|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
PAJERON RUNKONUMEROMorjens, Taas pitkästä aikaa alkaa olla virtaa rassata autoa. Nyt tallissa käydessäni ja osia tilaillessa muistinkin että piti täältä jo aiemmin kysyä neuvoa ongelmaan. Auto on siis gen2 pitkä pajero vuosimallia 92. Ruoste oli syönyt suuren osan takapään rungosta kuten aika monissa samanikäisissä pajeroissa varmasti. Runkonumeroa ei ole enää näkyvissä yhtään ja runko alkaisi olla korjattu kaikilta osin muuten MUTTA Mistä näen alunperin rungossa olleen numeron? Voiko sen tarkistaa jostain kohdasta rekisteriotteelta tai siitä tulipellin lätkästä? Montako numeroa/kirjainta pitää olla? Sitten vielä kiinnostaa tieto pitääkö olla joku tietty minimikoko millä meistataan? Jos joku tietäis niin olisi suuri apu pienelle ihmiselle.
|
#2
|
||||
|
||||
No runkonumerohan kyllä pitäis löytyä rekisteriotteesta, Trafin nettisovelluksesta, mikäli olet sellaisen käyttäjä, ja vaikkapa viimeisimmästä ajoneuvoverolapusta.
Ja kyllähän sen rungon saa korjata numeronkin kohdalta, mikäli on hiuti syönyt. Silloin vaan se runkonumeron meistos pitää tehdä katsastuskonttorilla siten, että uusi meistos merkitään myös auton tietoihin. Näin ainakin on joskus ollut.. Tuskin on muuttunut. Mutta ominpäin sitä runkonumeroa ei muistaakseni saa mennä sinne iskemään, vaan siitä on ainakin syytä keskustella katsastajan kanssa etukäteen, ettei sitten tule ikäviä ylläreitä.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto Viimeksi muokannut Nalle : 07.07.2017 08:48 |
#3
|
||||
|
||||
Mua ohjeistettiin, että uuden numeron saa meistää vanhan yläpuolelle ja sitten reksiteröinnin yhteydessä konttori lyö omat merkkinsä päihin ja merkitsee otteeseen. Vaatimuksena tosin se, että vanha numero on sen verran luettavissa, että pystyy todentamaan sen samaksi, mitä uusi merkintä.
|
#4
|
|||
|
|||
Joo tästä oli monenlaista tulkintaa, joten kävin kysymässä konttorilta ja selitin ettei vanhaa numeroa ole näkynyt vuosiin. Kerroin että nostan korin pois ja korjaan nyt sitten kunnolla rungon ja laitan uutta tavaraa eikä pelkkiä paikkoja paskan päälle. En vaan hoksannut kysyä että mistä se numero katotaan.
Oli sen verran järkevä katsastusinssi että kannusti hommaan ja sanoi että meistaa vaan itse se numero. Varmaan sitten kun käy näyttämässä niin samalla sitten laittavat ne merkit päihin. Vanhanliiton miehenä tiesi mitä pajeron rungolle tapahtuu vuosien saatossa. Antoi vielä lisävihjeen että laita se uusi siihen eturenkaan taakse, se paikka ei ui niin paljon kurassa ja kestää kauemmin sitten jatkossa. Kun tuut näyttämään niin laitetaan otteeseen merkintä että on siirretty eri paikkaan. Nyt vaan tarvis saada tietää että mikä numero sinne hakataan ja onko KOOLLA väliä. Viimeksi muokannut HMO : 07.07.2017 13:01 |
#5
|
||||
|
||||
Rek otteesta katot sen runkonumeron ja hakkaat sen koko pitkän rimpsun sinne runkoon.
Stanssiksi kelpaa vaikka oliko se noin 5 mm korkealla olevalla teksti/numeroilla.
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#6
|
|||
|
|||
Rekisteriotteessa kohdassa valmistenumero. Sen pitkän rimpsun kirjaimia ja numeroita naputtelet sinne runkoon
|
#7
|
|||
|
|||
Kiitos vastauksista, tällä mennään!
