|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
ekolokinen offiautoPidän moottoriurheilua erittäin saastuttavana harrastuksena. Maastoautoilu tuntuu olevan vielä erityisen epäekolokista. Oletan, että maastoautoiluharrastus loppuu muutamassa vuosikymmenessä ellei tekniikka mullistu. Minua kiinnostaa pohtia miten offaamisesta saa vähemmän saastuttavaa. Ympäristöä voi säästää monella tavalla. Yksi hyvä konsti vois olla, että olis joku pikkututuki arkiajoon ja ajais maasturilla vaan sillon kun sillä "pitää" ajaa. Auton hyvälllä huollolla ja taloudelliisella ajolla ei taida oleellisia säästää. Jos rakennettas uusi offiauto niin miten siitä sais ekon? Hybridi sähkövedolla? Pieni koko?
|
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
Toki kyseinen rakenne lisää jousittamatonta massaa ihan pirusti, mutta maastossa sillä ei paljoakaan ole merkitystä, saattaisi jopa vakauttaa hieman joitain kaatumatautisia . Huonona puolena taas akuston tuoma lisäpaino korkealla korissa. Ja ne laturia pyörittävän minidieselin äänetkin taitavat jäädä aika olemattomiksi Monta ongelmaa on ratkaistavana ennenkuin tuollaisen saa toimimaan oikeen kunnolla maastossa, mutta potentiaalia on kyllä. Jokatapauksessa, jos olisi turhaa rahaa sikamaisen paljon, niin alkaisin ilomielin rakentelemaan vaikka suzukista sähkömaasturia.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuota hybriditekniikkaa en ottas ite käyttöön missään laitteessa mistään hinnasta. Pöly, märkä, ja tärinä hajottaa aina jossain vaiheessa kaikenlaiset sähkölaitteet, ja niitä on jo 90-luvun autoissakin liikaa.
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#4
|
||||
|
||||
Maastoautoilu ei kyllä lopu ennen kuin oikeasti öljy loppuu ja sittenkin vaan opettelen viljelemään maata ja hamppupellosta teen biodieseliä. Kauhistuttaa ajatus sähkövetoisesta maasturista. Se olis enemmän kuin puolet hauskasta pois jos ei autosta kuulu ääntä eikä lähde käryä Kauhistuttaa ajatus sähköstä vetovoimana. eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiii...
Viimeksi muokannut mikjus : 04.12.2009 13:50 |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
tuossa on parhaat pointit siitä miks sähköset lelut on huono idea, äänet ja savut on automiehen ensirakkaus. Vaikka toisaalta, kun unohdetaan ekoilu, niin voihan sinne pellin alle jotain äänekkäämpääkin laittaa energiaa tekemään
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" Viimeksi muokannut DarkestMessiah : 04.12.2009 14:09 Perustelu: typo |
#6
|
||||
|
||||
No olenkin jo oottanu milloin eko-ihmiset ottaa kohteekseen offroadin tai tractor pullingin.Vähiten saastuttava tapa on tietenkin nettioffailu,vaikkei niin antoisaa.Kieltämättä tulee hieman mietittyä joskus kun pikkupakkasella räjäyttää käyntiin 550tkm ajetun tiisselin ja ohikulkijat kattoo että palaako se.Mutta kyllä maasturitkin usein sähkö(vinssi)llä liikkuu.Onhan se totta että fossiiliset polttoaineet uhkaa loppua mut toimiihan vanhakin diisseli esim rypsiöljyllä tai vaikka paistorasvalla.Vaihtoehtoja on aina.Vai onko moottoriurheilu tulevaisuudessa jotain tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=6zTyf...eature=related ??
