![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj:n kone insinöörit lisää tehoa....apujaNo niin eli onnistusko tämmönen juttu toteuttaa ja osaako joku sanoa jotain hinta arviota? autohan on hj=huippu juttu! Välijäähy keulille (teettää) dumppi onko siitä millaista hyötyä? ja sit viel saiskohan jossain pajalla värkättyä kytkimen kabiiniin 2 asentoa. Asento 1=norm ahdot (eikö oo jossain 0.6-0.7 bar) norm syöttö. Asento 2= ahdot jotain 1.2 bar ja syöttöä kivan sopivasti. miltä kuulostaa? espoon alueella jotain pajaa joka vois toteuttaa vai onko jopa kotona värkätä? nim:ei juurikaan autoista ymmärrä mutta, ohjeilla uskoltaa yrittää! Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
iso välijäähdytin ja dumpista ei hyötyä jos 61 ku siin ei oo kaasuläppää, mut jos 60 ni siin on. Ahdot tappii mitä se hj:n turbo jaksaa ja syöttöä sopivasti. Minkätakia alentaa saavutettua tehoa jollain kytkimellä???
Edited by - juhoke on 06/09/2007 21:30:46 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
alta 2kilon on turha ajaa edes tallista ulos.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja sen hojon oman ct-26:sen saa kyllä unohtaa jos tehoa haluaa, het suosista isompaa puhallinta kehiin.
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 Pohojanmaan Offroad Ry |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
toi ahtopaine kikkailu voisi onnistua jos laittais paineilmaventtiilin hukkaportinkellolle menevään letkuun. eli suomeks se katkasee koko kellon pois käytöstä. ja muistaakseni halvimmat coolerit pyörii jossain 150e-200e välillä. tuohon syöttö hommaan en osaa antaa vihjeitä
***edit: itsekkin olen tuota dump valven hyödyllisyyttä miettinyt. itselläni on LJ70 ja tuo dumpvalven rakentelu onnistuu vaikka ei koneessa olisikaan kaasuläppää, mutta hyötyä siitä ei juurikaan ole. saathan sillä hieman lisää suhinoita autoosi jos niitä haet. kannattaahan sitä kokeilla silti jos ei ole rahasta kiinni. Edited by - revu on 07/09/2007 07:07:31 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ahtopaineen säätö onnistuu hyvin ja portaattomasti 3-tie venttiilillä,
keskelle tulo toinen putki kellolle ja toinen ilmansuodatinkoteloon ni ei pääse likaa järjestelmään. HP- dieselikin ymärtää aikashyvin noitten pumppujen päälle, eikä oo pahanhintainen ja voimaa löytyy. Jos pumpun rukkaat ni isompi hyrrä tilalle, se pieni sulaa. t. harri |
#8
|
|||
|
|||
![]()
CT-26 ei 0,9 kiloo enempää kannata kiusata sen ylimenevät, kun tuppaa tekemään siitä föönistä kuumailmapuhaltimen! Garret GT37...40 tai holsetin HX 35...40 olis varmaan passeli...!?! päivitys fööni
Katony mitä sä taas hölisit!! Hippo perk....!!! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pumppu mynään ja holsetin hx40super nro.17 pakopesäällä pakosarjan jatkeeks. Pitäs hoojiin koneesta tulla noilla eväillä voimoo. ja se pakosarja kannattaa tehä kokonaan uus ei mitään valuötiköitä sinne ahistamaan. ja uuden kiinamallin coolerin saa noin 200€, sen ison mallin. sitten vielä noin 4" downpipe ja 3.5" tuumasta vaihelootan jälkeen perälle asti, tietysti jos 4" mahtuu oleen koko matkalla niin ois aina paras, eipähän pääse pakopaineet juhlimaan.
Note! This message was posted anonymously! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Itellä on pää syöttö niin auki kun saa, (ahdon) alaiseen ei ole koskettu, ahtoa on n.1.5baria ja 3" putki omasta mielestä perkaa ihan kiitettävästi..
![]() Korkkimies tekee aina hyvän työn.. ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
miksi kytkin väliin? no siks ku oon tyhjätasku, umpiköyhä jne ni sais ne pienetkin kulut minimiin,tietenkin välillä voi vähän leikkiä ja antaa koneen rallattaa tai jos joutuu oikeen jotain repimään jostain esim ylös vaikka joku (Onnelisen Pojan Ensi Lelun) "opel" jostain ojasta ryteikön pohjalta. Tai jos oikeesti hinaa vetää perässä jotain mikä siis painaa.......
