![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() 3.10.2013 Kari "Lopen-Seppä" Salonen 70v!!Onneks olkoon iskä!! Palstalla faija ei ole, eikä varmaan tule olemaan, mutta täällä on kuitenki monia jotka hänet tuntee ja on tavannut aikojen saatossa, niin ajatteli laittaa tännekkin tiedoksi, että isä-ukko täyttää tänään 70 vuotta!!!! Uskollinen tyylilleen, eli "innokkaana juhlijana" lähti äiteen kanssa eilen johonki karkuun, ettei vaan tuu ketään häiritsee työpäiviään ![]() ![]() Niille joille hän on hiukka tuntemattomampi, nii mainittakoon, että autourheilu, niin noh moottoriurheilu on aina kuulunu faijan elämään enemmän tai vähemmän ja siitä aikanaa on saanutkin lisänimen "Lopen-Seppä"!! 60-70 luvulla Mini oli kilpurina ja sillä niitti kaikkiaa 9 Suomen mestaruutta, kun yhteen lasketaan asfaltti ja jääratojen mestaruudet! Asfalttiradoilta tuli 60-70luvulla 6 mestaruutta ja kaikki Minillä (myös jäältä ajetut 3 mestaruutta) ja luokassa alle 850cc. Ja jos joku miettii miten paljon nuo mestaruudet on Suomalaisessa mittapuussa, niin edelleen nykypäivään saakka faija on tuon listalla toisella sijalla, mikäli on uskominen listan laatijaan. http://naskinen.blogspot.fi/2012/06/...ncolnille.html Siinä vanhaa kuvaa isä ukosta yhden Mininsä rinnalla Keimolasta joskus. Tämän Minin pellin alla parkui erikoinen moottori, joka silloin aikoinaan herätti kiinnostusta myös Minin kotimaassa briteissä. Faija siis kehitti ja rakensi itse kilpuriinsa kannen yläpuolisella nokka-akselilla olevan moottorin. Monen mielestä ei mikään homma, mutta silloin 70-luvulla oli maaseudulla CNC koneet ja suunnittelu ohjelmat aika vähissä ![]() Joskus nappulana faijalta siitä kyselinkin, niin kertoili moottorin mäntien olleen suunnilleen 1300cc koneesta, mutta kampiakseli oli muutettu erikoisen lyhyelle iskulle, jotta siitä saatiin luokan vaatima alle 850cc moottori. Kone oli kuulemma parhaillaan parkunut yli 10000rpm. Jos en ihan väärin muista, niin kierroksia olis ollut pannussa noin 11000rpm, kun Minillä oli pysynyt "villeissä" lähdöissä (ajettu käsittääkseni vasta mestaruuden varmistutttua) jo 1600 Escorttien vauhdissa ![]() Sit offareille Lopen-Seppä alkoi tulla tutummaksi tuolla 1990-1991 nurkilla, kun faijan oli "pakko" alkaa harrastaan uutta lajia mun painostuksesta. Pari vuotta Rangella ja sitten piti alkaa rakentamaan enemmän.....ei faija osaa olla kehittämättä ja rakentamatta. 1993 keväällä tämä kilpuri oli valmis ja faija ajeli vielä silloin, koska multa puuttui ajokortti. Off Roadissa faija vaihtui appariks mulle 1994 ja on ollut mukana aina vuoteen 2006, jolloin ajeltiin viimeinen "virallinen täysi kausi" trialia vielä. Tuolle välillä mahtuu Suomen Trial CUP mestaruuksia 6 kappaletta, 4 Nordic Trial mestaruutta ja 1 Euro Trial mestaruus (+3hopeaa ja 1 pronssi). 1995 Lopen-Seppä loi uuden Trial auton: Chemog. Tässä Lopen-Seppä itse puikoissa ajamassa näytösajoa. 1997 auto vaihtoi väriä ja tässä isäukko neuvoo Hartwall Arenalle rakennetulla trila radalla. 1998 vuonna seppä rakensi uuden trial kilpurin. Kokonaan putkirunkoinen Moggster. Kyseinen auto on joskus nimetty Ruotsalaisen off road lehden päätoimittajan tekstissä maailman parhaaksi!! Auto on edelleen olemassa, tosin pahasti projektina. Kuvassa otettiin hieman lähikontaktia Norjalaiseen metsikköön Nordic Trialissa 1999 (tuloksena 2. sija). 1998 voitettiin myös ensimmäinen Eurotrial mestaruus, joka ilmeisesti jäi myös viimeiseksi, sillä iskä ilmoitteli pari vuotta takaperin, että hän ei kyllä enään lähde mukaan niin koviin ryminöihin ![]() 2002 "pappa-Salonen" (offi porukan antama yksi lempinimi) sai tas uuden luomuksen valmiiksi, joka kantoi nimeä Alfaster....niin tai kanta edelleen. Auto on siis nykyään myyty Italiaan. Alfasterilla yllettiin 3. sijalle Eurotrial kisoissa 2003 vuonna Italiassa. Kuvassa vasemmalta: Sveitsin Peter Hess, Kari "Lopen-Seppä" Salonen ja minä Jare Salonen. 2004 vuonna valmistui yksi kilpuri lisää: Willyster! Auto jolla oli alunperin tarkoitus ajaa Trial ja Formula Off Road kisoja pienin muutoksin. Kuitenki Willyster on ollut trial kisassa kerran, Itävallan Euro Trial 2004 jossa kuitenkaan ei kaikki riittäneet mestaruuteen, vaan tuloksena 2. sija prototype luokassa. Sittemmin Lopen-Sepän ideoima, rakentama ja huolella hoitama Willyster saavutti 2 Formula Off Road Nordic Cup mestaruutta. Jaahas...siinä tulikin historiikkiä.....mitä tulevaisuus tuo vielä tullessaan?? Mutta Onneks Olkoon 70v iskä!!!!! PS. jos jollain on vanhoja kuvia faijasta, niin laitelkaa vaikka tähä topikkii tai jotain muistoja kuluneilta vuosilta....niitä on itekki hauska kuulla/lukea ![]()
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Saaremaa Trophy "Saarekoll 2013" 22.-24.02.2013 | Kynnapas | Tapahtumat | 7 | 01.03.2013 10:03 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
Mistä 16" x 10"/12" teräsvanteita? 8x6,5" jaolla. | veijon-esso | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.03.2009 16:48 |
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla | Räjä | O/M/V Renkaat ja vanteet | 7 | 26.02.2009 18:29 |
Paljon Onnea Kari "DIRTY" Jormalainen 40V | tare | Chit-Chat | 14 | 09.06.2008 22:31 |