Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #76  
Vanha 13.02.2024, 23:05
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Rytarilla oli hauska kuva. Vetäistään saman tien toiseen laitaan.
Tässä sorvin teräpala ja M2 kierretappi.

Havainto viime kesältä kun sain hankittua landepajalle lopulta sorvin. Joo "autotalliluokan" sorvit ovat hinnoissa ja lisäksi niiden elinikä torissa on tunteja. Kaikki mikä tulee myyntiin näyttää menevän heti kaupaksi. Jos tiloja isommalle koneelle, niin niissä näyttäisi olevan parempi "kilohinta" ja myös ns löytöjä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tyokalut.jpg‎
Views:	1220
Size:	144,6 Kt
ID:	106391  
Vastaa lainaten
  #77  
Vanha 13.02.2024, 23:10
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Tänään tuli lennätettyä lastua lattialla pikku-Bernardolla. Ihan sopivan kokoinen pieneen talliin, ja pienten osien valmistukseen...
Mikä Bernardon malli? Minkäkokoinen ER colletti istukka tuossa koneessa on?
Vastaa lainaten
  #78  
Vanha 14.02.2024, 03:11
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

XY-pöydän uudelleen rakennus funtsailuvaihe


Tästä se taas lähti. Kiinanihmeessä valuosat tuntui käyttökelpoiselta, mutta veivit oli niin kiinaa kun vaan kiinaa voi olla. Väljät, kierot, karkeat eli kaikki viat mitä niihin pystuyy vaan valmistamaan.
Olin nähnyt jo etäisen vision, että teen uudet ruuvit läpi pöydän ja laakerit molempiin päihin. Näin rakenteesta saa lähes välyksettämän. Ainoastaan vatomutterin klappi jää jäljelle.



Visio kirkastui kun sattumalta löysin IKH:sta mustaa 10x1.5 kierretankoa. Samaan kasaan vielä 6201 32x12x10 laakereita, M10 jatkomuttereita sun muita aihioksi kelpaavia osia. Kokeen perusteella musta kierretanko tuntui toimivan hyvin vaikka ei olekkaan acme kierre. Syöttö tällä tangolla olisi 1,5mm / kierros. En antanut asian häiritä koska DRO:n asennus oli myös mielessä.



No oli niissä valuosissakin sanomista. Valuun jääny joku rotanpesä, mutta ei ole näköjään haitannu valmistusta.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	XY-poyta_purku.jpg‎
Views:	1214
Size:	105,5 Kt
ID:	106392   Click image for larger version

Name:	rotanpesä_valussa.jpg‎
Views:	1183
Size:	108,3 Kt
ID:	106393   Click image for larger version

Name:	kelvottomat_ruuvit.jpg‎
Views:	584
Size:	145,1 Kt
ID:	106394   Click image for larger version

Name:	vwtoruuvi_funtsailua.jpg‎
Views:	1219
Size:	93,4 Kt
ID:	106395   Click image for larger version

Name:	Y-pohja.jpg‎
Views:	500
Size:	165,9 Kt
ID:	106396  

Click image for larger version

Name:	Y-veivin_laakeri_tila.jpg‎
Views:	556
Size:	150,2 Kt
ID:	106397   Click image for larger version

Name:	X-kelkka_pohja.jpg‎
Views:	510
Size:	169,2 Kt
ID:	106398   Click image for larger version

Name:	X-veivin_laakeri_tila.jpg‎
Views:	509
Size:	186,5 Kt
ID:	106399  
Vastaa lainaten
  #79  
Vanha 14.02.2024, 03:23
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

aihioita


Laakeripukki- ja vetomutteriaihioita valmistamaan. Tässä hyvä tulikoe Liiterin sahalle. Materiaalia kun ei löytynyt muuta lähellekkään sopivaa kuin 50x50 alumiinitankoa. Pulikoiden halkaisu onnistui yli odotusten. Suora sahaus ja hyvä jälki. Tämä kikka on varmasti tiedossakin: Alumiinin sahaus ja koneistus sujuu helpommin kun käyttää leikkuunesteenä tenua.



