![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Välityksistä?Jos leikitellää ajatuksella, et on auto, jossa on esim litranen moponmoottori. Renkaina vaikka 30", ja konais välitys vaikka tasan 100:1. Näillä hatusta heitetyillä luvuilla kone jaksaa pyörittää hyvin kuvion puhtaaksi, ja ei muutenkaan mitään voiman vähyyttä ole... Eli kulkee kovin ilosesti. ![]() Mutta mitäs jos rengaskokoa suurennetaan esim 25% -> 37,5". Meneekö niin, että sillon välityksiä pitää myös suurentaa 25%, eli 125:1, jotta kulkupuoli pysyy samana?? ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Välityksiä suurentamalla nopeus pysyy samana, mutta jos haluaa kuvion puhdistuvan, niin tarvitaan sitä voimaa. Puhdistuvuuteen vaikuttaa se renkaan kuvio ja kulmanopeus. Isommalla kehällä tarvitaan enemmän nopeutta, jotta se kokkare lähtee tangetin suuntaan.
Traktorissa pitää olla avara kuvio, koska pyörintänopeus ei enää riitä putsaamaan kuviota. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
mulla oli suskan litrasen peräs kaks lootaa + jakis ja kokonais välitys oli jotain 120:1, hyvin jakso 35" creepyä ja 33 boggeria pyörittää, ja koska vaihteita oli sopivan monta löyty tielläki sopiva välitys ja suikka jakso kulkee molemmilla renkailla ainakin 80-90km/h.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai ymmärsinkö kommenttisi jotenkin väärin ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mutta jos välitystä muuttaa vastaavasti tiuhemmaksi kehänopeus ei kasvakaan.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli mitä tiuhemmat välitykset, sen avarampi kuvio.
![]() TAI vaihttoehtoisesti enemmän voimaa? ![]() Meneekö se sit niin, että pyörintänopeus pitää pysyä samana, eikä kehänopeus jos halauaa kuvion puhdistuvan? Viipo, mikä on kulmanopeus?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli sama asia, kuin pyörintänopeus. Dynamiikan sääntöjen mukaan se menee näin: Fc = mv²/r Kappaleen (mutakokkare) massa on m , nopeus on v ja rataympyrän säde on r. Fc kertoo voiman, mikä pitää mutakokkaretta nappuloiden välissä. Jos renkaan säde kasvaa kaksinkertaiseksi, mutta kenänopeus pysyy samana, tuo kokkaretta irrottava voima putoaa puoleen. Jos renkaan koko kolminkertaistetaan, kokkaretta irrottava voima on kolmasosan. Jos taasen pyörimisnopeus pidetään samana, kasvaa nopeuskin kaksinkertaiseksi renkaan koon tuplaantuessa, mutta myös kokkare lähtee kaksi kertaa suuremmalla voimalla jatkamaan matkaansa. Eli jotta kokkareeseen kohdistuva voima pysyisi jotakuinkin samana, pitää nopeuden nousta säteen kertoimen neliöjuuren verran. Viimeksi muokannut Viipo : 17.12.2011 13:46 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ei sovi unohtaa isomman renkaan huomattavasti suurempaa painoa, eli woimaa tarvitaan myös lisää, ei siinä pelkkä välityksien vaihto auta.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Okei, kiitoksia tästä.
Eli pitää laittaa välityksiä ja voiman paskaa... ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Välitykset harvoiksi ja voimaa, vai miten se menikään?
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Välityksistä? | JR78 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.09.2010 11:14 |
välityksistä | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.03.2009 16:07 |
Välityksistä | vepele | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.08.2007 15:34 |
välityksistä | Antte | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 10.01.2007 12:52 |
välityksistä | miksu1 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.12.2004 09:35 |