Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 20.01.2019, 11:45
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.259
Perusasetus

Olen tehnyt verstaan lumityöt viimeiset 25 vuotta MTD 826 lumilingolla. 8 tarkoittaa hevosvoimia, 26 leveyttä tuumina. Moottori on Tecumseh, valurauta sylinteriputkella, muistaakseni 318 cc.

Ostin lingon 90-luvun alkupuolella vähän käytetynä veljeni appiukolla. Hänellä alkoi kerran ottamaan sydämestä, kun repi lingon käymään ja alkoi ajamaan lunta. Myi sitten lingon minulle, ilmeisesti muijansa painostuksesta, ja sopi että naapuri tekee korvausta vastaan traktorin perälevyllä lumityöt pihasta. Minä maksoin tuosta 1500 markkaa, uutena taisi olla yli kymppitonnin kone.

Moottorin käyntiin repiminen ei ole ottanut minua sydämeen, mutta aivoon on. Purin narustarin pian pois, ja nykyään käynnistän sen 700 watin Bosch porakoneella. Istukkaan sopiva hylsy, taisi olla 24 mm, ja kampiakselin päästä pyörittäen käyntiin. Samalla kaasu ja ryyppy 3/4 osaa päälle, ja painallus ryyppy tutista. Porakone on parempi olla 2 vaihteella, muuten porakoneesta menee istukkapultti poikki ja/tai moottorin vauhtipyörän mutteri aukeaa. Molempia on joskus sattunut.

Ohessa huono kännykkäkuva vuosien takaa. Toissapäivänä linkosin verstaan pihasta 20 cm pakkaslunta pois. Oli hyvä keli, -15, ja ei tuullut yhtään. Tuulella saa helposti lumipesun.

Verstaan piha on hyvä lingottava, kun pääsee heittämään molemmin puolin. Jos tuulee pellolta, niin sitten heitetään vaan toiseen suuntaan. Lumityö ovat silloin hitaampaa ja hankalampaa, kun pitää torvea kääntää koko ajan, ja varoa ettei heitä lunta naapurin pihaan saakka. Ei siitä välttämättä ilahdu?

Edellinen linkoaminen oli yhtä tuskaa. Moottori haisi rikkaalle, mutta välillä taas ampui laihuuttaan putkeen, ja meinasi sammua tämän tästä. Ja pari kertaa sammuihin, sitten vaan piti työtää koko satakiloinen roska starttimoottorin ulottuville. Nyt perjantaina otin Snow Thrower Manual-kirjan esiin, ja säädin kaasarin perus asetuksiin. Tyhjäkäynti seosruuvi oli liian kiinni, ja tehopuolen ruuvi liian auki. Säädön jälkeen toimi hyvin, ei hajua ja voimaa oli. Vähän käänsin sopparuuvia vielä aukipäin työn edetessä. Pienkone bensaa ajattelin ostaa 20 litran kannun kokeeksi, sitä myydän viereisen kaupungin asemalla letkusta.

Olen katsellut ebaystä tuohon sähköstarttia. 110V malleja löytyy helpsti, 220V vähän huonommin. Muistaakseni 50-70 euroa maksaisi kuluineen. Toistaiseksi olen tyytynyt porakone starttiin. 12V startti vaatii jo enempi askartelua ollaakseen kätevä.

Pyörävetoinen ketjuilla tempoilee jonkin verran. Teloilla olevaa en ole kokeillut, mutta on varmasti rauhallisempi. Olen muutaman kerran lingonnut kotitalon pihaakin, mutta vaikeata se on. Ei pääse heittämään lunta oikein mihinkää, kun on rakennuksia ja tie.

Lingon vetohihna on kulutusosa. Joskus ostin, muistaakseni SGN Niemiseltä, joka oli ilmeisesti näiden maahantuoija, uuden vetohihnan. Oli pirun kallis, 250-300 markkaa, kevlar vahvistettu hi-tech remmi. Vit..., siis harmitus oli valtaisa kun kallis remmi oli suikaleina parin-kolmen vuoden jälkeen. Sen jälkeen olen käyttänyt tavallista 13 mm hihnaa, joka on kokeilemalla haettu sopivan pituiseksi. Remmi kuuluisi olla 1/2 tuumaa leveä ja terävällä profiililla. 13 mm kiljuu muutaman minuutin, sitten kuluu sopivaksi. Ja kestää jostain syyntä pidempään kuin se kevlar-hihna...!!! Pyörävedon remmin olen tainnut kerran vaihtaa, ja lingon remmin siis 4-5 kertaa. Hinhapyöriä on haljennut, peltiä kun ovat, mutta hitsaamalla saa ne kuntoon.

Yhtenä talvena tein mönkijän lumilevyllä samassa pihassa lumityöt. Sillä homma kesti kaksi-kolme kertaa pidempään kuin lumilingolla. Penkat nousivat korkeaksi, lingolla sitä ongelmaa ei ole. Lingolla tekee tuon pihan noin puolessa tunnissa. Perjantaina kesti 45 min, mutta välillä kävin sisällä laittamassa puita pesään, ja ajoin muutenkin vähän tavallista laajemmalta alueelta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	23022016.jpg‎
Views:	310
Size:	307,3 Kt
ID:	89333  

Viimeksi muokannut sisua45 : 20.01.2019 11:49
Vastaa lainaten