Veivipyörien aihioksi löytyi 100mm pyöreää alumiinipötköä. Siita vaan sittemn limppuja. Vatomutterin aihioksi löytyi hyvä messinkijööti mistä sai leikeltyä sopivat palat. Näistä syntyy osat. Ehkä!

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	lakeripukit_sahaus.jpg‎
Views:	532
Size:	110,5 Kt
ID:	106400   Click image for larger version

Name:	laakeripukit_sahaus_2.jpg‎
Views:	524
Size:	103,9 Kt
ID:	106401   Click image for larger version

Name:	alumiinin_sahaus_vaatii_tenua.jpg‎
Views:	1230
Size:	168,8 Kt
ID:	106402   Click image for larger version

Name:	aihiot_1.jpg‎
Views:	1216
Size:	116,2 Kt
ID:	106403   Click image for larger version

Name:	aihiot_2.jpg‎
Views:	507
Size:	115,1 Kt
ID:	106404  

Vastaa lainaten
  #80  
Vanha 14.02.2024, 04:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Veivit


Veiviplaani tuntui selvältä. Alumiinikakkaroihin vähän muotoa, M10 kierre silmään ja 3D tulostetut kammet kehälle. Veiveissä mietin olisko yksi vai kaksi kampea / limppu. Versioon 1.0 tuli 1kpl. Lisätään jos tuntuu tarpeelliselta.

Vaikka noissa on vaan parin millin upotus niin lastua tuli tuvan täydeltä.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	veivintekoa.jpg‎
Views:	554
Size:	92,7 Kt
ID:	106405   Click image for larger version

Name:	veivit_tehty.jpg‎
Views:	560
Size:	121,6 Kt
ID:	106406   Click image for larger version

Name:	veivit_sovittelua.jpg‎
Views:	1209
Size:	116,3 Kt
ID:	106407  
Vastaa lainaten
  #81  
Vanha 14.02.2024, 11:45
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 544
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Mikä Bernardon malli? Minkäkokoinen ER colletti istukka tuossa koneessa on?
Bernardon kyltissä lukee KF 20 eli se on vissiin sen tyyppi?
Istukassa tekstit MK3 M12 ER32, istukan laatikossa HRB18, holkit 3-20mm.

Sopivasti vähän sisäänajettuna löytyi torista, jotain pientä polkupyörien kunnostukseen liittyvää oli tehty. Oliko sitten liian pieni, kun olin ainoa joka siitä jotain kysyi, vaikka ehti jonkin aikaa olla tyrkyllä..?

Eihän tuolla mitään isoa mahdu tekemään, mutta tuommoisiin pienempiin juttuihin ihan omiaan...
Vastaa lainaten
  #82  
Vanha 14.02.2024, 22:03
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

X-laakerit ja vetomutteri


Laakeripukkien rakenne sai heti ns uuden twistin. Reikien jauhaminen pienellä koneella alumiinimurikoihin näytti työläältä. Muuttunut rakenne lähti Y-suunnan konstruktiosta liikkeelle. Y-kelkassa kun on luonnostaan suunnilleen sileät päädyt ja etupuolen akselinreikäkin valmiina, Tollasessa paikassa laakerihan ei tavitse juuri mitään sivuttaistukea. Mieni mitoitusfuntsailu ja 3D-osia tekemään. Niitä tehdessä tuli mieleen, että saman rakenteenhan voi soveltaa myös X-suuntaan. Laput vaan kelkan päihin ja samanlaiset laakerihollarit päälle. Lattaa poikki Liiterin sahalla ja reikiä tekemään. Vähän haastetta oli kelkan vasemman päädyn ruuvinreikien poraamisessa vapaalla kädellä kun kelkka ei mahdu porakoneen alle. Porakoneesta puheenollen. Uudet keernaporat toimivat hyvin, mutta vanhasta Power-merkkisestä kiinankoneesta loppui voima ja meinas hajota koko paska.



