![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
||||
|
||||
![]()
Rytarilla oli hauska kuva. Vetäistään saman tien toiseen laitaan.
Tässä sorvin teräpala ja M2 kierretappi. ![]() Havainto viime kesältä kun sain hankittua landepajalle lopulta sorvin. Joo "autotalliluokan" sorvit ovat hinnoissa ja lisäksi niiden elinikä torissa on tunteja. Kaikki mikä tulee myyntiin näyttää menevän heti kaupaksi. Jos tiloja isommalle koneelle, niin niissä näyttäisi olevan parempi "kilohinta" ja myös ns löytöjä. |
#77
|
||||
|
||||
![]()
Mikä Bernardon malli? Minkäkokoinen ER colletti istukka tuossa koneessa on?
|
#78
|
||||
|
||||
![]() XY-pöydän uudelleen rakennus funtsailuvaihe
Tästä se taas lähti. Kiinanihmeessä valuosat tuntui käyttökelpoiselta, mutta veivit oli niin kiinaa kun vaan kiinaa voi olla. Väljät, kierot, karkeat eli kaikki viat mitä niihin pystuyy vaan valmistamaan.
Olin nähnyt jo etäisen vision, että teen uudet ruuvit läpi pöydän ja laakerit molempiin päihin. Näin rakenteesta saa lähes välyksettämän. Ainoastaan vatomutterin klappi jää jäljelle. Visio kirkastui kun sattumalta löysin IKH:sta mustaa 10x1.5 kierretankoa. Samaan kasaan vielä 6201 32x12x10 laakereita, M10 jatkomuttereita sun muita aihioksi kelpaavia osia. Kokeen perusteella musta kierretanko tuntui toimivan hyvin vaikka ei olekkaan acme kierre. Syöttö tällä tangolla olisi 1,5mm / kierros. En antanut asian häiritä koska DRO:n asennus oli myös mielessä. No oli niissä valuosissakin sanomista. Valuun jääny joku rotanpesä, mutta ei ole näköjään haitannu valmistusta. ![]() |
#79
|
||||
|
||||
![]() aihioita
Laakeripukki- ja vetomutteriaihioita valmistamaan. Tässä hyvä tulikoe Liiterin sahalle. Materiaalia kun ei löytynyt muuta lähellekkään sopivaa kuin 50x50 alumiinitankoa. Pulikoiden halkaisu onnistui yli odotusten. Suora sahaus ja hyvä jälki. Tämä kikka on varmasti tiedossakin: Alumiinin sahaus ja koneistus sujuu helpommin kun käyttää leikkuunesteenä tenua.
![]() Veivipyörien aihioksi löytyi 100mm pyöreää alumiinipötköä. Siita vaan sittemn limppuja. Vatomutterin aihioksi löytyi hyvä messinkijööti mistä sai leikeltyä sopivat palat. Näistä syntyy osat. Ehkä! |
#80
|
||||
|
||||
![]() Veivit
Veiviplaani tuntui selvältä. Alumiinikakkaroihin vähän muotoa, M10 kierre silmään ja 3D tulostetut kammet kehälle. Veiveissä mietin olisko yksi vai kaksi kampea / limppu. Versioon 1.0 tuli 1kpl. Lisätään jos tuntuu tarpeelliselta.
