Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas
HDJ:ssä näkyy olevan neulalaakeri messinkiholkin tilalla murroksen laakeroinnissa navassa. Mahtaako neulalaakeri sopia Hj:n napaan messinkiholkin tilalle?
|
Noissa hj-6x ja hdj-80 molemmissa alunperin liukuholkit, jossain näin tarvike neulalaakeri hässäkän korvaamaan tuon holkin.
Ja täysin ulkomuistista: tuo neulalaakeri oli aika köykäsesti mitoitettu laakeroimaan vetoakselin aksiaalista liikettä, siis vetoakselin liikettä "napalukossa" sisään ulos?
Muistelen että noiden holkkien mitoitus suurin piirtein sama, hdj:ssä holkin liukupinta vetoniveltä vastaan pidempi kuin esim vm -83 hj-60:ssä
P.S Minä olen ostanut noita tarvike liukuholkkeja hdj:n 2 kpl enemmän kuin alkuperäisiä marmoritiskiltä, ja muistona tarvikeholkeista yksi ylikuumentunut/kiinnileikannut vetonivel (samasta firmasta ostettu, kesti ajaa muutaman tankillisen, kun holkki nappasi niin pahasti kiinni, että kun oli "pakko ajaa 200 km" ihmisten ilmoille pakkaskelillä moponopeuksia, )
ja tuo toyotan alkuperäinen vetari lämpesi/kärsi myös k.o episodissa niin paljon, että ei enää asetu napakasti uuteen niveleen

ja vetoakselin stefa vaihdettiin myös, varmuuden vuoksi)
Siis alkuperäiset, marmoritiskin laakeri holkit kestää, vaikka käyntivälys on juuri käsin huomattava, ja "tarvike" ei kestä, vaikka välys paljon suurempi;
Ainakin tuon aikakauden holkit lähti "lehteilemään"; siis pinnasta lähti lehtimäisiä kerroksia irti, ja kun lähtivät pyörimään mukana, niin pusla leikkasi niin tiukkaan kiinni, että pusla alkoi pyöriä vetonivelen mukana

Ja noita tarvikeholkkeja vaihtoin enemmän, kuin "muutaman"