Vetomutteri syntyi messinkiklunssista. Siinä pääsi kokeilemaan uusia työkaluja. Ruuvin senkkausjyrsimiä ja pyöristysryrsimiä. Hieno osa tuli, mutta mitoitus meni millillä pieleen kun ei huomannut, että X-pöytä on kupera alapinnaltaan. Vetomutterissa ei ainakaan toistaiseksi ole välyksen säätöä. Aika näyttää tarvitaanko tällaista ominaisuutta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	3D_laakeripukki_mitoitusta.jpg‎
Views:	517
Size:	101,8 Kt
ID:	106408   Click image for larger version

Name:	3D_laakeripukki_mitoitusta_2.jpg‎
Views:	545
Size:	86,9 Kt
ID:	106409   Click image for larger version

Name:	X-laakerit_paatylaput.jpg‎
Views:	518
Size:	168,1 Kt
ID:	106410   Click image for larger version

Name:	lamposovite_muoviin.jpg‎
Views:	553
Size:	112,1 Kt
ID:	106411   Click image for larger version

Name:	X_oikea_paaty.jpg‎
Views:	1170
Size:	81,8 Kt
ID:	106412  

Click image for larger version

Name:	x_vasen_paaty.jpg‎
Views:	517
Size:	119,5 Kt
ID:	106413   Click image for larger version

Name:	X-vetomutteri.jpg‎
Views:	570
Size:	92,0 Kt
ID:	106414   Click image for larger version

Name:	X-vetomutteri_senkkaukset.jpg‎
Views:	585
Size:	86,0 Kt
ID:	106415   Click image for larger version

Name:	X-vetomutteri_muotoilua.jpg‎
Views:	514
Size:	96,7 Kt
ID:	106416   Click image for larger version

Name:	X-vetomutteri_kokeilua.jpg‎
Views:	1133
Size:	111,9 Kt
ID:	106417  

Click image for larger version

Name:	X-vetomutteri_mitoitus_vituiks.jpg‎
Views:	499
Size:	86,6 Kt
ID:	106418  
Vastaa lainaten
  #83  
Vanha 14.02.2024, 22:43
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Y-laakerit ja vetomutteri


Y-kelkan rakenne ja kasaaminen muuten suoraviivainen homma, mutta vetomutteri jää kelkan alapuolelle ja pitää kiinnittää päältä päin. Tämä olisi ollut helppo juttu jos saatavilla olisi ollut riittävän iso messinkimurikka mutterin tekoa varten. Nyt joutui laittamaan fyllipalan väliin mikä vaikeuttaa kasaamista.

Muuten kasaamisjärjestys on:
- kierretanko mutteriin
- kelkka päälle
- mutteri kiinni kelkkaan, silmämääräisesti kierretanko kohtisuoraan rungon reikiin nähden.
- laakeripukit paikalleen ja laakereiden esivännitys.
- laakeripukkien paikkojen hienosäätö niin, että ruuvi kulkee vapaasti päästä päähän.
- ruuvit kiinni ja ajoon

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Y-kelkka.jpg‎
Views:	549
Size:	210,4 Kt
ID:	106419   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_vetomutterin_mitoitusta.jpg‎
Views:	536
Size:	154,0 Kt
ID:	106420   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_vetomutterin_mitoitusta_2.jpg‎
Views:	518
Size:	106,8 Kt
ID:	106421   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_akselinreika.jpg‎
Views:	529
Size:	188,0 Kt
ID:	106422   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_kierteytystä.jpg‎
Views:	534
Size:	110,6 Kt
ID:	106423  

Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_vetomutterin_kiinnitys.jpg‎
Views:	590
Size:	118,8 Kt
ID:	106424   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_vetomutterin_kiinnikkeet.jpg‎
Views:	556
Size:	96,8 Kt
ID:	106425   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_vetomutteri_kiinan_reijat.jpg‎
Views:	530
Size:	145,9 Kt
ID:	106426   Click image for larger version

Name:	Y-kelkka_kasassa.jpg‎
Views:	1189
Size:	102,5 Kt
ID:	106427  
Vastaa lainaten
  #84  
Vanha 15.02.2024, 00:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

DDRO


Eikös se mene näin: Kun DDR koneeseen asennetaan DRO niin yhdistelmästä tulee DDRO.

