Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2006, 21:19
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Toyotan suuttimien asennuksesta?


Pikkuhiljaa on tullut puunattua läjän suuttimia uuteen elämään ja nyt olisi aika lyödä kilut nippuun ja kiinni kanteen. Sellainen juttu tuli kuitenkin mieleen, että kannattaako noita suuttimen kierteitä voidella jollakin ennen kuin niputtaa ne? Kupari-/alumiinipastaa...vai ei mitään? Entäpä sitten kanteen kierrettävä kierre...siihenkinkö jotain vai eikö?

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa

__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2006, 21:24
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

yleensä ei tarvi mitään mut helpottaahan se jatkossa irrotusta
kuparitahna on siihen hyvä aine
T: nyybi patukuski

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2006, 21:44
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

mites kannattaakohan ne liekkirenkaat uusia samalla? mitähän ne kustantaa?

______________________
Montenegro #38
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2006, 22:01
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

vaihdoitko itse kärjet? ja jos niin kai simmasit avautumispaineet kohdilleen. muuten momenttiin vaan kanteen.


Offroad Kainuu
MÖHKÖ Patrol
Boar Project
BY: OPA
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2006, 22:25
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Paineet on säätämättä kun on jokainen suutin vielä atomeina laatikossa kukin omassa "yksiössään".
Ajattelin ensin vielä pestä nuo hyväksi löpöllä ja sitten säätää paineet ajan kanssa. Itseasiassa tarkemmin kun asiaa pohtii, niin eipä niitä taida kannattaa millään tahnalla voidellakaan koska paineita säätäessä sitä tahnaa on muuten joka paikassa...
Lieneekö vaikutusta kanteen kirimismomenttiin jos sinne väliin pyyhkäisee kuparitahnaa?

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.12.2006, 01:29
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kyllä sinne huoletta voi kuparitahnaa laittaa, on sen verran harva kierrekin.

Eikä suuttimen edes tarvitse olla Toytan koneissa pohjaan asti kierretty, kuten tuli Dynassa huomattua, yksi suutin oli puoli-irtonainen (pelkän yhdysputken varassa) edellisten omistajien jäljiltä ja kone kävi ihan hyvin.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.12.2006, 10:54
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Jees, näillä eväillä jatketaan...kiitoksia.

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.12.2006, 11:56
harri4x4 harri4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.04
Sijainti: virrat, .
Viestit: 95
Perusasetus

Laita sitten uudet tiivisteet ja oikee momentti, 2L2 konessa 64Nm.
Vanhoilla tiivisteillä kasattuna vuotaa nokea suutinkärjen ja kannen välii, joka on hyvä lämpöeriste ja suutinkärki kuumenee liikaa ja se taas lyhentää suuttimien käyttöikää aiksaspaljon.
T. harri


Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.12.2006, 14:02
Vituxman Vituxman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.06
Sijainti: Kajaani
Viestit: 32
Perusasetus

Suutimen kasauksessa ei käytetä mitään lisäaineita, mitä nyt polttoaineessa huuhtaistaan vielä juuri ennen kasausta. Avautumispaineet pistäisi pyrkiä saamaan 5 barin tarkkuudella samaksi kaikissa.

Jos suuttimen aikoo kasata vanhoilla kärjillä, on sama olla purkamatta suutinta alunperinkään. Suuttimen toimita huononee aina kun se avataan ja vanhoilla kärjillä pitää ajaa pitkään ennen kuin ne avauksen jälkeen toimivat toimivat edes melkein yhtä hyvin kuin ennen avausta. Suosittelen siis pistämään sinne uudet kärjet, niiden hinnan saa takaisin säästyneenä polttoaineena.

Suuttimen ja kannen välissä pitäisi käyttää öljyä, kuten kaikessa mikä momtenttiin väännetään, muuten kiristys jää löysäksi. Oikea momentti on tärkeä mm. tiivistyken ja suuttimen jäähtymisen takia. Liian tiukalla oleva suutin voi ruveta puolestaan takertelemaan ja kone nakuttamaan. Uusi tiivsiteet, ne eivät ole kalliit.



Edited by - Vituxman on 14/12/2006 14:04:32
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.12.2006, 20:38
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Pystyykö joku vahvistamaan momenttiehdokkaat oikeaksi?
Suutin kanteen 70Nm (injektor/clamp)
Putket suuttimiin 25Nm (pipe union)
Suuttimen runko 69Nm (nozle to holder)

Ei tuo lontoon murre meinaa taittua niin hyvin, että ymmärtäisi joka sanan...

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.12.2006, 19:35
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.766
Perusasetus

Autodata ilmoittaa ainakin nämä:

Suutin/pidin 70Nm
Ruiskutusputken liitosmutterit 25Nm
Ruiskutussuutin pitimeen 69Nm

Hehkutulpat 13Nm


Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.12.2006, 20:15
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Jep, noilla mennään eteenpäin.
Dieselhuollon ukko tyrkkäsi kouraan kolme tiivistettä/suutin ja sanoi, että näillä pärjää...pärjääkö? Paksun messinkirenkaan katson kuuluvaksi suuttimen ja kannen väliin ja alumiinitiivisteen putken väliin, mutta minne tuo "liekkirengas" oikein laitetaan? Tuleeko se jonnekin putken liitokseen kun itse suuttimia avatessa ei moisia löytynyt?
Make-lj taisi kysellä aiemmin noista...kustannuspuolesta ollaan sen verran viisaampia, että täällä susirajalla "kärkitiiviste" eli käsittääkseni justiin tuo liekkirengas maksaa 1,27€/kpl. Ylivuototiiviste eli se alumiininen maksaa 1,05€/kpl. Suutintiiviste eli se paksu messinkirinkula on 2,17€/kpl. Ei nuo vielä vararikkoon vie..