|
#7
|
||||
|
||||
Eiköös mämä harrastukset saastuta tässä maailmassa minimaalisen vähän.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#8
|
||||
|
||||
Onhan noita virityksiä jo olemassa:
http://www.youtube.com/watch?v=jHR3a7mCiEk http://www.youtube.com/watch?v=IcqeQFgPs5o http://www.youtube.com/watch?v=lMGom...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=W3wzW...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=zPSoN...rom=PL&index=2 http://www.youtube.com/watch?v=bAT_F5pVF4I Joku amerikassa oli rakentanut rockcrawlerin sähkömoottorilla. Sitä videota ei nyt vaan löydä mistään. |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
"Pidän moottoriurheilua erittäin saastuttavana harrastuksena. Maastoautoilu tuntuu olevan vielä erityisen epäekolokista. Oletan, että maastoautoiluharrastus loppuu muutamassa vuosikymmenessä ellei tekniikka mullistu." Maastoautoilu formuloihin verrattuna vai? Onko kyseessä taas joku "tulin kaapista ulos" yritys vai jälleen beettasoihtu? Joka tapauksessa ääliömäistä! Täysin sieltä minne aurinko ei paista ja josta beettasoihdut torstaisin hernekeiton jälkeen lähtee... |
#10
|
||||
|
||||
Pöljä ajattelutapa ehkä mutta ite luulen näin että jos tarvii esim. 1000kg siirtää paikasta A paikkaan B niin saman verran kuluu energiaa ja se saastuttaa oli energia peräisin mistä tahansa.. no ok jos otetaan esim auringosta se energia niin tarvii olla välineet millä poimia se energia ja välineet on pitäny valmistaa kuitenkin jossain tehtaassa missä käytetään energiaa energian poimita välineitä varten ja se energia tulee jostain minne on joskus pitäny valmistaa energian lähde minkä vamistukseen on käytettu energiaa mistä on syntynyt päästöjä ja jätteitä jne... ei perkule, mä putosin itekki jo kärryiltä
|
#11
|
||||
|
||||
Kyllä paras on niin saastuttava (eli bensasyöppö) vehje kuin mahdollista. Ei sillä sitten raaski ajaa yhtään ylimääräistä. Atteleppa jos maasturi kuluttaisi 5 litraa sadalla niin sillähän pörräisi kaiken aikaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#12
|
|||
|
|||
Ekolokista offausta... Sitten kun joku viherpiipertäjä kertoo yhdenkin todistettavasti luonnolle 100% neutraalin asian niin lopetan offauksen ja prässään kaikki romut paaliksi. Taitavat nämä ilmasto-hihhulit olla niitä kovimpia saastuttajia.
Ensin kerrotaan että on ekolokista käyttää vanhat loppuun ja sittenkin vielä yrittää korjata niitä. Nyt kuitenkin onkin ekolokista ostaa uutta ja pitääs tuhota jo olemassa olevat tavarat. Ei jumalauta.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. Viimeksi muokannut pastirolli : 04.12.2009 19:44 |
#13
|
||||
|
||||
No tuota...
Mites polttokenno(vety/sähkö)veto??? Ja sehän on ekologista ainoastaan jos se vety tehdään jollain päästöttömällä energialla. Eli offailun ohessa tarvitsee rakentaa vain oma vesivoimala jossa tasavirralla pilkotaan siitä vedestä ensin happi ja vety erilleen ja sitten pakastamalla eritellään ne omiin astioihinsa,ja samallahan saa sitä happea kaikkiin polttoleikkaus puuhiin... Tai maakaasu hummeri??? Eli näinä jätevesi ym.direktiivi aikoina tarvitsee ainoastaan