Viestiketju: Vinssi
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 01.03.2015, 00:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

On montaa tapaa lähestyä asiaa.... Ja monta eri tarvetta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vturpeinen Näytä viesti
itse en ole vielä kertaakaan päässyt vinssaamaan,mutta nyt oon jo asentanut ekan vinssini ja hankkiessa yksi kriteeri oli koko...Oli äkkinäisenkin miellyttävä asentaa vinssi paikoilleen, kun ei tarvinnut julmettuja pilkkomisia tehdä ja kaupan päälle voi tulla omaankin silmään käypäinen lopputulos. Autohan on suzuki ja vinssi 12000lbs.
Siinähän on sopusa pari

Ja jos vielä vanha suzuki, ja suuruusluokkaa 40 Ah akku ja 40A laturi, niin suzuki kiittää...

Ja sitten tuo vetovoima, Toyotan mekaaniselle, siis bj ja hj:n oskkikselle, ilmoitetaan vuosimallista riippuen muistaakseni 1500- 1800 kg, toki reilusti yli 2000kg painavissa harraste/offiautoissa vinssiä on yleensä "optimoitu", siis vaihdettu järeämpää sokkaa, vaikka halpakaupan pulttihyllystä 5e/kg.
Ja minun nimimerkin bj:ssä ei ole sokkaa ollenkaan, 10mm Torninosturin vaijeri muodostaa viimmeisen "sulakkeen", jos kuskin penkillä ei olla tilanteen tasalla.

Tuohon hodariin (toyota hdj-80, omapaino vajaa 2500kg, ja mekaaniset tasauspyörästön lukot x3) olen muutaman kerran miettinyt vinssiä, ja 6500-9500 lbs olisi sopivan kokoinen asennettavaksi siirrettäväksi, ja "vakio" akut 2x 100 Ah, ja pikkasen riskimpi laturi (nyt 120A, vakio 80A) jaksaisi toimittaa sähköä vaikka pikkasen pitempäänkin vinssaukseen.
Ja sitten ehdoton varuste on ns. Pylpyrä/Taittopyörä, sillä saa voiman tuplattua, mutta nopeus tietysti pienempi, kuin tuplasti riskimmissä yleensä.
Ja tuo hodari ei ole varsinainen offiauto, mutta tottunut huonoihin teihin/ ja jopa ulkoiluun teiden ulkopuolella, ja huomattavan usein perässä jonkin sortin kärry.
Muutaman kerran olen jäänyt hodarilla kiinni, ja aina olisi lähtenyt toimivalla 6500 lbs vinssillä irti, toki pari kertaa olen jäänyt kiinni semmoiseen paikkaan, että edes 100 metrin vaijeri ei olisi yltänyt mihinkään, mistä olisi saanut/uskaltanut ottaa kiinni. Vajaa tunti lapiointia/tunkkailua tms on aina riittänyt....
Ja minä laittasin tuon vinssin vaijerilla, vaikka raskaampi ja hankalampi käsitellä, mutta satunnaisessa käytössä tuo naru voi hapertua auringon valossa huomattavan vähällä käytöllä. toki vaijeri ruostuu, mutta sitä voi hidastaa öljyämällä...
Vastaa lainaten