Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 29.10.2017, 10:35
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Kuorma-auton vanteen huono istuvuus


Olisi tuollainen kevyt kuorma-auto missä on takana paripyörät.
Neljä vannetta kolmesta istuu hieman huonosti ja niissä on noin millin liikkumismahdollisuus. Tuollaisessahan muttereissa ei ole mitään kartiota vaan vanteen keskitys ja paikallaan pysyminen on ihan navan varasssa.
Kertaalleen oli ongelmaa että takapyörät ei pysy paikallaan talvikumien alle laiton jälkeen ja tämä tuli samassa yhteydessä huomattua, kiristystiukkuus ollut kanssa vähän rajalla.

Mitenkä tuon korjaisi halvalla vai riittäisikö vain hieman kovempi kirisitys?
Onko tuosta ylipäätään haittaa? Onko renkaiden huono pysyvyys johtunut vain liian pienestä kiristyksestä vai onko tuo klappi syypää

Reply With Quote
  #2  
Old 29.10.2017, 11:03
ImacInnes's Avatar
ImacInnes ImacInnes is offline
Mestari
 
Join Date: 09.03.07
Location: Hki / A´la Malmi
Posts: 4,598
Default

Vanne?


Olisko joku joskus ajellut löysänä ja reijjät kulahtanut väljiksi? Onko reijissä selvä mittaero sen hyvin istuvan vanteen reikiin?
Saa vetää kyllä ihan tosi tiukkaan on pyörivää massa meiaa sen verta paljon. Keskitettyähän se kyllä olisi hyvä saada.

Minkäs merkkinen kuomuri.
Mulla on Ford Cargo ja siinä kyllä on kartiot pulteissa?

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Reply With Quote
  #3  
Old 29.10.2017, 11:51
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Reikiä ei tullut mitattua, mutta kun vanteen pisti navalle ja raudalla vähän väänsi niin selkeä liike tuntui kolmessa vanteessa. Vanteissa ei kuitenkaan silmämääräisesti näkynyt mitään. Täytyy vielä katsoa tuota uudelleen kun pääsee takaisin paikanpäälle ja verrata kesävanteita...

Napahan tuossa on takana sellainen neljäsakarainen eli vanne on niiden neljän sakaran varassa ja mutterista pistin vielä kuvan liitteeksi.

Auto on VW LT 55
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	nimetön.jpg
Views:	420
Size:	72.1 KB
ID:	81898  
Reply With Quote
  #4  
Old 29.10.2017, 11:52
dodge3500 dodge3500 is offline
Veteraani+
 
Join Date: 14.01.13
Location: Lompolo
Posts: 1,342
Default

Kyllä ainakin isommissa kuorma-autoissa jos on ollu löysällä niin on tullu soikeet reijät
Niitten mutterit on tasasia
Ainoo toimiva korjaus on ollu ehjän vanteen vaihto
Reply With Quote
  #5  
Old 29.10.2017, 13:10
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Vanteen vaihto varmasti auttaisi, mutta mietin että olisiko tähän jotain harrastekäyttöön soveltuvaa pieläveteläistä. Ajoa ei kuitenkaan tule vuositasolla paljoa ja klappi ei ole iso, mutta ilmeisesti pienikin riittää se tuli käytännössä todettua
Reply With Quote
  #6  
Old 29.10.2017, 13:37
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Onko vanteissa kartio pultinreiässä? Voisi kokeilla kartioprikoilla vanteen takana jos vanteessa on kartioreiät. Toinen on sitten se riittävä kiristys...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #7  
Old 29.10.2017, 14:06
poiu poiu is offline
Veteraani
 
Join Date: 16.03.09
Location: Juva
Posts: 1,012
Default

Mulla saattas olla jossain pikku kartioita jouten... mutta ei varmaan enää lonksu jos vetää mutterit momenttiin...vai kui??
Reply With Quote
  #8  
Old 29.10.2017, 14:35
veikkaaja veikkaaja is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 24.05.10
Location: Perniö
Posts: 186
Default