käsitellä omat,ja läheistensä lopputuotanto,mukaan lukien allekirjoittaneen kommentit,mädättämällä jolloin syntyy metaania,joka taasen on kelpo polttoainetta samoin kun käsittelemättömänä pahin kasvihuonekaasu. Tai sitten vaan pitää palata sinne mistä kaikki alkoi eli koittaa kesyttää se tyttären lahjaponi ja nelistää sillä kaupoi hattu(dodgelippis) vinossa kohti uusia vitalikkoja... |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juurikin näin. Uusi = pahinta luonnonvarojen tuhlausta. + ekohippeily = pahinta elämän tuhlausta. [OT] Eihän elämisestä mitään tule jos kokoajan pitää miettiä, että mikä nyt milloinkin on egologisin vaihtoehto. Hipit! nauttikaa ja tehkää mitä mieli tekee, ei täällä eletä kuin kerran. Bensan, dieselin ja kumin käry kuuluu monille (minä itse mukaanlukien) niihin nautinnollisiin asioihin.[/OT] Vanhat romut on fiksuinta käyttää ihan lopullisesti loppuun, ja uutta tekniikkaa kehitellä rauhassa niin hyväks,i että sillä voi todellakin korvata vanhan kunnolla, sitten kun vanhaa ei enää yksinkertaisesti ole olemassa. Sähköinen maasturi on taatusti tulevaisuutta, kaukaista sellaista, mutta tulevaisuutta jokatapauksessa. Toki idean mukanaan tuomilla uusilla mahdollisuuksilla on mukava leikitellä, kuten vaikka akseliton maasturi loputtomilla joustovaroillaan
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#15
|
||||
|
||||
Toisaalta sellanen plug-in sarjahybridi AC moottorilla ja inverterillä, sekä LiPoFe-akuilla olis kiinnostava, mutta eipä sekään maailmaa pelasta. Akkuja tarvii sen muutaman sata kiloa, ja missä ne tehdään? Kiinassa, ja siellä ei pätkääkään välitetä että minne ne paskat sieltä tehtaalta päätyvät. Sähköautohipit kun miettis sitä, niin ei se enää olekkaan niin mukavaa kun se oma auto ei saastuta siinä nurkilla pyöriessä.
Muutenkin vituttaa jatkuva vaahtoaminen ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä. Välillä käytetään oikeaa termiä hidastaa, mutta silloin kun joku puhuu pysäyttämisestä, niin tää näkee punaista. Se ilmasto muuttuu vaikka täällä ei olis yhtään ainoaa ihmistä koskaan ollut!!
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sukellusveneetkin kulkee sähköllä ja ne jos jostkut ne kosteissa olosuhteissa ovatkin. Puhumattakaan kuuatuoista ja muista ääriolosuhteisiin tehdyistä vehkeistä. Diesel ja bensa se kaikista rajoittuneinta on, koska aina tarvitaan happea. Lisäksi vääntö ja vääntökäppyrä ovat varsin huonoja vrt. sähkömoottoriin. Sähkömoottorin rakenne on myös todella paljon polttomoottoria yksinkertaisempi, että niihin kannattaisi siirtyä heti jos vain akkuteknologia olisi paremmalla mallilla. Tämän hetken suurin ongelmahan on energian varastointi. Ei todellakaan luotettavuus tai huoltokulut, koska polttomoottori häviää nissä sähkölle monimutkaisuutensa vuoksi. Toki sähköauto ei ensikuulemalta kuullosta erityisen kiintoisalta. Mutta on niissä potenttiaalia. Kukaan kenties käynyt koeajamassa Mitsun i sähköautoa? Suomessakin oli koeajettavana. Pääasiassa saanut kehuja kaiksesta muusta paitsi toimintasäteestä, eli energian varastointi lähinnä tökkii. |
#17
|
|||
|
|||
Tervehdys!