Lähinnä tutustumismielessä tuli hankittua M51E magneettinauha-antureihin perustuva halpa DRO. Houkuttelevaa tässä kiinan ihmeessä on tietysti hinta ja asennuksen helppous. Hinta 80,- :n luokkaa ostopaikasta riippuen. Magnetoitua anturinauhaa saa metritavarana. Kiinitys tapahtuu tarranauhalla ja päälle liimataan vielä rosterista oleva suojanauha. Itse anturit ovat 26x15x9mm pulikat mitkä voi taiteilijan vapaudella asentaa noin 1mm etäisyydelle magneettinauhasta.
Asennus oli just niin helppo kun oletin. Alumiinista kulmapalat ja pari reikää kierteineen XY pöytään. Ehkä suurin duuni oli rasvaisten valurautaosien putsaus niin, että liima tarttuu. Näytölle syntyi 3D tulostimella kiinityskehys. Voi olla, että käyttökokemuksien jälkeen näyttö hakee itselleen vielä paremman paikan.
Ensimmäiset mittauskokeet näyttävät lupaavalta. 100mm matkalla satku heittoa. Pientä epälineaarisuutta näkyy, mutta pitää yutkia tarkemmin tuleeko mekaniikasta vai anturinauhasta.
Aika näyttää miten magneettinen anturinauha pärjää teräsputun kanssa.

Jos toimintaperiaate kiinostaa niin naputtaa googleen vaikka magnet stripe dro niin lukemista löytyy.
https://www.touchdro.com/resources/s.../overview.html




Tarkistusmittaukset suoritettu vaaterin kanssa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DDRO.jpg‎
Views:	1234
Size:	179,9 Kt
ID:	106428   Click image for larger version

Name:	DDRO_2.jpg‎
Views:	516
Size:	121,3 Kt
ID:	106429   Click image for larger version

Name:	DRO_hollari.jpg‎
Views:	538
Size:	142,9 Kt
ID:	106430   Click image for larger version

Name:	DRO_näytto.jpg‎
Views:	522
Size:	143,1 Kt
ID:	106431   Click image for larger version

Name:	DRO_Y-anturi_kokeilua.jpg‎
Views:	499
Size:	118,2 Kt
ID:	106432  

Click image for larger version

Name:	X-anturi.jpg‎
Views:	592
Size:	167,0 Kt
ID:	106433   Click image for larger version

Name:	X-mittanauhan_asennus.jpg‎
Views:	504
Size:	94,7 Kt
ID:	106434   Click image for larger version

Name:	DRO_anturit_asennettu.jpg‎
Views:	550
Size:	109,5 Kt
ID:	106435   Click image for larger version

Name:	DRO_suorituskyky_mittauksia.jpg‎
Views:	1122
Size:	102,0 Kt
ID:	106436  
Vastaa lainaten
  #85  
Vanha 15.02.2024, 16:02
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti

Tarkistusmittaukset suoritettu vaaterin kanssa.
Mikä sulla toimii kalibrointinesteenä?

Mulla kului ison sorvin siirrossa jonkun verran keskikaljaa.
Vastaa lainaten
  #86  
Vanha 15.02.2024, 17:33
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Näissä tarkkuutta vaativissa hommissa olen käyttänyt VS konjakkia.
Vastaa lainaten
  #87  
Vanha 04.12.2024, 23:16
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

pajan lattia


Sattumalta huomasin Tokmannin tarjouksessa lattiansuojamatto ilmoituksen. Kuuden 40x40 cm palan paketti paketti vajaan viitosen. Tavara on EVA vaahtomuovia hyvin samanoloista mitä myydään pesukoneiden alle vaimennusmatoksi.

Pajan lattia on klinkkerilaattaa. Menny jo useasta kohdasta rikki putoavien kamojen alla. Rikkoo myös putoavat osat. Pitkään miettinyt jotain tällaista pehmeää pintaa siihen. Nyt sattui kohdalle. Tuntuu lisäksi jalkojen alla miellyttävältä.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	laput.jpg‎
Views:	524
Size:	172,6 Kt
ID:	108364   Click image for larger version

Name:	lattia.jpg‎
Views:	525
Size:	223,2 Kt
ID:	108365  
Vastaa lainaten
  #88  
Vanha 03.01.2025, 12:58
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Kiinan sorvi kiinnostelisi.
9"x24" olisi sopiva koko.

