![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Pudjetti-paineilmaaTuskin on ihan tuore idea mutta en oo aiemmin nähnyt: ![]() Jostain kuorkin renkaasta vois saada jopa kohtuupaineen, vanhaan lappariin ei uskaltanut laittaa kuin pari kiloa, mutta kyllä silläkin sähkövinssin moottorista lähti moskaa aika hyvin. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Laita tohon vielä pikaliitin niin voi laittaa vaikka renkaantäyttöpistoolin. Nimittäin tollanen 36" rengas 3bar paineella täyttää aika monta normaalia rengasta
![]() www.alanmiehet.com #2 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
...ja päin vastoin...
ei se satu... S T R A N G E P O V E R |
#4
|
|||
|
|||
![]()
vanhaan nestekaasu pulloon reikä ja venttiili siihen ja kestää painetta
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
tieteski entisenä sukeltajana voisi suositella sukelluspulloa. 200-300 bar painetta tilavuudet 7-12 l. Pieni pommi peräkonttiin. SIitähän paineenalentajalla suopi tipputettau 30 baariin suoraan. Toisaalta hieman OT. Ei taida olla niin halpaa.
"ei ollu mikään amerikan temppu" |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
tän paineilman suhteen pysyttelin uskollisena valitulle linjalle, ja ostaa humautin satasella säästökuopasta einhell-merkkisen uuden kompuran (max. 8 bar, 24 l säiliö, 1.5kW moottori, 210 l/min imutuotto), hyvin toimii. Niin se itse asia on pulttipyssy, sellaiset toimivan näköiset olis ollut pitkästi toistasataa (biltema jne.), joten päätin kerätä motivaatiota ostamalla mahvimman mahdollisen, se maksoi 39e ja mukana tuli muutama hylsykin ja "hieno" muovisalkku. Paska oli tietty heti alkuun rikki, liipausin jumi pohjaan, mut sen sai pienellä askartelulla ehjättyä. Innoissani sitten liitin letkut paikoilleen ja aattelin kokeilla pikkurangesta pulttien aukaisua, samalla olis voinut vaihtaa Kapun lainaamat hakkikset alle, niin sais ilmatiivistettyä sitää omaa rengaskertaa, mutta yksikään viidestä kuskinpuolen takarenkaan pultista ei inahtanutkaan. Otin avokämmenellä kiinni siitä 27mm hylsystä, ja se per..leen pylttipyssy oli niin mopo ettei jaksanut pyörittää... Ja letkuun tulee täys paine, säädin on ruuvattu pohjaan. Voitelin kapistusta WD-nelikymppisellä, oliko liian ohutta? Millä paineilmavehkeitä pitäis voidella? Noniin, pitkän selostuksen jälkeen kysymyksiä: - onko tuo halppis-pulttipyssy oikeesti noin pa..a, vai enemmänkin rikki? Kun eihän tolla tee yhtään mitään, jos momentti ei riitä siihen että käsivoimin pitää pyöreesstä (vähän öljyisestä) hylsystä kiinni - millainen pulttipyssyn sitten kannattais olla jos sitä meinaa käyttää, volvon pyöränmutterit kiritään pariinsataan njyyyttoniin, on ne pitkään kiinni oltuaan kohtuu raskaita vääntää auki lihasvoimin puolen metrin varrella - onko pulttipyssyjen ilmankulutuksessa eroja, ainakin tää halppis haukkaa selvästi enemmän pitkään pyörittäessä kuin mitä ton pikkukompuran tuotto on -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#7
|
|||
|
|||
![]()
avainasemassa taitaa olla paine, tuotto, ja pyssyn koko.
pikkukompuralla ei paljoa pyöriviä laitteita ajeta Jari Note! This message was posted anonymously! |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Samaa ei voi aina noista gerneistä ym. sanoa. -whitejack- BJ-40 -77 SLCK#64 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Täällä on käytössä Motonetin "joku parempi malli" semmonen keltainen ja wurthin pyssy.
