![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() KatalysaattoristaOnko kenelläkään kokemusta katalysaattorin ottamisesta pois ahistamasta? Eihän noin tietystikään saa tehdä mutta jos olis vaikka joskus vahingossa unohtunut pois kun on putkea korjaillut....Vaikutus on tietysti aivan autokohtainen mutta onko kenties vanhemmat katit nykyisiä pahempia tehosyöppöjä? -Mikko-
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mikäli autoa ei mainita otteessa vähäpäästöiseksi, ni katin poistaminen on käsittääkseni sallittua. Kyllähän ne katit vanhemmiten riistää osan tehoista, mutta niinkuin sanoit, on tehonlisäys autokohtaista joten sitä on vaikea sanoa. Muistaakseni kyseisestä asiasta on joskus ollut jonkinlaista tarinointia palstallakin.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos se katti ahdistaa siellä putkessa, niin tehohukkaahan siitä tulee. Jos se taas ei ole ahdistava tekijä, tulee tehonpudotus "virallisesti" katittomaan rinnakkaismalliin verrattuna moottorin ohjauksesta. Katin kanssa seosta säädetään ainakin osakaasulla pienet päästöt mielessä, joten moottorista saatava teho ei ole aina parhaimmillaan. Jos katti on hyvin virtaavaa mallia, ei sen poistamisella saa lisätehoa aikaan, mutta päästöt lisääntyy reilusti.
Yleensä kattiauton moottorinohjaus tutkii happitilannetta ennen kattia, joten katin poistaminen ei heikennä eikä paranna moottorinohjausta. Joissakin uudemmissa autoissa on toinen lambda-anturi katin jälkeen ja ne eivät tykkää katin poistamisesta ollenkaan. Kokeilin vuosia sitten kattien poistamista ruutta-riesassa, kun toisen sisukset irtosi. Mitään havaittavaa vaikutusta kulutukseen tai kiihtyvyyteen/vääntöön poistolla ei ollut. Tarvikekattia varaosakaupasta ja sähköliimalla kiinni. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itselläni on pelkät kuoret katissa. Tehot nousi huimasti kun sisuskalut otti pois. Saattoi kylläkin olla että katti alkoi olemaan jo tukossa, mistä moinen tehonlisäyksen tuntu johtui. Auto on -92 Wrangler eli vähäpäästöinen. Katsatuksessa onton katin kanssa jäi häkäpäästöistä kiinni (Niin tipalla että koetan jippoillaä sen muilla konsteilla läpi)
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
samaa aikoinaan puntaroin, ja silloisten ake ja muiden kyselykierrosten mukaan kattia ei saa poistaa, jos se autossa on ollut uudesta. Ei vaikka otteessa ei puhuttaisikaan vähäpäästöisestä, tai jo kolmitoimikatalysaattori, tarkoitaa se samaa kuin vähäpäästöinen. Ei ehjä katti juuri vaikuta tehoihin, vaan jos on tukossa niin sitten kyllä.
"ei ollu mikään amerikan temppu" |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Lambda mitataan mulla ennen kattia, eli sen puolesta siitä ei tule ongelmaa. Mutta niinhän se on, kaikki selvii kokeilemalla....
Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
No höh, en muistanu kirjautuu sisään...
-Mikko- |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo, ei saa ottaa pois jos ottessa teksti:
-katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta (voi muutoskatsastaa pois jos käyttöönotettu ennen 1.7.1987) -vähäpäästöinen -kolmitoimikatalysaattori Mutta onhan sitä keksitty jotain kisakatteja... mitä sitten lie? Vapaammin virtaaviksi kehutaan vaikka täällä: http://www.tmuukkonen.fi/frames_startvy_fi.htm ->CSC pakoputket |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|