Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.11.2014, 21:15
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

offimatikkaa: Ainesputken lujuus vs koko?


Tämmönen on välillä askarruttanut kun itse en ymmärrä tämmösiä laskea. Tehdään esim tukivarret ja vaihtoehdot on 40x5, 50x5 ja 60x5 saumaton pyöreä putki. Kuinka paljon eroa lujuudessa on näiden kesken jos otetaan esimerkiksi 500mm pitkä putki ja vertailuksi keskelle tuleva poikittainen vääntö ja kiertojäykyys. Entä minkä verran voidaan 50mm ja 60mm putken seinämää ohentaa jotta lujuus olisi verrattavissa 40x5mm putkeen? Tämä sivuaa ajatusta että mikä olisi paino/lujuus suhteessa edullisin, suuri halkaisija vai suuri seinämäpaksuus?
Jos joku osaava voi/viitsii selventää tätä tyhmälle

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.11.2014, 21:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Mä osaisin periaatteessa tehdä noille putkille lujuuslaskelmat, mutta menee näin ammattikoulupohjalla tehtynä puoli yötä... Ainakin ne laskut mitä olen tehnyt, I-palkkeja nosturiin ja nostorautoihin, kesti kyllä melko kauan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.11.2014, 22:38
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Tuohon pääsee kiinni, kun vertailee taivutusvastuksia. Niitä taas ei ole pakko itse laskea, jos ei välttämättä tahdo. Siihen kuitenkin vaikuttaa tuossa tapauksessa putken poikkileikkauksen halkaisija ja sitten reijän osuus vähennetään sen koon mukaan. Eli nuo ovat ne muuttujat.

Tuosta pääset kuitenkin halkaisijan ja seinämäpaksuuden suhteen kiinni asiaan. Isompi halkaisija parempi, kun vertaat samalla putkien metripainoja.

http://www.ruukki.com/~/media/Finlan...kkausarvot.pdf

Tuosta taulukosta kun ei kaikkia mahdollisia kokoja löydy, niin tämmöinen laskuri tuli vastaan, mistä saat myös samat tiedot riittävällä tarkkuudella ainakin:

http://maenpaa.arkku.net/it/laskenta/massa_p.php

Noita kun vähän aikaa pyörittelet, niin alkaa aueta, mikä olisi optimaalinen koko, jos joku lähtökoko on tiedossa, mihin verrata.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.11.2014, 23:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

En osaa laskea, mutta kysyn kuitenkin....


Oletus että kyseessä on (ala-) tukivarsi, ja tuo voima poikittaisvoima tulee luonnon muovaamasta esteestä; siis joko veitsen terävä graniittipiikki, taikka sylintäyteinen puolipehmyt mäntytukki...
Siis nuo kuormitustapaukset (siis vallitsevat voimat, mitä pitää kestää) ja kuinka monesti tms/yms. ovat ne ongelmat: siis jos tuohon tukivarteen tulee
a) tukivartta työntää "kasaan" akselista tulevat voimat, ja tukivarsi kierteellä, ja sitten joku kivi tms. koppaa terävästi pikkusen tukivarteen, niin menee linkkuun.
b) Tukivarsi on suorassa, ja veto päällä, ja sitten tuo "puoli pehmyt mäntytukki" kopsahtaa... niin ei mitään vaurioita...
Ja tuohon kiertorasitukseen auttaa halkaisijan kasvattaminen, mutta kun tuohon isoon puristusrasituksessa olevaan "peltiputkeen" tulee kolo esim.kivestä, niin menee kierteelle/linkkuun huomattavan helposti.

Siis minä olen maallikko, ne laskee/mitoittaa jotka osaa... ja minäkin olen yrittänyt laskettaa asiantuntijoilla, mutta ne "kuormitukset"...
Siis jopa minä voin laskea, paljonko joku teräs kannakepalkki joustaa milläkin kuormalla/jännevälillä,jos palkkiin ei tule vetoa; mutta silloin tiedossa on kuormitus ja mitat...

Siis mitoitus on aina jonkin sortin kompromissi, jos kuormitus olisi pelkkää vetoa, niin tukivarret olisi isoissakin autoissa pieniä, ja jos rasitus olisi pelkästään puristusta, niin pikkurillin vahvuinen saumallinen vesijohtoputki kestäisi ... (siis jos ei pääse nurjahtamaan)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2014, 08:07
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.699
Perusasetus

Ajattelin, että kannattaa mielummin ylimitottaa varsinkin alavarret niin ei tarvi koko ajan tapella taipumisen kanssa. "Vähän" ylimitotettua, mutta löyty 51,3x32,2mm 470:stä putkea. Toimitusmuoto oli kätevissä 9,5m kangissa, joten sitä olisi varastossa tarjolla.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sisäkumin koko HJ60 Tekniikka & Jutustelu 13 11.11.2014 21:59
Myydään koko maallinen omaisuus ja vaikka koko elämä pesix Chit-Chat 4 08.02.2012 22:52
Pulttien lujuus Tekniikka & Jutustelu 18 05.03.2005 21:16
Onko oikea iskari? / Pulttien lujuus? MrShit Tekniikka & Jutustelu 6 13.12.2004 19:28
Ohjaamon koko Vuosimallit 1968-1982 5 14.03.2003 18:38


Sivu luotu: 09:44 (GMT +2).