Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 28.10.2015, 11:56
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja nuo urat ei näytä pahalta, uskosin että lähtee hoonaamalla.
Jopa porakoneeseen laitetulla halpis hoonilla tuon vois yrittää hoonata, toki parempi tulisi koneistamon ammattimallilla....

Jos tulee ns. normaalikäyttöön/pikkaisen piristetty, niin:

Jos budjetti on tiukka, niin minä tekisin hoonauksen itse, ja en välittäisi juurikaan tuosta sylinterin maksimihalkaisijasta.... enempi huolettaisi tuo sylinterin kartiokkuus/soikeus. ja säästyneet rahat käyttäsin alkuperäiseen kannentiivisteeseen yms.

Ja jos hoonaat itse, niin hoonaa kaikki muut pytyt ensin, että kivet kuluisi oikeaan muotoon, ennen kuin alat hoonaamaan tuota ongelmasylinteriä.
(Jos aloitat uusilla kivillä tuosta pytystä, niin kivet alkaa todennäkoisemmin soimaan/värähtelemään, ja silloin homma "kusee"...

Ja hoonaus jäljet "pitää/pitäisi" olla alkuperäisessä kulmassa, siis tarvitset porakoneen, joka pyörii todella hitaasti.... ja tuo hoonaus täytyy tehdä märkänä....

Minä olen tehnyt kannen pulttien, muoviputkien pätkien ja kovalevyn avulla telineen, että tuo "TeeSeItse-" Bilteman hooni ei painu liian syvälle (kampiakselin laakeripukit) eikä liian ylös (kivet eivät nouse sylinteristä ylös enempää kuin 1/4 pituudestaan.) ja hoonaus tapahtuisi sylinterin suuntaisesti.

Ja tuo "märkähoonaus:" Itse olen käyttänyt hoonauksessa "nesteenä/huuhteluaineena" varmaan reilua 10 eri "litkua" ja taannoin yhden kerran kuivana.

Helpointa on voidella vedellä, mutta kivet alkavat "soimaan" helposti....
Diesel on hyvä kompromissi, ja valopetrooli myös (ei haise) molemmilla kivet työstää tyydyttävästi... siis minimissään "tippa/pari sekunnissa" , siis neste huuhtoo kaiken pois...
Kiitos paljon vinkeistä. Näitä ohjeita noudattaen Bilteman hoonilla eteenpäin. Täytyy vielä mitata sylinterit männät irti, niin selviää tuo kartiokkuuskin. Ongelmasylinterissä oli mäntä paikallaan mitattavissa noin 0.02mm kartioituneisuutta, alhaalla tiukempi.
Vastaa lainaten