Näytä yksittäinen viesti
  #93  
Vanha 08.02.2019, 21:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fordson Näytä viesti
En minäkään tarvi puottaa katolta lumia on toistaiseksi kestänyt. Mut mulla ei oo isoa kattoa,vain 550m2. Tosin kattoristikko kestää 60t painoa.
Tarkoititko, että koko katto kestää 60 tonnia lumikuormaa?

Jos tarkoitit, niin kannattaisi mennä näistäpuolin katsomaan, paljonko lunta todellisuudessa on.


Siitä olen yhträmieltä monen kirjoittajan kanssa, että kyllä katto kestää isonkin lumikuorman;
JOS se on suunniteltu ja tehty oikein. Oulussa, vaikka rannikolla, käytetään 200 kg/m2 lumikuormaa suunnitelmissa.

Mutta: se suunnittelu ja tekeminen:
- yhtenä vuonna Oulussa oli tarkastettu 3 rakennuksen itsetehdyt kattotuolit;
Yhdet oli suunniteltu ja tehty oikein, toiset oli suunniteltu väärin, ja kolmannet oli suunniteltu oikein, mutta isäntä oli vähän suunnitellut uusiksi tehdessä, että sai enemmän tilaa keskelle.

Omassa talossani yläkertaan oli alettu rakentamaan huoneita, ja sahattu moottorisahalla muutama haitolla oleva tuki pois. (vahvistin kattatuolit heti ostettuani talon)

Ihmeen hyvin kestää nuo vanhat kattorakenteet; monessa navetassa ja ladossa itse tehdyt kattotuolit näyttää huomattavan köykäsiltä, mutta ovat pysyneet pystyssä vuosikymmeniä.

Ja sitten tuo kattorakenteen painuminen: Normaalisti kattotuolit painuu jonkin verran ihan sallituilla kuormituksilla, huomaa kyllä jos jossain kohtaa kantava seinä tukee kattotuoleja ja jossain kohtaa ei, toki kattotuolitkin muuttuu siinä kohtaan. (siis näkee, kun katsoo harjaa pitkin)

Minulle tulee taloon kattotuolit n. 9,5 metrin tukivälillä, ja yläkerta varauksen takia välikatosta tulee aika paksu, kattotuolin alapaarre 446mm ja siihen muut mukaan, niin ollaan yli 600mm paksuudessa.
-> kävis mielessä, että eiköhän vähän köykäsemmät kestäisi, varsinkin kun noita ristikoita tulee parrasaukon molemmille puolin 3kpl toisiinsa kiinni.