Note! This message was posted anonymously! |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Nimim. ahdot 0.67 bar Niin, siis asiaan. Eiköhän se kannattais jättää ahtamiset tuohon 1-1.2 bar paikkeille, jos ei halua koneen kestoikää olennaisesti lyhentää. Ja pumpusta parempi säätää etenkin ahdonalaista syöttöä, ettei tarvitse pikkukierroksilta (ennen ahtamista) kiihdyttäessä pyydellä anteeksi kanssa-autoilijoilta aiheuttamaansa nokipilveä. (Yli)rasittaa se moottorin sisuskalujakin moinen lämpötila mikä sen mustan savun saa aikaiseksi. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
no mutta hyvä matti jokseenkin samaa mieltä vaik en käytännössä ymmärrä puoliakaan.... silti!
Note! This message was posted anonymously! |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Nää on taas niitä asioita mistä melkein jokainen on eri mieltä ja omasta mielestään oikeassa, mutta joka tapauksessa itse olen noilla säädöillä ajanu reilun 10000km eikä ole ollu valittamista, ja keski kulutus on n 10 litran tietämissä. ja normaali ajossa niin harvoin ne ahdot nousee ees kiloon...
Korkkimies tekee aina hyvän työn.. ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Se ahtopaineen ohjauskytkin ei ole mikään turha juttu, maantieajossa on ihan turha pitää ahtopaineita kovin korkealla, rasittaa turhaan moottoria ja tekee aivan järjettömästi lämpöä koneeseen. Kytkentä voisi olla niin että kytkin pois päältä ahdot normaalit, eli hukkaportin kelloa ei sormeilla, kytkin päällä asennossa ahdot voisi nousta vaikka kiloon tai tietenkin ahtimesta ja muusta viritysasteesta riippuen vaikka ylemmäskin.
Kytkentä voidaan toteuttaa esimerkiksi näin: Turbolta lähtevästä paineputkesta haaroitetaan pieni ohjauspaineletku, tähän letkuun laitetaan kuristin, esimerkiksi paineilmajärjestelmässä käyttettävä säädettävä neulaventtiili (virtausventtiili), tämän venttiilin jälkeen T-haara josta toinen putki vedetään suoraan hukkaportin kellolle, ja toiseen haaraan liitetään samanlainen virtausventtiili ja sen jälkeen paineilma vipuventtiili tai sähköisesti ohjattu magneettiventtiili. Järjestelmä toimii niin että piku ahdoilla venttiili on kiinni, se ahtoputkesta tulevassa letkussa oleva virtausventtiili säädetään niin että sieltä hiukan tulee ilmaa eli ruuvi on melko kiinni. (tämän ruuvin säätö vaikuttaa hukkaportin toiminta nopeuteen, eli jos ruuvi on melko kiinni niin ahdin antaa aluksi hetken korkeampaa ahtopainetta ja sitten pudottaa paineen muutaman sekunnin kuluttua normaalitasolle, jos ruuvi on enemmän auki niin hukkaportti reagoi nopeammin.) Korkeamman ahtopaineen asennossa avataan vipu/magneettiventtiili ja säädetään toisella kuristusventtiilillä niin että ahtopaine nousee halutuksi. (tämä toinen asento toimii niin että venttiilin ollessa auki, osa ensimmäisen kuristimen läpi tulevasta ilmasta pihistewtään toisen kuristimen kautta ulos jollin hukkaporttia "huijataan" eli hukaportti antaa nostaa painetta ylemmäs) Tämä on kytkentä tunnetaan myös nimellä BLEEDER -kytkentä. Mulla on omassa mettäautossa vastaava juttu, jossa maksimiahtopaineelle on kolme eri asentoa, kolme asentoa on kätevä jos käyttää VNT-ahdinta mutta tavallisella turbolla edellä selostettu kaksiasentoinen on aivan riittävä. Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
On pojat taskulampussa tehoa!!! | p3ku | Chit-Chat | 7 | 01.04.2008 19:30 |
Tehoa ja voimaa | -Jyki- | Chit-Chat | 12 | 03.04.2006 15:51 |
XJ cherokeehen tehoa lisää.. | Jeepster | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 28.01.2006 12:48 |
Lisää tehoa laturiin | amc360 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.11.2005 08:52 |
Lisää tehoa RJ:hin?? | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 13.12.2004 18:09 |