![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Vuotava ARBAlkaa vähitellen tympiä tuon ARB:n kanssa, kun se tuntuu vuotavan vaikka mitä tekis. Viimeksi tutkailin ja totesin, että paineputken ja perän liitoksesta vuotaa. Katkasin palan putkea pois ja liitin uudestan ja se tuntui auttavan. Noh, talvisodassa alkuvaiheessa homma toimikin ok, mutta loppua kohden kompura alkoi käymään taas entistä tiheämpään. Tuntui että kun auto oli paikallaan niin paineet saattoi pysyä paljonkin paremmin ja heti kun lähti ajamaan niin kompura alkoi käymään tiheämmin. Se liitoshan on varsinainen viritys itsessään ja olen ihmeissäni kuinka se edes voi pitää niinkin hyvin kuin pitää. Lisäksi putki on 5mm putkea, kun 6mm putki lienee yleisempi koko? Onko tuota liitosta joku vaihtanut 6mm putkelle ja jotenkin paremmin pitävämpään ja mimmosilla osilla(ja ennen kaikkea mistä?) Itsellä ei oo kokemusta noista paineilmaosista. Etrasta kai jotain paineilmaputkia/liitoksia saa, mutta en tiedä saako tuota mikä tulee kiinni perään. Kyse siis tästä liitoksesta: ![]() Toinen, mikä kävi mielessä, että se vuotaa itse perästä näiden O-renkaiden ohi: ![]() Mistähän tuohon ARB:hen saa varaosia vai olisko nuo jotain sen kokoisia O-renkaita, että niitä vois paikallisesta kaupasta saada? Rover 24 spoorisesta perästä kyse. Tietysti täysin vuotamattomaksi tuota ei saa, mutta jos kompura käy parin kolmen sekunnin välein niin on se vähän turhan tiheästi.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
www.Cros4wd.fi ainakin Toyotan arb:iin löyty uudet tiivisteet, ei kauheen kalliitkaan ollu.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Siis tuo fig.12 kuvan systeemi, siis muovi putki, jossa tukiholkki sisällä, ja helmiliitos on yleisesti käytetty, esim kiinteistöjen painevesijärjestelmissä, ja hyvinkin luotettava. Tuossa helmiliitoksessa on vain yksi ongelma; helppo kiristää liian tiukkaan, ja silloin pitää tehdä uusiksi kokonaan.
Toinen ongelma pienillä putken halkaisijoilla on se, että jos jostain pääsee roska(esim. putkea katkaistaessa), niin tukkii helposti tuon liitoksen. Ja jos vuotaa enemmän auton liikkuessa, niin juurikin nuo 0-renkaat vuotaa. Kun käytät auki, niin tarkista että noiden o-rekaiden kuluttamat urat on tuon tasauspyörästön ilmareiän molemmin puolin, ja että tuo lähtevä metalliputki ei ole jännityksessä, siis väännä tuota o-renkaiden "kehystä" Ja valitettavasti kaikkien paineilmalaitteiden ominaispiirre on tuo vuotaminen, joko ennemmin taikka myöhemmin ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla toisaalla(tm) tulikin jo vinkkiä asiaan.
Eli homma etenee nyt seuraavasti niin, että hommaan tuohon helmiliitokseen uudet kamat, akselin päällä muunnan 5mm putken 6mm putkeksi, joka on yleisempi. Tuo liitos laitetaan tukevasti akseliin kiinni jotta se ei pääse liikkumaan ja myös tuo 6mm putki laitetaan akseliin kiinni ennen kuin lähdetään viemään kohti runkoa jolloin noihin liitoksiin ei kohdistu voimia eikä ne pääse liikkumaan. Epäilen, että juuri tuo jatkuva liike joustoissa saa aikaan sen, että liitos alkaa jossain vaiheessa vuotamaan ja sitä tukee omakohtaiset kokemukset. Jos tuolla ei tokene, niin sitten täytyy harkita perän auki käyttämistä ja noiden O-renkaiden vaihtamista. O-renkaat näyttäisi onneksi olevan suht standardikamaa joskin materiaali täytyy olla viton eikä nitriilirenkaat 'kuulemma' siellä kestä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ne O renkaat on sitte semmoiset X malliset muita ei voi laittaa. Että tuolta linkin alta tilaukseen.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...641,823&lang=2
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No ainakin tämän tämän linkin mukaan ne on BS133 Viton 75 ja googlailun perusteella ne näyttää ihan normaaleilta pyöreiltä O-renkailta ellei tuo kuva ole jostain geneerisestä O-renkaasta.