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Katsastuspaikka voi vaatia lisäselvityksiä auton identiteetistä, mutta yleisesti riittänee että valmistajankilpi (Pajerossa siellä rintapellissä) on räpläämättömän näköinen. Dremeli parempi kuin meistit, meistämällä jää yleensä niin matala ja hento jälki että jatkossa on myös hankalaa sen lukeminen. Joustaa se "palkki" eli peltinen runko sen verran että ei siihen kunnollista monikaan saa. Ja oikealle puolelle runkoa se numero, itse laittaisin etuoven alapuolelle runkoon, siinä yleensä terveintä/puhtainta osaa runkoa. |
#9
|
||||
|
||||
Itse hakkasin pajeroon oikean eturenkaan taakse runkoon,niissä kun moottorit vuotaa aina sen verran öljyä ettei tuo kohta ruostu juuri koskaan
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#10
|
||||
|
||||
Niin tein itsekkin...
Muutamaa Pajeroa rassanneena on tuttu tilanne. Yhdestä kulkineesta oli runko nro häveyksissä ja konttorilla (Kuopio K1) sitä etsittiin, löytyi joku numero että, siinä se ainakin oli ollut.
Kysyin miten teen, jotta tulee oikein niin kehoitti tekemään irtolätkän johon meistattiin 7mm korkeilla numeroilla ja tämä koko komeus sitten migillä kiinni apparin eturenkaan takapuolelle selkeään paikkaan. ei ollu ongelmia sen jälkeen löytää numeroa... |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Oisimpa älynny upottaa siististi ni ois jääny yks käynti konttorilla vähemmäks. Lainas kuitenki meistit. |
#12
|
||||
|
||||
Tuntuu vähän riippuvan milloin mistäkin. Omaan Dodgeen oli runkonumero kaiverrettu dremelillä sisälokarin peltiin konehuoneen puolelle maahantuotaessa. Ei siis edes runkoon. Mutta niin se oli kelvannu kymmenkunta vuotta katsastuksissa.
Nyt kun vaihoin justiinsa sen lokarin, niin stanssasin motonetin meisteillä runkonumeron ihan runkoonkin. "Varmenteeksi" löin x-stanssilla pari kertaa ristiin. |
#13
|
||||
|
||||
Mulla meistettiin runkonumero uusiksi vänkärin puolelle rungon keskiosaan ja siihen löi inssi omat merkit päihin varmenteeksi.
Vanha numero oli ruosteensyömä ja lukukelvoton, siksi uusi numero. |
#14
|
|||
|
|||
Numerot on nyt laitettu ja ihan siisti tuli, mitä nyt yksi kolmonen meni ensin väärinpäin vaikka kuin yritti Hioin sen sitten pois lamellilla.
Itse meistasin 8mm meisteillä ja eturenkaan taakse ihan runkopalkin yläosaan. Ajattelin että siinä missä on kulma olisi vahvin paikka ja runko ei antaisi periksi, mutta kun kunnolla täräytti pajavasaralla niin meinasihan se runko painua läjään siitäkin. Mitään ongelmaa minun mielestä ei ole ettei uusi numero näy kun kunnolla löi isoilla meisteillä. Olisiko kahta numeroa pitänyt korjata uudelleen kopauttamalla kun meisti oli lyödessä jäänyt vinoon. Jos tätä korjailua tekee niin kannattaa olla tosi tarkkana että meisti on kohdallaan ja oikeassa kulmassa, muuten tulee kahdet numerot. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Runkonumero | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 19.10.2012 16:51 |
Runkonumero | mki | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 17.10.2009 07:50 |
BJ Runkonumero | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 03.12.2008 12:41 |
runkonumero | Mr.Mäkelä | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 16.06.2008 19:09 |
Patrollin runkonumero | psk123 | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 06.04.2008 17:50 |