Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 09.08.2018, 22:46
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Omaan talliin tuli ilppi, kun sattumalta sain käytetyn edullisesti. Enkä enää ihan helposti vaihtais mihinkään muuhun.
Ilppi liikuttaa ilmaa kokoajan ja samalla kuivattaa sitä. Iso etu erityisesti tallissa johon ajetaan lumisia autoja. Väittäisin perstuntumalta, että kuivattaa paremmin kuin lattialämmitys ja seinäpatterit tuollaisessa hommassa on se huonoin vaihtoehto.
Vaikka normaalisti pitäisi vain peruslämmön, niin ilpillä lämpötilan nosto onnistuu kohtalaisen nopeasti jos sää ei ole niin kylmä, että ilppi alkaisi olla rajoilla lämmitystehossa. Veikkaan, että jos ilpin laitat niin ennenpitkää luovut siitä öljypolttimesta...
Ilppi ei vie lattiatilaa kuten pannu tai rakennuslämmitin ja seinätilaakin vain vähän. Toisin kuin patterit.
Muonion korkeudella ei viimetalvena(kaan) ollut montaa päivää jolloin ilpistä olis loppunu teho. Mutta varalla kyllä pitää olla joku muukin lämmönlähde, minulla se on sähköpatteri vesipisteen vieressä.
Tallissa ei ole erillistä mittaria, joten taloudellisuudesta ei ole mitään faktaa. Mulla vaihtoehto olis ollu sähköllä lämpiävä nestekiertoinen lattialämmitys, tuo melkein väkisinki on sitä edullisempi.
Sellainen "vika" minun ilpissä on, että siitä voi valita normaalin lämmitystilan tai 10 asteen peruslämmön. Normaalitilassa alin lämpötila on 18 astetta, eli on valittava se tai 10 astetta kun mielelläni pitäisin 13-15 astetta jatkuvaa lämpöä silloin kun puuhastelen tallissa. Talossa ei ole ilppiä, mutta hyvien kokemusten vuoksi se on vakavassa harkinnassa.
Vastaa lainaten