Näytä yksittäinen viesti
  #752  
Vanha 04.10.2018, 16:34
Lonely Rider Lonely Rider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.09.10
Sijainti: Hämeenlinna, Suomi
Viestit: 124
Perusasetus

Huhhuh, tuli vähän jo retrofiilis kun sain katsastuskonttorilla lähes sellaista kekkosen ajan asiakaspalvelua

Tilasin espanjanpojilta hiluxiin tollaset:
http://www.4x4proyect.com/parts/bils...es-b8-shock/en
Korotin niillä etupäätä noin 40 mm. Siis pelkkää etupäätä. Pyörät suunnattiin korotuksen jälkeen.

Ja sitten konttorille… Asiakaspalvelutäti kutsui paikalle sellasen nuoren insinöörinklopin, joka alkoi paasaamaan mulle yhtä ja toista melko teatraalisesti. Lopulta sain hänet kirjoittamaan käsin paperille ne vaatimukset jolla korotuksen voi saada leimalle. Lapussa lukee:

Todistus nelipyöräsuuntauksesta, josta pitää selvitä
-arvot sallituissa
-muuttuneet arvot
-alkuperäinen korkeus ja loppukorkeus
-alustasarjan merkki ja malli, jolla nelipyöräsuuntaus on tehty

Dokumentti alustasarjan sopivuudesta ajoneuvoon.

Edessa ja takana alustasarjan korotus



Muutama kysymys vaatimuksiin liittyen:

Mitä ihmettä tarkoittaa nelipyöräsuuntauksen muuttuneet arvot? Eikö riitä että kulmien on todettu olevan OK korotuksen jälkeen? Ja tarviiko siitä ylipäänsä näyttää jotain lappua muutoskatsastuksessa?

Onko vaatimus tuollaisesta suuntaustodistuksesta muutenkaan todellisuutta? Tarkoitan siis kaikkien lueteltujen tietojen kera?

Alustasarjan sopivuudesta ajoneuvoon inssi sanoi, että pitää olla TUV-lappu tai vastaava. Sanoin että eikös ne tarvita vain jousille (mulla edelleen originaalijouset), mutta hän kertoi isoon ääneen että TUV tarvitaan KAIKILLE jousitukseen liittyville osille. Kertokaa mulle please että sitä ei edelleenkään tarvita iskunvaimentimille? Eikös niille riitä joku lappu että sopivat kyseiseen autoon?

Inssi piti myös melko teatraalisen shown siitä, että olenko minä mennyt muka korottamaan vain keulaa! Kai sinä nyt olet jotain sinne taaksekin laittanut, kailotti hän niin kovaa että muut asiakkaat pitivät mua varmasti ihan pölvästinä (mikä on toki totta ). Hän oli ehdotomasti sitä mieltä, että pelkkää keulaa ei saa nostaa, vaan perää on nostettava samanlailla. Mahdollisesti hän tarkoitti myös sitä, että etu- ja takapää on oltava samaa sarjaa. Kertokaa mulle ettei tällainenkaan vaatimus ole totta?

Kysyin häneltä myös, että jos olen asentanut korottavat osat itse, niin kai silloin riittää että kirjoitan itse katsastajalle lapun jossa lukee kuinka paljon auton korkeus on muuttunut. Siihen hän vastasi jotain sekavaa

Kommentoin lopussa inssille, että aiemman auton kanssa ei ollu ihan tämmösiä vaatimuksia. Siihen hän totesi, että ohjeistus on ihan juuri muuttunut taas tiukempaan suuntaan. Hän sanoi, että vastuu on siirtymässä enemmän katsastusmieheltä korjauspajalle. Ihmettelin kovasti hänen kommenttejaan, mutta totesin että asia ei puhumalla parane ja lähdin lakki kourassa kotiin.

En viitti kertoa missä tuo tapahtui, mutta kyseisen katsastusketjun nimi alkaa aakkosten ensimmäisellä kirjaimella


Arvostaisin kovasti jos esim. Matti voisi kommentoida mikä noissa vaatimuksissa pitää paikkaansa ja mikä ei
Vastaa lainaten