Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.05.2013, 20:31
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

VW T4 alb säätö


Laitetaas kysymys tänne kun tuntuu, ettei tuolla volkkarien keskustelupalstoilla mitään tiedetä ja ettei tule sanomista kun ei kuulu oikein tonne off puolelle. Tai tietääkö joku hyvää VW-sivustoa kun tuntuu olevan enempi noita facelift juttuja?

Onks kellään hajua kuinka alb-venttiili säädetään?

Entinen oli kokolailla jumissa ja toinen tuli tilalle mutta heti vaihdon jälkeen jarrut laahasi. Kiihdytettäessä perä painui alemmas ja jarruvoima lisääntyi, voimakkaassa jarrutuksessa taas perä nousi ja tuntui melkolailla normaalilta ajo sen jälkeen hetken kunnes taas pikkuhiljaa jarrut lisääntyi.

Eli eka kuvassa on uusi jossa on keskellä kuusiokolosäätöruuvi ja lukitusmutteri. Mitä sillä säädetään ja miten säädöt haetaan?

Entä tuolla mustan kumitutin alla oleva ruuvi? Mitä sillä säädetään ja miten säädöt haetaan?

Ja lopuksi kuinka tuon poikittaisluun, joka on vedetty jousilla tukivarsiin, säätö tehdään? Siinä on kummallakin puolella alla kierrettävät muovisen oloiset ruuvit.

Veivailin ruuveja sen verran, että jarrut ei nyt laahaa mutta ei ole hajuakaan onko ne ihan päin...

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20130508_008.jpg‎
Views:	1064
Size:	42,3 Kt
ID:	37240   Click image for larger version

Name:	20130508_012.jpg‎
Views:	1169
Size:	47,5 Kt
ID:	37241   Click image for larger version

Name:	20130508_013.jpg‎
Views:	1383
Size:	64,0 Kt
ID:	37242  
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.05.2013, 08:05
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Sen poikittaisraudan jousia säätämällä ainakin omassa hain jarrutasapainon kohdalleen kun vaihdoin alle kuormajouset ja takana ei ollut enää jarruja juuri ollenkaan. Eli jousten päätä tukivarsissa alaspäin siirtämällä ja koeajoilla hain säädöt, joilla takajarrut tyhjänä olivat hieman etujarruja jäljessä. Talvikelillä helpompi suorittaa kun saa poljettua pyörät lukkoon. Muistaakseni siinä poikittaisraudan alla on muoviset rajoittimet, joilla voi rajata ventiilille välittyvää liikettä, "korkkeja" kun ruuvaa kiinnipäin niin jarruille menee enemmän painetta. Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa ja kun perälle nakataan muutama kymmenen kiloa kuormaa niin vetävät tankoa alaspäin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2013, 10:06
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Onks kellään hajua kuinka alb-venttiili säädetään?

heti vaihdon jälkeen jarrut laahasi

Veivailin ruuveja sen verran, että jarrut ei nyt laahaa mutta ei ole hajuakaan onko ne ihan päin...
Ko. venttiili ei vaikuta jarrujen laahaamiseen! Jos ne laahaa niin jossain muualla on mätää. En tosin tiedä saisko venttiilin halutessaan säädettyä niin päin v*ttua että se ei päästäis paineita pois...

Venttiilin säädössä tärkeintä että niissä jousissa ei oo juurikaan välystä, muuten se ei päästä takajarruille painetta, kuten estatekin mainitsi: "Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa".

Testaustapa: meet soratielle ja jarrutat lukkoon, takajarrut ei saa mennä ennen etusia lukkoon, mutta takastenkin pitää piirtää jälkee soraan jossain vaiheessa etusten jälkeen.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 20.05.2013 10:24
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.05.2013, 19:42
TT|:n Avatar
TT| TT| ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 163
Perusasetus

www.tölkkifoorumi.fi on hyvä paikka porttereihin liittyviin kysymyksiin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.05.2013, 06:37
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TT| Näytä viesti
www.tölkkifoorumi.fi on hyvä paikka porttereihin liittyviin kysymyksiin.

Tämän löysinkin ja vaikuttaa suomen parhaalta portteri palstalta mutta sielläkään ei valmista vastausta ollut. Ai niin, voihan sieltä kai myös kysyä.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.05.2013, 06:43
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ko. venttiili ei vaikuta jarrujen laahaamiseen! Jos ne laahaa niin jossain muualla on mätää. En tosin tiedä saisko venttiilin halutessaan säädettyä niin päin v*ttua että se ei päästäis paineita pois...

Venttiilin säädössä tärkeintä että niissä jousissa ei oo juurikaan välystä, muuten se ei päästä takajarruille painetta, kuten estatekin mainitsi: "Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa".

Testaustapa: meet soratielle ja jarrutat lukkoon, takajarrut ei saa mennä ennen etusia lukkoon, mutta takastenkin pitää piirtää jälkee soraan jossain vaiheessa etusten jälkeen.
Soralla yritin saada tolkkua pitääkö jarrut tasaisesti mutta tuo ABS kiusaa testejä.

Tässä se outo homma kun jarrut ei laahanneet vanhalla ALB-venttiilillä, joka oli kyllä totaalisen jumisa, ja uuden vaihdon jälkeen alkoi laahata. Mitään muuta ei lisäksi muutettu kuin putket venttiililtä neljään suuntaan ja nesteet.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.05.2013, 06:52
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
Sen poikittaisraudan jousia säätämällä ainakin omassa hain jarrutasapainon kohdalleen
Eli jousten päätä tukivarsissa alaspäin siirtämällä ja koeajoilla hain säädöt, joilla takajarrut tyhjänä olivat hieman etujarruja jäljessä.
Täytyy kokeilla...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
Muistaakseni siinä poikittaisraudan alla on muoviset rajoittimet, joilla voi rajata ventiilille välittyvää liikettä, "korkkeja" kun ruuvaa kiinnipäin niin jarruille menee enemmän painetta. Jouset pitää tavaratilan tyhjillään ollessa ihan hollilla etteivät vedä poikittaistankoa ja kun perälle nakataan muutama kymmenen kiloa kuormaa niin vetävät tankoa alaspäin.
Noissa muovirajoittimissa oli vanhalla venttiilillä välystä reilusti. Sormi meni korkin ja koiranluun väliin. Nyt säädin ne lähemmäs. Olikohan se joku britti sivusto missä mainittiin välykseksi 0,5mm.

Täytyy kokeilla tuo jousen säätö. Muistikuva oli, että kun irroitin vanhaa se oli suht löysällä (välystä seljästi puolisen senttiä) ja uuden jälkee täytyi hieman enemmän kammeta saadakseen jousen paikoilleen.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.05.2013, 13:35
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Tuli mieleen, että olisko ABS saattanu saada ilmaa ja tekis tota kun eihän jarrua paineta eli ei pitäis myöskään jarruttaa? Olisko kellään vinkkiä ja kokemusta sen ilmaamiseen?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan VW T4 Pohjapelti hutikka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.03.2013 23:24
Ostettu VW t4 kattotelineet toto O/M/V Muut 2 02.07.2012 21:14
Myydään vw t4 valorauta roopeli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 17.12.2011 09:45
Ostetaan VW T4 Valorauta artoosma O/M/V Muut 0 09.01.2011 20:23
Ostetaan VW T4 Valorauta artoosma O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2011 20:20


Sivu luotu: 08:34 (GMT +2).