Ero on kyllä selvä. Wyrtti vie vähemmän ilmaa ja vääntää pirusti enemmän. Mutta kyllä sillä toisellakin MELKEIN AINA pyöränpultit aukenee. Ite ruiskin painekoneisiin just jotain wd-40 tai crc 556:ta, mielestäni tärkeintä on panna rasvaa tarpeeksi usein. Eli varje dag kun konetta käyttää. (piru kun muistaiskin sen aina) Tohon voiman vähyyteen vaikuttaa yllättävän paljon myös letkun halkaisija. Ei wyrttikään mitään jaksanu viimeistelynaulaimeen tarkoitetulla letkulla. --Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.-- |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> avainasemassa taitaa olla paine, tuotto, ja pyssyn koko Mutta lähtiessä isoissakin kompuroissa lienee se 8bar? Vai tuleeko isosta säiliöstä 8bar letkuun paremmin kuin pikkusäiliöstä 8bar? Siis silloin kun liipaisinta painetaan, tuotto tietty määrää tahdin siitä eteenpäin. > Löytyy esim kärkkäisiltä paineilma kamppeitten hyllyköistä Tnx. > Tohon voiman vähyyteen vaikuttaa yllättävän paljon myös letkun halkaisija Ahh.. pitääpä kokeilla lyhyemmällä letkulla, mulla oli n. 20 metriä eilen kun kompura oli sisällä varastossa ja autot pihalla. Ja hommata pulttipyssyksi sitten jotain muuta kuin lelu. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#11
|
||||
|
||||
![]()
No he, käyttäkää sähkötoimisia, mulla itellä on Makitan TW0350 ja pultit irtoaa vittuilematta, on muuten halavempi ku paineilmalaittet ja vie todella vähän tilaa
ensin tehtiin Jeeppi, loput on kopioita ! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko momenttia tarvitaan volvo pyöränpulttien avaamiseen,oletko voidellut pultit esim.sinkki/kuparitahnalla? Ruostuneen ja muutenkin kuivan mutterin/pultin avaaminen vaatii yllättävän paljon voimaa.Puolen tuuman vääntimellä olevien pulttikoneiden tehossa on todella suuri ero halvan/kalliin välillä.Tehoa voi parantaa suurempi halkaisiaisella letkulla ja liittimillä.Voihan ostaa myös ISOMMAN pulttikoneen joita löytyy myös edullisesti.
JEEP OR H2 JEEP, because i`m poor |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Se wyrtin pyssy on pienempi ja kevyempi kuin Motonet malli! --Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.-- |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä koko vaikuttaa, jos heität tuuman vääntimellä olevan pulttikoneen pyöränpultin päähän on melkein sama kumpaan suuntaan pyörität , toiseen suuntaan katkee ja toiseen avautuu, irti lähtee kumminkin. Paineilma pylttipyssyllä kyllä meidan duunisa avataan ja kiinnitetään maansiirtokoneiden pyöränpultit, eikä ne ole mitään puutarha koneita (esim 3kpl CAT 980G) JEEP OR H2 JEEP, because i`m poor |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> käyttäkää sähkötoimisia Mutta kun tuolla paineilmalla voi tehdä "vaikka mitä", niin laitan mieluummin sellaisia, tuskin tarpeeksi jykevä uusi sähkökäyttäinenkään ihan ilmatteix irtoaa > Paljonko momenttia tarvitaan volvo pyöränpulttien avaamiseen,oletko voidellut pultit esim.sinkki/kuparitahnalla? Momenttia tarvitaa sen verran että tällainen vajaa satakiloinen heppu ei himpun reilun puolen metrin varren kanssa aina riitä (eli joskus tarvitaan metri lisää vipua ettei tarvii ähistä) aukomaan pultteja, jos ne on olleet pidempään kiinni. Voitelen n. joka toinen kerta vaseliinilla, noi tahnat vois olla pitkävaikutteisempia. Kirraan pultit 160-220 Nm momenttiavaimella (kun joskus tulin laittaneeksi käsipelillä "tarpeeksi tiukkaan" ja seuraavalla kerralla aukaistessa se metrin jatkokin tuntui lyhyeltä), mutta onhan ne tietty aina kovempi aukaista. Ja tää koko pulttipyssyajatus tuli siis viimekesänä kun joka hemmetin reissun jälkeen piti pestä jarrut että autolla uskalsi ajaa yli kolmeakymppiä, 32 pulttia auki ja kiinni riittävän usein niin alkaa tekemään mieli konetta siihenkin hommaan. Otetaan vastaan tarjouksia hyvistä 1/2" tai 3/4" vääntimellä varustetuista pulttipyssyistä, tai vinkkejä merkeistä/malleista ja hankintapaikoista... -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#16
|
|||
|
|||
![]()
kyllä noita pikku kompuroitakin saa viritettyä,pitää vain vaihtaa se ylipaine venttiili suurempaan tai säädettävään.
sen jälkeen "mustanlaatikon" säädöt uusiksi,eli sieltä laatikosta missä on virtakytkin säädetään max paine ja alaraja jolloin kompura alkaa tankkaamaan. noista pikkukompuroista olen ottanut 10bar ulos isommista 12-14 bar,14 baarilla herää halvatkin mutteri pyssyt henkiin ja jaksavat naputtaa auki kampiakselinkin mutterit. noi säädettävät paineventtiilit olen saanut tehtyä kaljahanojen ylipaine venttiileistä,niissä oli semmonen lukitus sokka minkä poistamalla sai aukeamis painetta nostettua. yleensä noissa kompuroissa on kiinteä 8 tai 10 baarin venttiili. kuvassa kiinteä ja säädettävä venttiili ![]() Edited by - jjtp on 24/03/2005 11:43:22 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Ruuvailin jo eilen sitä "mustaa lootaa", mutta palautin alkup. max. 8bar (no, hieman yli), tykkään tästäkin elämästä, ei oo kiire seuraavaan...