Mm. täällä myydään niitä. Eihän tuossa tietysti konkurssi tule tilata tuolta cross4wd:stäkään, mut täytyy toivoa ettei ne vuotaisi vaan vika olisi tuossa putkessa. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Oletko tarkastanut vuotaako?
Siis tuo Fairy, siis käsitiskiaine, on hyvä myös tuohon vuodon etsimiseen:
Näin talvella tuulilasinpesunestettä, siis niin väkevää että ei jäädy, johonkin astiaan noin desi, ja tee- ruoka lusikallinen fairyä sekaan, ja sitten sivellään tuota seokoitettua sotkua epäiltyyn vuotopaikkaan vaikkapa loppuun käytetyllä nappulahanskan resorilla, ja jos vuotaa yhtään, niin työntää pientä kuplaa, siis ei "rauhoitu" testaa vaikka kompressorin pikaliittimissä, puolet vuotaa... Ja jos vuotaa tuosta murikan läpiviennistä, niin laakeri- taikka ruuvilukite tiivistää ja kiinnittää, mutta pitää olla lämpimässä. Ja noiden letkujen sijoitus: akseliputkeen saa kiinityspisteen hitsaamalla, mutta myös perinteisellä letkulemmarilla: siis nippuside lemmarin ja akselin väliin, ja nippusiteellä paineilmaletku kiinni. Ja siirtyminen koriin/runkoon: joko akselin huohotinletkua pitkin, taikka jarrupainesäätimen tankoja pitkin. (periaatteessa katsastuksessa voi tulla sanomista, mutta käytännössä ei, se paineilmaputkihan toimii rikkoontumis ilmaisimena) toki ylätukivarret myös hyviä reittejä. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Rangessa ei oo mitään jarrusäätimiä takana, mutta tuota huohottimen viertä vois viedä. se menee nyt kolmiotukea pitkin runkoon.
Tässä onkin tullut vinkkejä joten eiköhän näillä toivottavasti pärjää. Kiitoksia. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ikinä en oo noiden paineilmalukkojen kanssa touhunut, mut tuli mieleen että jos ne O-renkaat vuotaa, niin silloinhan se ilma tulee perän huohotusletkusta pihalle. Jos tuon huohotusletkun pistäs purkkiin missä on vettä, niin sehän kuplii, jos siletä ilmaa tulee... Pystyskö tällä könstilla testaileen noita o-renkaita?
__________________
-MMC- |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Periaatteessa joo noinhan sitä vois testata. Täytyy kokeilla jos se ei tunnu tokenevan tuon putken korjauksella.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Arbin oma läpivienti on aivan älytön. Itse en edes harkinnut sen käyttöä ja tilalle tämmöinen. 5mm kupari on muutettu loppupäästä 6mm joka ruuvautuu tohon nippaan. 6mm letku pyörivään pikaliittimeen ja korjaus maastossakin on ihan "plug and pray". Letku on katkennut varmaan toistakymmentä kertaa mutta kun on mukana 6mm pikajatkoholkki niin ei kauaa suhise. Kotona voi sitten vaihtaa ihan uuden letkun. Joskus safari korjauksia on ollut niin monta että on ollut kolmekin jatkoholkkia linjassa ennen kuin on raahinut vaihtaa uuteen.
Kerran ajoin huonoilla öljyillä arbin x-rengas tiivisteen niin huonoksi että vuoti perän sisään painetta ja silloin sitä tuli reilusti huohotusletkusta pihalle. Ei voi olla huomaamatta varsinkaan kun huohotukset tulee takakontin kautta ylös. Viimeksi muokannut mikjus : 04.03.2013 13:39 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tuolleen tod.näk. itsekin nyt tekisin jos ARB:n asentaisin, mutta koska laiska olen enkä haluaisi käyttää perää auki ellei ole ihan pakko niin koetellaan virittää sitä pitävämmäksi.