Kaikki mitä löytännyt ebaysta on 110v. Onko tämä joku ilmoitusteknillinen asia vai onko ne oikeasta 110v .

Saa ehdottaa tuon hintaluokan sorvia jos tietää mistä saa 220v

https://www.ebay.com/itm/17676271010...3Avlp_homepage
Vastaa lainaten
  #89  
Vanha 08.01.2025, 14:39
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

kiinansorvit


Ensin yleinen vastaus tuohon 110V syöttöön. Riippuu rakenteesta. Kaikki missä on nopeudensäätö ovat varustettuja joko pienellä taajuusmuuttajalla tai tuoreemmissa näyttää olevan harjattomia DC moottoreita. Molemmissanäissä vastaus makaa taajarin tai DC moottoriohjaimen virtalähteessä eli näkemättä näitä osia ei pysty sanomaan onko 110V vai 110/230V vehje. Ainoa reitti on kysyä myyjältä.

Kaveri osti saman näköisen kiinasorvin. Tämä keksintö oon leimattu YS2260 tyypiksi. Sillälailla hämärä tapaus, että on Vevor "merkkinen", mutta ostos meni Aliexpressin kautta ja toimitus tais olla zekeistä. No toimituksessa hyvää kun tuli EU alueelta niin kolahti ovelle ilman tullausta ja verohässäkkää.

Kokemuksia ei vielä laajalti ole, mutta ensimmäinen rasti oli helvetillinen siivoaminen ja säätäminen. Manuaalikin oli rasvattu hyvin.

Tämä yksilö jää pikkasen enempi "hyvä aihio" kuin suoraan ajoon puolelle, Eiköhän tästä vielä ajan kanssa tule työkalu. Hintaluokka (ovelle tuotuna verot maksettuna 1100,-) oli sama mitä tuo sinun katsoma peli kun siihen lisää kulut.

Rohkea rotan syö.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Pekka_sorvi.jpg‎
Views:	334
Size:	163,7 Kt
ID:	108511   Click image for larger version

Name:	rasvattu manuaali.jpg‎
Views:	325
Size:	102,9 Kt
ID:	108512  
Vastaa lainaten
  #90  
Vanha 17.06.2025, 23:27
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

DRO asennus


Pitkän miettimisen jälkeen tuli hankittua pajan sorviin DRO kamat. Miettiminen johtui lähinnä sään kanssa pärjäämisestä kun sorvi on kylmässä tilassa.
DRO on tietenkin kiinankaupasta. Aikani tutkittua tarjontaa tartuin Sino-merkkiseen pakettiin. Lienee jonkinlainen kiinan brandi. Juutuubin oikeat konepajaukotkin näyttävät käyttävän näitä.
Asennus alkoi pitkittäiskelkan mittakepin asennuksella. Aikalailla suoraviivainen komma. Keppi runkoon kiinni ja vähän osia jyrsinkoneella, että saa anturin liikkumaan kelkan mukana.
Mittakelloa vastaan mittaa oikein.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DRO_naytto_kiinni.jpg‎
Views:	133
Size:	108,9 Kt
ID:	109690   Click image for larger version

Name:	pitkittaiskelkan_kiinikkeet_1.jpg‎
Views:	17
Size:	112,5 Kt
ID:	109691   Click image for larger version

Name:	pitkittaiskelkan_kiinikkeet_2.jpg‎
Views:	16
Size:	99,8 Kt
ID:	109692   Click image for larger version

Name:	pitkittaiskelka_koemittaus.jpg‎
Views:	15
Size:	128,4 Kt
ID:	109693   Click image for larger version