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.12.2006, 21:39
harri4x4 harri4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.04
Sijainti: virrat, .
Viestit: 95
Perusasetus

Se liekkirengas on siellä kaiken alimmaisena, eli suutinkäekeä vasten.
T. harri

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.12.2006, 22:16
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Eli tuo kaikkein suurin tiiviste on siis se liekkirenkaaksi nimitettävä. Siinä tapauksessa muunnetaan edellistä kysymystä sen verran, että minne se kaikkein pienin tiiviste tulee laittaa?

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.12.2006, 22:53
harri4x4 harri4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.04
Sijainti: virrat, .
Viestit: 95
Perusasetus

No vv konsernin autoissa se liekkirengas tulee sine suuttimen ja kannen väliin, ettei noki pääse suutinkäejen ja kannen välin eristeeksi jolloin suutin lämpenee tarpeettomasti. Ja jojotankoneessa se pieni tiiviste tulee myös sinne kannen ja suuttimen väliin, sen löydät sieltä suuttimenreijästä ku rassaat jollain pienellä koukulla sitä holee onse siellä.
T. harri

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.02.2013, 19:25
Eissä Eissä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.07
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 311
Perusasetus

herätellääns tää.

eli se pieni pyöree messinki tiivste tulee sinne järjen ja kannen väliin?
tuleeko siihen seuraavaan olakkeeseen mitään rengasta/tiivistettä?

antoivat diesel puljusta noi pienet pyöreet messinkiset ja sit noi ylivuoto tiivisteet mutta tuleeko sinne ekaan olakkeeseen mitään?

ei sattuis räjäytys kuvaa olemaan?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.02.2013, 19:57
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

joo ne pienet messinkiset liekkirenkaat on ilmeisesti jääny vanhoista paikoilleen jos ei oo tullu suuttimien mukana ulos.
Meisselillä tai jollain tikulla kaivettava vanhat pois.
Mulle dieselhuollossa ilmoittivat suuttimille momentiksi 7kiloa ja paluuputkille 5kiloa. Sano että se riittää. Vedin persetuntumalta noihin ja on pelittäny eikä oo vuotanu.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.02.2013, 20:00
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Ja se liekkirenkaan kanttauksen reuna alaspäin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.02.2013, 20:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

paaluuputket 5 kiloa/metri?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner Näytä viesti
......
Mulle dieselhuollossa ilmoittivat suuttimille momentiksi 7kiloa ja paluuputkille 5kiloa. Sano että se riittää. Vedin persetuntumalta noihin ja on pelittäny eikä oo vuotanu.
Olisko ollut 5 Nm? siis o.5 kg/m? siis ne suuttimen päässä olevat bajoneetti pultit, mistä suihkujen vuotama diesel palaa kiertoon, olikohan 12mm avaimella?
Siis momentti ulkomuistista, nyt en pääse tarkistamaan.

Ja sitten noiden kierrättävien tappisuihkujen kiinnitys; vääntäkää esim. vivelen kautta, että vääntö kohdistuu pelkästään kiristyssuuntaan, sillä jos kiristetään epäsymmetrisesti, niin alkaa kärki jumimaan yllättävän helposti

EDIT: tämä bajoneettipultti siis näin esim. hj-61 ja hdj-80, tuo 2L on erilla lailla, joten tuo 5 kg voi olla oikeinkin.....

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 15.02.2013 21:10 Perustelu: meni suihkutyypit sekaisin....
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.02.2013, 21:12
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Niin ja kupari on alumiinia rikkaampi metalli eli syö alumiinia pikkuhiljaa joten alumiini kanteen ei kannata kupari tahnaa laittaa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 13.02.2013, 21:26
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olisko ollut 5 Nm? siis o.5 kg/m? siis ne suuttimen päässä olevat bajoneetti pultit, mistä suihkujen vuotama diesel palaa kiertoon, olikohan 12mm avaimella?
Siis momentti ulkomuistista, nyt en pääse tarkistamaan.

Ja sitten noiden kierrättävien tappisuihkujen kiinnitys; vääntäkää esim. vivelen kautta, että vääntö kohdistuu pelkästään kiristyssuuntaan, sillä jos kiristetään epäsymmetrisesti, niin alkaa kärki jumimaan yllättävän helposti

Kiloista se puhu dieselturusella, elikkä 50 Nm? Siis niihin paluuputkien päällä oleviin abt. 19mm muttereihin ja 7kiloa/70 Nm suuttimien 22mm avaimella. 3b koneessa. eiköhän ne oo samat momentit myös 2l.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 13.02.2013, 21:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Niin ja kupari on alumiinia rikkaampi metalli eli syö alumiinia pikkuhiljaa joten alumiini kanteen ei kannata kupari tahnaa laittaa.
No syö kyl sen verran hitaasti että oon laittanu ja tuun jatkossaki laittamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
spottivalojen asennuksesta Heikki L Chit-Chat 11 07.03.2008 20:40
Eberpacherin asennuksesta?? jonetzu Tekniikka & Jutustelu 6 25.10.2007 05:56
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä Kentsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.09.2006 19:55
arb:in asennuksesta miksu1 Tekniikka & Jutustelu 1 27.07.2006 10:42
Vinssin asennuksesta? Tekniikka & Jutustelu 16 11.03.2005 22:54


Sivu luotu: 19:20 (GMT +2).