Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.09.2013, 09:36
calma calma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.13
Sijainti: raasepori,suomi
Viestit: 52
Perusasetus

rengaspaine?


Minulla on 89 tarossa seuraavat renkaat, lt 245/75-16 10 ply, mikä olisi oikea rengaspaine näihin renkaisiin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.09.2013, 09:49
iikkoo:n Avatar
iikkoo iikkoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.11.09
Sijainti: Laihia
Viestit: 284
Perusasetus

Riippuu aikapaljolti siitä että ajatko motarilla 120km/h vai hiippailetko makkaravalakian ympäri 0,5km/h.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.09.2013, 11:26
calma calma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.13
Sijainti: raasepori,suomi
Viestit: 52
Perusasetus

Kaupunki ja maantieajo
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.09.2013, 13:00
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.004
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja calma Näytä viesti
Minulla on 89 tarossa seuraavat renkaat, lt 245/75-16 10 ply, mikä olisi oikea rengaspaine näihin renkaisiin?
Mulla Hiluxissa talvinakit Hakkapeliitta LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120.

Laitoin siihen talvella jotain 3,5 baria tarkoituksena pienentää polttoaineenkulutusta. Ehkä mukavat hiekkatiepaineet olisi pikemminkin 2 baria. Lumijumista irroittaessa paine vieläkin matalemmaksi.

Mitä jos laitat vaikka 2,5 baria ja lähdet kokeilemaan minkälaisia vaikutuksia on paineen nostamisella ja madaltamisella?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.09.2013, 15:30
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Auton ohjekirja kannattaa lukaista rengaspaineiden kohdalta.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.09.2013, 16:50
calma calma ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.13
Sijainti: raasepori,suomi
Viestit: 52
Perusasetus

Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen?
Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.09.2013, 18:17
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Kuviotkin vaikuttaa. En tiedä mikä on tarkasti ottaen "oikea" paine, mutta omassa (-95 Hilux) on nyt 2,8 sekä edessä että takana. Kokeilin jopa 3,0 mutta se nousi helteillä 3,4:n paikkeille ja alkaa olemaan jo paljohkosti.

Ohjekija sanoisi eteen jotain alle 2 ja taakse kuormattuna 3, mutta eipä noita jaksa koko ajan olla muuttamassa, siksi yleispaineet.

Renkaat on pinnoitetut insa saharat, eli mallia rupulisoikeat nappularenkaat. Tasapainotettu just äsken ja nyt menee tasaseen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.09.2013, 00:24
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.004
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja calma Näytä viesti
Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen?
Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta.
Oisko jotenkin näin, että mitä jytkeämpi rengas on, sitä enempi se kestää kuormitusta mukaanlukien maastoajon tai huonojen tien ajon rytkettä, mutta samaan aikaan se pyörii raskaammin.

Mitä vahvemmat kudokset renkaassa on, sen enempi se kestää painetta. Rullaamista voi parantaa painetta lisäämällä maantiellä ja asvaltilla.

Myös mitä enempi materiaalia renkaassa on vaikka kulutuspinnassa, sen raskaammin pyörii. Jos rengas olisi vaikka rautaa kuten junassa, se pyörisi kevyesti, mutta kumia, kudoksia ja ilmaa sisältävä rengas muokkautuu pyöriessään ja syntyy lämpöä. Näin se on samalla myös ilmajousi ja tämä paranee painetta alentamalla.

Itse en ole asfalttiajossa päässyt vielä kokeilemaan liian korkeaa painetta. Aivan törkeän korkeaa painetta en käytä enkä halua ylittää renkaan merkinnöissä olevaa maksimi painetta turvallisuussyistä.

Mikset laittas jotain 3 baria jos ajelet enimmäkseen asfaltilla?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.09.2013, 01:02
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Joissain kumeissa on ilmoitettu maksimi paine/kuorma

Siitä voisi laskea paljon tehdas on suunnitellut paineiden olevan saisi ainakin suuntaa.



Kuviosta riippuen voisi kokeilla maalata renkaan kuvion ja katsoa miten se kuluu

Leveissä renkaissa on sellainen hausta piirre kanssa, että saattaa kulua keskeltä liian pienillä paineilla.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Irok Rengaspaine Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 03.09.2010 11:06


Sivu luotu: 18:47 (GMT +2).