Name:	pitkittaiskelka_kurasuoja.jpg‎
Views:	16
Size:	120,7 Kt
ID:	109694  

Click image for larger version

Name:	pitkittaiskelka_kiinni.jpg‎
Views:	16
Size:	118,3 Kt
ID:	109695  
Vastaa lainaten
  #91  
Vanha 17.06.2025, 23:46
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Poikittaiskelkan asennus


Poikittaiskelkan asennuksesta ei tullut kuvia kun livahti paikoilleen niin helposti.
Mittasauva suoraan kelkan runkoon kiinni. Yhdistetty anturin kiinitys- ja suojapelti päälle ja kiinnitys valmis.
Ainoa hankala asia tässä asennuksessa on oakan alle jäävä tila. Leukoja ei saa täysin auki jos kelkka pakassa kiinni (pelti pakan alla). No 100mm pakkahan on vielä tallessa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	poikittaiskelkan_kiinitys.jpg‎
Views:	124
Size:	123,0 Kt
ID:	109696   Click image for larger version

Name:	poikittaiskelkan_suoruus.jpg‎
Views:	9
Size:	128,4 Kt
ID:	109697  
Vastaa lainaten
  #92  
Vanha 18.06.2025, 00:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Kompound kelkan mittari


Myös kompound kelkkaan (mikä sen oikea suomenkielinen nimitys sitten onkaan) tuli asennettua mittatikku. Tässä sorviaas kun varsinainen pitkittäissyöttö on niin hutoi värkki, että sillä ei alle millin siirtoja tehdä käsisyöttönä. Kartio ym hommien lisäksi kompound kelkalla pystyy tekemään tarkkaa pituus-syöttöä. Tosin vain 100mm kerrallaan.
Mittasauva ja anturi joituivat väkisin säätö- ja lukitusruuvin puolelle mikä aiheutti vähän miettimistä. Paketti kasassa ja lukkoruuviin pääsee vielä käsiksi.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kompound_kelkan_kiinikkeiden tekoa.jpg‎
Views:	10
Size:	72,3 Kt
ID:	109698   Click image for larger version

Name:	kompound_kelkka_mittatikun_kiinike.jpg‎
Views:	10
Size:	96,4 Kt
ID:	109699   Click image for larger version

Name:	kompound_kelkan_kiinikkeiden_testausta.jpg‎
Views:	10
Size:	76,7 Kt
ID:	109700   Click image for larger version

Name:	kompound_kelkan_kulku.jpg‎
Views:	10
Size:	100,2 Kt
ID:	109701   Click image for larger version

Name:	kompound_kelkan_kulku_2.jpg‎
Views:	9
Size:	108,6 Kt
ID:	109702  

Click image for larger version

Name:	kompound_kelkka_kiinikkeet_valmiit.jpg‎
Views:	126
Size:	82,0 Kt
ID:	109703   Click image for larger version

Name:	kompound_koemittaus.jpg‎
Views:	7
Size:	109,1 Kt
ID:	109704  
Vastaa lainaten
  #93  
Vanha 18.06.2025, 01:19
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

DRO kepin lyhennys


Lisähommana tuli tehtyä mielenkiintoinen tutkimus/koe. Voiko optisen DRO mittatikun lyhentää.
Alunperin kompoundiin tarkoitettu 200mm tanko sopikin suoraan poikittaiskelkkaan. Ylimääräiseksi jäi 420mm tanko ja kompoundiin tarvitaan 100mm liike. Ei muuta kuin tutkimaan, tuumailemaan ja keräämään rohkeutta tikun katkaisuun.

Päädyn kun sai auki (liimattu kiinni) niin pääsi näkemään mittaradan rakenteen. Ensimmäinen havainto, että rakenne poikkeaa muutamista juutuubista löytyvistä lyhennystarinoista.



Ei muuta kuin jyrsinkoneella katkaisupaikkaa auki ja samalla päätyä lopulliseen muotoon.



Hyötypuolella lasi suojattu ja tuettu niin hyvin kun pystyy. Timanttilaikka rälläkkään ja säätömuuntajalla pyörimään suht pienillä kierroksilla. Varovasti sitten leikkaamaan. Hyötypuoli meni hyvin, jättöpuolelta lohkes hallitsemattomasti, mutta ei kaukaa.
Vaikka on "vain" 5um keppi niin onhan tiheä kuvio lasissa. Ei meinaa oma mikroskooppi riittää sen tutkimiseen.



