Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2013, 18:35
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

auton kevennys.


koitin haulla, mutta en löytänyt suoranaista topiccia aiheesta. Eli tarkoituksena olis alkaa keventämään tollasta 160koppasta pätkä patrollia.

eli mitä kaikkea autosta saa riisua, että Se pysyis katsastus kelposena, ja miten oletta autoja keventäneet.

ja toiseksi, kun auto on pakettia auto niin onko mitään rajaa kuinka paljon sen pitää painaa pysyäkseen sellaisena käsitääksen ainakin huolto autoilla on joku alapaino raja, mutta onko näin myös pakuilla.

__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2013, 19:26
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Muistin sopukoista kaiveltuna seuraavia juttuja on jo tehty keventämisen nimissä (ja osa on muutenkin päivityksiä/korjauksia, joissa on ollut mahdollisuus myös painonsäästöön) ja osa on työn alla...

- takapenkit, vyöt ja korvakot pois jos on (tällä lähtee G-mersusta jo 50kg pois)
- etupenkkien vaihto kevyisiin kuppipenkkeihin, mielellään mahdollisuuksien mukaan alumiinijalustat (säästöä....5-10kg per penkki...riippuen paljolti orkkispenkkien jalustojen ratkaisuista ja penkkien säätöjen määrästä tms?)
- laittioista, seinistä, konepellistä ja ovista kaikki "äänieristeet, matot ja muut massat" sekä pehmusteet pois (säästö vaihtelee... ehken 5-15kg
- ovien ja takaosan "pahvipanelien" alta ylimääräinen "kaksoispellitys" pois oman maun, viitseliäisyyden mukaan....säästö ehkä 2-10kg...riippuen vähän autovalmistajan tyylistä rakentaa ja speksata esim. turvallisuusasioita...tähän liittyy myös konepellin tukirautojen tms. karsiminen
- ylimääräiset runkopalkkien jatkot ja kiinnityspalkit...(lähinnä siis koskee mersun pyöreitä poikkipalkkeja), jotka jatkuu korinkannakkeiden jälkeen...puskurin ja vetokoukun "ylimääräiset kiinnikepalkit tms....varsinin jos vinssipedillä voi korvata myös ko. palkkien funktion? Mersusta lähtee ehkä....10-15kg, tosin puolet ? tulee takaisin vinssipetien muodossa...mutta ei turhaa ns. kaksinkertaisia poikkipalkkeja rungon päihin.
- erilaiset värinänvaimennuslimput kardaanista pois (mersussa ainakin joku 2-3kg? limppu)
- syylarin vaihto alumiiniseen (sitten kun on ajanut sen messinkisen orkkissyylarin rikki)...ehkä 4-5kg säästö mersussa, muovinen sähköflekti ison metallisen viskon tilalle samalla.
- polttoainetankin vaihto muoviseen turvatankkiin...riippuen molempien tankkien koosta ja materiaalista ja kiinnityksistä/panssareista...muutamasta kilosta ehkä 5kg:n säästöön?
- pohjapanssareiden tms suojien materiaalien vaihto kevyempään...mersun etupanssarin vaihto 10mm muovipanssariin, säästö 3-4kg
- ikkunoiden vaihto 2-3mm polycarbonaattiin (ainakin tuulilasi pitää olla oikeeta lasia, en muista tarviiko etuovien olla myös), säästö on n. puolet mitä vastaava lasi....eli jos esim. pitkä takasivuikkuna on 4mm lasia ja painaa 8kg niin vastaava carbonaatti painaa 4kg ja jos vähän ohentaa niin 3kg? Potentiaalinen säästö siis...5-10kg kun ottaa takaoven lasit mukaan...ja paksut kumitiivisteet saa jättää pois myös...etuovien muovituksella vielä se 3-4kg lisää säästöä
- vinssiin vaijerin tilalle narut...jos molemmissa päissä niin säästö 6-7kg yhteensä?
- vanteiden vaihto kevyempiin => alumiinia ja ei turhan leveitä. G-mersun originaali 16" teräsvanne ja 205 peruskiekko painaa yhteensä enemmän mitä mersuun tarkoitettu BBS aluvanne ja 33/12-5" GY MTR. Eli esim. em kokoluokassa 10" leveän teräsvanteen vaihto vaikka 7" alumiinivanteeseen mikä toimii myös em. kokoluokassa...säästää ehkä 3-5kg per nurkka x 4kpl = 12-20kg. Lisäksi vararenkaan vanteen vaihtaa alumiiniin...vielä pari kiloa saa nipistettyä lisää.
- lasikuidusta konepelti ja lokarit? Riippuen vähän, että millaisia putkituksia tarvii ja kuinka hyvin haluaa suojata sitten kulmia ja kaaria tai kuinka hyvin pusikkoa kestävän haluaa keulasta...painonsäästö perstuntumalla...5-25kg? Samalla voi sitten karsia/keventää nykyisiä konepellin aukaisu/lukitus/saranointi ja etupalkkiasioita...

edit...tuli vielä mieleen jos raha ei ole este niin....hiilikuituiset penkit, alumiinipakoputki + hiilikuitupönttö

Tässäpä nyt aluksi askarreltavaa...?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...

Viimeksi muokannut petr : 22.07.2013 21:23
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2013, 19:37
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Vanha virittäjien mietelmä meni jotenkin "helpoin tapa keventää autoa 10kg on ottaa 10g tuhannesta eri paikasta."

Omasta HJ:sta lähtenyt talven aikaan n. 50kg poistamalla vanhoja ratsupaikkoja yms. pöljää turhaa rautaa.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2013, 19:53
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

keväällä vaihdoin jo 120l rauta tankin 60 litraseen muovitankkiin ja arviolta 40 kg takapenkit sai myös kyytiä eli siinä tuli helppo 100kg täydellä tankilla, loputa taitaa olla vähän vaikeamman takana. Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa
__________________
Tatsuni on mun ratsuni

Viimeksi muokannut nalle00 : 22.07.2013 20:08
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2013, 20:37
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

huoltoauto statuksella olevilla ainakin on ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2013, 20:44
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.809
Wink

Mun patrollin kevennys tapahtyi seuraavin keinoin. Kaikki sisusta pois,taka lasit muovia,kevyet puskurit,kevyempi kone,äänieriste massat pois ja kaikki ylimääräinen mitä mielikuvitus antaa myöten poistaa.

Niin ja sit alumiininen kytkin koppa ja jakolootaan vaihtaa peltikansi valurautaisen tilalle ja ulos otto pois niin keveni jonkun 25-30kg toi 5-lovinen loota paketti.

Viimeksi muokannut tapsa4x4 : 22.07.2013 21:06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.07.2013, 20:45
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.267
Perusasetus

Kuski, ja miksei apparikin joutais monesti pienelle tai vähän isommallekin kevennyskuurille, joten siltäkin osastolta saattaa saada parhaimmillaan kymmenien kilojen säästön...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.08.2013, 18:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 Näytä viesti
Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa
1800 kg jos huoltoauto (1875 kg 1.1.1995 ja uudemmat).
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Auton pesua Rekisteröimätön Linkit 1 25.09.2008 17:45
auton jatkaminen upi7 Tekniikka & Jutustelu 3 11.10.2006 12:53
Kevennys ryppyotsille AVRO Chit-Chat 3 20.03.2005 20:50
Kevennys: Mikä tämä on JERKKU Tekniikka & Jutustelu 13 30.08.2004 11:25
Kevennys.... Vuosimallit 1984-1996 3 06.02.2003 18:09


Sivu luotu: 03:26 (GMT +2).