Tässä on ERITTÄIN hieno ja fiksu topicci, kiitos siitä aloittajalle ettei sitä tarvinnut minun aloittaa. Polttoaineista, ajamisesta, ilmastonmuutoksesta ja luonnonvarojen kuluttamisesta PITÄÄ kyetä keskustelemaan. Keskustelemaan rakentavasti ja perustellen kantansa . Tämä on varsin mielenkiintoinen asia ja jokaisella joka on vastuuntuntoinen ja murehtii vähääkään tulevaisuudestaan (tai lapsiensa) on hyvä paneutua miettimään omaa jalanjälkeään mitä tälle pallolle jättää ja ottaa ja mitä jälkeensä jättää. Minä en kirjoita paatoksellisuudella enkä saarnaa olemaan hippi ja täysvihreä, mutta on hyvä pysähtyä joskus pohtimaan omaa käytöstään ja sitä mitä oikeasti tekee ja miten itse vaikuttaa luonnon kestokyvyn suhteen. Ja myös se, että voisiko toimia jotenkin toisin. Lyhyesti: Parastahan on olla ajamatta. Mutta kaikissa harrastuksissa on pimeä puolensa. Ei se jääkiekon peluu tai golfauskaan ole sen ekologisempaa. Autoharrastuksista on tehty musta mörkö, mutta jos viettää suurimman osan ajastaan pajassa rakentelemassa ja kruisailee satunneisesti (koskee myös vaikka jenkkiharrastajiakin) niin onko se niin paha juttu kuin se, että lentää keväisin ja syksyisin lomalle toiselle puolelle maapalloa ym. Jokaisella on omat ongelmansa, mutta juuri siksi olisi erittäin hienoa pohtia asiaa kestävältä näkökannalta ja myös itsekriittisesti. Offailussa on paljon parannettavaa ja aivan varmasti, toistan AIVAN VARMASTI se tulee vielä suurennuslasin alle tarkasteltavaksi laajemmassa mittakaavassa. Sitä pidetään jo nykyisin huonomaineisena lajina ja varmasti olisi tarpeen pohtia sitä, miten autoromujen kanssa hääräävät aikuistumattomat miehet saavat puolustettua omaa lajiaan muutenkin kuin huutelemalla "v...uun viherhipit". Se ei paljon tässä yhteiskunnassa siltaa rakenna. TT |
#18
|
||||
|
||||
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#19
|
||||
|
||||
Pittää vissiin kieltää kaikilta ihimisiltä harrastaminen kokonaan, ihan kaikkien harrastusten harrastaminen. Oisko 30 kertaa päivässä kumartelu jottain vihreetä jumalaa kohti oikein?
Mikään harrastaminen ei ole puhdasta, ei edes television kattominen harrastuksena vai mitä? |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#21
|
|||
|
|||
Arvasin, että jollakin harrastajalla menee herne nenään kun tällaisesta aiheesta koettaa keskustelua aloittaa. Minusta on kuitenkin parempi mitä aikaisemmin ne herneet menee nenään. Ja olen vakuuttunut siitä, että jos moottoriurheiluharrastajat ovat aloitteellisia harrastuksen ekologisessa kehittämisessä he saavat lisäaikaa harrastukselleen.
Itse en vastusta moottoriurheilua. Pidän sitä kuitenkin tavallaan turhana. Samalla tavalla ajateltuna kaikki tai lähes kaikki harrastus on turhaa. Ihmisten pitää saada harrastaa. Harrastuksissakin on kuitenkin otettava huomioon muitakin kuin oma napa. En todellakaan tuomitse maastoautoilua. Kuitenkin ajattelen, että lajin tulevaisuudelle olisi parempi, jos harrastajat osoittaisivat arvostavansa luontoa. Tätä arvostusta voi osoittaa monella tavalla. Pienistä asioista koostuu iso kokonaisuus. Pieniä luontoa arvostavia tekoja offissa on esimerkiksi nämä: -ei jätä maastoon roskia -ei kaada polttoaineita, maaleja, tms metsään tai viemäriin. -pitää auton nestevuodot kurissa -käyttää katalysaattoria jos autossa sellainen on -pitää moottorin teknisesti kunnossa etenkin päästöjen osalta Näillä ei ole kokonaisympäristövaikutukseen kovinkaan suurta vaikutusta yksittäisinä asioina. Kuitenkin jos kaikessa asenne on luontoa arvostava niin kokonaisuutenakin voi tehdä paljon. Harrastuksen kannalta on huonoa se, että tyypilliset maastoautoiluharrastajat eivät ole kovin sivistyneitä. Alhainen koulutustaso näkyy asenteissa ja keskustelukyvyn puutteessa. Ei ole hyvä jos heti teilataan aivan hulluksi kun yrittää herättää harrastuksen ekologisuudesta