![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 97 neliveto hiacen etupyöränlaakeriIhan tälläinen yksinkertainen kysymys, onko kyseisessä autossa säädettävä kartiorullalaakeri vai ihan kuulalaakeri ja jos on kuulalaakeri, niin kuuluuko olla pieni toimintavälys...? Jos jollain on räjäytyskuva hiacen navasta ja laittaisi sen tänne, niin olisin kiitollinen siitä
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Koita löytyykö tuolta kuvaa.
http://www.toyodiy.com/parts/ |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia!
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ihan on kartiorulla ja välystä pitää pikkusen olla.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Siis miksi pitää olla välystä? Haisulin laakerista ei kokemusta, mutta ainakin muut vastaavat kiristetään välyksettömiksi, itseasiassa jopa niin tiukalle, että liikkeellelähtöön tarvitaan joku voima.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vanhaan laakeriin olen itse ainakin jättänyt pienen välyksen. Ei ole kartiorulla kovin pitkäikänen jos kirraa niin tiukaksi ettei pyöri kunnolla. Taidat nyt sekoittaa kartiorullalaakerin ja viistokuulalaakerin...
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eikös se kiristys ollut ihan momentilla, en muista määriä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eiks se lämpeemisen takia pieni välys jätetä... ? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja kun lämpiää, niin lämpiäähän ne kaikki muutkin osat? siis koko laakeripaketin koko kasvaa? (ainakin perässä pinjoniakseli kiristetään niin tiukkaan, että liikkeellelähtömomentti pitää olla paljon suurempi, kuin mitä stefasta johtuu löysillä laakereilla, ei toki suoraan liity tähän) Kun olette noin yksimielisiä välyksestä, niin pitänee tarkastaa HDJ-80 manuaalista miten tuo tehdään toyotan ohjeiden mukaan..... Siis kartiorullalaakerit, samalla lailla kuin HJ-60 ja BJ-40. Manuaali ei nyt käsillä, pitää yrittää muistaa illalla tarkistaa... |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tähän asti on yleensä ollut kaikissa säädettävällä välyksellä olevissa kartiorullalaakereissa semmonen kiristys että ensin vedetään tiettyyn momenttiin ja siitä löysätään tietty määrä asteita, eli vaikka varttikierros. Mutta nekin koskee vain uutta laakeria.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Land Roverin navassa mitataan päittäisvälys 0,05-0,10mm lukkomutterin ollessa kiristetty ja lukittu. Lienee pitkälti sama Toyotassa.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#12
|
|||
|
|||
![]() HDJ-80 etunavan esikireyden säätö:
Asiasta on aukeaman juttu korjauskäsikirjassa, oikaisen huomattavasti:
kiristä säätömutteri 59 Nm (minusta kuulostaa paljolta), pyöritellään napaa edestakaisin. Löysätään mutteria niin paljon että pyörii helposti käsin. Ja sama uudelleen; kiristys 59Nm.... sitten löysätään laakeri niin löysälle, että voidaan mitata stefan aiheuttama esivastus: Jousivaakalla vetämällä PYÖRÄNPULTISTA (pultti yläkohtaan ja vedetään eteen- taikka taaksepäin) mitataan voima, mikä tarvitaan navan liikenteeseen saamiseen ja tämä on stefan tarvitsema voima. sitten kiristetään niin paljon laakeria että saadaan 27-56N (2,8 - 5,7kg) stefan tarvitsemaan voimaa suurempi voima mitattua pyöränpultista (siis se voima millä napa lähtee pyörimään.) -> siis laakerista aiheutuva liikkeellelähtö voima on tuo 2,8-5,7 kg. ja siihen vielä stefan voima päälle. (Itse olen kasannut niin, että suoralla pikkusormella saa juuri ja painettua pultista liikkeelle). Ja tämä on vissiin uudella laakerilla, mutta vetonivelen vaihdossa viitataan juurikin tuohon ohjeeseen navan kasauksessa. Lähde:Toyotan "korjaus manuaali", suomenkielinen, varaosanumero RM184-83 Tammikuu 1991 -> siis HDJ-80 etupyörän laakerin alkujäykkyys on jotain aivan muuta, kuin se että pikkasen klapia. en ota mitään vastuuta ohjeen oikeellisuudesta, olisi pistänyt digikuvana tuon aukeaman, mutta kameran johto jossain hukassa. Ja jokainenhan saa kasata miten lystää, katsastusmies korjauttaa kaikkein räikeimmät asennusvirheet, ja jos pyöränlaakeri särkyy, niin senhan huomaa jo ajossa. (tuo löysälle jätetty/oleva pyöränlaakeri pyrkii pyörimaan sisäkoolista akselilla, erittäin työläs/kallis korjata oikein, varsinkin hdj-80 taka-akselilla....) Ja hiacessa voi olla jotain aivan muuta...... p.s aikaisemmin kun viittasin pinjoniakselin esikuormitukseen, niin siellä VANHALLA laakerilla noin puolet pienempi liikkeellelähtö voima |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
-91 Hiacen neliveto ei kytkeydy päälle | Hiace-91 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 13.08.2022 17:46 |
Myyty Hiacen kytkin 97-02 100e | toyovoima | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 16.12.2014 18:51 |
hiacen neliveto ei kytkeydy | konstu323 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.07.2014 19:25 |
HJ etupyöränlaakeri | Punanenä | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 28.06.2007 21:20 |