![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() hj-61 välitysolen tuumaillu josko sitä lähtis toyotan välityksiä muuttamaan..onko mitään järkeä..ko.peli myös siviili ajossa duuni matkaa kertyy 13km sivu josta 5km 80km aluetta muuten 50-60kmh..muutenkin köröttelen 80kilsan nopeudella..elikkä kyse olis välityksien lyhetäminen..mikä vakio välitys? ko.pelissä lukolliset akselit..kuinka paljon voi/kannattaa lyhentää va kannattaako ollenkaan..autossa 35" pallot alla ja niillä meinasn ajella.. mistähän noita välityksiä saa ja kuinkahan kallis projekti moinen olisi(jotta voin varotella kotona "kun auto taas rikki")... ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
uudet 4.88 välitykset ja uudet laakerit periin+ työtä 200e (shimmaus siis ja laakereiden vaihto) niin noin 800euroa per murikka.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pelkät välitykset ~340e/kpl. Eli vaikka ite vaihtelis välitykset eikä laakereita vaihtais, niin yhteensä joku 800e
Viimeksi muokannut Viipo : 24.08.2014 22:36 |
#4
|
|||
|
|||
![]() vakio välitys?
mikähän moisessas 89vm laittessa vakiona? kun noita tuntuu olevan vaikka kuinka ja paljon eri välityksiä..mistä tietää ettei mene liian lyhyeksi?
...3.70-5.29 sillä välillä myynnissä ainakin... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eikös hoojiiden perävälitys ole kautta linjan 3,7. Automaattilaatikolla varustetuissa oli sit joku vähä lyhkäsempi, mut niitähän ei kai oo suomeen edes tuotu?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onhan niitä myös 4.11 välityksiä esim bj ssä muistaakseni ja käyvät suoraa hj.. itellä 4.88 ja oon ollut tyytyväinen niihin..taakse uusin samalla laakerit kun vaihoin mut eteen laittoin entiset kun olivat kunnoltaan hyvät ja ei sitä etusta joka päivä tarvii..
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
tarttee rupee tuumailee jos ton 4.88 hommais...vois päästä vaikka 5 vaihdetta käyttämään..
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mulla takaperän laakerit oli 550tkm niin paskoina että ihme kun pyöri enää.
Etuperä ok etuseks. Laitoin 5.29 perät itse ja parempi tehdä itse, shimmataan tarkasti ja saavutetaan paras lujuus. Jos oikein haluaa euroillensa katteen niin tarkistaa välykset kuormitetun sisäänajon jälkeen. Itse en antaisi hommaa muille, kun viitsii shimmata 0,05 tarkkuuteenkin niin palikat kiittää myöhemmin, toivottavasti. Et voi mistään tietää jos välyt onkin 0,3-0,5mm suurempi, vasta ääni paljastaa ylisuuret välykset ja silti perä kestää 30-100tkm. Maastossa hampaat voi kadota hetkessä. Jos auto tulee maastoon niin en epäröisi 5.29 väliä, toisaalta maantiellä kone huutaa mutta maastossa akselit paukkuu ennen välityksiä. Ne pitää tietenkin olla tiukoiksi asennetut, vakiovälitys voi kestää hullut välykset mutta tiheä ei. Säädin 0,1 backlashiks joka jo pieni mutta sillä hammaskosketus oli mielestäni ns turvallisella puolella. Uudet ölyt, sisäänajon seuranta ja laakerikuormien tarkistus pitäisi johtaa hyvään kestävyyteen. Välityksen valinnassa käyttöautoon ei kannata vaihtaa lainkaan, jos offaa niin tiheällä pärjää 35" renkailla maantielläkin. Mulla nyt maantiellä 33" ja 80kmh 2500rpm vitosella joka kova mutta samalla vaihteisto ja kytkinremppa siirtyy. 80-lätkällä ei tule ylinopeussakkoja.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
tarttee tota viel tuumata ja miettiä..toi 80 lätkä homma on viel kysymys kun omani on vm89 ja rek.huolto/pakettiauto mutta ei 80 lätkää..ja ilman lätkää ollu jo 2 leimaa(ei minulla)..saas nähdä joutuuko semmosen liimaamaan kun konttorille ajelee..33/12.5" pyörät otteessa..ei taida noilla 35silla konttorille mennä..satunnaisesti ajan maastossa jatkossa ehkä enemmän mutta siviililiikenne on pääasiallinen käyttö..siksi auton pitää olla korkea isotrenkaat ja kun aikaseks saan ni snorkkeli ja safariteline..on hienoa ajaa töihin jaguaarien ja mersujen väliin parkkiin...johan sen autosta näkee että valtionvirkamies liikkeellä...kiäh kiäh
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
jossei sulla oo abseja ja airbagia siinä, niin kyl se 80-lätkä pitäs siellä nököttää... Katsurit sitä välttämättä niin kyttää, mut tien päällä saattaa sen puutteesta rapsut saaha.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
jep..kaveri kävi viimeviikolla leimalla ja hällä samanmoinen peli(ilma turboa) ja eipä siellä konttorilla tosiaan 80lätkästä ollu puhetta..
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hj:n 3.7 Välitys | Temutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 20.05.2014 23:28 |
Ostetaan 4.88 välitys hj 61 akseliin | suzukimies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.04.2014 15:04 |
hj 61 jakolaatikon välitys??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 16.08.2013 11:47 |
Ostetaan Hj60/61 Korotaavat jouset+ lukkoperän välitys(vakio) | MörköHJ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 16.03.2011 11:47 |
Myydään hj.n 61 välitys+vetarit | jiikone | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 12.03.2009 13:24 |