Lyhennyshän onnistui. Vähän joutui jyrsinkoneella modaamaan päätykappaletta kun mittasauva ylettyi ihan rungon päähän asti.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	anturi_mittasauvan_paalla.jpg‎
Views:	130
Size:	97,2 Kt
ID:	109705   Click image for larger version

Name:	anturin_rakenne.jpg‎
Views:	9
Size:	182,2 Kt
ID:	109706   Click image for larger version

Name:	katkaisun_valmistelu.jpg‎
Views:	129
Size:	90,3 Kt
ID:	109707   Click image for larger version

Name:	mittalasi_esilla.jpg‎
Views:	7
Size:	59,3 Kt
ID:	109708   Click image for larger version

Name:	mittatikku_katkaistu.jpg‎
Views:	128
Size:	76,1 Kt
ID:	109709  

Click image for larger version

Name:	paatya_vaille_valmis.jpg‎
Views:	8
Size:	87,9 Kt
ID:	109710   Click image for larger version

Name:	lyhennetty_sauva.jpg‎
Views:	127
Size:	125,4 Kt
ID:	109711  
Vastaa lainaten
  #94  
Vanha 18.06.2025, 07:40
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.244
Perusasetus

Hienoa hommaa. Yhdistääkö tuo nykyaikainen Sino pitkittäiskelkan ja compoundin liikkeet? Eli pysyykö mitta tiedossa, vaikka siirtäisi terää kummasta tahansa? Aikoinaan kun omaani DRO:a hankin ja halusin tuon ominaisuuden, niin joutui tyytymään Machine-DRO.co.uk laatuun kiinan tilauksen sijaan
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #95  
Vanha 18.06.2025, 22:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 697
Perusasetus

Laskin/näyttö on mallia Sino SDS2-3MS ja mittatikut KA300.
Kiinalaisen manuaali on sellainen minkä lukemisessa ja tulkinnassa pitää käyttää vähän mielikuvitusta apuna. Näytön modet on Mill_M, Mill_MS ja Lathe. Missään ei esimerkiksi selitetä Mill M ja MS asetuksen eroja. No sorvin (Lathe) kanssahan tässä touhutaan. Tarkkaan lukemalla ja vähän kokeilemalla löytyy mose missä Z lasketaan Y näyttöön mukaan. Eli:
X = pitkittäisliike
Y = poikittaiskelkka
Z = compound kelkka

Käyttäytyy seuraavasti:
Z nollaus mykkä
Y nollaus nollaa Y ja Z näytöt

Y näyttö näyttää aina Y+Z matkat
Z näyttä näyttää Z eli compound liikkeen edellisestä nollauksesta

Eli osaa laskea yhteen poikittais- ja compound liikkeen.

Minkälaiset mittatikut sulla on? Sopiiko suoraan tähän näyttöön.
- input TTL (0-5V) kanttiaalto
- masiina osaa skaalata 5, 1, 10, 0.1, 0.2 ja 0.5um anturit/mittatikut


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Sino_SDS2-3MS.jpg‎
Views:	60
Size:	118,1 Kt
ID:	109712  
Vastaa lainaten
  #96  
Vanha 19.06.2025, 17:16
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Minkälaiset mittatikut sulla on? Sopiiko suoraan tähän näyttöön.
- input TTL (0-5V) kanttiaalto
- masiina osaa skaalata 5, 1, 10, 0.1, 0.2 ja 0.5um anturit/mittatikut
X- ja Y-liike on vastaavan näköisillä lasisauvoilla kuin sinulla ja teräkelkka on magneettinauhalla tilan säästämiseksi. Noihin teknisiin tietoihin en osaa sanoa kyllä mitään enkä löydä enää toimituksen mukana tulleita dokumenttejakaan. Käytännössä noilla pääsen n. 0.03mm tarkkuuteen, joka on toistaiseksi riittänyt minulle
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:20 (GMT +2).