![]() Miten tuon kupariputken olet kasvattanut 5->6mm perän sisällä? Juottanut siihen uuden putken jatkoksi vai? Minkälainen tuo nippa on johon se kupariputki tulee? Hieman vastaava kuin mikä ARB:n alkuperäinen on, mutta sillä erotuksella että jatkoksi tulee tuo oikea paineilmaliitin? |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tarkista painaako tuo lukitsin sitä holkkia, itse painin saman asia kanssa pitkän aikaa, tuli purettua ihan useamman kerran etuakseli ennenkuin vika löytyi.
Eli tuo lukitsin ajoittain painoi holkkia vinoon jolloin ilma pääsi karkaamaan O-renkaiden välistä. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Itelläki piti kayttää uusiksi auki ja laittaa prikka tuo lukituksen alle kun painoi tuota o-rengasta.
Vittumaista hommaa tuo etuperän irrotusei ihan huvikseen tee.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#16
|
||||
|
||||
![]()
niihin saa ainakin mikkelistä hydrauliikkakeskukselta kulmaliitintä arb.n omalla koolla ja on myös ympäripyörivää mallia, ei tarvitse ruveta tinailemaan jos ei halua... itse hain taas muutama viikko sitten pari liitintä....
__________________
M.O.C |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viittitkö pistää postissa miulle pari sit kun ens kerralla käyt? |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tänne kans muutama jos kehtaa lähettää.
Tuli tuossa mieleen että saako tojotassa etu akselin perän irti kun irroottaa levyn nin siinä on ne pultit jotka pitää jarrukilven paikallaa. Saako tätä kautta vetareita ulos että saa tuon perän irti? Itte kun olen aina tyhmänä käyttä nuo olkatapit irti.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Onkos tossa sit eroja Rover vs. Toyotan perä? Maddiksella vissiin Rover-perä.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Epä tiedä kun en ole rovereja ikinä roplannu.
Pitää ensi viikolla kokeilla saako toitsista vetarit tuotakautta irti kun pitäs nuot vetarin stefat vaihtaa. Olishan tuo puolta helpompi ottaa perä pois jos nuin irtoaa.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Rover on joo. Täytyy tarkistaa tuo homma jos ei tuolla ulkopuolisen letkun korjaamisella tokene ja joutuu murikan käyttämään irti.
Tosisiaan, eipä tullut heti mieleen että tuon ABR:n murikan liittimen olisi voinut vaihtaa normaaliksiliittimeksi tuommoisen helmiliitoksen sijaan. Noh, näin sitä oppii. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Jarrusatula irti
Napalukko irti Sokka irti vetonivelen päästä Pyöränlaakerin mutterit irti Napa irti (siis missä jarrulevy kiinni) 14mm kannalla olevat pultit irti Olkaputki irti (mikä sen lailinen nimi sit olikin. Lepoantilla oli tälle joku erikoisnimikin ![]() Vetonivel tulee oikeassa asennossa vetämällä ulos (ne tasaiset kohdat ylös ja alas) Nuin muistaakseni tojon akselista saa purettua
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Roverilla sama homma:
Jarrusatulat irti (eipä tarvikkaan jos ei ota kokonaan pois akseleita ) Ohjausvarret irti (raidetanko ja ohjausvarsi nivelistä) Kääntöpallot irti Vedetään pakettia molemmin puolin kymmenen senttiä ulos ja irroitetaan murikka. Orkkis ARB ilmaputki on muistaakseni jotain noin 4mm kuparia (tuumakokoista)
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) Viimeksi muokannut ZeiZei : 06.03.2013 20:24 |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan patrolin vuotava tankki | Ahma | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 10.06.2016 07:09 |
Myydään / Vaihdetaan LR Discovery 200tdi osina: mm. ARB:t(10-pooriset?) + ARB kompura, ajettu n.169tkm... | Teukka | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 20.05.2016 19:37 |
Vuotava stefa. | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.06.2012 22:45 |
Vuotava kannentiiviste | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 21.12.2007 00:21 | |
Patrollin vuotava pallonivel | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 20.05.2006 07:59 |