Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2014, 10:26
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Hydevissi ja ryömintä


Hydrauliikan tunkeminen HJhin on ollut mielessä monta kertaa.
Mitä jos tekisi kaksisuuntaisen ulosoton ja toiseen laippaan hydemoottori.

Vinssistä tulisi hydraulinen ja voiman saisi rajoitettua halutuksi, murtosokankin vois vaihtaa vahvempaan.
Jos vielä haluaisi kikkailla niin venttiilin voisi laittaa sähköiseksi ja langattomalla ohjauksella.
Nopeussäätö vois olla kuristusventtiileillä ja moottorin käsikaasun asetuksella.

Mielenkiintoinen lisä tulisi mitoittamalla hydemoottorin voima ulosoton hammaspyörän kestävyyden mukaan ja ehkä sitten autoa saisi ryömiteltyä hydraulisesti.
Sitten puuttuisi enää hydroassistentti sähköohjauksella niin voisi ajella autoa radio-ohjaimella

Onhan siinä paljon tekemistä ja haluaisin pumpun kytkettäväksi ettei kokoaikaa pyöri.
Jos ulosoton kautta autoa ei saa ryömimään niin sitten kardaanin laippaan kytkettävä hydemoottori vaikka ketjuvälityksellä.
Suurin nopeus voisi olla jotain hitaan ykkösen tyhjäkäyntivauhtia.

Tämäkin idea on joku kevätauringonpistos eikä ehkä koskaan toteudu.

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2014, 13:29
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mitä jos tekisi kaksisuuntaisen ulosoton
Mitäpä niitä tekemään ko niiton valamiita alakuperäsiäki?
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2014, 14:06
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Toiminee muutoksella että se kuri vena vaihtuu virtaus venttiiliin...

Ja montako kymmentä tuhatta kmmmäää sahaat sillä vuodessa? Eli miksi irtikytkettävä pumppu?

Ainakin yksi asia tuossa lyö näpeille ja se on se notta vinssatessa tarvitaan vauhtia ja taas ryömintään voimaa kun tuon pto:n välitys on 1:1 tai 2:1 teen kardaanin kanssa. Eli jos mitoitat mosan niin että vauhti on hyvä ryöminnälle niin vinssi on sitten hidas...

Mutta ulkomuistista joku 160 cc geromoottori vääntää jotain 250-300 nm eli saman kuin joka jätkän cruiseritkin eli siihen vaan joku 50 cc tai isompi pumppu ja se virtaus vena niin alkaa tapahtua. Tosin osat saa olla jo jonkun kokoisia...

Anna mennä ja kuvia kehiin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2014, 14:27
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Eikö se kaksuuntaisen hammaspyörä ollu hieman erikohdassa kuin yksuuntaisen?
Jotain sellaista muistan lukeneeni, varmaan tosin helpompi siirtää sitä ratasta kuin tehdä toinen laippa.

No juu virtausventtiilihän se on, kilometrejä tulee vuodessa ainakin 500 eli ei se kytkettävyys ihan pakollinen ole
Jos nopeus olis ryöminnälle niin mielestäni hidas vinssaus vois toimia kovempaan vetoon.
Saisko hydemoottorin pyörimään tyhjää jos tarvis mekaanisesti vinssata nopeempaa?
En ole vinssiä juurikaan tarvinnu kun en erityisesti tykää pehmeästä maastosta, kivien kannatuksesta on riittäny pieni nykäisy.

Enemmän varmaan leikkisin ryöminnällä jos se toimisi hyvin, sähköohjaus ei ole olennainen.
Ei tästä kuvia ole ihan äkkiä tulossa mutta jos ideat kehittyy toteuttamiskelpoisiksi niin ehkä joskus yritän jotain väkästellä. On mulla paljon pöljempiäkin ideoita ollut
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2014, 17:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti

Mutta ulkomuistista joku 160 cc geromoottori vääntää jotain 250-300 nm eli saman kuin joka jätkän cruiseritkin eli siihen vaan joku 50 cc tai isompi pumppu ja se virtaus vena niin alkaa tapahtua. Tosin osat saa olla jo jonkun kokoisia...