Vaikka noissa on vaan parin millin upotus niin lastua tuli tuvan täydeltä. |
#81
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Istukassa tekstit MK3 M12 ER32, istukan laatikossa HRB18, holkit 3-20mm. Sopivasti vähän sisäänajettuna löytyi torista, jotain pientä polkupyörien kunnostukseen liittyvää oli tehty. Oliko sitten liian pieni, kun olin ainoa joka siitä jotain kysyi, vaikka ehti jonkin aikaa olla tyrkyllä..? Eihän tuolla mitään isoa mahdu tekemään, mutta tuommoisiin pienempiin juttuihin ihan omiaan... |
#82
|
||||
|
||||
![]() X-laakerit ja vetomutteri
Laakeripukkien rakenne sai heti ns uuden twistin. Reikien jauhaminen pienellä koneella alumiinimurikoihin näytti työläältä. Muuttunut rakenne lähti Y-suunnan konstruktiosta liikkeelle. Y-kelkassa kun on luonnostaan suunnilleen sileät päädyt ja etupuolen akselinreikäkin valmiina, Tollasessa paikassa laakerihan ei tavitse juuri mitään sivuttaistukea. Mieni mitoitusfuntsailu ja 3D-osia tekemään. Niitä tehdessä tuli mieleen, että saman rakenteenhan voi soveltaa myös X-suuntaan. Laput vaan kelkan päihin ja samanlaiset laakerihollarit päälle. Lattaa poikki Liiterin sahalla ja reikiä tekemään. Vähän haastetta oli kelkan vasemman päädyn ruuvinreikien poraamisessa vapaalla kädellä kun kelkka ei mahdu porakoneen alle. Porakoneesta puheenollen. Uudet keernaporat toimivat hyvin, mutta vanhasta Power-merkkisestä kiinankoneesta loppui voima ja meinas hajota koko paska.
Vetomutteri syntyi messinkiklunssista. Siinä pääsi kokeilemaan uusia työkaluja. Ruuvin senkkausjyrsimiä ja pyöristysryrsimiä. Hieno osa tuli, mutta mitoitus meni millillä pieleen kun ei huomannut, että X-pöytä on kupera alapinnaltaan. Vetomutterissa ei ainakaan toistaiseksi ole välyksen säätöä. Aika näyttää tarvitaanko tällaista ominaisuutta. |
#83
|
||||
|
||||
![]() Y-laakerit ja vetomutteri
Y-kelkan rakenne ja kasaaminen muuten suoraviivainen homma, mutta vetomutteri jää kelkan alapuolelle ja pitää kiinnittää päältä päin. Tämä olisi ollut helppo juttu jos saatavilla olisi ollut riittävän iso messinkimurikka mutterin tekoa varten. Nyt joutui laittamaan fyllipalan väliin mikä vaikeuttaa kasaamista.
Muuten kasaamisjärjestys on: - kierretanko mutteriin - kelkka päälle - mutteri kiinni kelkkaan, silmämääräisesti kierretanko kohtisuoraan rungon reikiin nähden. - laakeripukit paikalleen ja laakereiden esivännitys. - laakeripukkien paikkojen hienosäätö niin, että ruuvi kulkee vapaasti päästä päähän. - ruuvit kiinni ja ajoon |
#84
|
||||
|
||||
![]() DDRO
Eikös se mene näin: Kun DDR koneeseen asennetaan DRO niin yhdistelmästä tulee DDRO.
![]() Lähinnä tutustumismielessä tuli hankittua M51E magneettinauha-antureihin perustuva halpa DRO. Houkuttelevaa tässä kiinan ihmeessä on tietysti hinta ja asennuksen helppous. Hinta 80,- :n luokkaa ostopaikasta riippuen. Magnetoitua anturinauhaa saa metritavarana. Kiinitys tapahtuu tarranauhalla ja päälle liimataan vielä rosterista oleva suojanauha. Itse anturit ovat 26x15x9mm pulikat mitkä voi taiteilijan vapaudella asentaa noin 1mm etäisyydelle magneettinauhasta. Asennus oli just niin helppo kun oletin. Alumiinista kulmapalat ja pari reikää kierteineen XY pöytään. Ehkä suurin duuni oli rasvaisten valurautaosien putsaus niin, että liima tarttuu. Näytölle syntyi 3D tulostimella kiinityskehys. Voi olla, että käyttökokemuksien jälkeen näyttö hakee itselleen vielä paremman paikan. Ensimmäiset mittauskokeet näyttävät lupaavalta. 100mm matkalla satku heittoa. Pientä epälineaarisuutta näkyy, mutta pitää yutkia tarkemmin tuleeko mekaniikasta vai anturinauhasta. Aika näyttää miten magneettinen anturinauha pärjää teräsputun kanssa. Jos toimintaperiaate kiinostaa niin naputtaa googleen vaikka magnet stripe dro niin lukemista löytyy. https://www.touchdro.com/resources/s.../overview.html Tarkistusmittaukset suoritettu vaaterin kanssa. ![]() |
#85
|
||||
|
||||
![]()
Mikä sulla toimii kalibrointinesteenä?