keskustelua. Niin sanottujen viherpiiperoiden ja ituhippienkin kanssa on keskusteltava kiihtymättä. Tai ehkä juurikin nimenomaan niiden kanssa. Kumpiko antaa harrastukselle lisää jatkoaikaa? Vaihtoehto A. Vedän heti turpaan jos joku syyttää saastuttamisesta! Vaihtoehto B. Istutaas tähän kannolle ja keskustellaan miten tän lajin ympäristölle aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää. Minusta kanssa tuntuu siltä, että sähkömaastoautosta saadaan kestävämpi kuin polttomoottorisesta. Tietysti on selvää, että offaajat ajelee vanhoilla autoilla. Harrastuskaluston muuttuminen esim. hybrideiksi tai sähköautoiksi tapahtuu 20 vuotta sen jälkeen kun niitä tulee uusiin autoihin. Näin ollen tekniset ratkaisut joilla harrastaja tänä päivänä voi autonsa saastutusta parantaa on melko vähissä. Bensa-autoissa kai katalysaattori on kova sana. Dieseleissäkin on ihan mieletön merkitys päästöissä jos kone on ajettu ihan väljäksi ja ruiskutussuuttimet on jämähtäneet auki. En tiedä onko minkälaiset erot huono- ja hyväkuntoisella dieselillä voi olla, mutta hajun ja savun perusteella veikkaan ääritapauksissa pitoisuustasojen olevan tuhatkertaisia. Jos pitää auton moottorin päästöihin vaikuttavilta osiltaan kunnossa niin ei varmaankaan ole ekologisesti perusteltua vaihtaa sitä esim. uuteen Lexuksen hybridimaasturiin vaikka päästöt vähän vähenis. Jos sitä mielikuvitusmaasturia lähtis suunnittelemaan niin mulla tulee mieleen tällaista. -pieni turbomoottori jonka tehtävänä on ladata akkuja. Tällöin kone saadaan käymään koko ajan hyötysuhteen kannalta optimaalisella käyntinopeudella. Koneen teho ja virrantuottokapasiteetti tulisi olla sellainen, että autolla voi ajaa maantiellä rauhallisesti jopa ilman akkuja. Riittäiskö johonkin 1500 kg:n autoon joku 1,2 litran kone? -sähköinen tai sähkömekaaninen voimansiirto. Tällöin voidaan valita ajetaanko pelkällä etuvedolla, takavedolla vai nelivedolla. Älykkäällä tekniikalla saadaan vetoa jaettu esim. 0/0/0/100% tai 25/25/25/25% tai ihan kaikkea noiden väliltä. -akkujen koko voisi olla sitä luokkaa, että akuilla voitais ajaa n. 30 minuuttia. -tällaisesta hybridistä on saatavissa hetkellisesti ihan mieletön vääntö joka riittää kiipeämään vaikka pystysuoraan ylös. Paketista saadaan siis kevyt, energiataloudellinen ja 6 litrasen bensakoneen vääntö. Valmistuskustannukset alkaa nykytekniikalla olemaan kilpailukykyiset. Vaihtoehtoisesti autossa vois olla edessa mekaaninen voimansiirto ja takana sähköinen. Takaveto otettas peliin liukkaalla tai maastossa. PS! Mulla on kilvissä ja vakuutuksissa 6 ajoneuvoa kahdelle kuskille. Näiden lisäksi on vielä pari sellaista joissa ei ole kilpiä tai vakuutuksia. Eli en ole ihan perusviherhippi, vaan samanlainen saastuttaja kuin muutkin. Tai jotain. |
#22
|
||||
|
||||
Ite oon aatellu lopettaa koko saastuttavan harrastuksen heti, kun hiihtäminen ja luisteleminen kesällä lopetetaan, ja uiminen talvella, paitsi avannossa.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#23
|
|||
|
|||
Eikö olisi ekolokista poistaa katalysaattorit ettei tulisi hiilidioksidipäästöjä?
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#24
|
||||
|
||||
Pitääkö ihmisen olla helvetisti päntännyt voidakseen toimia ympäristöä säästävästi?
|
#25
|
||||
|
||||
Ja tähän vielä itse lisäisin lomalennot jonnekki vinkukiinaan.
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan OFFIAUTO | timmy | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 27.09.2009 19:43 |
Ostettu Offiauto | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 29.12.2008 13:36 |
Tulevaisuuden offiauto? | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.01.2008 01:07 |
0.VALMIS OFFIAUTO | methäman | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2007 15:00 |
Tulevaisuuden "offiauto"? | jeeppi-eki | Chit-Chat | 9 | 24.08.2005 18:29 |