![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Cherokee käyntiAuto 1991 4.0 H.O ja muutaman tovin keresi seistä, mutta lämpöisessä hallissa kokoajan. Kerran käyttelin lämpöiseksi ja vähän tuon jälkeen ajelin pidemmän ajan, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoikin ongelmat. Tyhjäkäyntiä käy tovin ja sitten alkaa hapuilla, sekä sammuu. Kaasua ei kestä kunnolla ja jos yhtään enemmän antaa, niin alkaa lyödä takaisin. Tulpat, johdot, jakaja+pyörijä vaihdettu uusiin, juuri ennen seisomaan jäämistä. Nyt vaihdettu lambda. Tuoretta bensaa kaadeltu tankkiin vai pitäisikö sitä laitella koko tankillinen? Vanhan lambdan pitäisi olla tallessa, jos sitä kokeilisi kiinni, mutta eikös tuo takaisin lyöminen jonnin verran viittaa sytytyksen ongelmiin? Jotain hyviä vinkkejä aletaan kuunnella..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mikä näissä mitäkin ohjaa? Sytytykselle lie oma aivolaatikkonsa, mutta missä päin sijaitsee (vai onko edes?)
Tyhjäkäynti laskee välillä ihan sammumisen rajoille ja sitten saattaa nostaa kierrokset 2000 paikkeille, jolloin kestää sitten antaa kaasua ihan normaalisti. Jossain vaiheessa alkaa sitten taas kiukutella ja lyödä takaisin päin. Otin ilmanpuhdistimen ja letkut pois, jotta pääsi tuota kaasuläppää ihmettelemään. Tyhjäkäyntipiirin kautta menee melko vihellyksellä ilmaa, mutta kuuluuko näin ollakkin? Välillä hiljempaa, mutta etenkin kierrosten vaipuessa alkaa tavaraa mennä. Kaasuläpän asentotunnistimen ja uuden pa-suodattimen vaihtelin tänään, mutta ei vaikutusta. Toisaalta ei tuntunut tuohon käyntiin olevan vaikutusta, vaikka tyhjäkäyntimoottorin (kaasuläppäkotelossa) ja asentotunnistimen johdotkin oli irti.. Ilmavuoto jossain voisi olla myöskin syypää, mutta ei tunnu sitäkään löytyvän. Kiusallisin tuossa se, että aloitti tuon aivan laakista, joten jonkun rikkoontuminen tuntuisi luontevalta, mutta sen keksiminen haasteelliselta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä juu noissa on älylaatikko (ECM/PCM mikä ohjaa konetta tai/ja automaattilaatikkoa). Tuskin on siinä vika. Mutta siis mitä meinaat mitä mikäkin ohjaa? Siellä on koneessa ihan normaalit tunnistimet mitä tavallisimmin ruiskukoneista löytyy jotta älyboksi osaa ohjata konetta oikein.
Jos ongelmia on vain tyhjäkäynnillä, niin aloita vaikka tyhjäkäyntimoottorin (IAC) tarkistuksella, joka voi kaivata puhdistusta. Pidemmän päälle iän tullen menee tukkoon eikä toimi kunnolla. Ohjeita on netti pullollaan, kuvineen päivineen. Siltä tuo vähän kuulostaa jos tyhjäkäynti heittelee noin pahasti. Toki voi olla imuvuotoa joka nostaa tyhjäkäyntiä, mutta outoa olisi että se olisi vain hetkellistä? Joku koneen tunnistinhan siellä toki voi olla rikki, kannattaa mm. tarkistaa MAP- tunnistimen toiminta, tai jos sille imusarjalta tuleva alipaineletku on irti. Aiheuttaa kaikensorttisia outoja käyntiongelmia. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tyhjäkäynti on suurin piirtein ok tai siis käy sitä edes jonkun aikaa. Jossain kohden alkaa sitten kierrokset vaipua ja jossain vaiheessa pompauttaa ne 2000 paikkeille.
Kaasuläpän käytätin jo irti ja putsailin Kent:n aineilla. Likaa sieltä tuntui löytyvän aikatavalla.. Mitään vaikutusta ei asiaan ollut. Ei siis kestä kaasua oikeastaan yhtään. Kaasuläppä kun alkaa aueta, niin sitten booa. Pienellä kaasulla saa härnättyä kierrokset ylös, mutta yhtään äkkinäisempää kaasua ei kestä. Eniten kiusaa se, että toimi hyvin ja n20min seisotuksen jälkeen tuli tälläiseksi. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jaa-a, liekkö tuo tyhjäkäyntivärkki särki/jumissa kuitenkin.
Anturitiedot MAP, lämmöt jne ovat kuten pitääkin, toki nämä mitattu vain anturilta. Tyhjäkäyntivehettä putsailin viellä lisää ja hieman se alkoi parantua. En ohjeita kummemmin katsellut viellä, mutta voihan tuota viellä irroitella ja kait se kestää CRC:llä liotella. Riippuen mitä mahtaa taas uusi maksaa. Ilmavuotoja ei mistään vastaan tullut ja kaikki alipaineletkut oli irti imusarjasta ja tulpattu lähdöt, joten ne nyt alkaa olla pois laskuista. Tosin löytyi sentään muutama särki mennyt letku esim. sinne alipainepallolle menevä, mutta eikö sen letkun rikkoontumisen pitäisi vaikuttaa noihin kaikkiin alipaineella toimiviin, eli vakkari, lämmitys ym? Lisäyksenä sen verran, että tulpat ovat toiselta puolelta valkoiset ja toiselta tummat. Jos oikein tuota tulkitsee, niin on laihalla ainakin, mutta myös sytytys pulmia.. Viimeksi muokannut pt. : 06.06.2010 20:04 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mittaa bensapaineet, kuulostaa pumppuvialta!!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
suzuki sj 410 käynti | kivari | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2010 17:24 |
Range 88 käynti ongelma | secle1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.11.2009 12:46 |
xj käynti? | niko69 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 16.07.2008 19:46 |
LJ.n käynti häikkä | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.06.2007 14:40 |
Vieraissa käynti | Lars | Romance and Relationships | 0 | 13.08.2002 19:20 |