Mulla kului ison sorvin siirrossa jonkun verran keskikaljaa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#86
|
||||
|
||||
![]()
Näissä tarkkuutta vaativissa hommissa olen käyttänyt VS konjakkia.
![]() |
#87
|
||||
|
||||
![]() pajan lattia
Sattumalta huomasin Tokmannin tarjouksessa lattiansuojamatto ilmoituksen. Kuuden 40x40 cm palan paketti paketti vajaan viitosen. Tavara on EVA vaahtomuovia hyvin samanoloista mitä myydään pesukoneiden alle vaimennusmatoksi.
Pajan lattia on klinkkerilaattaa. Menny jo useasta kohdasta rikki putoavien kamojen alla. Rikkoo myös putoavat osat. Pitkään miettinyt jotain tällaista pehmeää pintaa siihen. Nyt sattui kohdalle. Tuntuu lisäksi jalkojen alla miellyttävältä. |
#88
|
||||
|
||||
![]()
Kiinan sorvi kiinnostelisi.
9"x24" olisi sopiva koko. Kaikki mitä löytännyt ebaysta on 110v. Onko tämä joku ilmoitusteknillinen asia vai onko ne oikeasta 110v . Saa ehdottaa tuon hintaluokan sorvia jos tietää mistä saa 220v https://www.ebay.com/itm/17676271010...3Avlp_homepage |
#89
|
||||
|
||||
![]() kiinansorvit
Ensin yleinen vastaus tuohon 110V syöttöön. Riippuu rakenteesta. Kaikki missä on nopeudensäätö ovat varustettuja joko pienellä taajuusmuuttajalla tai tuoreemmissa näyttää olevan harjattomia DC moottoreita. Molemmissanäissä vastaus makaa taajarin tai DC moottoriohjaimen virtalähteessä eli näkemättä näitä osia ei pysty sanomaan onko 110V vai 110/230V vehje. Ainoa reitti on kysyä myyjältä.
Kaveri osti saman näköisen kiinasorvin. Tämä keksintö oon leimattu YS2260 tyypiksi. Sillälailla hämärä tapaus, että on Vevor "merkkinen", mutta ostos meni Aliexpressin kautta ja toimitus tais olla zekeistä. No toimituksessa hyvää kun tuli EU alueelta niin kolahti ovelle ilman tullausta ja verohässäkkää. Kokemuksia ei vielä laajalti ole, mutta ensimmäinen rasti oli helvetillinen siivoaminen ja säätäminen. Manuaalikin oli rasvattu hyvin. ![]() Tämä yksilö jää pikkasen enempi "hyvä aihio" kuin suoraan ajoon puolelle, Eiköhän tästä vielä ajan kanssa tule työkalu. Hintaluokka (ovelle tuotuna verot maksettuna 1100,-) oli sama mitä tuo sinun katsoma peli kun siihen lisää kulut. Rohkea rotan syö. ![]() |
#90
|
||||
|
||||
![]() DRO asennus
Pitkän miettimisen jälkeen tuli hankittua pajan sorviin DRO kamat. Miettiminen johtui lähinnä sään kanssa pärjäämisestä kun sorvi on kylmässä tilassa.
DRO on tietenkin kiinankaupasta. Aikani tutkittua tarjontaa tartuin Sino-merkkiseen pakettiin. Lienee jonkinlainen kiinan brandi. Juutuubin oikeat konepajaukotkin näyttävät käyttävän näitä. Asennus alkoi pitkittäiskelkan mittakepin asennuksella. Aikalailla suoraviivainen komma. Keppi runkoon kiinni ja vähän osia jyrsinkoneella, että saa anturin liikkumaan kelkan mukana. Mittakelloa vastaan mittaa oikein. |
#91
|
||||
|
||||
![]() Poikittaiskelkan asennus
Poikittaiskelkan asennuksesta ei tullut kuvia kun livahti paikoilleen niin helposti.