Anna mennä ja kuvia kehiin.
Jos vinssin väliys olisi 1:1 ja hydrauliikalla voimaa ulosoton kautta moottorin max vääntömomentin verran, niin yhtä paljon vetoja, kuin 4. vaihteella, siis noin 1/4 osa siitä mitä ykkösellä.
Ja jos ulosotto olisi välitetty hitaammaksi pyörimään, mitä 1:1, niin voimaa olisi tarjolla vielä vähemmän....

Ja sitten tuo ulosoton mekaaninen kestävyys: en usko että kestää tuommoisia vääntömomentteja. Minulla on yksi hj-60 (vm. 88) vaihteistopaketti, joka on ollut generaattori autossa, ja jakolaatikosssa on ylimääräinen ulosotto suoraan vaihteiston pääakselin päässä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2014, 18:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Nii se pikkupuoli tuplaa sen välityksen...

Moottorivenalla missä keskiasento on auki suunnilleen joka suuntaan tai ainakin puolelta toiselle toimii tuossa ja tuon kokoisia mosia saa pyörittää jotain n.1500 rpm eli kyllä se riittäisi.

Ja jos se vinssin välitys on jotain 40 pintaan niin tuolla 160 cc mosalla vetovoima on täydellä kelalla jotain 8000-10000 kiloa että ehkä pienempikin riittäisi...

Tosiaan kestävyys voi olla niin ja näin. Ite joskus suunnittelin tommosta linkokäyttöön eli että saisi kaiken voiman lingolle ja sitten portaaton nopeuden säätö vaikka välille 0-20 km/h mutta taitaa jäädä haaveeksi tanssilavan takana tuokin kun nää talvet on mitä on. Vaan tuossa se ei olisi joutunu niin koville kun on jäätä ja tasaista semmosta alustana.

Ja tietty jossain muussakin työkäytössä tommonen puoltaisi paikkaansa.Jotain kaapelia tms. voisi pitää kireellä ymsyms.

Noissa ikiajattomissa Gradall :leissa oli ajo ylävaunusta toteutettu juurikin pto:n kautta. Eli pikku pykälä silmään , kaivujarru päälle mikä pamautti myös kytkimen pohjaan ja ylävaunuun hop ja sitä olikin kätevää siirrellä sieltä. Eli joku patrolli tms.missä on pto kytkinakselilla olisi ehkä parempi kohde hyde ryöminnälle...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 16.04.2014 18:46
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2014, 07:28
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ryömintään tarvittavan voiman arviointi on hankalaa, jos auto olis 45asteen mäessä niin se tarvis kampiakselille n 100 Nm pysyäkseen paikallaan, se on kartaanilla jo n. 1000Nm.
Siis oliko pto:n välitys sama kuin hitaanpuolen kardaanilla?

Tuo Voima riittäisi jo monenlaiseen, jos nyt oikein laskin.
Mielestäni jo 500Nm auttaisi paljon kun sen saisi käyttöön nollakierroksilla, varsinkin vinssaus ja vedätys voisi helpottua paljon esim. kallionousussa.

En osaa heittää mitään arvioia mitä ulosotto kestää, täytyy mittailla palikoita ja laskeskella.
Nelisatanen moottori riittäis ja nopeus 150rpm/4kmh, eriasia mistä voiman saa kartaanille.
Pumpulta 60L/min moottorikaan ei ole kuin 10kg palikka: http://www.salhydro.fi/fi/geroottori...rm-danfoss-omr

Jos laittais ensin pto:lle kunnon monsterimoottorin ja rikkois sen, sitten monsterille kestävämpi voimansiirto ja vinssille pikkumoottori.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 17.04.2014 08:02
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Datsun Patrol pitkä ja vapari ja mätä, mutta liikkuu! Jare O/M/V Ajoneuvot 14 28.02.2014 21:01
Myydään h7 ja h1( 35 ja 75W) xenon muutos-sarja Jani E O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 20.12.2013 07:02
Ostetaan Jeep 4.2/4.0/5.9 STARTTI ja vetarit D30 ja D35 ei C-klip KoniJeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2012 11:22
Myyty mazda b2600 napalukot ja ehyet vetarit ja jarrulevyt paikallaan Karhu85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.12.2011 18:40
Myydään Hiluxin osia ja ohj.iskari ja ja... azizp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 24 14.02.2010 19:44


Sivu luotu: 12:35 (GMT +2).