Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 30.01.2016, 23:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.

Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja...

Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa.
Juuri näin. Jos ESP sallii lievän luiston normiajossa ennenkuin puuttuu tilanteeseen niin hyvä. Samoin pitäisi tosiaan pystyä ehdottomasti kytkemään kahdessa osassa kokonaan pois kuljettajan niin halutessa, siten että ensin poistuu vetoluistonesto, sen jälkeen ESP kokonaan kunnes kuljettaja taas napista painaa takaisin päälle.

ESP on ihan sama kuin ABS:tkin: hyvä renki mutta huono isäntä. Järjestelmään ei missään nimessä saa luottaa, vaan ajonopeus sovittaa keliolosuhteiden ja ajotaitojen mukaan. Siitähän on ihan tutkimuksiakin että parantuneiden aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien hyödyt usein ulosmitataan kasvaneilla tilannenopeuksilla.



Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan. Sitten taas appiukon T5- koppainen VW Caravelle antaa mennä mukavassa pikku luistossa, ja vaikka itse vastaohjaat niin ESP ymmärtää mihin suuntaan ollaan menossa, eikä koita korjata vastaohjausta ja sitä kautta viedä autoa pöpelikköön.
Joskus oli Mersun iso takatuuppari vuokrapaku kun piti saada Ikeasta iso jousipatja kotiin. Sopivasti oli pöpperökeli ja kerrostalon piha vielä auraamatta. Se saatanan paska löi ESP:tä vetoluistonrajoitusta kehiin heti kun vähänkin painoit kaasua ja perä siirtyi 10cm sivuun - vaikka oli kytketty vetoluistonesto pois. Auto jäi jumiin vaikka veto päällä pienellä luistolla olisi kulkenut oikein nätisti eteenpäin. Onneksi tajusin että kun piti koko ajan nappia sormella pohjassa niin systeemi pysyi pois päältä - pääsin oven eteen asti ja vielä poiskin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten