'usta melko lailla ilmatiiviin varsinkin kylmällä kelillä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Meillä on duunissa noita yhen käden prässejä ja muutama akkuprässikin, on kyllä ahtaassa paikassa käteviä, ja tietty työnantajan kannalta hyvä ettei tartte enää kahta rasvaria ![]()
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Onko tietoa, mistä saa pitkiä teräksisiä rasvaprässin kärkiä (ei letkua, vaan putkea)? Luokkaa 500mm pitkä. Traktorin etukuormain on siten asennettu, että sen takana olevaan nippaan ei mitenkään muuten pääse käsiksi.
Samoin tarttisi L-mallisen yhtä pitkän kärjen. Eli tiukka 90 asteen mutka siellä päässä. Olen koittanut metsästää joka suunnalta, mutta ei löydy...
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tutkin tuota kardaania, etummaisesta kardaanista se peltilevy lentänyt päästä jo ajat sitten, taaemassa tullut liu`un välistä liika pois. Löyty nuo olka-akseleiden tulpat ja molempiin pistin parikytä painallusta vaseliinia.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ylempänä olevan rasvausohjeen mukaan olen itse tehnyt yli 35v, siis katu autoon, kyllä se liika vaseliini kaulalta pois tulee. Offi-BJ:ssä olen tehnyt 3mm levystä 35mm prikkoja, jotka on hepattu vakio tulpan päälle. Tottakai se prujaus riittää, jos se tehdään tarpeeksi usein, tässä tapauksessa oletin, että on ollu pitkään huoltamatta. Viimeksi muokannut TOHJ61 : 28.01.2014 14:13 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Yhden käden rässi on siitä näppärämpi esim. just tossa ristikon rasvaamisessa, kun se toinen käsi on vapaana pitelemään/painamaan sitä rasvarin suutinta mahdollisimman suorassa siihen nippaan nähden, niin ei ruiki ohi siitä nipan ja suuttimen välistä. Ja mahtuu tietty siinä mielessä pienempään väliin, ettei ole sitä pitkää käyttökampea. Välillä joutuu pyörittelemää kardaaneja sopivampaan asentoon, mutta takakardaanin kanssa se ei vaadi kun pari senttiä auton siirtämistä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tollasta settiä tulee duunissa käytettyä, kätevä kun nuo menee suoraan peruskärkeen kiinni, nopea vaihtaa aina tarpeen mukaan. Sitä en tiedä mitä kautta löytyisi, melkee työkalu tukkurin juttusille ja kyselemään.
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Juu tuollainen olisi kyllä hyvä. Olisi kaikki mutkat ja kulmat. Just annoin Toolsin kaverille tehtäväksi selvittää, saako tuon tyylistä tilattua. On kyllä monet paikat kyselty ja ei oo. Ebay pitäisi toki tutkia vielä.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Kellään olisi mulle myydä tota peltilätkää etukartaaniin, kun se on sieltä hävinny?
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Eiköhän siihen kelpaa mikä tahansa suorasta pellistä leikattu pala ja hepillä kiinni.
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaako tuota migillä heppailla, kartaani kuitenki kyseessä?
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Jos sen pellin käikäleen vetää yhdellä pisteellä kiinni reunasta, niin ei se kardaani siitä kieroudu, perkeleen paksua jöötiähän se on. Eihän sitä peltiä kannata ympäri tai edes parista kohtaa hitsata, kun muuten se läppä ei aukea enää jos rasvaa liikaa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu HJ61 vinssin kardaanin ja vinssin välinen nivel | Jani_R | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 04.09.2011 23:19 |
Narun rasvaus? | härdelli | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 08.09.2009 22:08 |
Ostetaan HJ61 levikesarja, takakontin valolista + lukko, vinssin kardaanin laippa.. | Jagar | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 23.01.2009 09:33 |
Ramseyn rasvaus | Kokku | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 01.04.2007 13:36 |
Vinssivaijerin rasvaus | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 22.01.2007 19:45 |