Itellä on sisussa edessä ja trippelissä ainakin, oisko 4 per vanne sellasia kartioprikan tyylisiä.. Ja on suht uudet vanteet ainakin edessä..
Noista takapään paripyöristä en tiedä onko siellä, kun niitä ei oo ite tullu vaihdettua..
Reply With Quote
  #9  
Old 29.10.2017, 19:59
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by Jappi View Post
Onko vanteissa kartio pultinreiässä? Voisi kokeilla kartioprikoilla vanteen takana jos vanteessa on kartioreiät. Toinen on sitten se riittävä kiristys...
Suorat pinnat on ei ole minkäänlaista kartiota.
Riittääkö se kiristys vaikka kuinka laittaisi jos mikään ei keskitä ja pidä vannetta paikallaan? Sitäkin tässä vähän haeskelin jos vanne pääsee muljaan edestaas niin kyllähän ne mutterit löystyy.
Reply With Quote
  #10  
Old 29.10.2017, 20:18
poiu poiu is offline
Veteraani
 
Join Date: 16.03.09
Location: Juva
Posts: 1,012
Default

Mulla on tätä nykyä kaivurin alustana fl6 volvo -99 mallinen jossa takana taitaa olla jotkun rellun 19,5" vanteet. Ulommaisissa mutterin alla on vaan kartiot jotka uppoaa viisteeseen....mutterit vaan tiukkaan ja hyvin noi on ainakin pysyny matkassa

Navassa tietty hyvä keskitys....
Reply With Quote
  #11  
Old 29.10.2017, 20:43
Viipo's Avatar
Viipo Viipo is offline
Sankari
 
Join Date: 06.09.06
Location: Joensuu, .
Posts: 4,183
Default

Quote:
Originally Posted by Hcet View Post
Suorat pinnat on ei ole minkäänlaista kartiota.
Riittääkö se kiristys vaikka kuinka laittaisi jos mikään ei keskitä ja pidä vannetta paikallaan? Sitäkin tässä vähän haeskelin jos vanne pääsee muljaan edestaas niin kyllähän ne mutterit löystyy.
nimenomaan mutterit on löysällä, jos vanne elää. Ei sen ole tarkoituskaan kantaa navasta, vaan se vanteen ja sen taakse tulevan navan pinnan välinen kitka sen pitää paikoillaan.
Reply With Quote
  #12  
Old 29.10.2017, 20:53
4WD 4WD is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 06.09.04
Location: Lounais-Suomi, Finland.
Posts: 434
Default

Olisiko pyöränpultin heloista apua? Ellei sellaisia löydy valmiina niin sorvauttaa sellaiset jossain.

http://shop.narko.fi/fi/node/53366
Reply With Quote
  #13  
Old 29.10.2017, 20:59
PutKari PutKari is offline
Konkari++
 
Join Date: 20.10.08
Location: Kemijärvi
Posts: 748
Default

Ja merkki oli???


Mersus on ainakin kartio prikat ollu jo makkara sodasta lähtien.....
Reply With Quote
  #14  
Old 29.10.2017, 21:10
Swoop Swoop is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 10.08.08
Location: Vihti
Posts: 489
Default

Navat ja vanteethan on kanssa putsattu kaikesta ruostepaskasta sun muusta ryönästä?
__________________
"I hope that`s okay - if it isn`t, fuck it."
-Lemmy Kilmister R.I.P 1945 - 2015
Reply With Quote
  #15  
Old 30.10.2017, 07:49
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by Viipo View Post
nimenomaan mutterit on löysällä, jos vanne elää. Ei sen ole tarkoituskaan kantaa navasta, vaan se vanteen ja sen taakse tulevan navan pinnan välinen kitka sen pitää paikoillaan.
Ei se pelkästään tuon kitkan varassa voi olla, ainakaan ikinä en ole sellaista ratkaisua nähnyt. Eihän se vanne liiku kiristettynä, mutta kaksi tonnia kuormaa ja epätasainen tie niin voimat on vähän toiset mitä käsin saa aikaan. Tuon klapin olen koittanut mutterit irroitettuna eihän sitä kiristettynä kukaan liikuta.

Aikaisemmissa kommenteissa jo meinattiin että vanteiden uusiminen olisi ainoa toimiva ratkaisu.

Kartioprikka ehdotuksia on tullut, mutta mistä tuollaisia löytyisi ja taitaa olla suorapintaisen vanteen kanssa aika toivotonta?


Quote:
Originally Posted by 4WD View Post
Olisiko pyöränpultin heloista apua? Ellei sellaisia löydy valmiina niin sorvauttaa sellaiset jossain.

http://shop.narko.fi/fi/node/53366
Tämä vaikuttaa pätevältä ratkaisulta. Tappaisi tuon liikkumisen mahdollisuuden aikahyvin.

