Mylppy[/B];932834]Toisaalta tämä katsastettu vs. katsastamaton juttu on tässä täysin yhdentekevä kun sallitaan trailerisiirtymät. Ei ole mitään mieltä ajaa kilpa-autolla jos olisi mahdollista helposti siirtyä trailerilla paikasta toiseen. Trailerille auton laittaminen ja sitominen vie alle viisi minuuttia ja pois ottaminen vielä tätäkin vähemmän ja samalla mahdollinen riski siirtymälle hajoamisesta minimoituu. Samalla pystytään käyttämään esimerkiksi Ladogasta tuttua ketjuvetoista autotyyppiä tai trialin protoluokan autoa, joilla ei normaalisti siirtymiä ajettaisi.
Käytännössä siis trailereita alueiden välillä suhaisi suunnilleen yhtä monta kuin kilpa-autoja. Kuten Lalli tuossa kertoi, niin kilpailijat saavat ajaa itse kuljetuskalustoaan, niin ei tarvita huoltomiehiäkään lisää. Tässä sitten taas toisaalta vaikeutuu järjestäjän hommat kun pitää ne kilpailualueiden yhteydessä olevat parkkialueet mitoittaa kuitenkin pahimman mahdollisen tilanteen mukaan, eli koko kilpailijakunnan mukaan ja myös sen yleisömäärän joka menisi sinne kielloista huolimatta.
Eräs muista vuosista poikkeava piirre oli tänä vuonna, eli tiestön kestävyys ja kunto, joka täytyy sitten vielä ihan eritavalla huomioida kun ajetaan trailerisiirtymillä. Yksi lisäongelma tästä vapaasta trailerisiirtymästä tulisi vielä siinä, että tällöin ei paljon kannata kimppakyytejä järjestää kalustolle kilpapaikoille. Nyt kuitenkin monien tiimien autot liikkuvat yhdellä kuorma-autolla. Tämän jälkeen käytännössä jokaisen tiimin täytyisi tulla oman trailerin kanssa kisapaikalle.
Tämän puljaamisen alkuvaiheessa vanhalle porukalle esitettiin säännöt, vaihtoehdoilla ota tai jätä, joiden mukaan olisi pitänyt jatkaa kisojen järjestämistä. Eräs näiden sääntöjen huippuhetki oli yksi pykälä, joka olisi mahdollistanut esimerkiksi sellaisen hauskuuden, että näiden sääntöjen puitteissa kilpailijat olisivat voineet päättää että kilpailunjärjestäjät joutuisivat heille maksamaan osallistumisesta rahaa, eikä kilpailunjärjestäjä olisi voinut asialle mitään. Tämä vain esimerkkinä siitä, että hommaa ei ollut ainakaan alussa mietitty omaa napaa pidemmälle.
Nyt kun asiat ovat uudella ja tuoreella cupilla hyvin hallussa ja on jo ilmoitettu viidestä kilpailusta, niin vanhan porukan puolelta katsottiin järkevämmäksi olla kilpailematta populisteja vastaan ja mennä virran mukana. Uudelle porukalla on ainakin asioiden esittämisen varmuuden, hyvin mietityn ja johdonmukaisen viestinnän perusteella kaikki aspektit mietittynä ja hoidossa. Sillä eihän kukaan olisi oikeasti niin ajattelematon, ettei olisi miettinyt ja varmistanut kokonaisuutta kuntoon ennen kuin lupaa kymmenen hyvää ja kaunista.
Tällä hetkellä vanhalla puolella on käytännössä otettu aikalisä ja katsotaan lähteekö tämä homma lentoon. Hyvähän se on jos homma lähtee rullaamaan, niin kilpailut mahdollistuvat suuremmalle joukolle ihmisiä. Se on käytännössä selviö jo, että tammikuussa ei Kuortaneella ajeta perinteistä kilpailua, kun Lalli on ilmoittanut omista kilpailuistaan, ihan vain sattumalta samalle ajankohdalle kuin viimevuonna oli Lakeuden kutsu.
Vanhoista naamoista saattavat jotkut tähän uuteen tyyliin lähteä mukaan mahdollisuuksien mukaan, mutta ei todennäköisesti kaikki. Jos homma rupeaa näyttämään siltä ettei asiat hoidu, niin epäilen ettei mikään mahdottomuus ole vanhan porukan vielä aktivoitua. Näillä uusimmilla vanhan cupin sääntöehdotuksilla kuitenkin kilpailunjärjestäminen ei ole vielä mikään älytön byrokraattinen taistelu, eikä vaadi kymmeniä työntekijöitä vuorokaudeksi. Ei tämä laji kuole miten tahansa tässä käy, ehkä vivahteet ja naamat muuttuu, mutta kyllä tämä aina jotenkin jatkuu.
Itse en ole osallistumassa uuteen cupiin järjestämispuolella, niin ehkä pääsee silloin tällöin katselemaan itsekin kilpailua autonratin takaa. On meinaan sitten mukavaa vaihtelua viimeiseen kuuteen vuoteen
Ja lopuksi tähän juttuun sopiva kysymys: Miksi ratakisko taipuu offarin alla?