Mittasauva suoraan kelkan runkoon kiinni. Yhdistetty anturin kiinitys- ja suojapelti päälle ja kiinnitys valmis. Ainoa hankala asia tässä asennuksessa on oakan alle jäävä tila. Leukoja ei saa täysin auki jos kelkka pakassa kiinni (pelti pakan alla). No 100mm pakkahan on vielä tallessa. |
#92
|
||||
|
||||
![]() Kompound kelkan mittari
Myös kompound kelkkaan (mikä sen oikea suomenkielinen nimitys sitten onkaan) tuli asennettua mittatikku. Tässä sorviaas kun varsinainen pitkittäissyöttö on niin hutoi värkki, että sillä ei alle millin siirtoja tehdä käsisyöttönä. Kartio ym hommien lisäksi kompound kelkalla pystyy tekemään tarkkaa pituus-syöttöä. Tosin vain 100mm kerrallaan.
Mittasauva ja anturi joituivat väkisin säätö- ja lukitusruuvin puolelle mikä aiheutti vähän miettimistä. Paketti kasassa ja lukkoruuviin pääsee vielä käsiksi. |
#93
|
||||
|
||||
![]() DRO kepin lyhennys
Lisähommana tuli tehtyä mielenkiintoinen tutkimus/koe. Voiko optisen DRO mittatikun lyhentää.
![]() Alunperin kompoundiin tarkoitettu 200mm tanko sopikin suoraan poikittaiskelkkaan. Ylimääräiseksi jäi 420mm tanko ja kompoundiin tarvitaan 100mm liike. Ei muuta kuin tutkimaan, tuumailemaan ja keräämään rohkeutta tikun katkaisuun. Päädyn kun sai auki (liimattu kiinni) niin pääsi näkemään mittaradan rakenteen. Ensimmäinen havainto, että rakenne poikkeaa muutamista juutuubista löytyvistä lyhennystarinoista. Ei muuta kuin jyrsinkoneella katkaisupaikkaa auki ja samalla päätyä lopulliseen muotoon. Hyötypuolella lasi suojattu ja tuettu niin hyvin kun pystyy. Timanttilaikka rälläkkään ja säätömuuntajalla pyörimään suht pienillä kierroksilla. Varovasti sitten leikkaamaan. Hyötypuoli meni hyvin, jättöpuolelta lohkes hallitsemattomasti, mutta ei kaukaa. Vaikka on "vain" 5um keppi niin onhan tiheä kuvio lasissa. Ei meinaa oma mikroskooppi riittää sen tutkimiseen. Lyhennyshän onnistui. Vähän joutui jyrsinkoneella modaamaan päätykappaletta kun mittasauva ylettyi ihan rungon päähän asti. |
#94
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa hommaa. Yhdistääkö tuo nykyaikainen Sino pitkittäiskelkan ja compoundin liikkeet? Eli pysyykö mitta tiedossa, vaikka siirtäisi terää kummasta tahansa? Aikoinaan kun omaani DRO:a hankin ja halusin tuon ominaisuuden, niin joutui tyytymään Machine-DRO.co.uk laatuun kiinan tilauksen sijaan
![]() |
#95
|
||||
|
||||
![]()
Laskin/näyttö on mallia Sino SDS2-3MS ja mittatikut KA300.
Kiinalaisen manuaali on sellainen minkä lukemisessa ja tulkinnassa pitää käyttää vähän mielikuvitusta apuna. Näytön modet on Mill_M, Mill_MS ja Lathe. Missään ei esimerkiksi selitetä Mill M ja MS asetuksen eroja. No sorvin (Lathe) kanssahan tässä touhutaan. Tarkkaan lukemalla ja vähän kokeilemalla löytyy mose missä Z lasketaan Y näyttöön mukaan. Eli: X = pitkittäisliike Y = poikittaiskelkka Z = compound kelkka Käyttäytyy seuraavasti: Z nollaus mykkä Y nollaus nollaa Y ja Z näytöt Y näyttö näyttää aina Y+Z matkat Z näyttä näyttää Z eli compound liikkeen edellisestä nollauksesta Eli osaa laskea yhteen poikittais- ja compound liikkeen. Minkälaiset mittatikut sulla on? Sopiiko suoraan tähän näyttöön. - input TTL (0-5V) kanttiaalto - masiina osaa skaalata 5, 1, 10, 0.1, 0.2 ja 0.5um anturit/mittatikut |
#96
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|