![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Rangen välitys/automaati tuumailuaElikkäs kyseessä on tummonen vanhempi versio vm-74 (vm.70-luku ja vähän ylöspäin) ja autossa on tuommonen mersun 300td kone välilaipalla johon sopii rangen laatikko. Oon tässä miettinyt hitaampia välityksiä ja niiden toteutuksia. Minkälaisia tapoja foorumilaisilla on ollu? Ite oon miettinyt automaattilaatikkoa mutta oisko mersun, rangen vai jonku discon tai muun jonka vois kohtuudella asentaa koneeseen? Ja minkä jakolaatikko ku tuo rangen lt95 ei ole kovin helposti irrotettavissa kun se on vaihteiston kans samaa valumöykkyä. Tai onko kukaan muuttanut jakolaatinkon välityksiä tai rittääkö peränvälityksien muuttaminen.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Automaatissahan on sellainen kiva ominaisuus että kun auto liikkuu tyhjäkäynnillä tai ihan pienellä kaasun painamisella, riippuen miten säädetty, niin turbiini toimii eräänlaisena alennusvaihteena, ~2,5:1. Mutta tuo muuttuu (pienenee) kohtalaisen nopeasti kierrosten noustessa.
Mut kyl perän välityksen vaihtamisesta kannattaa lähteä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Perävälityksiä saa suht. edullisesti ja monenlaista. On myös helpoin tapa saada välitystä pienemmäksi. Itellä oli series lantikasta koko perämurikat (käy heittämällä) 4.7- välityksillä, jolloin hidaspuoli oli erittäin hyvä 35"- renkailla. Jakikseen isollepuolen joutu kyllä laittamaan ratas-sarjan, että kierrokset moottorissa asettui maantiellä soppeliksi. Jakikseen ei käsittääkseni löydy kuin isonpuolen muutokseen erilaisia välityksiä.
Mersun automaateissa on kyllä pieniä numeroita, mutta siihen pitäis säveltää kiini jokin jakolaatikko, jossa on kardaanin lähdöt samassa linjassa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mersun kone + automaatti paketti ja joku erillinen jakolaatikko olisi kohtuuvaivalla sovitettavissa mutta se välityksen tiheneminen on vähän kyseenalaista, rangen vakio jakolaatikossa kun taitaa olla hitaalla puolella tiheimmät välitykset mitä vakio jakolaatikoista löytyy. Jos maantiellä ei tule paljoa ajeltua niin ne perävälitykset tiheämmiksi olisi kyllä edullisin ja luultavasti myös helpoin ratkaisu, jos ei halua metsästää niitä serieksen periä niin uusiakin välityksiä löytyy ainakin englannista kohtuuhintaan. 3.54 -> 4.7 on jo tuntuva ero metsäajossa.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Minkä ikäsen serieksen murikat Mokkirangella on paikoillaan vai passaako minkä vaan ja onkohan niissä kaikissa samat välitykset? Tosin tulee melko paljon ajettua tielläki mutta hitaamat välitykset ei haittaa tielläkään. Ja jos jollakin on ylimääräset murikat/välitykset (siis 4,7) niin saa kyllä tarjota. Oiskohan tuommosessa 4,7 välitykset, land rover vm-66 109".
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... Viimeksi muokannut anssi80 : 12.11.2009 22:24 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
niin, ahosen sedältä saa kyllä uusia välityksiä useita erilaisia. Viimeksi muokannut moggirange : 13.11.2009 00:54 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
välitys | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 07.05.2009 23:51 |
O: LJ:n välitys | Tollukka | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.11.2006 09:12 |
tietojaHJ60, 4,0 B efi+automaati | offturisti | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.10.2004 13:39 |
Automaati vai Kova Loota | Yleiset | 78 | 13.04.2004 13:37 | |
O: välitys | Jeeper | O/M/V Muut | 0 | 23.11.2003 17:45 |