![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() rengaspaine?Minulla on 89 tarossa seuraavat renkaat, lt 245/75-16 10 ply, mikä olisi oikea rengaspaine näihin renkaisiin?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Riippuu aikapaljolti siitä että ajatko motarilla 120km/h vai hiippailetko makkaravalakian ympäri 0,5km/h.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kaupunki ja maantieajo
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laitoin siihen talvella jotain 3,5 baria tarkoituksena pienentää polttoaineenkulutusta. Ehkä mukavat hiekkatiepaineet olisi pikemminkin 2 baria. Lumijumista irroittaessa paine vieläkin matalemmaksi. Mitä jos laitat vaikka 2,5 baria ja lähdet kokeilemaan minkälaisia vaikutuksia on paineen nostamisella ja madaltamisella? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Auton ohjekirja kannattaa lukaista rengaspaineiden kohdalta.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen? Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kuviotkin vaikuttaa. En tiedä mikä on tarkasti ottaen "oikea" paine, mutta omassa (-95 Hilux) on nyt 2,8 sekä edessä että takana. Kokeilin jopa 3,0 mutta se nousi helteillä 3,4:n paikkeille ja alkaa olemaan jo paljohkosti.
Ohjekija sanoisi eteen jotain alle 2 ja taakse kuormattuna 3, mutta eipä noita jaksa koko ajan olla muuttamassa, siksi yleispaineet. Renkaat on pinnoitetut insa saharat, eli mallia rupulisoikeat nappularenkaat. Tasapainotettu just äsken ja nyt menee tasaseen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitä vahvemmat kudokset renkaassa on, sen enempi se kestää painetta. Rullaamista voi parantaa painetta lisäämällä maantiellä ja asvaltilla. Myös mitä enempi materiaalia renkaassa on vaikka kulutuspinnassa, sen raskaammin pyörii. Jos rengas olisi vaikka rautaa kuten junassa, se pyörisi kevyesti, mutta kumia, kudoksia ja ilmaa sisältävä rengas muokkautuu pyöriessään ja syntyy lämpöä. Näin se on samalla myös ilmajousi ja tämä paranee painetta alentamalla. Itse en ole asfalttiajossa päässyt vielä kokeilemaan liian korkeaa painetta. Aivan törkeän korkeaa painetta en käytä enkä halua ylittää renkaan merkinnöissä olevaa maksimi painetta turvallisuussyistä. Mikset laittas jotain 3 baria jos ajelet enimmäkseen asfaltilla? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Joissain kumeissa on ilmoitettu maksimi paine/kuorma
Siitä voisi laskea paljon tehdas on suunnitellut paineiden olevan saisi ainakin suuntaa. Kuviosta riippuen voisi kokeilla maalata renkaan kuvion ja katsoa miten se kuluu Leveissä renkaissa on sellainen hausta piirre kanssa, että saattaa kulua keskeltä liian pienillä paineilla.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Irok Rengaspaine | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.09.2010 11:06 |