Yksi on sitten tietenkin tehdä vannetöitä koska kesärenkailla ei ollut murhetta. Noita vaan ei käsin väännellä
Reply With Quote
  #16  
Old 30.10.2017, 19:44
Viipo's Avatar
Viipo Viipo is offline
Sankari
 
Join Date: 06.09.06
Location: Joensuu, .
Posts: 4,183
Default

Quote:
Originally Posted by Hcet View Post
Ei se pelkästään tuon kitkan varassa voi olla, ainakaan ikinä en ole sellaista ratkaisua nähnyt.
Usko pois, kyllä se vaan on, tai ainakin tulisi olla. Napaan se vain keskittyy, ettei pystyheittoa jäisi niin paljon kun mutterit laitetaan kiinni.
Kuorma-autolla ei tartte edes ajaa hyvin pitkää matkaa mutterit löysällä luottaen siihen että ne pysyy navan varassa, niin jo on kulunut vanteista pinnapultin reiät soikeiksi, navasta pinnapultit ja itse napa keskeltä. Eritoten on saattanu hieroutua laikukkaaksi se pinta, jota vasten sen vanteen pitäisi kiristyä, ja saa olla ainakin alkuun jatkuvasti kiristämässä muttereita.

22mm harvempikierteiset mutterit saapi olla reilu 800Nm ja tiheämpikierteiset semmosen 650Nm.
Reply With Quote
  #17  
Old 30.10.2017, 22:19
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by Viipo View Post
Usko pois, kyllä se vaan on, tai ainakin tulisi olla. Napaan se vain keskittyy, ettei pystyheittoa jäisi niin paljon kun mutterit laitetaan kiinni.
Kuorma-autolla ei tartte edes ajaa hyvin pitkää matkaa mutterit löysällä luottaen siihen että ne pysyy navan varassa, niin jo on kulunut vanteista pinnapultin reiät soikeiksi, navasta pinnapultit ja itse napa keskeltä. Eritoten on saattanu hieroutua laikukkaaksi se pinta, jota vasten sen vanteen pitäisi kiristyä, ja saa olla ainakin alkuun jatkuvasti kiristämässä muttereita.

22mm harvempikierteiset mutterit saapi olla reilu 800Nm ja tiheämpikierteiset semmosen 650Nm.
Eli murheeni on turha. Vedän vain kunnolla kiinni ja toimii?
Noi on 18mm tiheämpikierteisellä mutterilla niin varmaan vähempikin riittää?
Reply With Quote
  #18  
Old 31.10.2017, 08:30
kivinen's Avatar
kivinen kivinen is online now
Sankari
 
Join Date: 13.01.03
Location: Tuusula, Finland.
Posts: 3,734
Default

Kuulostaa siltä, että nuo vanteet on jo pilalla. Ei kovin hyvä tapa kiinnittää vanteita, jos ei tue keskiöön, mutta Volkkari...

Miksipä ei siis voisi ostaa vaikka MB 609 kartioprikkoja? En muista minkä kokoiselle pultille ne on, mutta esim. Raskoneelta saa, jos on sopivat. Maksaa pari euroa kappale. Sitten vedät seevausterällä vanteisiin vastaavat kartiot, niin sittenhän se keskittää taas pultteihin. Yhdet keskiön puolelle ja yhdet muttereiden alle.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Reply With Quote
  #19  
Old 31.10.2017, 09:54
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by kivinen View Post
Kuulostaa siltä, että nuo vanteet on jo pilalla. Ei kovin hyvä tapa kiinnittää vanteita, jos ei tue keskiöön, mutta Volkkari...

Miksipä ei siis voisi ostaa vaikka MB 609 kartioprikkoja? En muista minkä kokoiselle pultille ne on, mutta esim. Raskoneelta saa, jos on sopivat. Maksaa pari euroa kappale. Sitten vedät seevausterällä vanteisiin vastaavat kartiot, niin sittenhän se keskittää taas pultteihin. Yhdet keskiön puolelle ja yhdet muttereiden alle.
Onko mersussa 18mm pultti? Sillä varmasti pysyisi.
Maailmalta noita saisi vielä lähes ilmaiseksi ei tosin ole mersun prikka.
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1866306
Reply With Quote
  #20  
Old 31.10.2017, 13:14
kivinen's Avatar
kivinen kivinen is online now
Sankari
 
Join Date: 13.01.03
Location: Tuusula, Finland.
Posts: 3,734
Default

Mitä väliä mistä autosta se prikka on? Jos kerran löysit oikean koon, niin siitä tilaten...
__________________
www.alanmiehet.com #1
Reply With Quote
  #21  
Old 31.10.2017, 15:32
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by kivinen View Post
Mitä väliä mistä autosta se prikka on? Jos kerran löysit oikean koon, niin siitä tilaten...
Ei sillä väliä ole kuhan totesin
Reply With Quote
  #22  
Old 01.11.2017, 19:17
Jucifer Jucifer is offline
Aloittelija
 