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Onkos tuo paineen nostaminen kuinka vaarallista työkaluille? Kuluuko ne paljon nopeammin?
/* Life Begins at 35" */ |
#19
|
||||
|
||||
![]() Momenttia tarvitaa sen verran että tällainen vajaa satakiloinen heppu ei himpun reilun puolen metrin varren kanssa aina riitä (eli joskus tarvitaan metri lisää vipua ettei tarvii ähistä) aukomaan pultteja, jos ne on olleet pidempään kiinni. Voitelen n. joka toinen kerta vaseliinilla, noi tahnat vois olla pitkävaikutteisempia. Kirraan pultit 160-220 Nm momenttiavaimella (kun joskus tulin laittaneeksi käsipelillä "tarpeeksi tiukkaan" ja seuraavalla kerralla aukaistessa se metrin jatkokin tuntui lyhyeltä), mutta onhan ne tietty aina kovempi aukaista. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." [/quote] Kyllä sulle suosittelisin "kolmivarttista".Toinenhan on sitten jos avaa alun käsin ja sitten riittää puoltuumanen. JEEP OR H2 JEEP, because i`m poor |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän paremmat puolituumaiset on speksattu aika lähelle 1000 nm:iä, eli semmoisellakin selviää. Mac Toolsia, IR:ää, Facomia tai jotain katselemaan...
/* Life Begins at 35" */ |
#21
|
|||
|
|||
![]()
ei se mutteripyssyn suurentaminen auta juurikaan mitään jos ilmaa ei ole saannilla tarpeeksi,eli kunnon kompura on kaiken a&o.
offroadjouni en mä ole huomannut laitteiden kuluvan sen nopeemmin,toki öljyäminen pitää olla kunnossa. kompuran kannessa olevat läpät kuumenee hieman enemmän,eli liian pientä kompuraa ei kannata "huudattaa" pitkiä aikoja esim hiomisessa. paavo eihän tommosessa pienessä paineennostossa vielä vaaraa ole,mutta kun tekee 3bar tarkoitetusta lämminvesi spoikan säiliösta lisäilma säiliön ja koeponnistaa sen 16barilla niin kieltämättä ei viiti olla ihan vieressä ![]() ![]() |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos pudjetti ei ole este niin kyllä aika pitkälle pärjää 1/2" koneella koti oloissa, ostaa uuden kun vanha hyytyy.Kyllä kuitenkin tulee ilmekoneista eniten käytettyä paineilma räikkää.Siinähän on se hyväpuoli että tiukassapaikassa voi helposti auttaa käsin konetta ja mahtuu yllättävän moneen paikkaan. JEEP OR H2 JEEP, because i`m poor |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Paineen säätimet on ihan kivoja laitteita jos maksimi käyttö on 6bar. Ja oikeat(lue paremmat) paineilma laitteet on luultavasti katsastettu 20bar paineilla. Luulis tuon halvan kompurankin kestävän paineen noston 8->10 bariin. Eikun vaan painekytkimestä painetta isommalle ja ylipaine venttiili vaihtoon 12bar jos löytyy.
Ja öljyttimet noihin laitteisiin niin ei tartee miettiä et millonka se viimeks on öljyä laitettu(varo halpa malleja, syytäävät öljyt ensimmäisen minuutin aikan läpi). |
#24
|
|||
|
|||
![]()
joo jeeppi eki ei mullakaan ole isompaa kuin 1/2 pyssy ollut käytössä.
toi 1/2 räikkä on kyllä ollut kanssa tosi kiva käyttää kun siihen tottuu! mä olen tossa miettinyt että pitäiskö ostaa semmonen paineilma 1/4 pikku räikkä,olen välillä semmoista kaupassa "hypistellyt" mutta ei vielä ole ostoskoriin asti mennyt. onko kellään tommosta 1/4 räikkää käytössä (kunnon ammatti mallia) |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mahtaa tänäpäivänä olla mitoitettu jo 10 barille, eli ei välttämättä vaadi erillisiä koeponnistuksia ellei sitten epäile omia liitoksia. Lainaus:
-whitejack- BJ-40 -77 SLCK#64 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Paineilmaa ilmastoinnin kompressorilla? | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 30.01.2007 14:15 |
Paineilmaa "talliin", vinkkejä, ehdotuksia? | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 16.08.2005 20:57 |
Paineilmaa autoon | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 29.10.2004 21:33 |
Paineilmaa autossa | Frohike | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 29.08.2003 13:10 |