Join Date: 01.11.17
Location: Lahti
Posts: 29
Default

Ihan perusasioista lähtien: paripyörävanteet täytyis aina jälkikiristää. Jos jälkikiristyksessä mutterit pyörii jatkuvasti niin vika todnäk on vanteissa, pinnapulteissa taikka navassa itsessään. Jos kierteet on ehjät eikä venyneet niin silloin mitä varmemmin vanteissa, mutta jos oot rullannut pitkiä matkoja löysillä muttereilla niin aina mahdollista että vanteet on nakertaneet navankin piloille.

En muista vanhassa lättänässä/sprintterissä nähneeni suoria vanteita, vaan kaikissa paripyörävanteissa pultinrei'issä on ollut kartio. Nämä siis yleensä 15" ja käytetään irtokartion kanssa. Uudemmissa craftereissa ja sprinttereissä sitten 16" ja suorat tasot vanteissa, mutteri melkolailla vastaava kun vanhemmissakin.

Kiristystiukkuudesta en osaa kertoa sen tarkemmin, mutta itse olen tollaset ampunut ½"-karan IngersollRand/wurth -pulttipyssyllä ja täysillä tehoilla, linjapainekin on lähempänä kymmentä. Kansankielessä taitaa olla jotain 1000nm.

Kaikki otepinnat puhtaiksi, navoille ja vanteen keskirei'ille teräsharjaa, mutterit tiukkaan ja vielä lopuksi voi kurkata että vanteet osuvat toisiinsa koko otepinnan matkalta.

Tälleen mä oon noita paskalotjia tehnyt nyt kahdenkin viikon sisään parikymmentä eikä ongelmia.

T: Rengasapina
Reply With Quote
  #23  
Old 01.11.2017, 20:12
Nuhapumppu's Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu is offline
Veteraani++
 
Join Date: 21.08.10
Location: MUHOS
Posts: 1,777
Default

Paripyörä rintterissä jossa suoravanne ilman kartiota,240nm taakse ja 180nm eteen,ja jälkikiristys. Minkäikäinen LT kyseessä,vanhemmissa(80luvun) on suorat vanteet ilman rikkoja ja kiristystiukkuus 340nm ja ovat uutenaan olleet jo vähän väljät navalle,ja eipä ole kertaakaan irronnut.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Reply With Quote
  #24  
Old 01.11.2017, 21:39
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 738
Default

Quote:
Originally Posted by Nuhapumppu View Post
Paripyörä rintterissä jossa suoravanne ilman kartiota,240nm taakse ja 180nm eteen,ja jälkikiristys. Minkäikäinen LT kyseessä,vanhemmissa(80luvun) on suorat vanteet ilman rikkoja ja kiristystiukkuus 340nm ja ovat uutenaan olleet jo vähän väljät navalle,ja eipä ole kertaakaan irronnut.
94 vuotinen eli sitä ekaa koria eli juurikin 80-luvun lotjake.
Ja tosiaan on suorat vanteet ja ei ole prikkoja mikä monia tuntui ihmetyttävän.
Hyvä tietää että ovat vähän löysät uutena kun vähän tässä hakenut syytä ja seurausta että ei sama toistuisi. Jos vanteet tosiaan alkujaankin löysät niin tästä päästään (toivottavasti) vain isommalla kiristystiukkuudella ja putsaamisella. Vähän täytyy varmistusta saada meinaan on kiinnitys aikalailla poikkeava henkilöautosta

Löysillä kiinnityksillä ajettu vajaa 15km kun huomattu eli toivottavasti mitään ei ole hajonnut. Huomenna menen katselemaan tuota näillä ohjeilla.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ostetaan Kuorma-auton akut rhm O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 14.10.2015 21:17
Myydään Kuorma-auton polttoainesäiliö Tönssi O/M/V Muut 7 23.02.2015 20:55
Myydään Kuorma-auton jousipakat vimakuus O/M/V Muut 4 13.05.2013 11:27
Kuorma-auton kokonaismassa heimali Chit-Chat 11 18.09.2009 06:57
Kuorma-auton penkit Shuttle Tekniikka & Jutustelu 2 12.04.2007 14:06


The time now is 07:06 (GMT +2).